افغانستان: اگست/ سپتامبر 2011

گزارش آی دبلیو پی آر فاش ساخته بود که افسران پولیس در هرات حقوق جفت هایی را که با هم ازدواج نکرده اند، نقض می نمایند.

افغانستان: اگست/ سپتامبر 2011

گزارش آی دبلیو پی آر فاش ساخته بود که افسران پولیس در هرات حقوق جفت هایی را که با هم ازدواج نکرده اند، نقض می نمایند.

Wednesday, 26 October, 2011

گزارشی از گزارشگران آی دبلیو پی آر

گزارش شماره 413

26 اکتوبر 2011

پولیس هرات می گوید که یک گزارش آی دبلیو پی آر که در اواخر ماه جولای به نشر رسیده بود و دران آمده بود که افسران پولیس جفت هایی را که در محضر عام باهم ظاهر می شوند تهدید می نمایند، اقداماتی را باعث شد که در نتیجه آن اکنون شکایت ها نسبت به اینگونه تهدیدات بطور قابل ملاحظه کاهش یافته است.

گزارش شکایت از برخورد طالبانی پولیس در هرات بتاریخ 29 جولای امسال حاکی ازان بود که پولیس دو جوان نامزد را دستگیر و مجازات کرده است.

اما مسوولان نهادهای ملکی ولایت هرات اکنون می گویند که ازان زمان به بعد گزارشی ازان نوع بدرفتاری بدست نیامده است.

نور خان نیکزاد، سخنگوی پولیس هرات گفت: "در دو ماه گذشته، هیچ قضیه تهدید از سوی پولیس درج نشده است."

بعد ازانکه گزارشگر آی دبلیو پی آر با سید آقا ساقب، قوماندان امنیه هرات در ارتباط به آن گزارش مصاحبه کرد  و در پی نشر گزارش مذکور، توجه بیشتری به تعلیم و تربیه پولیس به ارتباط آزادی های فردی مندرج در قانون اساسی صورت گرفته است.

ستره محکمه ی افغانستان حکم کرده است که طبق شریعت اسلامی یکجا بودن یک مرد و یک زن نامحرم در محل خلوت گناه می باشد، اما هیچگونه محدودیت حقوقی را نمی توان درین زمینه اعمال نمود.

نیکزاد گفت که اکنون به افزایش آگاهی افسران از حقوق بشر، احترام به مقام انسانی و حفظ اعتماد مردم توجه بیشتر صورت می گیرد.

او گفت که "خوشبختانه، ما اکنون مدتیست که شاهد اینگونه برخورد می باشیم" و افزود که برخی افسران پولیس که در اذیت جوانان دست داشته اند، مجازات شده اند.

شریفه شهاب، مدیر بخش نظارت از بدرفتاری های پولیس در کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت که گزارش آی دبلیو پی آر بشکل قابل توجه در حل مشکلات کمک کرده است.

او گفت "ما در دو ماه اخیر شکایتی دریافت نکرده ایم، و این نشان می دهد که آنگونه برخوردها بطور قابل توجه کاهش یافته و یا از بین رفته است." او گفت

"نشر گزارش آی دبلیو پی آر، و نظارت مداوم کمیسیون مستقل حقوق بشر نتیجه مثبت داشته است."

او گفت که شخصاً در جلسات اداری هفته وار قوماندانی امنیه که دران رییسان همه ی حوزه های پولیس حضور دارند، اشتراک نموده است.

او گفت: "من چندین بار شاهد صحبت قوماندان امنیه هرات در مودر {آزادی های فردی} بوده ام، و این تاثیر رسانه ها را در کمک به {بهبود برخورد پولیس} نشان می دهد."

خان محمد دانشجو، مدیر مسوول هفته نامه ی آبادی در کابل گفت که پس از نشر گزارش آی دبلیو پی آر در هفته نامه اش، محمد صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله به او تلفون کرده و این کار را برایش تبریک گفته است.

دانشجو گفت: "من صد در صد مطمئن هستم که هرگونه تغییری که {در برخورد پولیس نسبت به آزادی های فردی} در ولایت هرات بدست آمده باشد، نتیجه نشر گزارش آی دبلیو پی آر می باشد."

Police
Frontline Updates
Support local journalists