Institute for War and Peace Reporting | Giving Voice, Driving Change

Ucutkivanje Medija

Milosevicev rezim sve vise pribegava drakonskim merama kojima sprovodi kontrolu srpskih medija.
By Vlado Mares

Dok se sve vise produbljuje ponor izmedju realnosti i zvanicne verzije dogadjaja, tesko da prodje nedelja da se neki novinar ili medij ne nadju na meti vlasti i njihovih saveznika.


Jedne od poslednjih zrtava srpskog drakonskog zakona o informisanju su nezavisne novine i radio stanice u citavoj zemlji.


U roku od tri dana izmedju 9. i 11.septembra , na primer, sud je kaznio cacanske nedeljne novine "Cacanski glas" sumom od 400,000. dinara (oko 34,000. nemackih maraka), dvema odvojenim sudskim odlukama. Uzmajuci u obzir trenutno stanje u Srbiji, ove kazne bi mogle da zatvore ove novine.


Direktor novina, Stojan Markovic, mora da plati kaznu od 350,000. dinara (oko 30,000. nemackih maraka),dok je urednica Vesna Stepanovic kaznjena sumom od 50,000. dinara (oko 4,000. nemackih maraka). Cudno je sto su oboje kaznjeni za isti prekrsaj, zbog objavljivanja izjave lokalnog ogranka Draskoviceve partije Srpskog pokreta obnove, kojim se kritikuje zbog nepravilnosti u radu sef finansijske policije u Cacku, Nikola Pavicevic.


Iako su SPO lideri obecali da ce biti prisutni na sudu da objasne njihovu izjavu i iznesu dokaze koji je potvrdjuju, oni se ipak nisu pojavili.


U Beogradu su novinarke Radmila Ognjenovic i Sonja Curic, zatim urednik, Vukota Corovic , glavni i odgovorni urednik, Pero Simic koji rade za dnevni list Novosti, bili saslusavani u policiji, jer su se usudili da objave clanak 12. Septembra o padu dinara na crnoj berzi.


U Kraljevu je 11.septembra ukradena oprema koja je vlasnistvo lokalne nezavisne radio-stanice "Radio Globus". Tom prilikom je nacinjena steta od nekoliko hiljada nemackih maraka.


Posto su ostavljeni nedirnuti neki vrlo skupi delovi opreme za emitovanje programa, zaposleni u ovom radiju veruju da je ova provala pokusaj vlasti da ucutkaju stanicu koja prenosi strane emisije, ukljucujuci programe Radija slobodne Evrope i Glasa Amerike. Provalnici jos uvek nisu uhvaceni.


Posto su na izborima 1996.godine pobedili Milosevicevu Socijalisticku partiju Srbije,koalicija Zajedno je na vlasti u Kraljevu. Od tada se oseca tenzija izmedju Srpskog pokreta obnove i Demokratske stranke Zorana Djindjica.


Uoci same provale, program Radio Globusa je uzivo preneo pozive svojih slusaoca koji su nabrajali sve neuspehe Srpskog pokreta obnove i optuzili ovu partiju da zeli postici kontrolu nad svim medijima.


U Kikindi, nezavisnom dnevnom listu "Kikindske" takodje se sudi na osovu zakona o informisanju.


Sudski postupak protiv urednika ovih novina Zeljka Bodrozica i izdavaca Dusana Francuskog, pokrenut je od strane urednika drugih lokalnih novina "Komuna" koje izdaje drzavna Radio televizija Srbije. On tvrdi da je oklevetan kao paranoidni ratni huskac i lazov u clancima koji su se pojavili u "Kikindskim", pod nazivima "Paranoicne fiksacije" i "Secanja". U ovom slucaju, medjutim, optuzbe su odbijene.


U Sokobanji vec tri meseca boravi u zatvoru urednik lokalne televizijske stanice, Nebojsa Ristic. On se tamo nasao na izdrzavanju kazne od godine dana koju je dobio zbog sirenja laznih informacija.


Naime, za vreme bombardovanja, Ristic je postavio poster sa ironicnom porukom "Slobodna stampa-Made in Serbia" na prozoru svoje kancelarije u znak protesta zbog zatvaranja stanice.


Tehnologija predstavlja jos jedno od oruzja u borbi protiv nezavisnih medija. U subotu smetnje su prekinule intervju na televiziji "Studio B" sa nekadasnjim guvernerom Narodne Banke Jugoslavije, Dragoslavom Avramovicem. On je kandidat za premijera prelazne vlade iz Saveza za promene. Gradjani Beograda i pojedinih mesta Srbije nisu mogli pratiti ovaj program, objavila je stanica, "zbog ozbiljnih prekida" izazvanih izmedju 49. i 53.UKV kanala.


Zabrinjavajuce je za mnoge novinare sto je povecanje pritiska na nezavisne medije najavljeno u drzavnim glasilima u clanku "Politike ekspres" u kojem se napada nezavisni"NIN".


Ovaj napad nastao je zbog objavljivanja intervjua sa Hashimom Thacijem, vodjom OVK. Naziv ovog teksta "Ja sam Majka Tereza" je u direktnom citatu sa albanskog jezika.


Zaposleni u NIN-u , narocito glavni urednik Stevan Niksic, optuzeni su da"kuju zavere sa neprijateljima Srbije" jer "izjednacavaju dzelate i zrtve" i stoga se zakljucuje da "rade na destabilizaciji drzave i unistavanju srpskog naroda".


Krajem marta ove godine, "Politika ekspres" objavila je gotovo identican tekst koji je napisao isti novinar, Miroslav Markovic. Tada je napad bio usmeren protiv "Dnevnog Telegrafa" i njegovog urednika i vlasnika Slavka Curuvije.


Sest meseci pre objavljivanja ovog teksta Curuvija je bio pokretna snaga kampanje protiv rezima kojoj je dat veliki publicitet. Njegove novne su vise puta bile kaznjene novcanom globom; oduzimana im je oprema i pravo da objavljuju u Srbiji tako da su se stampale u Crnoj Gori odakle su krisom nosene u Srbiju.


Nedelju dana posle pojavljivanja clanka "Politike Ekspres", Curuvija, koji je prestao stampati svoje novine jer nije zeleo da radi za cenzora, je ubijen na pragu kuce gde je ziveo.


Do danasnjeg dana zvanicna istraga o ubistvu Curuvije nije dosla ni do kakvog traga o pociniocima zlocina. Beogradski novinarski "brbljivci" veruju da je ovo ubistvo sprovedeno od strane vlasti da bi se zastrasili i disciplinovali nezavisni mediji.


Vlado Mares je redovni dopisnik instituta IWPR iz Beograda.