Institute for War and Peace Reporting | Giving Voice, Driving Change

Makedonski novi mediji protiv nemackog medijskog giganta

Strah od medijskog monopola u Makedoniji podstakao je nekoliko novih novina da oprobaju srecu na trzistu.
By Tamara Causidis

Nekoliko novih dnevnih novina pojavice se na ulicama Makedonije u narednom periodu, u odvaznom pokusaju lokalnih medija da razbiju monopol koji nemacki medijski gigant prakticno ima u ovoj zemlji.


Dnevne novine po imenu "Vreme" treba da se pojave sledece sedmice, kao sedmi dnevnik u zemlji na makedonskom jeziku.


U sledecih nekoliko nedelja "Vecer" i "Nova Makedonija" takodje ce se ponovo pojaviti u novom formatu, nakon sto je vlada prodala nekadasnje drzavne medije da bi spasila od propasti.


Analiticari smatraju da su lokalni mediji odlucni u nameri da upute izazov nemackoj medijskoj grupaciji WAZ, koja je preuzela kontrolu nad 80 procenata stampanih medija u republici tako sto je kupila deonice "Dnevnika", "Vesti" i "Utrinskog vesnika".


To su tri dnevnika sa najvecim tirazom u zemlji, a njihov zajednicki tiraz premasuje 120.000 primeraka.


Novopridoslice veruju da imaju dobre sanse da opstanu na trzistu, uz solidnu finansijsku podrsku i profesionalne novinare.


Smatraju da je dominacija Westdeutsche Allgemeine Zeitunga, WAZ, iz Esena, koja je u makedonskim medijima sve izrazenija, otvorila prostor za alternativne glasove.


"Dnevnik", novina koja zastupa centar politickog spektra i nacionalisticke stavove, trenutno dominira na sceni stampanih medija. "Utrinski vesnik" je levo orijentisan, a "Vest" je tabloid. Ova tri izdanja sada kontrolise i distribuira zajednicka kompanija, Media Print Macedonia, cime se smanjuju troskovi.


Pre dolaska u Makedoniju, WAZ, grupacija koju predvodi nekadasnji sef pakta za stabilnost Bodo Hombah, preuzela je velike medije u Bugarskoj, Hrvatskoj, Srbiji i Crnoj Gori.


Ulazak u Makedoniju, kao i u druge balkanske zemlje, izazvao je strahovanja da ce to dovesti do medijskog monopola, jer ova tri dnevnika nisu imali ozbiljnu konkurenciju kada ih je WAZ preuzeo.


Kao novine u drzavnom vlasnistvu, "Vecer" i "Nova Makedonija" godinama su bile na silaznoj putanji, dok je sicusni nezavisni dnevnik "Makedonija denes" previse slab i nema uticaja.


Sef citavog projekta i glavni finansijer u "Vremenu" je Velija Ramkovski, vlasnik najvece nezavisne TV stanice u zemlji, A1TV, koja prema najnovijim ispitivanjima ima gledanost od 46 procenata.


Idea Plus DDB, marketinska agencija iz Skoplja, kupila je "Vecer" na javnoj aukciji 23. decembra za 25.000 evra, dok je "Nova Makedonija" prodata skopskoj kompaniji Zonik za 5.000 evra.


Novi vlasnici tvrde da ce revitalizovati nekada popularne novine i promeniti njihovu koncepciju.


Mnogi veruju da firme koje su kupile ove novine imaju solidno finansijsko zaledje, posto su prilikom kupovine morale da se obavezu da ce ih izdavati najmanje pet godina.


Za "Vecer" i "Vreme " se smatra da imaju dobre sanse da opstanu na makedonskoj medijskoj sceni posto oba izdanja imaju snaznu finansijsku podrsku i nece imati problema u preuzimanju dela trzista reklama, sto je glavni izvor finansiranja medija.


Iso Rusi, urednik nedeljnika "Lobi" na albanskom jeziku, izjavio je za IWPR da ova dva lista imaju sve preduslove za osvajanje solidne pozicije na trzistu.


"Da bi dnevna novina pokrila svoje troskove i izdavanje potrebno joj je sedam ili osam strana reklama", izjavio je Rusi. "Idea Plus je marketinska agencija koja ce bez problema preusmeriti klijente na svoje novine. 'Vreme' bi moglo imati vise teskoca, ali na njihovoj strani je medijska promocija preko televizije A1, koja je takodje u vlasnistvu Velije Ramkovskog."


Ali, opstanak nece zavisiti samo od finansija. Analiticari kazu da je monopol WAZ-a otvorio novi prostor za alternativne glasove.


Mada je WAZ dao garancije da se nece mesati u sadrzaj svojih dnevnih listova, posmatraci su zabrinuti da ce ujedinjavanje tri dnevnika unutar jedne kompanije proizvesti pritisak da se ujednaci uredjivacka politika.


Urednik "Vremena", Djordji Barbarovski, rekao je za IWPR: "Medijska scena u Makedoniji ne sme biti monopolizovana. Ne ocekujemo rat sa tri izdanja u vlasnistvu WAZ-a, posto ima prostora za sve nas, ali spremni smo i svesni konkurencije."


Novi urednici kazu da ce im glavni zadatak biti da ponude raznolikost i donesu kvalitet na scenu stampanih medija.


Klime Babunski, strucnjak za medije u Institutu za politicko-pravne i socioloske studije, izjavio je za IWPR da se nada da ce nove novine obogatiti izbor u sferi medija.


"Bilo bi strasno ako bi se sva medijska ponuda u Makedoniji svela samo na novine koje kontrolise WAZ", rekao je on.


Uspeh novih medijskih poduhvata takodje zavisi od kvaliteta novinara i njihovog uticaja na medijsku scenu.


"Vreme" je pokrenuo Aleksandar Damovski, osnivac i nekadasnji urednik Dnevnika, koji je napustio novine nakon sto ih je preuzeo WAZ, zajedno sa jos 20 drugih novinara, u ambicioznom pokusaju da osnuju nezavisni dnevnik koji ce ponuditi nesto novo.


Urednik "Vremena", Jasmina Mironski rekla je za IWPR: "Ima prostora za jos jedan dnevnik koji ce ponuditi nesto sveze, nesto razlicito. Ocekujem da ce Vreme ponovo uvesti novinske zanrove kao sto su analiza, istrazivanje, pristup koji je bio zanemaren u postojecim novinama koje nude samo vesti."


Buduci direktor "Veceri", novinar Vasko Eftov, izjavio je za IWPR da je medijskoj sceni neophodan remont i da su novi dnevnici u boljem polozaju da to ucine nego WAZ. "Nasa prednost u odnosu na WAZ jeste u tome sto smo mali i fleksibilni, a WAZ je spor i tezak", kaze on.


Branko Gerovski, urednik "Dnevnika", kaze da nova izdanja nece ugroziti vodecu poziciju novina koje kontrolise WAZ: "Stvoricemo zdravu konkurenciju, i nema razloga za strahovanje. Umesto toga, treba vredno raditi, pa ce od svega na kraju najvise koristi imati citaoci."


Tamara Kausidis je novinar Radija Slobodna Evropa iz Skoplju.