Institute for War and Peace Reporting | Giving Voice, Driving Change

Nezavisni Mediji Posrcu Pod Udarcima

Privatne novine u Srbiji osecaju posledice vladinih mera, dok televizijske i radio stanice uspesno sprovode hrabre pozadinske akcije.
By Vlado Mares

Urednici nezavisnih novina u Beogradu tvrde da vlada namerno izaziva vestacku nestasicu papira da bi ih zatvorila.


Oni takodje kazu da ih rezim primorava da snize cene listova, sto direktno potkova njuihovu rentibilnost.


Do krize je doslo kada je fabrika Matroz, jedini prozivodjac roto papira u Jugoslaviji, obustavila proizvodnju 25.marta. Generalni direktor Matroza, Dragan Lazic rekao je da ce se proizvodnja papira normalizovati 10. aprila.


Medjutim, Dragan Tomic potredsednik vlade Srbije, rekao je da ce se proizvodnja papira normalizovati 1. aprila. Tomic je zaustavljanje masina u Matrozu objasnio nemogucnoscu uvoza celuloze, zbog strajka u Madjarskoj.


Pa ipak, Veselin Simonovic, urednik "Blica" , tvrdi da su mediji ucenjeni situacijom na domacem trzistu, dodajuci da ovaj list ima zalihe roto papira za jos deset dana.


Simonovic objasnjava da ce u takvoj situaciji nezavisni listovi biti prinudjeni ili da smanjuju broj strana ili da kupuju papir po "sticovanom" kursu od uvoznika sa dozvolom. Ne samo sto je taj kurs za sest puta veci od zvanicnog, tvrdi urednik "Blica", vec i premasuje onaj koji se obicno postize kod ulicnih prodavaca.


Pored toga, trzisna inspekcija je listovima "Blic" i "Glas Javnosti" nalozila da vrate cene sa deset na osam dinara, a savezno ministarstvo trgovine je to obrazlozilo sticanjem njihove "neosnovane imovinske koristi".


Istovremeno su cene stamparskih usluga porasle za vise od 100 odsto. Sa novom cenom "Blic" gubi 0,41 dinar po primerku.


Urednici "Glasa Javnosti" su izracunali da bi cena ovog lisa, pri sadasnjim uslovima na trazistu hartije i stamparskih usluga, trebalo da iznosi najmanje deset dinara.


Beogradski nezavisni politicki magazini "NIN" i "Vreme" veoma su uzdrzani u komentarima o zaustavljanju fabrike papira. "Vreme" u uvodniku broja, prenosi misljenje svog glavnog urednika Dragoljuba Zarkovica koji smatra da slucaj Matroza nije politicka diverzija na nezavisne medije, vec posledica opsteg ekonomskog stanja u zemlji.


Zarkovic taj slucaj poredi sa nestasicom ulja na trzistu. Ulje ne moze nigde da se nadje, a drzavni funkcioneri i mediji uporno tvrde da nestasice nema.


Njihove kolege iz dnevnih novina koje su se nasle na udaru smatraju da "NIN" i "Vreme" imaju svoje zalihe papira i zato ne osecaju da treba da se solidarisu.


Za razliku od nezavisnih, drzavni listovi u Beogradu, pored jednostavne i jeftine nabavke papira, imaju i niz drugih olaksica.


"Borba" se direktno finansira iz saveznog budzeta i ne zavisi od trzista. "Politika" i "Ekspres politika" oslobodjeni su poreza. "Vecernje Novosti", pre nego sto su pre nekoliko sedmica ponovo potpale pod punu kontrolu, cesto su isticale da su finansijski potpuno nezavisne.


Zvanicnici su cesto u poziciji da tuze svoje rivale iz redova nezavisnih medija. Nedeljne "Kikindske novine" 31.marta su kaznjene globom od 280 000 dinara (28 000 dolara) zbog vredjanja Rajka Popovica, urednika lokalnih rivalskih novina. To je sesta tuzba koju je Popovic podigao protiv "Kikindskih novina".


U medjuvremenu, elektronski mediji u Srbiji vode uspesnu pozadinsku akciju protiv rezima koji ih namerava zatvoriti.


Naime, lokalna televizija u Kraljevu je 25.marta pocela ponovo da emituje program na 48. kanalu, nakon jednonedeljne pauze zbog oduzimanja predajnika na planini Goc. Predajnik su demontirali inspektori jugoslovenskog ministarstva za telekomunikacije.


Opsta je ocena da je Ivan Markovic, jugoslovenski ministar za telekomunikacije, vratio uredjaj pod pritiskom gradjana koji su zbog otmice predajnika svake veceri organizovali masovne demonstracije u Kraljevu.


Ovo je skromna pobeds, jer je rezim ugasio sest radio-televizijskih stanica u gradovima u kojima su na vlasti Milosevicevi politicki protivnici. Na ovoj listi se nalaze: TV Pozega, TV Nemanja, Radio Tir iz Cuprije, Radio Bum iz Pozarevca, Radio Golf iz Beograda i TV Pirot.


U nekim opozicionim gradovima formirani su odbori za zastitu lokalnih elektronskih medija. U Cacku je predajnik zakljucan, a najavljeno je i angazovanje profesionalnog obezbedjenja.


Sudeci po nekim informacijama, gradonacelnik Cacka Velimir Ilic je najavio da namerava postaviti mine oko predajnika da bi zastitio ovu stanicu od vladinih napada.


U Nisu je postavljena bodljikava zica oko televizijskog predajnika, dok su u Pirotu organizovani protestni skupovi gradjana, gde se zabranjeni program emituje preko radio talasa.


U Pozegi se program zabranjene gradske RTV stanice prenosi preko kablovske televizije.


Vlado Mares je redovni dopisnik IWPR iz Beograda.