Institute for War and Peace Reporting | Giving Voice, Driving Change

Srpski mediji pod pretnjom suda

Milosevic upotrebljava ozloglaseni Zakon o informisanju da bi zatvorio nezavisne medije.
By Vlado Mares

Srpske vlasti pokrenule su niz zakonskih mera protiv nezavisnih medija, u jednom od poslednjih pokusaja da se ucutkaju kriticari vlade.


Proslog meseca izvestan broj listova i elektronskih medija kaznjen je velikim novcanim kaznama na osnovu kontroverznog Zakona o informisanju.


Socijalisticka partija Srbije i njeni koalicioni partneri su pre vise od godinu dana u skupstini izglasali ovaj zakon. Nezavisni izdavaci, televizijske i radio stanice tesko se mogu odbraniti od vladinih optuzbi za klevetu.


Po stupanju Zakona o informisanju na snagu, tri nezavisna lista i oko deset televizijskih i radio stanica zatvorilo je svoje prostorije posto su izgubili sudske sporove.


Poslednje akcije vlade ticu se zabranjivanja elektronskih medija zbog navodno nezakonitog koriscenja frekvencija i naplacivanja globe u vrednosti od vise hiljada americkih dolara.


Novinska agencija Beta kaznjena je sa 17.200 nemackih maraka, posto je jugoslovenski ministar informacija, Goran Matic, podneo prijavu jer je ova agencija prenela saopstenje Studentskog pokreta "Otpor". Ministar je tom prilikom prozvan da odgovori na pitanje ko je pre godinu dana ubio urednika i vlasnika Dnevnog Telegrafa Slavka Curuviju. Matic smatra da su tom prozivkom povredjeni njegova licnost i ugled.


Televizijska stanica "Studio B", inace pod kontrolom Srpskog pokreta obnove, morala je da plati 22.400 hiljada nemackih maraka sto je treca kazna "Studiju B" u ovoj godini. Prekrsajnu prijavu protiv "Studija B" podneo je general policije Branko Djuric, jer je ova televizija prenela saopstenje u kojem se Djuric poziva da svedoci o saobracajnoj nesreci koja se dogodila pocetkom oktobra prosle godine u kojoj je, po misljenju ove stranke, pokusan atentat na njenog lidera, Vuka Draskovica.


Pred sudijom za prekrsaje nasle su se, takodje, "Kikindske novine", "Vreme", "Danas" i "Narodne novine" iz Nisa. Ukupna kazna iznosi 125.735 hiljada nemackih maraka.


U redakciju Radio Pozarevca je 14.aprila stiglo obavestenje Saveznog ministarstva za telekomunikacije u kome se trazi da taj radio u roku od osam dana promeni frekvenciju. Nezvanicno se saznaje da je pomeranje usledilo da bi se navodno napravio prostor u etru za Radio Madonu, ciji je vlasnik Marko, sin Slobodana Milosevica.


Lokalne televizije u Bajinoj Basti i Nisu, gradovima u kojima su na vlasti Milosevicevi politicki protivnici dobile su nalog da se isele iz prostorija u kojima se nalaze vec nekoliko godina i za koje redovno placaju zakup. U Boru je policija privodila prodavace nezavisnih i stranackih magazina s obrazlozenjem da se ti listovi ne smeju prodavati jer su zabranjeni.


Nezavini mediji nisu pronasli pravi nacin da se odupru rezimskoj kampanji gusenja medija.


"Studio B", "Vreme" i "Narodne novine" objavili su da nece dobrovoljno platiti kaznu, ali su objasnili da su prakticno nemocni. Vlast, naime, moze da im blokira racune i sa njih sama skine iznose na koje su kaznjeni.


Do sada najozbiljniji pokusaj da se odupru rezimu, pa i da uzvrate udarac, nezavisni mediji su ucinili 14. februara kada su se odlucili za bojkot Vojislava Seselja, lidera ekstremno nacionalisticke Srpske radikalne strane i koalicionog partnera Slobodana Milosevica.


Do bojkota je doslo nakon sto je Seselj zapretio da ce likvidirati nezavisne novinare posto ih je optuzio da su prilikom ubistva jugoslovenskog ministra odbrane Pavla Bulatovica saradjivali sa NATO-om i zapadnim zemljama.


Vlado Mares je redovni dopisnik IWPR iz Beograda.