Institute for War and Peace Reporting | Giving Voice, Driving Change

Crna Gora: Smene u drzavnim medijima

Malo je verovatno da ce otpustanje urednika drzavnih medija bliskih Djukanovicu pogorsati njegovu poziciju i naskoditi mu uoci predstojecih izbora.
By Boris Darmanovic

Ne ocekuje se da ce proslonedeljna odluka programskog odbora drzavnih medija, u kome dominira crnogorska opozicija, o smeni urednika bliskih predsedniku Milu Djukanovicu pogorsati njegovu poziciju uoci republickih izbora zakazanih za 20. oktobar, smatraju politicki analiticari.


Clanovi projugoslovenske opozicije odnedavno imaju vecinu u progamskom odboru drzavnih medija, u kome su prethodno glavnu rec vodili politicari koji se zalazu za nezavisnost Crne Gore. Do toga je doslo nakon radikalne promene Djukanoviceve politike pocetkom ove godine.


Pod snaznim pritiskom medjunarodne zajednice, Djukanovic je odustao od svog upornog zalaganja za nezavisnost u martu ove godine kada se odlucio za prikljucivanje novom drzavnom savezu sa Srbijom. To je razgnevilo mnoge od njegovih politickih saveznika, a najvise Liberalni savez, LS koji je odlucio da se udruzi sa projugoslovenskim opozicionim strankama.


Upravo je to omogucilo opoziciji da preuzme kontrolu nad uredjivackom politikom drzavnog radija i televizije kao i dnevnog lista "Pobjeda".


U ponedeljak, 23. septembra, upravni odbor je imenovao clana Liberalnog saveza, Natasu Novovic, za direktora drzavne televizije, a Milutina Tomasevica i Milorada Rasovica iz koalicije "Zajedno za Jugoslaviju" za direktore drzavnog radija i lista "Pobjeda".


Oni su zamenili dosadasnjeg direktora televizije Velibora Covica, direktora drzavnog radija Radovana Miljanica i direktora "Pobjede" Slobodana Vukovica. Sva trojica su podneli ostavke 17. septembra kada su saznali da ce ih smeniti.


Malo je verovatno, smatraju analiticari, da ce ove smene poboljsati izglede opozicije uoci parlamentarnih izbora 20. oktobra, jer su Djukanovicu ostali privrzeni brojni privatni stampani i elektronski mediji ciji je uticaj znacajno porastao tokom poslednjih nekoliko meseci.


Nova digitalna televizija IN, na primer, pokriva citavu teritoriju Crne Gore, i u vecini gradova ima bolji signal nego drzavna televizija. Prema rezultatima istrazivanja agencije "Damar", u Podgorici, gde zivi trecina Crnogoraca, TV IN i NTV Montena imaju znatno vecu gledanost nego drzavna televizija.


Projugoslovenska opozicija kontrolise malobrojne medije, ciji kvalitet, profesionalnost i tirazi uglavnom zaostaju za svojim konkurentima.


Analiticari, takodje, tvrde da programski odbori drzavnih medija imaju malo vremena za ozbiljnije promene uredjivacke politike. Cak i ako to ucine, pitanje je da li ce uspeti da promene raspolozenje javnog mnjenja. Tokom protekle dve godine, poverenje u drzavne medije pocelo je znatno da opada zbog njihove ocigledne pristrasnosti.


"Poznata je pozicija drzavnih medija - oni su sekundarni izvor informacija i neprestano gube na kredibilitetu zbog politicke kontrole", smatra Miodrag Vlahovic, direktor Centra za regionalne i bezbednosne studije.


Djukanovica su kritikovali i kod kuce i inostranstvu jer nije sledio primer drugih zemalja na Balkanu gde su drzavni mediji postali javni servisi oslobodjeni stega politicke kontrole.


Prosle godine, crnogorski predsednik je pokusao da sprovede reformu drzavnih medija. Usled pritiska opozicije, koja je zelela da zadrzi kontrolu na medijima uoci oktobarskih opstih izbora, kao i predsednickih nesto kasnije, promene su odlozene do maja meseca sledece godine.


Boris Darmanovic je urednik IWPR u Crnoj Gori.