Institute for War and Peace Reporting | Giving Voice, Driving Change

PRISTRASNOST SRPSKIH MEDIJA

Novooslobodjeni srpski mediji uglavnom jednostrano politicki izvestavaju
By IWPR Balkans

"Mediji su gori nego u nase vreme" vicu u glas partijski prvaci bivse vladajuce koalicije, pripremajuci se za republicke izbore zakazane za 23.decembar.


Socijalisticka partija Srbije, SPS, Srpska radikalna stranka, SRS i Jugoslovenska udruzena levica, JUL, zale se na pristrasnost medija.


Oni optuzuju najmocnije srpske medije da se ulizuju Demokratskoj opoziciji Srbije koja je favorit na izborima zakazanim za ovaj vikend.


Ove optuzbe izazivaju podsmeh nakon deset godina najogoljenije propagande u korist Milosevicevog rezima u koju su bili upregnuti najveci nacionalni mediji.


Mejdutim, nisu ni svi drugi zadovoljni onim sto pruzaju novooslobodjeni mediji. Mnogi tvrde da se u oslobodjenim medijima nije promenilo nista osim predmeta obozavanja. Umesto Milosevica i funkcionera SPS, sada su to Kostunica i lideri DOS-a.


Nakon "oktobarske revolucije" nacin prezentacije politicke scene ostao je isti, ali su glavni akteri zamenjeni. U stvari, vise se ne promovisu SPS i Milosevic, vec DOS i Kostunica.


Dok je vladao Milosevic, opozicija nije imala pristup rezimskim medijima, dok su opozicioni lideri prikazivani kao NATO placenici, sluge Zapada i neprijatelji.


Vecinu TV i radio sadrzaja sada cine aktivnosti i stavovi lidera DOS-a, a njihovi stavovi se ne dovode u pitanje.


Mediji u Srbiji vise ne proizvode hvalospeve uspesno obnovljenim mostovima, rastu proizvodnje i patriotizmu slobodarskog srpskog naroda. Umesto toga, sada se prica o masovnom osiromasenju stanovnistva pod Milosevicevim rezimom, o nezakonitim postupcima njegovih celnika, unistenoj ekonomiji.


Na ekranima svakodnevno gostuju Milosevicevi politicki protivnici, lideri stranaka iz pobednicke koalicije DOS, sada vec na drzavnim funkcijama. Oni nude svoje definicije gorucih problema drustva i svoja resenja.


Promena u izvestavanju medija nastala je na sam dan kada je Milosevic skinut s vlasti. Kao jedan od centralnih nosecih stubova rezima radio-televizijska mreza RTS, demolirana je spolja, a njeni vodeci novinari pretuceni. Nova programska ekipa pokrenula je emitovanje sa drugog mesta pod drugim simbolima i drugacijim imenom, Nova RTS. Imenovan je i novi uredjivacki tim.


Jos jedna medijska kuca bliska nekadasnjem rezimu dozivela je ne tako dramaticne, ali ipak temeljne promene.


Novinari zaposleni u "Politici" koja ima dnevne novine, radio i TV, iznutra su obavili promenu uredjivacke politike, nakon sto je nestao njen prvi covek Dragan Hadzi Antic.


Vlasnik televizijske stanice "Pink" najpopularnije TV stanice u Srbiji, doskorasnji istaknuti clan JUL-a, Zeljko Mitrovic sam je preuzeo ulogu revolucionara. Nekada je zabavni program ove stanice bio prekidan zbog direktnog prenosa sednica JUL-a i SPS-a, a sada se u programu redovno prenose vesti o liderima DOS-a.


Premda su bivsi promilosevicevski mediji oslobodjeni politicke kontrole, oni vec primenjuju autocenzuru. Oni prenose samo redukovanu sliku stvarnosti, sliku drustva iz oficijelne vizure. Nedostatak profesionalne nepristrasnosti narocito je ocit u tretmanu nove opozicije. Ovo je evidentno na TV Politici koja dnevno objavljuje vise vesti o predizbornim aktivnostima DOS, nego o svim ostalim izbornim ucesnicima zajedno. Ranije je visestruku prednost imao SPS.


Na novoj drzavnoj televiziji RTS, medjutim, nije tako. Svi izborni ucesnici su prvi put posle deset godina dobili sansu da se pod jednakim uslovima predstave biracima. Na prethodnim republickim izborma SPS je kroz vesti o partijskim aktivnostima dobijao 18 puta vise vremena nego njegov glavni politicki rival. Nova uredjivacka ekipa vrlo je obazriva da u prikazivanju aktivnosti nove vlasti ne koristi direktne propagadne mehanizme koje je koristila stara u prikazivanju nekadasnjih vlasti.


Zbog toga mnogi gledaoci dozivljavaju novu RTS kao revolucionarno drugaciju od stare. Medjutim, predizborno izvestavanje je izuzetak i redovne informativne emisije i dalje ignorisu sve sto je izvan dominantnog politickog mnjenja koje je okrenuto DOS-u, zataskavajuci sve kontroverze.


Kriticku distancu prema novoj vlasti imaju samo oni mediji koji su i u prethodnom rezimu, uprkos ogromnim pritiscima svih vrsta, uspevali da zadrze nezavisnu poziciju.


Karikature na racun neprikosnovenog DOS lidera Kostunice, cija popularnost i dalje raste, objavljuju samo listovi "Danas" i "Vreme", ciji je kredibilitet od osnivanja zasnovan na kriticnom stavu prema oficijelnoj politici. Na isti nacin, nedeljnik "NIN" i Radio B92 insistiraju na suceljavanju razlicitih misljenja oko kontroverznih aktuelnih pitanja kao sto su to cinili i ranije.


Ostra kritika danasnjih medija u Srbiji bila bi preuranjena. Oni su tek zakoracili na put tranzicije koja bi odgovarala potrebama pluralistickog drustva, ciji je razvoj bio blokiran punih 10 godina.


Nakon Milosevicevog odlaska s vlasti, jasno je da za nove, demokratske medije nije dovoljno samo spaliti stare zgrade i promeniti uredjivacke timove.


Neophodna je temeljna rekonstrukcija celokupnog medijskog sistema, ali i profesionalne ideologije novinara koji ce svim sredstvima braniti svoj profesionalni autonomni prostor.


Jovanka Matic je istrazivac-saradnik u Institutu drustvenih nauka.