جوانان افغان در جستجوی زندگی بهتر در خارج از کشور اند

حکومت متهم به ناکامی در ایجاد زمینۀ کافی کاریابی برای جوانان شده است که بتواند جوانان را در کشور نگهدارد.

جوانان افغان در جستجوی زندگی بهتر در خارج از کشور اند

حکومت متهم به ناکامی در ایجاد زمینۀ کافی کاریابی برای جوانان شده است که بتواند جوانان را در کشور نگهدارد.

طبق گفته های سخنرانان در مناظره های آی دبلیو پی آر، بعد از خارج شدن نیروهای به رهبری ناتو از افغانستان شمار جوانان که در جستجوی کار در خارج از کشور اند افزایش یافته است.

در مناظره های که ماه گذشته در ولایت های خوست، ننگرهار، زابل و فراه راه اندازی شده بود استماع گردید که بعد از خروج نیروهای رزمی در سال گذشته بی کاری افزایش یافته است. آنها گفتند که حکومت تشکیل شده توسط رییس جمهوری محمد اشرف غنی و رییس اجراییه عبدالله عبدالله نتوانسته است که زمینه های کاریابی ایجاد کنند تا این خلا پر شود.

نورشاه نورانی، عضو شورای ولایتی خوست گفت افراد جوان در جستجوی زندگی در اروپا هستند بخاطریکه رهبران شان تضمین زندگی را که در جریان کمپاین انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به آنان وعده کرده بودند نتوانستند عملی کنند.

نورانی گفت:" رییس جمهوری محمد اشرف غنی وعده کرده بود که میلیون ها فرصت شغلی  را برای جوانان مساعد می کند، عبدالله عبدالله رییس اجراییه نیز وعده ایجاد زمینۀ کاریابی را داده بود، اما فقط اوضاع رو به وخامت گرایید، فساد اداری، خشونت،  و بی عدالتی باعث ازبین رفتن تمام فرصت های جوانان شد."

رسول زرگل،رییس معارف ولسوالی اسمعیل خیل ولایت خوست، حکومت را بخاطر نداشتن پلان استراتیژیک مورد انتقاد قرار داد. او گفت که جوانان تمام آرزو ها نسبت به آینده شان را از دست داده اند و به این فکر هستند که یگانه چانس شان پیدا کردن زندگی روحی در رسیدن به اروپا است.

اوگفت:" حکومت وحدت ملی هیچ نوع پلان را برای فرصت های کاری جوانان مطرح نکرده است."

محمد آصف شینواری، نویسنده و خبرنگار در ولایت ننگرهار گفت که دلایل بیشتر پیچیده است.

اوگفت:" مهاجرت جوانان افغان به کشور های خارجی سه دلیل عمده دارد- جنگ های جاری 40 ساله، بی کاری و نبود آیندۀ واضیح باعث شده است که جوانان با پذیرفتن خطر مرگ در جستجو کار در خارج از کشور شوند."

عوض خان بشارت، سرپرست رییس امور مهاجرین در ولایت ننگرهار گفت:" ماهانه حدود 6000 فرد جوان به گونۀ قانونی از طریق بندر تورخم که مرز ما با پاکستان است کشور را ترک می کنند."

ده ها هزار افغان به فکر جستجوی کار به گونۀ غیر قانونی در کشور و یا آزمایش بخت شان در رسیدن به اروپا هستند.

عبدالمقیم افغان، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت زابل در توافق به گفته های قبلی گفت که شمار شهروندان ما که به کشور های خارجی می روند افزایش یافته است. او اضافه کرد که دلیل عمدۀ آن بیکاری و نبود امنیت در کشور است.

اوگفت:" زمانی که نیروهای خارجی به ولایت ها اعزام شدند هزار ها فرد جوان با آنها کار می کردند، مشکلات زمانی افزایش پیدا کرد که آنها کشور را ترک کردند و مردم بیکار ماندند."

افغان گفت که از این اوضاع در صورت جلوگیری می شد که حکومت پروژه های زیربنایی و زمینه های تحصیلی را ایجاد می کرد.

زرمینه پتانی، رییسۀ محلی مؤسسۀ غیرحکومتی تحت نام پیشرفت خواهران گفت:" افراد جوان تحصیل کرده چانس بیشتر برای پیدا کردن کار در کشور ندارند چه بسا به آنهایی که بیسواد هستند." او اضافه کرد یکی از عوامل دیگر که باعث ترک افغانستان و جستجوی کار در خارج از کشور میان جوانان شده است هزینۀ سنگین عروسی است.

محمد اکبرانوری، رییس امور اطفال ریاست کار و امور اجتماعی ولایت فراه در توافق به گفته های قبلی گفت که مهاجرت ها افزایش یافته است.

اوگفت:" بعد از آنکه مؤسسات مساعدت کنندۀ خارجی کشور را ترک کردند بیشتر جوانان ما به یکبارگی بیکار شدند و مجبور شدند که مهاجرت کنند."

اما عبدالصمد صالحی، عضو شورای ولایتی هشدار داد که حکومت کابل نتوانسته است که اوضاع را به حالت عادی در آورد.

اوگفت:" ازینکه حکومت وحدت ملی یک حکومت نو تشکیل است و با موضوعات بزرگ روبرو است این دور از واقعیت خواهد بود که از این حکومت توقع کنیم که تمام مشکلات را حل کند، برای ما ضرور است که به مشکلات که ما در این کشور داریم خود ما رسیدگی کنیم."

Frontline Updates
Support local journalists