افغانها از تأخیر در انتخابات خشمگین اند

مطابق قانون اساسی انتخابات باید هفته های قبل برگزار میشد.

افغانها از تأخیر در انتخابات خشمگین اند

مطابق قانون اساسی انتخابات باید هفته های قبل برگزار میشد.

Following the last parliamentary election, staff move ballot boxes at Independent Election Commission warehouses in Kabul, September 2010. (Photo by Paula Bronstein /Getty Images)
Following the last parliamentary election, staff move ballot boxes at Independent Election Commission warehouses in Kabul, September 2010. (Photo by Paula Bronstein /Getty Images)
Friday, 12 June, 2015

معطلی حکومت مرکزی در اعلام تاریخ انتخابات پارلمانی که بسیار زمان گیر شده است، اعتماد مردم را نسبت به روند دیموکراتیک صدمه می زند.  

مطابق قانون اساسی افغانستان، انتخابات باید بین 30 تا 60 روز قبل ازختم دورۀ کاری  پارلمان قبلی برگزار شود. دوره کاری پارلمان فعلی که برای پنج سال بود، در 22 جون تمام می شود.

ضرب الاجل  به سر رسیده است،  اما کمیسیون مستقل انتخابات و افراد که روند را مدیریت می کنند هیچگاهی به گونۀ رسمی اعلان نکرده اند  که انتخابات به تعویق خواهد افتاد. به هر حال اورنگ زیب، سرپرست دار الانشاء  کمیسیون مستقل انتخابات به آی دبلیو پی آر گفت که چنین احتمال می رفت.

اوگفت:" ما تمامی آمادگی ها را برای برگزاری انتخابات روی دست گرفته ایم، ما فقط به کمبود بودیجه مواجه هستیم، اگر حکومت برای ما بودیجه بدهد، فردا انتخابات را برگزار خواهیم کرد."

مناظرۀ مردمی که توسط آی دبلیو پی آر در ولایت های خوست، ننگرهار، پکتیا و هلمند برگزار شده بود، اشتراک کنندگان توافق کردند که تأخیر باعث بالا رفتن بی اعتمادی نسبت به این روند خواهد شد و همچنان خطر رفتن کشور به سوی بحران تازه نیز موجود است.

امیربهیر، استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون خوست خطاب به اشتراک کنندگان گفت که در مادۀ 83 قانون اساسی به وضاحت گفته شده است که انتخابات باید در وقت معین آن برگزار شود.

اوگفت:" ولسی جرگه کنونی هیچگونه صلاحیت از قبیل طرح قانون ویا برسی امورات حکومتی را ندارد چون که دورۀ آن به پایان رسیده است."

صاحب الدین ځدران، رییس روابط عامه کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت خوست گفت:" بودیجۀ ناکافی و عدم اصلاحات که در روند انتخابات موجود است راه را برای به تعویق انداختن  انتخابات پارلمانی باز می کند."

وی در تأکید به حرف های قبلی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات آمادگی اصلی دارد تا این روند را به پیش ببرد و از حکومت خواست که  تاریخ آن را تعیین  کند.

محمد امین شاه الفت، رییس اطلاعات و فرهنگ این ولایت هشدار داد که در نخست چیزی که ضروری است احیای  اعتماد نسبت به روند انتخاباتی است.

اوگفت:" هیچگونه کاری در زمینۀ آگاهی عامه دراینجا صورت نگرفته است، ملت ازفساد که در انتخابات قبلی نمایان شد مأیوس شده اند،  هیچ کسی احساس نسبت به ارزش رای شان حالا ندارند."

انتخابات طولانی دو مرحلۀ ریاست جمهوری سال گذشته با ادعای تقلب خدشه دار شد. یک بازشماری سرتاسری باعث تأخیر در نتایج شد تا آنکه به  وساطت جان کیری، وزیرخارجۀ ایالات متحدۀ امریکا ، محمد اشرف غنی در 29 سپتمبر حکومت اش را آغاز  کرد.

نعمت بی بی عمری، رییسۀ انجمن عدالت ولایت خوست در توافق به گفته های قبلی گفت که فساد گسترده باور مردم را ضعیف  کرده است.

اوگفت:" در این مقطع زمان هردو ملت و حکومت باید زمینه را برای یک انتخابات شفاف هموار کنند تا اینکه نمایندگان واقعی مردم داخل پارلمان شوند."

آصف شینواری، یکتن از تحلیل گران در ولایت ننگرهار گفت که حکومتداری ضعیف ریشۀ در سرنگونی انتخابات دارد.

شینواری گفت:" موانع را که حکومت در برگزاری یک انتخابات خوب با آن روبرو است نبود امنیت درست ، بودیجۀ ناکافی و همچنان بی اعتمادی مردم است، اگر این مشکلات رفع گردد ممکن انتخابات پارلمان عنقریب برگزار شود."

ارشاد راغند، نویسنده و خبرنگار گفت که مداخلات سیاسی توسط خارجی ها و بازیگران داخلی یک مشکل اضافه شده است، اگرچه او از کدام کشور ویا گروه خاصی نام نبرد.

اوگفت:" ساختارهای سیاسی که در گذشته قدرت های مسلح از آن بهره برداری های کرده اند حالا هم به نحوه دیگری می خواهند که  قانون را ازبین برده و منافع شان را تأمین کنند." او از نهاد های جامعۀ مدنی خواست که  به پا برخیزند و از قانون اساسی دفاع کنند.

درشهر گردیز مرکز ولایت پکتیا تقاضا های از اشتراک کنندگان استماع شد که اصلاحات در نظام انتخاباتی باعث احیای اعتماد مردم می شود. 

میرحبیب الله سادات، رییس ارزیابی دفتر منطقوی کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان گفت:" یگانه راه که میتوان شفافیت را در روند انتخابات بیاوریم همانا توزیع تذکره های برقی است، من میتوانم دوباره به مردم اطمینان دهم که این مشکل با استفاده از تذکره های برقی قابل حل است."

شیرعلی فیضی، رییس دفتر اطلاع رسانی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت پکتیا گفت:" بدبختانه درکل حکومت نه علاقۀ به انتخابات پارلمانی دارد و نه با کمیسیون مستقل انتخابات همکاری می کند که  قادر به اعلان تاریخ برگزاری شود."

عبدالله غزنوی، استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون پکتیا گفت:" هرقدر که روند با تأخیر مواجه شود همان قدر بی اعتمادی نسبت به حکومت و کمیسیون انتخابات زیاد خواهد شد."

اوافزود:" انتخابات قبلی آسیب های زیادی رسانده است. "

محمد علی، یکتن از افسران پولیس در ولایت هلمند در توافق به گفته های قبلی گفت که تجارب انتخابات ریاست جمهوری گذشته مردم را سرخورده کرده است- آنها احساس می کنند که رای آنها ارزشی ندارد و سیاست مداران صرفاً بواسطۀ تقلب انتخاب می شوند.

اوگفت:" مردم نگران هستند که روند دموکراتیک از بین خواهد رفت و جنگجویان، شورشیان و جنگ دوباره روی صحنه خواهد آمد، مردم در مورد ملکیت های شان و در اصل در مورد زندگی شان نگران هستند."

شریفه، یکتن از کارمندان ریاست امور زنان ولایت هلمند درکل برخی از مسؤلین را متهم کرد که عمداً اوضاع را وخیم می سازند که از برگزاری انتخابات جلوگیری کنند.

اوگفت:" تأخیر در انتخابات خلاء میان مردم و حکومت را وسیع تر می سازد، شورشیان مفاد زیادی خواهند گرفت تا مشکلات خطرناک را برای دولت ایجاد کنند."

Frontline Updates
Support local journalists