Institute for War and Peace Reporting | Giving Voice, Driving Change

Zabava Na Kojoj Nije Trebalo Biti

Novo, od strane srpskog rezima prihvaceno rukovodstvo, prethodno nezavisnog radija B-92, obelezilo je 8. septembra deseti rodjendan stanice - uprkos cinjenici da je pre preuzimanja stanice u martu, B-92 predstavljao trn u oku rezima.
By Milenko Vasovic

Srpski medijski svet je ove nedelje bio iznenadjen pozivnicom za zabavu. Trebalo je proslaviti desetu godisnjicu u svetu poznatog beogradskog radija B-92. Ali, poziv je dosao iz redakcije koju je instalirao rezim, otpustivsi stari nezavisni novinarski kadar u martu ove godine.


Iako bivsi novinarski tim radija nije odustao i sada ponovo emituje svoj program pod novim imenom, B2-92, srpski zvanicnici su odlucili da, uprkos svemu, obeleze desetu godisnjicu stanice u sredu 8.septembra.


Ironicno je to sto je deset godina postojanja koje je proslavila drzavna stanica predstavljalo trn u oku beogradskog rezima. Kada su pocele padati NATO bombe u martu, Dragan Tomic, govornik srpskog Parlamenta je nazvao radio B-92 "glavnim radio lokatorom koji navodi NATO avione na ciljeve u Jugoslaviji". Naredjen je prestanak emitovanja stanice i celokupan kadar je dobio otkaz.


Posle ubistva Slavka Curuvije, vlasnika Dnevnog Telegrafa, od strane nepoznatog pocinioca, za vreme vazdusnog NATO napada, Veran Matic, glavni i odgovorni urednik B-92 je napustio Beograd i preselio se u Crnu Goru.


Sada su se on i njegova stara novinarska ekipa vratili kuci, na beogradske talase. Stari tim B2-92 je potpisao ugovor sa medijskim preduzecem Studio B da bi emitovao svoj program na jednoj od njihovih frekvencija (99.1 MHz FM).


Medjutim, Studio B je pod kontrolom Vuka Draskovica i njegove partije, Srpskog pokreta obnove. Zato je, sudeci po Veranu Maticu, najvazniji uslov da se SPO i Vuk Draskovic ne mesaju u novu uredjivacku politiku B2-92.


Clanovi produkcionog tima su isti kao pre zatvaranja stanice, samo sto je emitovanje programa skraceno na 12 sati dnevno. Po zakonu, jedna stanica ne moze ustupiti drugoj vise od 12 sati svog emitovanja.


Celokupni radio i televizijski program koji pravi B2-92 se re-emituje preko satelitske veze koja je uspostavljena za clanove Saveza nezavisnih elektronskih medija po celoj Srbiji. Uskoro ce se njihov program re-emitovati preko satelitske veze 24 casa dnevno, iako se Matic nada da ce im se njihova stara frekvencija vratiti jednog dana.


"Ukoliko SPO odluci da udje u koaliciju sa rezimom", kaze Matic, " mi cemo raskinuti ugovor sa Studijom B, nastavicemo da emitujemo program preko satelita i pokusati da pokrijemo Beograd uz pomoc lokalnih radio stanica."


Ocekuje se da ce vecina opozicionih partija bojkotovati rane izbore, ako budu sazvani, ukoliko se prvenstveno ne obezbedi sloboda stampe i restrikcija informacija u Srbiji ne bude ukinuta.


Stari tim radija je duboko upleten u sudske sporove sa rezimom, cija kontrola pravosudja daje pravi ton njihovoj borbi. Maticev tim je pokrenuo vise sudskih sporova u kojima tvrdi da je martovsko preuzimanje stanice bilo ilegalno. Savezno ministarstvo telekomunikacija je, kao odgovor,pisalo novoj stanici da nema prava da emituje pre nego sto registruje svoj program kao javni medij.


Ministarstvo informacija Srbije je poslalo slicnu poruku Studiju B kao vlasniku frekvencije. Sa pravne strane gledista, u ovom trenutku, ova strategija ce pasti na sudu, jer B2-92 sebe svrstava u jedinstven "program" koje se emituje preko frekvencije Studija B, a ne "javni medij" sam po sebi.


Ovo, medjutim, ne znaci da razim nece pokusati i druge metode ne bi li prekinuo ili ogranicio program stanice.


Dobre su vesti da je malo verovatno da ce doci do zabune izmedu drzavne verzije B-92 i novog nezavisnog B2-92. Rezimska verzija emituje vesti koje se lako mogu identifikovati kao cenzurisane od strane drzave. Redovno se mogu cuti vesti kao sto su: "Usporen rast cena" ili "Predsednik Milosevic je primio delegaciju komunisticke partije Kine".


Ironicno je sto drzavna stanica upotrebljava novi relej koji je stari tim kupio od novca koji je dobio kao nagradu za slobodu govora pod nazivom "Oslobodi svoj duh". Nagradu mu je dodelila poznata americka mreze pop videa i MTV prosle godine.


Radio B-92 je imao uspeh kultnih razmera medju brojnim Beogradjanima. Bio je zatvaran dva puta: u martu 1991 i decembru 1996, u toku najvecih anti-vladinih ulicnih demonstracija.


Oba puta nalog za zatvaranje stanice doveo je do toga da simpatizeri ove stanice izadju na ulice. Ali, slicni protesti su bili nemoguci prilikom zadnje zabrane u vreme kada su NATO bombe padale po gradu svake noci. Ovo poslednje predstavlja u ovoj prici najvecu ironiju. NATO je uspeo da pomogne Milosevicu da postigne ono sto mu do sada samom nije polazilo za rukom - da zatvori radio B-92.


Milenko Vasovic je redovni dopisnik IWPR iz Beograda.