تقدیر از خبرنگاران آی دبلیو پی آر در محفل جوایز افغان

تعویق جبری این محفل حاکی از خطرناک بودن شرایط برای خبرنگاران می باشد.

تقدیر از خبرنگاران آی دبلیو پی آر در محفل جوایز افغان

تعویق جبری این محفل حاکی از خطرناک بودن شرایط برای خبرنگاران می باشد.

Hafizullah Gardesh receives his award from SAFMA mission head Zia Bomia. (Photo: IWPR)
Hafizullah Gardesh receives his award from SAFMA mission head Zia Bomia. (Photo: IWPR)
Mina Habib (second from left) at the awards ceremony. (Photo: IWPR)
Mina Habib (second from left) at the awards ceremony. (Photo: IWPR)

گزارشی از آی دبلیو پی آر
گزارش شماره 432
23 می 2012
حفیظ الله گردش ویراستار سابقه دار آی دبلیو پی آر و مینا حبیب گزارشگر این اداره بخاطر دستاوردهای شان در عرصه خبرنگاری افغانستان، طی محفلی در کابل تقدیر شدند.
گردش جایزه اول خبرنگار برجسته دهه و مینا حبیب همراه با دو خانم دیگر جوایز ویژه ی انجمن رسانه های آزاد جنوب آسیا (سفما) را از آن خود کردند.
تنها دو هفته قبل، به مینا حبیب از سوی شورای خبرنگاران افغانستان جایزه خبرنگار زن شجاع اعطا گردید.
محفل اعطای جایزه برای 15 خبرنگار محلی در سفارت کانادا در کابل برگزار شده بود و قرار بود بتاریخ 3 ماه می (روز جهانی آزادی بیان) برگزار شود، اما موجی از حملات انتحاری در پایتخت و سایر شهرها باعث شد که محفل مذکور تا 17 ماه می به تعویق افتد.
شیلی وایتینگ، شارژدافیر کانادا در سخنانش ازین تعویق یاد آوری نمود.
او گفت: "گزارشگران افغان در شرایط سخت امنیتی تلاش دارند واقعیت ها را انعکاس دهند."
ضیا بومیا، رییس سفما گفت که این محفل در کنار تقدیر از خبرنگاران حاضر، فرصتی برای یادبود از کسانی است که زندگی خود را در دفاع از آزادی بیان قربانی کرده اند.
او گفت: "آزادی بیان و رسانه ها بزرگترین دستاورد حکومت پس از سقوط حکومت طالبان می باشد. ما نباید این چیز ارزشمند را از دست بدهیم، حتی اگر به بهای جان ما تمام شود."
او در مورد جایزه آقای گردش و خانم حبیب گفت: "ویب سایت آی دبلیو پی آر برای بسیاری رسانه ها نقش یک رهنمای بسیار خوب را بازی می کند، اما نقش کارکنان آن تاکنون نادیده گرفته شده است."
حفیظ الله گردش از آغاز فعالیت آی دبلیو پی آر در سال 2002 تاکنون نقش رهبری کننده در تهیه مقاله ها و گزارش ها داشته است.  او در کنار تعیین و ویراستاری گزارشها، در تربیت گزارشگران در زمینه چگونگی یافتن منابع معتبر و ایجاد توازن در گزارش ها نقش مهمی بازی کرده است.
او ازینکه مورد تقدیر قرار گرفته است، ابراز خوشی و تعجب نمود، زیرا به نظر او "در افغانستان در کل روابط بر شایستگی می چربد."
بومیا گفت: "من در ده سال گذشته شاهد تلاش جدی حفیظ الله گردش بوده ام. اما متاسفانه تلاش های پیگیر او تاکنون از چشم بسیاری ها پنهان مانده است. من ازینکه مسوولیتم را در تقدیر از او کارهای او با این جایزه انجام داده ام، احساس آرامش می کنم."
مینا حبیب که در سال 2007، از رشته خبرنگاری فارغ التحصیل شده است یکی از کارمندان جدیدتر آی دبلیو پی آر می باشد که اراده اش را در پی گیری گزارش های پر چالش به اثبات رسانده است.
او گفت: "من تقدیر نامه های زیادی دریافت کرده ام، اما این جایزه برایم خاص است، زیرا سفما تلاش نموده است افراد شایسته را مورد تقدیر قرار دهد."
نور رحمان رحمانی، رییس آی دبلیو پی آر در افغانستان اظهار داشت که خبرنگاران افغان از همه جهات با خطر مواجه اند.
او گفت: "خبرنگار بودن در افغانستان کار سختی است. ما در یک دهه اخیر همکاران بسیار خوب خود را از دست داده ایم، و عده ای نیز تحت فشار حکومت و دیگران مجبور به ترک کشور شده اند."
 

Afghanistan
Media
Frontline Updates
Support local journalists