Institute for War and Peace Reporting | Giving Voice, Driving Change

Eksplozivno Izvestavanje

Nezavisni mediji su se proteklih godina navikli na "spontane" napade koji su ostali nereseni. A sada, barem u Cacku, na red su dosli rezimski mediji.
By an independent

Otkako je Slobodan Milosevic dosao na vlast u Srbiji pre 12 godina, nacionalizam i novinarstvo su bili tako usko vezani da su najugledniji i najuspesniji mediji bili i 'najpatriotskiji.' Ali to vise nije tako, makar ne u Cacku, gradu na jugu Srbije.


Nezadovoljni rezervisti su se vratili sa Kosova u Cacak. Uzaludnost njihove ratne misije na Kosovu i cinjenica da nisu dobili plate sada su pretocena u antirezimsko raspolozenje. Jedna od njihovih prvih meta u Cacku, gradu sa oko 80.000 stanovnika koji se nalazi 120 km juzno od Beograda, bila je ratno-huskacka i patriotska TV stanica Galaksija 32.


24. juna u vazduh je dignuta predajnicka kucica ove stanice, zajedno sa svom emisionom tehnikom. Pocinioci su nepoznati i niko nije uhapsen za ovaj napad.


Prema recima Milojka Petrovica, suvlasnika i direktora ove TV stanice pricinjena je steta od 120.000 nemackih maraka. Na tom objektu nalazio se i predajnik BK Televizije, privatne stanice u vlasnistvu brace Karic koji su takodje bliski vlastima u Srbiji, ali i linkovski sistem drzavne Radio TV Srbije.


"Ovaj vandalski cin delo je domacih izdajnika," rekao je Petrovic. "Onima koji su prizeljkivali i podrzavali agresiju NATO- fasista mi smo uvek bili trn u oku."


Iako je protiv Galaksije 32 primenjena brutalna taktika, tesko se moze reci da gradjani Cacka zale za ovom stanicom, na kraju zustre trogodisnje borbe izmedju opstinskih vlasti i Beograda.


Medijski rat je poceo 1996. godine kada je posle izbora Miloseviceva Socijalisticka partija Srbije izgubila kontrolu nad lokalnom skupstinom a vlast je preuzela koalicija opozicionih partija na celu sa gradonacelnikom Veljom Ilicem.


Rezim je pokusao u vise navrata da ponovo uspostavi kontrolu nad lokalnim medijima. "Svoj trenutak" je docekao sa NATO bombardovanjem i ugusio svaki slobodan glas.


Uoci NATO bombardovanje Cacak je imao tri TV stanice, 11 radio stanice i dva lista.


Od tri TV stanice, najmladja i najuticajnija je TV Cacak, koju je osnovala Skupstina opstine Cacak. Stanica je pocela sa eksperimentalnim programom pocetkom ove godine, a postala je omiljena medju gledaocima, ne samo u Cacku, vec i u susednim gradovima.


Prema recima direktora, StojanaMarkovica, TV Cacak je bila otvorena prema svim politickim partijama, ali predstavnici vladajuce stranke nisu zeleli da se pojave u studiju. "Programska koncepcija zahtevala da gosti direktno odgovaraju na pitanja gledalaca. To ocigledno mnogima nije odgovaralo," kaze on.


Cim je pocela sa radom, TV Cacak se nasla na udaru rezima. Iako je postojao kanal rezervisan za gradsku televiziju, pojavio se savezni inspektor sa nalogom sa zabranom rada "jer nema dozvolu za koriscenje frekvencije. "


Tada se pokusaj zatvaranja zavrsio neuspesno, jer je velika grupa gradjana fizicki onemogucila inspektora da oduzme deo emisione tehnike televiziji. Situacija na ulicama Cacka i ispred zgrade televizije bila je na ivici krvoprolica. Lokalna policija je zatrazila pojacanje od specijalnih policijskih snaga, da bi inspektor u poslednjem trenutku odustao od zahteva i napustio zgradu TV.


TV Cacak je nastavila da radi i kad je pocelo NATO bombardovanje: danonocno je emitovala informativni program, ali nije koristila uvredljive izraze za lidere NATO-a, kako je to bilo uobicajeno u gotovo svim medijima u Srbiji.


"Nas su odmah poceli da nazivaju izdajnicima i placenicima," kaze Svetlana Kojanovic, vrsilac duznosti glavnog urednika na TV Cacak. "Prednjacili su funkcioneri Socijalista i Jugoslovenske udruzene levice." Najkriticniji od svih bio je direktor Galaksije "koji je u nama video konkurenciju."


Posto je Euronews u jednom komentaru proglasio TV Cacak za jedinu svetlu tacku na medijskom nebu Srbije, zatvaranje ove TV stanice postalo je pitanje dana.


Savezni inspektori su u pratnji jakih policijskih snaga 3. aprila odneli predajnik. Ostavili su resenje u kome se navodi da je TV Cacak svojim programom ugrozila odbrambeni sistem zemlje.


Odmah posle zatvaranje TV Cacak, opozicioni Radio Cacak morao je da svoju frekvenciju ustupi drzavnom Prvom programu Radio Beograda.Opstinski radio je nastavio da emituje program na novoj frekvenciji, ali mu je uskoro i ona oduzeta.


Milan Kandic, predsednik Izvrsnog odbora Skupstine opstine Cacak kaze da je gradska vlada odlucila da Radio Cacak ponovo pocne da emituje program.


"Spremni smo da snosimo posledice, jer vise ne mozemo da cutimo i samo posmatramo kako se ratno stanje zloupotrebljava u politicke svrhe," on kaze. "Nalozicemo i TV Cacak da ponovo emituje svoj program."


To nece ici glatko. Posle Kandiceve izjave, policija je blokirala sve prilaze antenskom stubu i repetitorskoj kucici, ne dozvoljavajuci nikome da se priblizi.


Autor je nezavisni novinar iz Beograda ciji identitet se ne objavljuje.