Institute for War and Peace Reporting | Giving Voice, Driving Change

Bitka za objektivnost

Oslobadjanje bosanskih medija od nacionalistickih predrasuda odvija se sporije nego sto je to Zapad ocekivao.
By Tanya L.

Propagandisticka priroda bosanskih medija jedva da je spomenuta u Dejtonskom sporazumu koji je doneo mir Bosni i Hercegovini 1995. godine. Na Zapadu je bilo uocljivo protivljenje bilo cemu sto bi podsecalo na mesanje u slobodu stampe.


Uskoro je postalo jasno da demokratija ne moze cvetati u okruzenju koje kreiraju mediji, ciji je sadrzaj ispunjen nacionalistickom propagandom i govorom mrznje.


Ipak, tek je skoro dve godine posle Dejtona Savet za implementaciju mira Sintra, PIC, ustanovio regulatorno telo za bosansko medije i ovlastio glavnog zapadnog posrednika u zemlji da nadgleda izdavanje dozvola za frekvencije. Medjutim, Nezavisna komisija za medije, IMC pocela je da izdaje dozvole za frekvencije tek 2000. godine.


Buduci da reforme nisu bile sprovedene, ova komisija se ubrzo sukobila sa Republikom Srpskom, RS. Drzavni elektronski medij u srpskom entitetu, SRT, nije skrivao mrznju prema zapadnim agencijama za vreme i posle rata i nije pokazivao nameru da prestane s takvom praksom. Ured visokog predstavnika, OHR, umesao se i preuzeo kontrolu nad predajnicima drzavne televizije u Republici Srpskoj.


Sledeca velika kriza je izbila u novembru 1999. godine kada je komisija za medije nalozila zatvaranje EROTEL-a, ispostave Hrvatske radio televizije, HRT, koji je nelegalno emitovao program u Bosni i Hercegovini. SFOR najpre nije bio voljan da sprovede odluku Komisije da bi najzad, u martu 2000. godine, ipak zaplenio predajnike i sprecio EROTEL-ove nacionalisticke tirade u etru.


Ured Visokog predstavnika medjunarodne zajednice u Bosni i Hercegovini nije u pocetku na pravi nacin koristio svoje resurse. Veliki deo donatorskih sredstava bio je namenjen nezavisnom televizijskom sistemu poznatim pod imenom Otvorena medijska mreza, OBN, koja nije uspela da privuce gledaoce zbog cega su ukinute donacije.


Medjutim, nisu svi zapadni medijski projekti propali. Jedan od pozitivnih primera je bila radio mreza za slobodnu razmenu, FERN, koja je uspela da uspostavi nacionalnu mrezu dopisnika razlicitih nacionalnosti koji su pripremali kvalitetan informativni program. FERN je nedavno integrisan u Javni RTV sistem, PBS.


OEBS je 1999. godine osnovao organizaciju za pruzanje pomoci slobodnim medijima, Free Media Help Line, kojoj su novinari mogli da upute svoje zalbe i koja je pruzala pravnu pomoc onima koji su iskusili zlostavljanja i maltretiranje. Ova organizacija je pripremila sveobuhvatni plan za reformu elektronskih medija u kome je izlozen model nove radio i TV stanice zasnovan na primerima evropskih javnih RTV sistema.


Ovaj dokument bi trebalo da ponudi smernice za razvoj elektronskih medija, ali se on pojavio u trenutku kada je doslo do splasnjavanja donatorskih aktivnosti u Bosni, kao i dodatne konfuzije u odnosima izmedju donatora i agencija za pruzanje pomoci.


Od 1997. godine, USAID je igrao sve znacajniju ulogu u finansiranju medijskih projekata. USAID je bio glavni donator Nezavisne medijske komisije. Potom je u septembru 1999. godine dodelio 14,5 miliona americkih dolara Odboru za medjunarodna istrazivanja i razmenu, IREX, u cilju razvoja nezavisnih medija u Bosni.


Uprkos velikoj donaciji, IREX je bio sputan konfuznom politikom dvojice razlicitih direktora na celu ove organizacije. Slabo upravljanje fondovima odvelo je IREX na margine programa medijskih reformi.


Najznacajniji uspeh IREX-a je cinjenica da je obezbedio izdavanje sarajevskog dnevnog lista "Vecernje novine" u Banja Luci. U toku ovog projekta, konsultanti IREX-a su u znacajnoj meri preuzeli kontrolu nad uredjivackom politikom lista pod nerazjasnjenim okolnostima. Tadasnji glavni i odgovorni urednik upucivao je snazne proteste medjunarodnoj zajednici zbog takvog pristupa.


"Vecernje novine" su se potom ugasile. Pokrenute su ponovo pod imenom "Jutarnje novine" sa novom uredjivackom politikom licnosti za koju se zna da je bliska bosnjackoj Stranci demokratske akcije, SDA. IREX se povukao iz tog projekta.


Mada se donatorska sredstva za medije smanjuju, neophodno je da medjunarodna zajednica u znacajnijoj meri saradjuje sa bosanskim medijima kako bi se obezbedio nastavak procesa medijskih reformi.


Tanya Domi, bivsi portparol OEBS-a u Bosni, sada je na postdiplomskim studijama na Kolumbija univerzitetu u Njujorku.