




This report acts as the starting information for the IWPR Media Wiki 
site for Syria, available at www.syriamediawiki.org. As the media 
sector in Syria is in constant movement, the media wiki site offers 
an open, collaborative platform for registered users to update, 
correct, and add to information regarding the Syrian media sector. 
Institutions and individuals involved in the sector are encouraged to 
use and contribute to the Wiki, which is moderated by IWPR.

For more information please contact:

Susanne Fischer 
Regional Programme Manager, Middle East 
susanne@iwpr.net

Duncan Furey 
International Partnerships Director 
duncan@iwpr.net

Thomas Baker  
Programmes Coordinator 
tom@iwpr.net

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING   iwpr.net

IWPR Europe
48 Gray’s Inn Road, London WC1X 8LT, United Kingdom   Tel: +44 20 7831 1030

IWPR Netherlands
Zeestraat 100, 2518 AD The Hague, The Netherlands   Tel: +31 70 338 9016

IWPR United States
729 15th Street, NW Suite 500, Washington, DC 20005, United States   Tel: +1 202 393 5641

© Institute for War & Peace Reporting 2013

Design: Srđan Pajić
Cover photo: Alessio Romenzi

Syria Media Map
August 2013

www.syriamediawiki.org
iwpr.net


About The Institute for War & Peace Reporting

Summary

Recommendations

Background

Freedom of Expression under the Assad Regime

Restrictions on Media 

Restrictions on the Internet

The Impact of the 2011 Uprising

Prosecution of Journalists and Activists

Attacks on Publications and Organizations

Deaths of Journalists and Media Workers

Conclusion

Media Map in Syria

Media Framework in Syria

State and Government Media

State-run News Agencies

State-run TV Channels

State-run Radio Stations

Newspapers

State-run and Government Affiliated Newspapers 

Union Newspapers

University Newspapers

Private Media

Private Newspapers

Private Television

Private Radio Stations

Political Party Media

Newspapers in areas under the control of the Syrian rebels

Online Media

The Kurdish Press

Media Support Organizations

Media Map in Syria - Lists

State-run TV channels in Syria, Table 01. 

State-run radio stations in Syria, Table 02. 

State-run newspapers, Table 03.

Newspapers published by ministries, Table 04. 

Private newspapers, Table 05. 

TV stations, Table 06. 

Radio stations, Table 07. 

Newspapers - Pro-government, Table 08. 

Newspapers - Pro-opposition, Table 09. 

Newspapers - Published by unlicensed political groups, Table 10. 

Kurdish newspapers (published in Arabic), Table 11. 

Kurdish newspapers (published in Kurdish), Table 12. 

04

05

06

07

09

09

10

11

12

14

15

16

17

17

18

18

18

18

18

18

18

19

19

19

19

19

20

20

20

21

22

23

23

23

23

24

25

27

28

28

29

30

31

31

.................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................

........................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................

......................................................................................................................................
.............................................................................................................................. 

.........................................................................................................................
............................................................................................................................ 

.....................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................

...............................................................................................................................................
..........................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................
..........................................................................................

......................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................

..................................................................................................................................................
.........................................................................

.........................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................
......................................................................................................................

..................................................................................................................
....................................................................................................................................

.........................................................................................................
.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................

..................................................................................................................
.....................................................................................................................

.....................................................................
..................................................................................................

...............................................................................................

Table of Contents



SYRIA MEDIA MAP 4

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

About The Institute for  
War & Peace Reporting

The Institute for War & Peace Reporting gives voice to people 
at the frontlines of conflict and transition to help them drive 

change. IWPR empowers citizens and their communities to make 
a difference – building their skills, networks and institutions, 
supporting development and accountability, forging peace and 
justice.

Working in three dozen countries, IWPR’s innovative programs are 
crafted to respond to the needs of the people they serve. Projects 
prioritise locally informed objectives and lead to sustainable 
outcomes. Beneficiaries include citizen and professional 
journalists, human rights and peace activists, policymakers, 
educators, researchers, businesses, and women’s, youth and other 
civil society organisations and partners.

Headquartered in London with coordinating offices in Washington, 
DC and The Hague, IWPR is overseen by an international board of 
trustees made up of internationally recognized journalists and 
media professionals, business and financial sector executives, 
philanthropists and civil society leaders. Its 125-person global 
staff is led by an executive management team of experts in 
media and governance, program development and management, 
policy and advocacy, financial development, finance and human 
resources.

About IWPR’s Programmes

The strength of IWPR’s programming is rooted in its ability 
to help individuals and groups develop the knowledge, 

skills, relationships and platforms they need to communicate 
clearly, objectively, effectively, persuasively and safely and to 
use that knowledge and those tools to affect positive change. 
Projects and initiatives are developed in partnership with local 
organizations and are designed to meet the unique needs of the 
individuals and groups they will serve and the communities in 
which they operate.

IWPR’s Global Programming Focus

Promoting Free Expression

IWPR builds the skills of professional and citizen journalists 
working in traditional media (newspapers and magazines, radio, 

TV) and in social and new media (Facebook, Twitter, Internet 
news magazines and portals, blogs and other online vehicles). 
Programs train and mentor them to report fairly and objectively 
with the goal of achieving internationally recognized standards 
of reporting and analysis. Reporters, editors, producers, 
bloggers, and managers learn the value of producing substantive 
content that informs while helping to define the roles of citizens, 

civil society, government, the media, business and others in 
building fair, pluralistic, democratic systems that value and 
respect the opinions of all constituencies. Whether in repressive 
or closed societies, transitional environments, or democratically 
developing states, IWPR encourages the development and 
exercise of freedom of expression, assembly, and belief and uses 
journalism as a tool to advance peace and social justice.

Strengthening Accountability

Working with international and local partners, IWPR supports 
the capacity of civil society and human rights groups to 

more effectively advocate for government and institutional 
accountability and transparency, with programming designed 
to reduce corruption, strengthen rule of law, and promote basic 
rights. It promotes and publicizes the work of international 
courts and tribunals that support justice and hold individuals 
and groups responsible for crimes against humanity. IWPR helps 
communities to more effectively fight against immediate and 
longer-term threats by building knowledge, empowering, and 
supporting citizen activism, and helps countries and regions 
to heal from conflict and war through support for transitional 
justice.

Building inclusive Societies

IWPR has supported peace and reconciliation in conflict zones 
around the world for 20 years. These efforts, along with 

campaigns and activities that encourage free and fair elections, 
counter extremism, and enhance the ability of civil society 
organizations to be effective, are all critical to building societies 
that value and build on the strengths of all of their peoples, 
including their women, youth, minorities, and traditionally 
marginalized communities. Societies are most inclusive 
and cohesive, and strive for the benefit of all citizens, when 
economies are strong, people are healthy, and the populace is 
educated; hence, IWPR’s focus on these areas of concern.

IWPR employs a skilled staff and expert consultants in a 
variety of fields to support its capacity-building activities 
and to assist in providing journalists, civil society and civic 
activists with the basic and advanced skills and knowledge 
that support sustainable and positive change. It employs tools 
and technologies in programming that encourages citizen 
understanding, participation, and involvement and builds local 
expertise. All programs and projects are measured and evaluated 
to ensure that future initiatives and those who participate in 
them benefit from valuable “lessons learned.”



SYRIA MEDIA MAP 5

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Since the Arab Socialist Baath Party came to power through 
a coup in 1963, it has ruled Syria with an iron fist. The regime 

has controlled the press and virtually banned any criticism of 
state officials and the party. 

The state or the Baath party run most of the media in the country 
and individuals either affiliated with or close to the regime 
own the licensed, private publications. In 1970, Hafez al-Assad, 
the defence minister and former air force commander, led a 
successful bloodless coup and ruled the country until his death 
in 2000. His son, Bashar al-Assad came to power in 2000 and, 
despite promises of reform and democracy, he has not allowed 
much room for free speech.

Until 2011 the state used an emergency law to deprive its citizens 
of their basic political rights such as freedom of expression and 
the right to due process.  

Inspired by the popular uprisings in Tunisia, Egypt and Libya, 
thousands of Syrians began protesting in March 2011 for greater 
political rights and the downfall of the Assad regime after more 
than four decades of rule. The regime’s forces responded brutally 
to the peaceful demonstrations, killing thousands of civilians and 
injuring many more. 

The Syrian uprising turned into an armed conflict and as of July 
2013 has claimed the lives of more than 100 thousand people, 
according to the United Nations. 

Online activists and citizen journalists have reported and 
broadcast atrocities against civilians in many parts of Syria. 
Since the start of the uprising many news organizations have 
emerged both inside and outside Syria to report on the conflict, 
political and humanitarian situation in Syria. 

The Assad regime has maintained tight control of the media and 
has used its news outlets to portray the uprising as a “foreign-led 
conspiracy” against the country and protesters as “terrorists,” 
in order to justify the government’s regular assaults on civilian 
areas.

The conflict in Syria has created a difficult environment for 
journalists. Since March 2011 hundreds of journalists, media 
workers and citizen journalists have died or been injured in Syria, 
according to local and international press freedom watchdogs. 
Syria has been ranked as one of the most dangerous countries in 
the world for journalists to work in. 

This report addresses the state of the media in Syria; the laws 
that regulate and restrict the media, and the attacks on the 
media and journalists. The report will also provide a Media Map, a 
list of print and online publications, radio and TV stations in Syria. 

The list is not necessarily a comprehensive list as the number of 
publications is constantly changing.  More than 25 journalists  
who cover the Syrian crisis, inside and outside the country, were 
interviewed for this report.

Summary



SYRIA MEDIA MAP 6

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

The reality of media in Syria is complex and the challenges 
for journalists and media are enormous. The international 

community should put pressure on the regime to release 
scores of imprisoned journalists and media activists and also 
allow international media to operate freely in the country. The 
international community should also call on the warring parties 
to end the intimidation of and attacks on journalists and media 
workers.

To address the needs of the Syrian media, this report proposes 
these short-term recommendations:

•	 Fund and support emerging local media organizations that 
are committed to objective and professional journalism,

•	 Organize training courses for young reporters and media 
activists. Among the topics that are urgently needed are 
journalism training and hostile environment training,  

•	 Organize workshops for journalists and media activists 
on Internet safety and security to enable them to protect 
against hacking,

•	 Set up networks of local journalists in Syria to share 
information, 

•	 Support local organizations that promote freedom of 
speech and document attacks on the press.

In the long-term, media openness in Syria will depend on the 
nature of political life and the legal framework that regulates 
the press in the country. To address these issues, this report 
recommends the following: 

•	 Develop a strategic plan for media development based on 
discussions with local and international stakeholders to 
assess and provide needs for developing the media in Syria, 

•	 Reform laws that restrict freedom of expression and 
the press in Syria in order to conform with international 
standards of freedom of expression and press freedom,

•	 Put an end to the regime’s control and censorship of the 
media by establishing a public media service that reflects 
the diverse political, social and religious view of Syrians,

•	 Eliminate intelligence and security forces’ authority 
to influence, monitor and harass journalists and media 
workers.  

•	 Support, financially and with capacity building, news 
organizations that are committed to contributing to 
pluralism and diversity and provide room for dialogue in 
Syria. 

Recommendations



SYRIA MEDIA MAP 7

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Modern Syria gained independence upon the departure 
of French Mandate forces in 1946. The country already 

had a functioning parliament and a constitution that protected 
freedom of speech and of the press. The decade that followed 
independence was mired in political instability and rulers 
restricted freedom of the expression and the press as they tried 
to control the media and silence criticism.     

In 1958, Syria became part of the United Arab Republic, a 
partnership with Egypt. Three years later, Syria seceded from 
the union and, in 1963, the Arab Socialist Baath Party led a 
successful coup. The Baathist regime passed an emergency law 
that suspended civil liberties and granted authorities sweeping 
powers to suppress activities that threatened “security or public 
order.” 

Article 4 of the Emergency Law provided the regime with the 
power to “monitor all types of letters, phone calls, newspapers, 
bulletins, books, drawings, publications, broadcasts, and all 
forms of expression, propaganda, and advertisements prior to 
publication. It is required to seize, confiscate, discard, cancel 
their concession and close their printers’ shops.” 

Shortly after the law entered into force in 1963, authorities shut 
down all independent publications and confiscated printing 
equipment, and took over property that belonged to owners of 
publishing houses. The emergency law was lifted in 2011 following 
massive anti-regime protests. 

The Baath party regarded the media as a tool for indoctrination, 
mobilization and ideological propaganda. This was only further 
emphasized when Hafez al-Assad led a successful bloodless 
coup in 1970. Article 8 of Assad’s 1973 Constitution described the 
Arab Socialist Baath Party as the “leader of state and society.”  

The state and the ruling Baath party subjugated the press 
and virtually wiped out the concept of critical, independent or 
opposition media by passing restrictive laws and regulations. 

Ahmed Iskandar, minister of Information from 1974 to1983, once 
famously compared his job as the minister to the job of a maestro 
and journalists as musicians; “where all the musicians keep an eye 
at the wand he carries and play accordingly to movements of his 
wand.” 1 

Article 3 of the Ministry of Information’s bylaw stated that “the 
mission of the Ministry of Information is using all forms of media 
to enlighten the public, instil an Arab nationalist inclination in the 

1    Syrian Center for Media and Freedom of Expression, The situation of the media 
and freedom of expression Syria 2006. http://scm.bz/?page=show_det&catego-
ry_id=86&id=141&lang=ar

country, and strengthen relations with Arab and friendly states, 
based on the principles of the Arab Baath Socialist Party and the 
policy of the state.” 2

The idea of loyalty to the regime became the main duty of 
journalists. Article 3 of the 1990 Journalists’ Syndicate Law 
stated that the organization was committed to achieving the 
goals of a united Arab nation “based on the decisions and 
directions from the Arab Baath Socialist Party.”  

Article 4 stated that the goal of the press was “to strengthen 
the fraternal bonds among the people of the Arab Nation and 
take part in the struggle to achieve its goals of unity, freedom, 
and socialism, in addition to supporting its struggle against 
imperialism, Zionism, and their racist platform [Israel] in 
Occupied Palestine and exposing all their collaborators.” 

The only newspapers allowed to publish during much of Hafez 
al-Assad’s rule were Tishreen, al-Baath, and al-Thawra, which 
were all state-run, in addition to newspapers published by groups 
affiliated with the Baath party. Television and radio stations and 
more recently satellite channels were run by the government and 
the ruling party. 

When Bashar al-Assad inherited power, after his father’s death 
in 2000, he promised a new era of transparency and democracy, 
a short-lived period known as the “Damascus Spring.” During 
this period, the authorities allowed political and human rights 
activists to organize meetings and established informal groups.  
However, in 2001 the Syrian government began to clamp down on 
individuals affiliated with the Damascus Spring. 

In 2001 Bashar al-Assad decreed a new press law that lifted 
the blanket ban on publications. However many restrictions 
remained. The authorities then permitted some people and 
groups, affiliated with the government and the Baath party, to 
launch newspapers and magazines. However, the government 
was not tolerant when any of these organizations reported on 
topics that were prohibited or considered taboo. 

For instance, in 2003 the government shut down Al-Domari, 
a satirical publication, when it published a cartoon showing 
Saddam Hussein and his generals “stuffing the Iraqi people as 
cannon fodder in the face of the impending US invasion,” at a time 
when the Syrian government’s policy was to oppose the invasion 
of Iraq.3  

2    The mission of the Ministry of Information, http://www.moi.gov.sy/ar/aid11.html

3    Human Rights Watch report, A Wasted Decade, July 16, 2010, http://www.hrw.
org/node/91580/section/4

Background

http://scm.bz/?page=show_det&category_id=86&id=141&lang=ar
http://scm.bz/?page=show_det&category_id=86&id=141&lang=ar
http://www.moi.gov.sy/ar/aid11.html
http://www.hrw.org/node/91580/section/4
http://www.hrw.org/node/91580/section/4


SYRIA MEDIA MAP 8

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

In addition to laws that restrict the press, ministerial orders are 
another tool that the Syrian authorities have used to repress 
the media and freedom of expression. For instance, in 2001 the 
Minister of Information issued an order (No. 297) placing unduly 
restrictions on the publications including setting the number 
of pages newspapers should be printed on, how many editors 
publications should have, and requiring news organizations to 
subscribe to the government-run Syrian News Agency. Thus, the 
ministry effectively took over editorial decisions from editors 
and journalists. 

The Syrian Baathist regime viewed the press as a means to 
control the masses, and journalists’ role was to indoctrinate the 
public and rally the masses behind its “Arab nationalism” project. 
The concepts of and principles of the media such as impartiality, 
publishing and broadcasting accurate and credible information, 
and holding authorities accountable simply did not exist in Syria 
under the reign of the Baath Party.    

In March 2011 thousands of Syrians took to the streets in many 
parts of the country demanding greater political rights. The 
regime’s security forces used lethal forces to quell the civil 
revolt. What started as a peaceful uprising in Syrian has slid into 
an armed conflict that has claimed tens of thousands of lives and 
has forced millions to flee the country. 

The uprising provided a chance for many news organizations 
to emerge both inside and outside Syria to publish reports 
on the government’s atrocities against civilians. Since March 
2011 dozens of media outlets have been established in areas 
outside the control of the regime. These news media and press 
activists have and continue to post thousands of video clips 
about protests and security forces killings in different parts of 
the country. The international media, often not allowed to access 
areas under the regime, have relied on the information and 
footage provided by these news outlets. 

The regime has also aggressively used the media to portray the 
uprising as a “foreign led” conspiracy against the country and 
protesters as “terrorists.” The Syrian war has claimed the lives 
of hundreds of journalists and media workers, making it the 
deadliest county for journalists in the world.4

4     Committee to Protect Journalists; Journalist deaths spike in 2012 due to Syria, 
Somalia, 18, December, 2012, http://cpj.org/reports/2012/12/journalist-deaths-
spike-in-2012-due-to-syria-somal.php

http://cpj.org/reports/2012/12/journalist-deaths-spike-in-2012-due-to-syria-somal.php
http://cpj.org/reports/2012/12/journalist-deaths-spike-in-2012-due-to-syria-somal.php


SYRIA MEDIA MAP 9

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Restrictions on Media

Freedom of expression is enshrined in Syria’s 1970, 1973 and 
2012 constitutions. For instance, articles 42 and 43 of the 

new 2012 constitution guarantee – in theory - freedom of belief, 
as well as the right of Syrian citizens to express their opinions 
freely and openly in speech, writing, or any other means of 
expression. However, through a mix of restrictive laws, policies 
and repressive practices Syrian regimes have tightly controlled 
the media and  curbed freedom of expression. In the past four 
decades the regime has prosecuted journalists and activists, and 
has banned or closed publications deemed critical of the regime. 
This has not changed to date. 

In 2013 Reporters Without Borders ranked Syria 176 out of 179 
countries for press freedom. In a 2011 report Human Rights 
Watch said that the Syrian authorities, “regularly rely on broadly 
worded security provisions” in Syria’s Penal Code, such as bans 
on “issuing calls that weaken national sentiment” or “spreading 
false or exaggerated information,” to restrict free expression and 
to detain and prosecute activists.5

The Assad regime still either controls all media outlets or 
licenses media publications that are established and owned by 
individuals and parties close to or affiliated with the regime. 
Journalists are subject to control by the Ministry of Information 
and the security services and are often questioned or prosecuted 
because of their work. Editors-in-chief receive editorial 
instructions from the Ministry of Information on what and how to 
cover issues. 

The 2001 Press Law (Law No. 50) technically allows people to 
establish media outlets but gives the authorities “sweeping 
control over newspapers, magazines, and other periodicals, as 
well as virtually anything else printed in Syria, from books to 
pamphlets and posters.”6

Under Article 12 of the press law, only the Prime Minister had the 
authority to license media outlets. Applicants could not appeal 
rejected applications and had to wait one year and then submit a 
new application. Article 7 of the press law required managers to 
submit copies of each publication to authorities and specify the 
number of copies they intended to print. 

The Syrian Center for Media and Freedom of Expression, in 

5     Human Rights Watch, Syria: President Assad Fails to Deliver Reform, March 
30, 2011, http://www.hrw.org/news/2011/03/30/syria-president-asad-fails-deliv-
er-reform

6     Ibid.

its annual report for 2010-11, said that the Syrian government 
controlled and suppressed the media and freedom of expression 
by requiring all media outlets to be licensed by the regime; 
controlling the distribution of publications; monopolizing 
advertisement (one of the main sources of revenue for any 
publication); requiring news organizations to re-syndicate news 
from the state-run Syrian Arab News Agency (SANA).

In a study about the state of press freedom in Syria that was 
published in 2008, Syrian writer Akram al-Bunni wrote that the 
2001 press law “is less a coherent press law than a list of severe 
punishments to be imposed on anyone exercising free speech.”7

In the wake of the March 2011 uprising and under pressure to 
initiate some reforms, Bashar al-Assad decreed a new press law 
that in some aspects relaxed the government’s control over the 
media. Under the 2011 press law, a nine member supreme media 
council has the authority to license media outlets and applicants 
can appeal denial decisions at an administrative court.8 However, 
the effectiveness of this law and authorities commitment to 
applying the law remains to be seen. 

The 2011 press law also contained numerous restrictions 
including the prohibition of publishing articles that might “offend 
the symbols of the state” or “news and information about the 
armed forces unless they are published or authorized by the 
military” or “anything that has been banned in the Penal Code.”9

The International Press Institute said the new law “will entrench 
government control over the media, criminalize criticism, and put 
media regulation in the direct control of the Syrian cabinet.”10

The Committee to Protect Journalists in 2012 ranked Syria among 
the 10 “most censored countries” in the world. The organization 
said the Syrian regime “imposed a blackout on independent news 
coverage, barring foreign reporters from entering and reporting 
freely, and detaining and attacking local journalists who try to 
cover protests.”11

7     Al-Bunni, Syria’s Crisis of Expression, 2008, http://www.isn.ethz.ch/Digital-Li-
brary/Publications/Detail/?ord871=orgagrp&ots591=0c54e3b3-1e9c-be1e-
2c24-a6a8c7060233&lng=en&id=96127

8     Press Law (No. 108) Article 37 (c)

9     Press Law (No. 108) Article 12

10     http://www.freemedia.at/home/singleview/article/new-syria-media-law-en-
trenches-state-control.html

11     Ten Most Censored Countries, The Committee to Protect Journalists, 22 May, 
2012, http://www.cpj.org/reports/2012/05/10-most-censored-countries.php#3

Freedom of Expression 
under the Assad Regime

http://www.hrw.org/news/2011/03/30/syria-president-asad-fails-deliver-reform
http://www.isn.ethz.ch/Digital-Library/Publications/Detail/?ord871=orgagrp&ots591=0c54e3b3-1e9c-be1e-2c24-a6a8c7060233&lng=en&id=96127
http://www.isn.ethz.ch/Digital-Library/Publications/Detail/?ord871=orgagrp&ots591=0c54e3b3-1e9c-be1e-2c24-a6a8c7060233&lng=en&id=96127
http://www.isn.ethz.ch/Digital-Library/Publications/Detail/?ord871=orgagrp&ots591=0c54e3b3-1e9c-be1e-2c24-a6a8c7060233&lng=en&id=96127
http://www.freemedia.at/home/singleview/article/new-syria-media-law-entrenches-state-control.html
http://www.freemedia.at/home/singleview/article/new-syria-media-law-entrenches-state-control.html
http://www.cpj.org/reports/2012/05/10-most-censored-countries.php#3


SYRIA MEDIA MAP 10

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Restrictions on the Internet

Online media created new venues for Syrians to express 
themselves freely in a public space for the first time in a 

very long while. However, from the very moment the Internet 
was introduced to Syria in 2000, the regime and its security 
apparatus have heavily censored and filtered it. 

By the end of 2010 more than 20 per cent of the population 
had Internet access.12 The Syrian government tightly controls 
the Internet through the Syrian Information Organization (SIO) 
the Ministry of Communications’ Syrian Telecommunications 
Establishment (Syrian Telecom – STE). The STE controls all 
landline communication infrastructures.13

Online journalism in Syria is subjected to intense monitoring 
and filtering by the regime and authorities have arrested and 
prosecuted many writers, bloggers and journalists for posting 
articles on online media outlets. The regime has also blocked 
hundreds of websites including those belonging to local 
opposition and human rights groups, Arab and foreign websites. 
The regime’s policy of blocking critical websites has prompted 
many Internet users in Syria to apply proxies to access them.  

In 2007, the Ministry of Communications ordered website owners 
to keep personal information of writers who published articles on 
their websites.14

In 2009, the Committee to Protect Journalists ranked Syria 
3 out of 10 worst countries for bloggers. CPJ said that Syrian 
authorities “detain[ed] bloggers for posting content, even third-
party material, deemed to be “false” or detrimental to “national 
unity.”15

During the uprising, in 2012, CPJ stated that in order to silence 
the media coverage the Syrian regime “disabled mobile phones, 
landlines, electricity, and the Internet. Authorities …routinely 
extracted passwords of social media sites from journalists 
through beatings and torture.”16

However, increasing access to social networking sites played an 
important role in the protest movement that began in March 2011. 
Human rights and opposition activists and citizen journalists 
started posting footage of the regime’s brutal response to 
peaceful protest throughout the country.  

The Syrian regime sought to impose strict controls on online 
communication and the flow of information. In the past two 
years the Syrian regime has more than once cut off the country’s 

12     Freedom House, Freedom of the Net 2012: Syria, http://www.freedomhouse.
org/report/freedom-net/2012/syria

13     Ibid.

14     Arrest of human rights defender Habib Saleh, Frontline Defenders, 13 May, 
2008, http://www.frontlinedefenders.org/ar/node/13097

15     Committee to Protect Journalists, 10 Worst Countries to be a Blogger, http://
cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php.

16     Ibid.

entire Internet system. On Friday, June 3, 2011, news media 
reported Internet blackout in most parts of the country. Friday 
protests are usually massive as people gather after the noon 
prayer.17 Immediately after the blackout activists uploaded what 
appeared to be security forces opening fire at protesters in 
Hama.18

On 29 November 2012, the regime shut down all Internet 
communication again for two days, raising fears among human 
rights activists that security force were preparing to use lethal 
force against protesters and preparing to attack the rebels.19

During a May 2013 two-day Internet blackout the regime blamed 
a “malfunction in an optic cable” for the shutdown, but Syrian 
human rights groups and opposition activists said that it was 
part of military operation against rebels.20

Recently pro and anti-government hackers have targeted many 
websites including news organizations. The Syrian Electronic 
Army, a pro-regime hacker group, has claimed responsibility for 
attacking many websites including Al-Jazeera, the Washington 
Post, and the Independent.21 Anonymous, an international hacker 
group, has also hacked Syrian government websites, obtaining 
more than 2 million emails that WikiLeaks published in 2012.22 

In October 2011 news media reported that the Syrian government 
used a technology made by the U.S.-based Blue Coat Systems 
to crack down on opposition websites. The company admitted 
that its products were used in Syria but said that it did not sell 
them to the Syrian regime but to “a department of the Iraqi 
government. However, the devices—which can block websites 
or record when people visit them—made their way to Syria.” 
Following the news media revelation of the Blue Coat story, the 
State Department launched an investigation.23

17     Syria’s Internet Blockage Brings Risk of Backfire, Wall Street Journal, 3 June, 
2011, http://online.wsj.com/article/SB1000142405270230456310457636376372
2080144.html

18     Videos of Killings Emerge after Syria’s Internet Shutdown, The Atlantic Wire, 
4 June, 2011, http://www.theatlanticwire.com/global/2011/06/videos-killings-
emerge-after-syrian-web-shut-down/38495/

19     Syria’s Internet shutdown leaves information void, may signal escalating war, 
Washington Post, 29, November, 2012, http://articles.washingtonpost.com/2012-
11-29/world/35585439_1_syrian-people-hama-opposition-coalition

20     Syria back online after internet blackout, Al-Jazeera, http://www.aljazeera.
com/news/middleeast/2013/05/2013581576471212.html

21     The Syrian Electronic Army are at cyber war with Anonymous, Vice, 4 April, 
2013, http://www.vice.com/en_uk/read/the-syrian-electronic-army-hacked-the-
bbc

22     Anonymous Group Says It Gave Syrian E-mails to WikiLeaks, Wired, 9 July, 
2012, http://www.wired.com/threatlevel/2012/07/anonymous-syrian-emails/

23     Syria Uses US Technology in Cyber Crackdown, Mother Jones, 19 October, 
2011, http://www.motherjones.com/politics/2011/10/blue-coat-systems-inter-
net-blocking-syria

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-net/2012/syria
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-net/2012/syria
http://www.frontlinedefenders.org/ar/node/13097
http://cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php
http://cpj.org/reports/2009/04/10-worst-countries-to-be-a-blogger.php
http://online.wsj.com/article/SB10001424052702304563104576363763722080144.html
http://online.wsj.com/article/SB10001424052702304563104576363763722080144.html
http://www.theatlanticwire.com/global/2011/06/videos-killings-emerge-after-syrian-web-shut-down/38495
http://www.theatlanticwire.com/global/2011/06/videos-killings-emerge-after-syrian-web-shut-down/38495
http://articles.washingtonpost.com/2012-11-29/world/35585439_1_syrian-people-hama-opposition-coalition
http://articles.washingtonpost.com/2012-11-29/world/35585439_1_syrian-people-hama-opposition-coalition
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/05/2013581576471212.html
http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2013/05/2013581576471212.html
http://www.vice.com/en_uk/read/the-syrian-electronic-army-hacked-the-bbc
http://www.wired.com/threatlevel/2012/07/anonymous-syrian-emails/
http://www.motherjones.com/politics/2011/10/blue-coat-systems-internet-blocking-syria


SYRIA MEDIA MAP 11

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

The Impact of the 2011 Uprising

The March 2011 uprising enabled many individuals and groups 
to break the fear of government reprisal and to start 

their own media organizations, creating an alternative to the 
regime’s media. For the first time in decades activists and citizen 
journalists reported on the issues they chose to cover rather than 
issues that the regime wanted. 

Despite the government’s tight control on the Internet, activists 
used various technologies and proxies to circumvent the regime’s 
filtering. Many people and groups throughout Syria have created 
pages and forums on social media networks and launched 
channels on You Tube to freely report on and express their views 
about various issues, including politics, which for decades had 
been taboo. They depend on the social networking sites, including 
Facebook, YouTube, Twitter and Skype, and use simple cameras 
and mobile phones to document events and report on issues 
inside Syria.

As the uprising progressed, social media established itself 
as an effective outlet for the anti-regime protest movement. 
Regional and international satellite channels often aired footage 
of protests and the government’s crackdown as documented 
by activists. These news organizations – largely banned from 
working inside the country – used opposition videos and sources 
(via Skype and Viber) to cover the Syrian events. 

The newly established news outlets are often staffed by 
individuals who lack experience and journalism skills. 

Here is how Mohammad Aloush, founder of the Facebook journal 
Watani al-Hurr (My Free Country) described the state of the 
media in Syria:

There are many decentralized news outlets, 

but we still don´t have one independent news 

outlet that represents the Syrian people, or 

that manages to reach out to Syrians both 

inside the country and abroad, and offers a 

comprehensive view of issues such as the 

political situation and the living conditions of 

the refugees.24

Aloush said that the main obstacles to creating a reliable media 
outlet are “funding” and the unstable security situation in the 
country.25

24     The Syrian Revolution Creates its Own Media, Syria Untold, 13 June, 2013, 
http://www.syriauntold.com/en/story/2013/06/13/3530

25     Ibid.

Others say that they decided to join the pool of citizen journalists 
mainly because nobody else was doing it. In September 2012, 
the volunteer chief editor of Enab Baladi (Local Grapes) who 
identified himself as Natur, told AFP:

We are witnesses to our history, and we are 

part of the society that is going through this 

revolution… We feel we have a responsibility 

to speak out and document what is happening 

around us… Our goal is to run an objective 

paper that is open to every Syrians’ views… 

right now, while we’re being shelled, it’s a little 

hard not to take sides.26

Despite all the challenges that the opposition media and citizen 
journalism face in Syria, the boom of the media outlets since the 
March 2011 uprising has confirmed one undeniable fact: the era of 
the regime’s total control over the media is over. The government 
media are no longer the main sources of news in Syria and the 
regime can no longer tightly censor the media, particularly in 
areas under the control of anti-regime forces. 

The new era of media plurality has a long road before media 
outlets become more professional, but some of them can be 
seeds of diverse, professional and objective reporting if they 
receive adequate training and financial support.

26     Revolutionary press blooms underground in Syria, AFP, 27 September, 
2012, http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hjvEs4H-
jz3SBs48SPU1egAvbIQrg?docId=CNG.dbc892dd707cd35467a975f24949b937.a1

http://www.syriauntold.com/en/story/2013/06/13/3530
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hjvEs4Hjz3SBs48SPU1egAvbIQrg?docId=CNG.dbc892dd707cd35467a975f24949b937.a1
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hjvEs4Hjz3SBs48SPU1egAvbIQrg?docId=CNG.dbc892dd707cd35467a975f24949b937.a1


SYRIA MEDIA MAP 12

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Since the start of the uprising in March 2011, Syria has been 
one of the most dangerous places in the world for journalists 

to work. Syrian security forces, pro-government militias and 
anti-regime rebels have targeted foreign journalists, killing tens 
and injuring many more. However, during the past four decades of 
Baathist rule in Syria, authorities have often targeted journalists, 
writers and media workers for what they have written and 
published.

Press freedom and human rights organizations have documented 
numerous cases of harassment and prosecutions by Syrian 
authorities against critical journalists and activists. The following 
selected cases highlight the government’s repressive policy 
against journalists and writers:

•	 On 1 of August 2002 security forces arrested journalist 
Anwar Sateh Asfari as he was returning from a trip to 
the United Arab Emirates. He was charged with joining 
an organization that aimed at “changing the political and 
economic entity” of the state under article 306 of the 
Penal Code and was sentenced to five years imprisonment. 
He was released in July 2007 after serving his time.27 He 
was formerly detained and arrested in 1978 on charges of 
belonging to the Arab Socialist Baath Party of Iraq. After his 
release in 1993, he worked in Gulf newspapers and managed 
an online forum for civil dialogue.

•	 Habib al-Salah, a writer and human rights activist, was 
arrested twice, in 2002 and 2006, and spent two years and 
three months in detention because of his human rights 
activities and “publishing false news.” He was arrested on 9 
May 2008 in Tartus, northwestern Syria, for writing articles 
on some websites including Elaph (www.elaph.com).28 In 
March 2009 the Second Criminal Court in Damascus found 
him guilty of “publishing false news” and sentenced him to 
three years imprisonment.29

•	 On 31 March 2006 authorities arrested journalist and 
novelist Mohammed Ghanem at his home on al-Raqqa 
province, north of the country. Ghanem ran a website 
called Sooryoon (Syrians), www.sooryoon.net. He was 
interrogated at the Palestine Branch of the Syrian Military 

27     Journalist Anwar Sate Asfari released, Zaman al-Wsl, 26 July, 2007, http://
www.zamanalwsl.net/readNews.php?id=588

28     Arrest of human rights defender Habib Saleh, Frontline Defenders, 13 May, 
2008, http://www.frontlinedefenders.org/ar/node/13097

29     Syrian court sentences opposition writer to three years imprisonment, Al-
Wasat, 17 March, 2009, http://www.alwasatnews.com/2384/news/read/42450/1.
html

Intelligence in Damascus and later transferred to a military 
court on charges of “insulting the president,” “harming the 
reputation of the state,” and “inciting sectarian discord.” He 
was sentenced to one-year imprisonment in June 2006. His 
sentence was later reduced to six months.30

•	 Journalist Michel Kilo was arrested on 15 May 2006, days 
after he signed the Damascus-Beirut Declaration. The 
declaration was a statement signed by hundreds of Syrian 
and Lebanese writers and civil society activists calling for 
demarking the Syrian-Lebanese border and for an end to 
political assassinations in Lebanon. The Syrian regime had 
been blamed for many political killings in Lebanon.  
 

Kilo had been arrested and charged several times in the 
past under article 285 of the Penal Code for “weakening the 
national sentiment” and for violating articles 287, 307 and 
376, which forbid “undermining the prestige of the state and 
inciting sectarian discord.”  
 

On October 19, 2006 a court acquitted Kilo, but prosecutors 
immediately filed new charges and just two days later, 
on Saturday, which is weekend holiday, a criminal court 
found him guilty of “weakening the national sentiment” and 
“undermining the image of the state.”31 After spending three 
years in prison he was released in May 2009.32

•	 On 5 April 2009, security forces in Aleppo, northwestern 
Syria, arrested Kurdish journalist Faruq Haji Mustafa and 
held him incommunicado. Citing the Beirut-based Samir 
Kassir Foundation, the CPJ reported that authorities had 
asked him to appear at the political security office after he 
met with a foreign journalist.33 He was released in June 2009.  

Since the beginning of protests in Syria in March 2011, security 
services have increasingly harassed and arrested journalists. A 
number of journalists and media workers are in jail because of 
their work. The following are some examples of journalists and 
media workers known to be jailed by the Syrian regime:

•	 Security forces and Air Force Intelligence arrested Nabil 
al-Shorbaji on the evening of 26 July 2012 at a checkpoint 

30     Writer Mohammed Ghanem Sentenced, The Syrian Human Rights Committee, 
8 August, 2006, http://www.shrc.org/data/aspx/d3/2673.aspx.

31     Syrian dissident Kilo freed, AFP, 20 May, 2009, http://www.google.com/
hostednews/afp/article/ALeqM5i1S6Uyxdd22UfA6a1mWRYghqiUZQ

32     Ibid.

33     Syrian journalist held incommunicado, another on trial, The Committee 
to Protect Journalists, 22 April, 2009, http://cpj.org/2009/04/syrian-journal-
ist-held-incommunicado-another-on-tr.php

Prosecution of 
Journalists and Activists

www.elaph.com
www.sooryoon.net
http://www.zamanalwsl.net/readNews.php?id=588
http://www.zamanalwsl.net/readNews.php?id=588
http://www.frontlinedefenders.org/ar/node/13097
http://www.alwasatnews.com/2384/news/read/42450/1.html
http://www.alwasatnews.com/2384/news/read/42450/1.html
http://www.shrc.org/data/aspx/d3/2673.aspx
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5i1S6Uyxdd22UfA6a1mWRYghqiUZQ
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5i1S6Uyxdd22UfA6a1mWRYghqiUZQ
http://cpj.org/2009/04/syrian-journalist-held-incommunicado-another-on-tr.php
http://cpj.org/2009/04/syrian-journalist-held-incommunicado-another-on-tr.php


SYRIA MEDIA MAP 13

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

in Daria near Damascus. The arrest was denounced by 
international human rights organizations, including Amnesty 
International, and many human rights activists expressed 
concerns for his life and feared that he may be subjected to 
torture.

•	 Mohamed Abdel Mawla el Hariri, a media activist, was 
arrested on 16 April 2012, after giving an interview to Al-
Jazeera about the humanitarian and security situation in his 
hometown of Daraa. Fellow activists reported that he might 
face charges of treason, which can carry the death sentence.

•	 Bilal Ahmed Bilal, a journalist and film director, was arrested 
on 13 September 2011. 

•	 Thabet al-Muhaisen, editor of Syria News, was detained at a 
military checkpoint in Damascus on 2 August 2012.

•	 Mohammed Hussein Tome was arrested in the city of Zakia 
in Rif Dimashq on 20 December 2011. 

Several activists who faced arrest or harassment during the 
revolution were forced to leave the country after their release, 
due to being closely watched by the authorities. Reporters 
Without Borders says that as of July 2013 Syrian authorities 
jailed 40 journalists and citizen journalists.34

The following are some of the journalists and activists known to 
have fled Syria since the start of the uprising in March 2011:

•	 Mohieddin Issu, secretary of the Syrian Journalists 
Association, and a member of the Committees for the 
Defense of Democratic Liberties for Human Rights in Syria, 
fled the country after security forces raided his house in 
Damascus twice.  He fled to Iraqi Kurdistan in July 2012.

•	 Amer Matar, director of the Street Association for Media 
and Development and a member of the Syrian Journalists 
Association, was arrested on 28 March 2011 by State 
Security.  He was detained for 16 days in Damascus. He was 
detained again on 3 September 2011 for four months by 
military security and was held at Adra central prison. He fled 
to Jordan in March 2012 and later went to Germany.

•	 Nasser al-Ayed, a journalist and novelist, was arrested 
by Syrian security forces on 4 February 2011, while 
participating in demonstrations in support of the uprisings 
in Egypt and Libya. After his release he moved to Deir al-Zor. 
He left Syria on 16 July 2012 to Turkey.  

•	 Amina Brimku, a press freedom activist began reporting on 
clashes in different Kurdish areas between demonstrators 
and security forces. She went to Jordan in early April 
2012 for fear of being arrested and then left to Turkey and 
eventually to Sweden. 

•	 Amr Khaito, a journalist from the city of Zabadani in Rif 
Dimashq, worked for the economic magazine al-Iqtisadi. 

34     Reporters Without Borders, 2013: Journalists Imprisoned, http://en.rsf.org/
press-freedom-barometer-journalists-imprisoned.html?annee=2013

He covered the events in Zabadani during the revolution 
through video, photography, and written reports. This 
threatened his life so he fled to Lebanon.

•	 Jaber Bakr, journalist, left Syria in secret on 12 August 2012 
to Lebanon after Syrian security forces raided his home 
in Babila in Rif Dimashq. He reported for Orient News and 
worked as a relief worker. He had previously been arrested 
in 2002 and 2004.

•	 Omar Asaad, was arrested on 4 July 2011 and released two 
weeks later. He was arrested again on 4 August 2011 and 
spent four months in jail. He was charged with “weakening 
national sentiment,” “disseminating false news,” and “forming 
an illegal organization that sought to change the structure 
of the state.” He left Syria on 25 January 2012 when he 
learned that security services were looking for him.

http://en.rsf.org/press-freedom-barometer-journalists-imprisoned.html?annee=2013
http://en.rsf.org/press-freedom-barometer-journalists-imprisoned.html?annee=2013


SYRIA MEDIA MAP 14

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Attacks on Publications 
and Organizations

In the past four decades the Syrian authorities have either 
banned any publication not owned by the state or closed down 

many publications critical of the regime and its policies. In the 
past decade the trend only increased. The following are some 
examples of the media outlets that the regime has shut down:  

•	 Al Mobki: On 18 June 2005 the Council of Ministers closed 
down al-Mobki, a social weekly newspaper owned by Joseph 
Marish. The newspaper’s last issue, published on 22 May 
2005, had criticized the governor of Homs, Eyad Ghazal, and 
accused him of corruption. The Council of Minister justified 
its decision to close the publication on the grounds that the 
newspaper had a non-political license.35

•	 Al-Doumary: Al-Doumary newspaper started publishing in 
2000 as the first private newspaper in Syria since 1963 and 
in the era of Syria’s then-new president, Bashar al-Assad.  
Cartoonist Ali Farzat started the paper and was its owner.  
He brought together a group of writers, including Hakam al 
Baba.36 
 

On 31 July 2003 Al-Doumary was closed down for “violating 
the law on publications,” based on a decision by former 
Information Minister Adnan Omran. In an interview on the 
subject, Farzat said: 
 

Ever since the beginning, Al-Doumary had been subject to 
attacks by an official newspaper. They began by threatening 
journalists who are working with us with dismissal, although 
the law was not being applied. In 2003, they published two 
full pages over two days, defaming me and trying to pit 
Syrians against me, at a time when not even [former Israeli 
Prime Minister Ariel] Sharon got a quarter of a page.  I 
pressed charges against that newspaper and the courts 
decided I should be compensated, but they did not carry out 
the sentence and even refused to publish the reply I sent 
them. 
 

In 2012, Farzat said he planned to re-launch the newspaper 
in Cairo. 

•	 Shaam Satellite TV: Shaam Satellite television channel was 
closed on 28 October 2006. Former Minister of Information 
Mohsen Bilal decided to stop broadcasting the private 
channel owned by television producer and former Member 

35     Syria-news.com, “Al-Mobki Will no Longer be Published,” http://www.syr-
ia-news.com/readnews.php?sy_seq=7443

36     Zeina Arhim, “Ali Farzat Recounts to Syria News the Continuing Saga of 
Al-Doumary,” Syria News, http://www.syria-news.com/var/articlem.php?id=2350

of Parliament Mohammad Akram. The station reopened in 
Cairo in 2007.

•	 Orient News: On 29 July 2009 Orient TV, authorities 
shut down the TV station, owned by businessman 
Ghassan Abboud. Security agents informed employees 
of the decision and ordered them to leave their offices 
immediately. The satellite channel was shut down following 
a media campaign by some news sites against the owner 
of the station. Headlines like “Abboud Accuses the Political 
Elite and Official Institutions of Stupidity” and “This Channel 
Is Going Nowhere, the Minister of Information Must Close it 
Down” began to appear.  
 

Orient TV is now licensed in the United Arab Emirates, and 
broadcasts from Dubai Media City. Syrian businessman 
Ghassan Abboud still owns the station, and it began 
broadcasting again on 2 February 2009.37

•	 The Syrian Center for Media and Freedom of Expression 
in Syria: On 16 February 2012, Air Force Intelligence 
Forces raided the Syrian Center for Media and Freedom of 
Expression (SCM) headquarters in downtown Damascus. 
They arrested the employees, including the center’s 
director, Mazen Darwish, his wife, Yara Bader, and bloggers 
Razan Ghazzawi, Hanadi Zahlout, Hussein Gharir, Hani 
Zaitani among others. Two days later all the female 
detainees were freed.  
 

The authorities in February 2013 charged Darwish, Gharir 
and Zaitani, along with two collogues who had been 
conditionally released, with “publicizing terrorist acts” 
under Article 8 of the Anti-Terrorism Law, enacted by 
President Bashar al-Assad in 2012. If convicted the men may 
be imprisoned for up to 15 years.

37     Arab Network for Human Rights Information (ANHRI), “Closure of Orient TV,” 
http://www.anhri.net/syria/scm/2009/pr0729.shtml

Syria-news.com
http://www.syria-news.com/readnews.php?sy_seq=7443
http://www.syria-news.com/readnews.php?sy_seq=7443
http://www.syria-news.com/var/articlem.php?id=2350
http://www.anhri.net/syria/scm/2009/pr0729.shtml


SYRIA MEDIA MAP 15

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Since the start of the Syrian uprising until June 2013 more than 
100,000 people have been killed in the conflict, according to 

the Syrian Observatory for Human Rights.38 The conflict has also 
resulted in the death of and injury to tens of journalists, media 
workers and citizen journalists. 

The exact figure of journalists’ casualties is difficult to determine 
because of the ongoing conflict. The Committee to Protect 
Journalists, which categorizes deaths of journalists based on 
motive of the killing, says that 52 journalists and media workers 
have been killed as of July 2013.39 Reporters Without Borders’ July 
2013 figures indicate that 84 journalists and citizen journalists 
have been killed in Syria since the start of the uprising in March 
2011.40     

The Syrian Journalists Association says that as of July 2013 it has 
documented the death of 153 journalists and media workers in 
Syria since the start of the uprising. Regardless of the different 
figures of journalist and media worker casualties in Syria, 
the majority of press freedom watchdogs agree that Syria is 
currently the most dangerous place for journalists to work.

38     War Deaths in Syria Said to Top 100,000, the New York Times, 26 June, 2013, 
http://www.nytimes.com/2013/06/27/world/middleeast/syria.html?_r=0

39     The Committee to Protect Journalists, journalists killed in Syria, http://cpj.
org/killed/mideast/syria/

40     Reporters Without Borders, Syrian Barometer since March 2011, http://en.rsf.
org/syria.html

Deaths of Journalists  
and Media Workers

http://www.nytimes.com/2013/06/27/world/middleeast/syria.html?_r=0
http://cpj.org/killed/mideast/syria
http://cpj.org/killed/mideast/syria
http://en.rsf.org/syria.html
http://en.rsf.org/syria.html


SYRIA MEDIA MAP 16

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Baathist rule in Syria has taken its toll on freedom of 
expression and freedom of the press. The Assad regime has 

used the media as a tool of indoctrination, spreading propaganda 
and rallying the masses around the regime’s platform. 

The laws and policies that regulate the media and the press in 
Syrian are designed to protect the regime and suppress critics 
rather than safeguard and promote freedom of expression. 

For decades the regime had a blanket ban on any private 
publications. Since early 2000s the regime has permitted some 
private media. However, these permissions have generally been 
granted to groups and individuals affiliated with or close to the 
Baath regime and the ruling elite. 

In March 2011 Syrians throughout the country took to the streets 
demanding greater political rights and the downfall of the Assad 
regime. When government forces opened fire against peaceful 
civilians, activists and citizen journalists started reporting on the 
government crackdown.

The Syrian revolution has now turned into a brutal civil war 
that has claimed the lives of more than 100,000 and has forced 
millions to flee the country. Journalists and media workers have 
also been victims of intimidation, abduction and killing by both 
the government and the rebel forces. Dozens of journalists and 
media workers from pro-government, opposition groups and 
the international media have been killed in Syrian since March 
2011. The regime has imprisoned scores of journalists and press 
activists. 

Since the March 2011 uprising dozens of online news media have 
emerged inside and outside Syria, creating a diversity of media 
that the country has not seen before. 

The regime has actively sought to restrict Internet 
communication, a venue most used by journalists and activists to 
report on the government’s atrocities. Over the past two years, 
the government has shut down the Internet, virtually cutting off 
the country from the rest of the world. 

In light of the Syrian regime’s brutal response to the pro-
democracy uprising and its repressive practices to stifle freedom 
of the press, it is unlikely that it will allow genuine media reforms 
in the future. 

To address the needs of the media in Syria it is important to 
engage local stakeholders, especially journalists and press 

freedom activists, to develop a strategy for media reform in the 
country. The international community and media development 
organizations should provide funding and training courses 
for media establishments in Syria that are committed to 
professional and objective reporting and that promote diversity 
and tolerance in the country.

Conclusion



SYRIA MEDIA MAP 17

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Media Framework in Syria

The vast majority of media outlets in Syria are owned by or 
run by the state – only a few Syrians have been permitted to 

establish and own private media. 

Syria’s first private satellite channel, “Al-Sham,” was owned by 
Syrian Parliamentarian Mahmoud Akram al-Jundi. The station 
was established in 2006 but was shut down after just eight 
months. Other independent stations met similar fates, such as 
Orient TV, owned by Syrian businessman Ghassan Abboud, who 
was forced to sell his shares to Syrian oligarch Rami Makhlouf, 
a cousin of Syrian President Bashar al-Assad and a supporter of 
the regime. Abboud has since reopened the station in Dubai and 
the station has been backing the uprising against the regime.     

Currently, there is the pro-government Addounia TV channel and 
its sister channel, Sama TV.  Addounia is allegedly owned by a 
group of merchants and businessmen linked to the regime. The 
station came under European Union sanctions in 2011. In 2012 
Addounia conducted an interview with Bashar al-Assad. 

The government controls the Syria Satellite Channel, in addition 
to several radio stations, including the private, pro-regime “Sham 
FM,” and newspapers such as October, Baath, and al-Thawra, in 
addition to al-Watan newspaper, owned by Rami Makhlouf. 

There are also several websites primarily controlled by the 
regime and funded through it, such as www.eSyria.sy, established 
by the Syrian Scientific Society for Informatics, which is run by 
the Syrian government.  

Opposition supporters have established independent, 
opposition-affiliated radio stations both inside and outside Syria, 
such as Watan station from Damascus and Yasmin al-Sham.  
Yasmin al-Sham is based in Saudi Arabia and transmits via the 
Internet, featuring activists from inside and outside Syria.  Pro-
revolution TV stations were established outside Syria, such as 
Barada, Syria al-Shaab Channel, al-Gad TV, and Orient TV. Several 
newspapers are printed undercover inside Syria, such as Enab 
Baladi and Ahd al-Sham.

Syrians were creative in covering the beginning of the Syrian 
uprising and many have become citizen-journalists who act as 
eye-witnesses to events inside the country, recording everything 
they see and documenting it by the minute to show and share 
via social networking sites. These citizen-journalists remain a 

primary target for the regime to persecute or neutralize. To date, 
the Freedom Committee of the Syrian Journalists Association 
(SJA) has documented more than one hundred cases of violations 
against journalists and citizen-journalists.

The Syrian government has failed to create objective, 
independent or reliable media due to the regime’s control, 
despite the fact that the media institutions are saturated with 
administrative and journalistic staff. It is estimated that the 
General Organization for Radio and TV in Syria employs around 
3,400 workers, in addition to 1,200 in al-Wehda, which runs the 
printed outlets. This was a result of employment policies based 
on bureaucratic relations, favoritism, and nepotism, regardless of 
professional achievement or personal merit. This is in addition to 
an unspecialized and unqualified administrative staff appointed 
through bureaucratic promotions, and due to Baath party and 
security services connections. 

Media Map in Syria

www.eSyria.sy


SYRIA MEDIA MAP 18

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

State and Government Media

Article 3 of the law that established and regulates the Syrian 
Ministry of Information states “the task of the Ministry 

of Information is to use all forms of media to enlighten public 
opinion, to reinforce Arab nationalism in the country, and to 
support links with Arab countries and neighboring friendly states 
in accordance with the principles of the Arab Socialist Baath 
Party and its state policies.” 

The state and government controlled media were the main 
source of news for the public until recent years. Since satellite 
receivers were allowed in Syria, and the introduction of the 
Internet in 2000, Syrians have been able to receive news from 
sources other than the government-owned media. However, this 
diversity of the media has hardly improved the state of freedom 
of the press in the country.

State-run News Agencies

The Syrian Arab News Agency (www.sana.sy), founded in 1965, 
is Syria’s official government news agency.  The news agency 
is based in Damascus and run by the Ministry of Information. 
The agency has offices in 14 Syrian governorates, in addition 
to International offices in Beirut, Paris, Moscow, Jordan, 
Iran, Kuwait, Cairo, Libya, and Turkey, with approximately 43 
correspondents in Arab and foreign countries.

State-run TV Channels

The General Authority for Radio and Television (www.rtv.gov.
sy) runs state TV channels. The first state-run Syrian television 
programming began broadcasting in July 1960. 

The Syrian satellite channel began broadcasting in 1996. At the 
start of 2010, the Syrian satellite news channel (Syria News) 
began to broadcast.

The Radio and TV Authority includes a committee for surveillance 
and censorship. The regime’s monitoring and censoring of state-
run media has spiked since the start of the Syrian uprising in 
March 2011.

See Table 01. page 21 for list of state-run TV channels

State-run Radio Stations

The state has a number radio stations.  Damascus Radio started 
broadcasting in 1947; Sawt al-Shaab (Voice of the People) was 
launched in 1979; and Sawt al-Shabab (Voice of Youth) was 
founded in 2002 on the FM wave.

See Table 02. page 21 for list of state-run radio stations

Newspapers

Until 2001 the regime only allowed government agencies to 
establish and launch newspapers. In 2001 the government 

permitted political groups that were affiliated with or close to 
the Baath party, such as the National Progressive Front (NPF), 
to issue their own newspapers. However, the circulation of these 
newspapers is limited to party members only. Additionally, these 
newspapers do not publish anything that is critical of the regime.   

Publishing houses are required to keep a record of all works and 
publications printed and to deposit a copy at the Ministry of 
Information.

Violations are punished by 10 days to three months of jail and a 
fine up to 50,000 Syrian Pounds.

The law also allows courts to shut down presses or libraries 
temporarily or permanently for “repeated violations that breach 
the country’s security, sovereignty, and safety.” (Article 43(a)).

State-run and Government Affiliated Newspapers

After the Baath party took power in Syria, it banned all private 
media institutions and established a number of government 
newspapers. These newspapers adopted the goals of the ruling 
party by aiming to indoctrinate people with the ideology of the 
Baath party and rally the masses around the party’s platform.

All these media organizations are linked to the Ministry of 
Information and funded by the government. The ministry directs 
government media organizations to focus on a specific topic or 
to refrain from covering certain subjects or personalities. Private 
media are not excluded. In fact since the start of the uprising in 
March 2011, private media that are affiliated with the government 
have taken similar positions to those of the state media in 
attacking prominent Arab or international figures who support 
the uprising in Syria. 

The only difference between private and public media 
organizations is the number of employees’ private organizations 
employ far fewer employees than public media organizations. 

See Table 03. page 21 for list of state-run newspapers

See Table 04. page 22 for list of newspapers published by 
ministries

Union Newspapers

Union newspapers are the weakest forms of the Syrian press. 
The content of union newspapers is generally very limited and 
weak and they all fall under the tutelage of the established 
political system. There are 21 union newspapers in Syria but they 

www.sana.sy
www.rtv.gov.sy
www.rtv.gov.sy


SYRIA MEDIA MAP 19

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

are generally only circulated among the union’s employees and 
the governing bodies of those unions.

University Newspapers

There are only three university newspapers and they have a 
scientific focus. One is issued for the University of Damascus, 
one for the University of October, and the third for the University 
of Aleppo. Scientific research in these newspapers is not 
recognized on an international level due to its low quality.

Private Media

The first private newspapers in Syria were for advertising and 
classified advertisement.  The government started licensing 

private newspapers in Syria in early 2000s. However, the 
government cancelled licenses from some private newspapers, 
such as al-Dabbour and al-Doumary, after they published articles 
that were deemed critical of the regime. Private newspapers that 
have not covered political issues and generally worked within the 
government redlines have been able to continue publishing. 

Private Newspapers

There are eight private newspapers that deal with culture, six 
that deal with sports, and eleven that deal with a variety of 
different topics. There are four newspapers specialized for 
tourists, a dozen scientific newspapers, seven other specialized 
newspapers, and 13 product and service guides.

There are newspapers that are not subject to Syrian press laws 
and often appear in the duty free zone, such as Syria Today. Syria 
Today was a monthly, English-language current affairs magazine, 
but was shut down for financial reasons. There is also Baladna, a 
newspaper dedicated to social issues. It featured many articles 
addressing the uprising in Syria while operating without a license.  
This is because the owner, Majd Suleiman, is close to the ruling 
family and security services.

See Table 05. pages 23-25 for list of private newspapers

Private Television

Dunya TV is the only surviving private television channel in 
Syria. It was founded in 2005 and is financed by a number of 
businessmen, most notably Mohammed Hamsho. The channel has 
various entertainment programs and one news program. Since 
the beginning of the revolution in Syria, the channel has mainly 
broadcast news.

See Table 06. page 25 for list of private TV channels

Private Radio Stations 

Most private radio stations are broadcast on the FM wave. There 
are 16 radio channels that are for entertainment and advertising. 
After the start of the uprising in Syria, these channels began to 
support the political positions of the regime. The best known of 
these channels is Sham FM Radio.

See Table 07. page 26 for list of private radio stations



SYRIA MEDIA MAP 20

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Political Party Media

The most widespread political party media outlet in Syria is the 
Baath Newspaper, which belongs to the ruling party. However, 
the majority of Syrians do not recognize it as a party newspaper, 
but that of the state. The Ministry of Information has its 
headquarters in the newspaper’s building, and not vice-versa. 
Most government-run newspapers are printed in the same 
building. The paper plays a vital role in leading the Syrian media 
because of the strong relationship between the party and the 
state.

There are seven other newspapers that belong to licensed 
parties but these operate under the umbrella of the ruling party 
and security institutions so that they may serve the policies of 
the regime and ensure its survival.

See Table 08. page 26 for list of pro-government parties’ 
newspapers

In addition to the eight newspapers that belong to licensed 
parties, ten other newspapers operate in the name of unlicensed 
parties. The most well-known of these newspapers is Kassioun, 
which belongs to a leftist group that was opposed to the ruling 
party. They have recently joined the government. Their leader 
Qadri Jamil was appointed Deputy Prime Minister for Economic 
Affairs. It is not clear who is funding these publications that 
belong to unlicensed parties or how they are allowed to be 
released under a repressive authoritarian security system.

Newspapers in areas under the control of the 
Syrian rebels

Since the beginning of the March 2011 uprising, individuals and 
groups have started publishing newspapers in liberated areas. 
These publications focus on covering local news and often lack 
efficient printing equipment.

See Table 09. page 27 for list of pro-opposition newspapers

See Table 10. page 28 for list of newspapers published by 
unlicensed political groups

Online Media

The regime’s repressive policy on freedom of expression has 
extended to online publications and communications since 

the Internet was introduced to Syria in 2000. Since the start of 
the uprising in March 2011 the regime has increasingly filter the 
Internet and occasionally shutdown the entire Internet system in 
the country.  

Online journalism in Syria is subjected to intense monitoring 
and filtering by the regime and authorities have arrested and 
prosecuted many writers, bloggers and journalists for posting 
articles on online media outlets. The regime has also blocked 
hundreds of websites including those belonging to local 
opposition and human rights groups, Arab and foreign websites. 

However, increasing access to social networking sites played 
an important role in the protest movement. Human rights and 
opposition activists and citizen journalists have used the Internet 
to post footage of the regime’s atrocities throughout the country.



SYRIA MEDIA MAP 21

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

The Kurdish Press

The Syrian government recognizes Arabic as the only official 
language in the country, thus bans publications printed in 

languages of the country’s minorities, such as Kurdish. 

However, Kurdish political groups have often published 
newsletters and periodicals in Kurdish, such as the Voice of the 
Kurds, a newsletter of the first Kurdish party established in Syria, 
in 1957, the Kurdistan Democratic Party of Syria (KDP-S). The 
majority of Kurdish journals are issued in Arabic and suffer from a 
lack of professional staff and irregular publishing due to financial 
and security problems. These publications are not circulated to 
the public and the groups continue to distribute them among 
party confidants. 

See Table 11. page 29 for list of Kurdish newspapers published 
in Arabic

See Table 12. page 29 for list of Kurdish newspapers 
published in Kurdish



SYRIA MEDIA MAP 22

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Media Support 
Organizations

International Media Support Organizations

Name Website

Agence Francaise de Cooperation Medias http://cfi.fr

Deutsche Welle http://dw.de

Doha Center for Media Freedom http://dc4mf.org

Free Press Unlimited http://freepressunlimited.org

Frontline Defenders http://frontlinedefenders.org

Hivos http://hivos.nl

Institute for War & Peace reporting http://iwpr.net

Internews http://internews.org

IREX http://irex.org

Reporters without borders http://en.rsf.org

Sharq http://sharq.org

Small World News http://smallworldnews.tv



SYRIA MEDIA MAP 23

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Table 01.   State-run TV channels in Syria

# Channel Name

1 Syria TV - Channel 1

2 Syria TV - Channel 2

3 Syria TV - Satellite Channel

4 Syria TV - Syria News

Table 02.   State-run radio stations in Syria

# Channel Name

1 Damascus Radio

2 Sawt al-Shaab

3 Sawt al-Shabab

Table 03.   State-run newspapers
 

# Newspaper Type Frequency Owner Location

1 Al-Fedaa Political Daily Wehda Association Aleppo

2 Al-Furat Political Daily Wehda Association Deir al-Zor

3 Al-Jamaheer Political Daily Wehda Association Hama

4 Al-Orouba Political Daily Wehda Association Homs

5 Al-Wehda Political Daily Wehda Association Latakia

6 Syria Times Political Daily Teshreen Association Damascus

7 Thawra Political Daily Wehda Association Damascus

8 Tishreen Political Daily Teshreen Association Damascus

Syria Media Map - Lists



SYRIA MEDIA MAP 24

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Table 04.   Newspapers published by ministries
 

# Publication Type Frequency Issuing Department Issuing Ministry Location

1 Al-Funoun Variety Monthly Ministry of Information Damascus

2 Al-Maarifa Culture Ministry of Culture Damascus

3 Arab Soldier Military Monthly Political Department of the Army Ministry of Defense Damascus

4 Arts Life Specialized Ministry of Culture Damascus

5 Cinema Live Specialized Ministry of Culture Damascus

6 Military Thought Military Political Department of the Army Ministry of Defense Damascus

7 People's Army Military Monthly Political Department of the Army Ministry of Defense Damascus

8 Police Magazine Police Monthly  Ministry of Interior Damascus

9 Shurufat al-Sham Culture Half 
Monthly

Ministry of Culture Damascus

10 Standardization World Specialized  Syrian Arab Standards and Metrol-
ogy Organization

Ministry of Industry Damascus

11 Syrian Cotton Agriculture   Ministry of Agriculture Damascus

12 The Arab Teacher Specialized  Ministry of Education Damascus

13 The Economy Economy Ministry of the Economy Damascus

14 The Environment Environment Ministry of Local Administra-
tion and Environment

Damascus

15 The Islamic Way Islamic Ministry of Awqaf Damascus

16 The Law Specialized Ministry of Justice Damascus

17 Theater Life Specialized Ministry of Culture Damascus

18 Trade and Supply Specialized Ministry of Supply and Inter-
nal Trade

Damascus

19 Urbanism Specialized Ministry of Housing and 
Construction

Damascus

20 Usama Children  Ministry of Culture Damascus



SYRIA MEDIA MAP 25

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Table 05. I.   Private newspapers
 

Political

# Publication name Type Frequency Editor Publisher Location

1 Abyad wa Aswad (Black 
and White)

Political-Economic-Cultural Weekly Ayman al-Doqr Mohammed 
Bilal Turkmani

Damascus

 

Economic

# Publication name Type Frequency Editor Publisher Location

1 Al-Alam Al-Iqtisadi Economic Magazine Monthly Tarek Ofash Damascus

2 Al-Iqtisad wal Naql Economic Magazine Monthly Abdul-Salam Haykal Damascus

3 Al-Iqtisadia Economic Magazine Weekly Waddah Abed Rabbo Damascus

4 Al-Mal Comprehensive Economic 
Magazine

Monthly Nabil Sarrouf Damascus

5 Boursat wa Aswaq Finance and Trade Half- monthly Mohammed Ibrahim Damascus

6 Mutalaat Economic Magazine Weekly Jihad al-Hallaq Damascus
 

Cultural/Social Interest

# Publication name Type Frequency Editor Publisher Location

1 Al-Bi'a wal Insan Cultural Magazine Monthly Suhail Fadel Damascus

2 Al-Bi'a wal Sahha Cultural-Social Magazine Bi-monthly Mohamed Hisam al-Zein Damascus

3 Al-Dad Cultural-Social Magazine Monthly Adbullah Hallaq Aleppo

4 Al-Jadida Cultural-Social Magazine Weekly Salma Kamel Damascus

5 Al-Nass Cultural-Social Newspaper Weekly Abdel Nasser Najjar Damascus

6 Al-Thaqafa Cultural Theory Magazine Weekly Midhat Okash Damascus

7 Ayat Cultural-Social Magazine Monthly Mohamed Mousa Damascus

8 Shabablek Cultural-Social Magazine Monthly Mohammed Iyad Sharabajee Damascus
 

Sports Magazines

# Publication name Type Frequency Editor Publisher Location

1 Al-Asil Sports Magazine Monthly Mohammed Zuhair Jinan Damascus 

2 Al-Malaeb Sports Newspaper Twice-weekly Mohammed Iyad Kalkoush Damascus

3 Al-Osbou Al-Riyadi Sports Magazine Weekly Hassan al-Bunni Damascus

4 Al-Riyada Sports Gazette Weekly Mohammed Bashar al-Obari Damascus

5 Al-Riyadiya Sports Newspaper Twice-weekly Ayman Douba Damascus

6 Al-Sanabel Al-Riyadiya Sports Gazette Weekly Ahmed Tibo Aleppo



SYRIA MEDIA MAP 26

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Table 05. II.   Private newspapers
 

Variety

# Publication name Type Frequency Editor Publisher Location

1 Al-Azmina Cultural Social Political Economic Magazine Monthly Ahd al-Azzou Damascus

2 Al-Dabbour Social Criticism Magazine Weekly Ahmed Bassam Taleb Damascus

3 Al-Ghirbal Variety Monthly Hanadi Mazloum Damascus

4 Al-Kinana Political-Entertainment-Sports Magazine Weekly Hasnaa al-Nouri Damascus

5 Al-Warda Variety Magazine Monthly Ayman al-Ghazali Damascus

6 Ninar Fashion Magazine Monthly  Damascus

7 Rua al-Hayat Cultural Social Variety Magazine Monthly Wael Qans Damascus

8 Saleb Moujab Social Newspaper Weekly Maher Shahin Damascus

9 Silver Jubilee Cultural Social Variety Newspaper Monthly Kamal Odaimi Lattakia

10 Tasliya wa Fann Cultural Social Magazine Monthly Toufiq Andani Damascus

11 Waterlily Children's Magazine Monthly Reem Jwijati Damascus
 

Tourism

# Publication name Type Frequency Editor Publisher Location

1 Al-Siyaha Tourism Ad Magazine Monthly Bassima al-Kasm Damascus

2 Tourist Guide Tourism Promotion Magazine Monthly Rizq Elias Damascus

3 What’s On Tourism Magazine Monthly Fadi Homsi Damascus

4 Where to Go Cultural Tourism Magazine Monthly Abdul-Alim Ghazal Damascus
 

Scientific

# Publication name Type Frequency Editor Publisher Location

1 Al-Dawajin Poultry Bi-monthly Mohammed Mizanazi Homs

2 Al-Hadith fil Tub Medical Magazine Bi-monthly Fouad Atallah Deir al-Zor

3 Al-Jadid Fi Amrad al-
Hadm

Digestion Illnesses Bi-monthly Dr. Samir al-Haffar Damascus

4 Al-Jawab al-Shafi Social Medical Magazine Monthly    

5 Al-Raqmiya Science Bi-weekly Rashad Kamel Damascus

6 Alam al-Sohha Specialized Health Magazine Monthly Toufiq al-Kousa Damascus

7 Ishtar Medical Monthly Ahmed Haidar Lattakia

8 Oloum al-Ard Geographical Geological Environmental 
Scientific Magazine

Seasonal Feryal Hajj Ibrahim Damascus

9 Sham Teknolojia 
al-Maaloumat

Information Technology Bi-weekly Ayham Hijazi Damascus

10 Teknolojia al-Ittisalat Communications Technology Monthly Abdel-Salam Fat Damascus
 

Specialized

# Publication name Type Frequency Editor Publisher Location

1 Al-Adiyat Heritage and Thought Seasonal Zaki Hanoush Aleppo

2 Al-Jisr Expatriate Affairs Magazine Monthly Samir Arbash  Damascus

3 Al-Muhit Specialized Legal Magazine Monthly Issam Sheikh al-Ard Damascus

4 Al-Oula Décor Arts and Décor Seasonal Omar al-Nimr Damascus

5 Al-Qadaa wal Qanun 
al-Muqaran

Comparative Legal and Judiciary Magazine Seasonal Yusuf Dib Damascus

6 Ibdaat Handasiya Engineering Seasonal Mohsen Maksoud Damascus

7 Insurance Development Insurance and Reinsurance Magazine Monthly Abdellatif Abboud Damascus



SYRIA MEDIA MAP 27

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Table 05. III.   Private newspapers
 

Classifieds and Advertising

# Publication name Type Frequency Editor Publisher Location

1 Al-Fahras Classifieds Newspaper Weekly Taysir Mahfouz Tartous

2 Al-Fareis lil Sayyarat Classifieds Newspaper Bi-weekly Hanadi Tohme Damascus

3 Al-Iqariya Classifieds Newspaper Monthly Motaz al-Homsi Damascus

4 Al-Mustahlik Classifieds Newspaper Weekly Deraa

5 Al-Safahat al-Khadra' Classifieds Newspaper Weekly Manal al-Homsi Damascus

6 Al-Shati' Classifieds Magazine Weekly Marwan Alio Lattakia

7 Al-Shiraa Classifieds Magazine Bi-weekly Suheil Suleiman Tartous

8 Al-Wasila Classifieds Newspaper Weekly Zeina Kheir Damascus

9 Aswaq Classifieds Magazine Bi-weekly Hala Jdid Damascus

10 Dalil al-Aamal Classifieds Newspaper Weekly Luna al-Hallaq Damascus

11 Mir'at al-Fikr wal Thaqafa Classifieds Magazine Monthly Mayada al-Dewachi Damascus

12 Siwar Classifieds Newspaper Bi-weekly Kinda Jaafar Homs

13 Sobh wa Masa Technical, Services, and Classifieds Magazine Weekly Ahmed Jifan Ibrahim Damascus
 

Published in the Free Zone

# Publication name Type Frequency Editor Publisher Location

1 Al-Watan Political Newspaper Daily Waddah Abed Rabbou Rami 
Makhlouf

Free Zone

2 Baladna Social Newspaper Daily Georges Hajouj 
(Editorial Secretary), 
the Dina Jabbour*

Majd 
Suleiman and 
Bashar Kiwan

Free Zone

* Closed after the start revolution

Table 06.   TV stations
 

Pro-opposition

# Station name Description

1 Barada TV Opposition channel that existed before the uprising. Broadcasts from Britain.

2 Free Army Channel News of the FSA

3 Orient TV Broadcast from the UAE, it had correspondents on the ground before and after the revolu-
tion. Opposed the regime since the beginning of the uprising.

4 Shada TV Broadcasts from Jordan.

5 Syria al-Ghad Broadcasts from Egypt.

6 Syria al-Shaab Started broadcasting from Jordan immediately after the uprising began.

7 Wisal - Safa Religious channels that existed before the revolution. Anti-Regime.

Pro-government
# Station name Description

1 Al-Manar Controlled by Lebanese Hezbollah.

2 Mayadeen TV Established by former Al-Jazeera correspondent Ghassan Bin Jiddo.  Broadcasts from 
Lebanon, supports the “resistance,” and linked to Hezbollah.

3 Press TV - Al-Alam Arabic service Iranian Government.

4 Russia Today - Arabic Arabic-language version of Russian state-owned international network.



SYRIA MEDIA MAP 28

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Table 07. I   Radio stations - Pro-government
 

# Station name Owner

1 Al-Baydaa Al-Baydaa Company

2 Mazzika Golden Lock Company

3 Radio Arabesque Direct Media Company

4 Radio City Al-Kanar Company

5 Radio Fann Fann Company

6 Radio Farah Al-Farah Company

7 Radio Majum Anas al-Madani International Company

8 Radio Melody Melody Company

9 Radio Mix United Media Company

10 Radio Ninar Ninar Company

11 Radio Shahba Shahba Company

12 Radio Style Style Company

13 Radio Syria Tomorrow Voice of Tomorrow Company

14 Sham FM Radio Al-Harith Company

15 Virgin Radio Arnous Bros. Company

16 Voice of Music Voice of Arab Music

Table 07. II   Radio stations - Pro-opposition
 

# Station name Description

1 Al-Aasima Online (Damascus Online) Established by a group of young students and graduates of the Faculty of Information and transmitted 
via the Internet from Damascus. Provides news about the city.

2 Baladna Radio Belongs to Charter of the Revolution movement; broadcasts from Jordan via the Internet.

3 Watan Radio The only FM station supervised by a group of media activists in Damascus.

4 Yasmine al-Sham Established by a group of young Syrian media activists in Syria and abroad. Broadcast via the Internet 
from Saudi Arabia.

Table 08.   Newspapers - Pro-government
 

# Publication Type Frequency Editor License Owner/Publisher Location

1 Afaq Political Bi-weekly Suleiman al-Dawoud Arab Socialists Damascus

2 Al-Binaa Political Monthly Mohamed Akl Syrian Socialist Nationalist Party Damascus

3 Al-Fajr Political Bi-weekly   Damascus

4 Al-Mithaq Political Bi-weekly Samir Arbash The Socialist Union Damascus

5 Al-Nour Political Weekly Ycoub Karro Syrian Communist Party (Unified) Damascus

6 Al-Wihdawi Political Bi-weekly Ahmad al-Ahmad Socialist Unionist Party Damascus

7 Baath Political Daily Elias Mourad Arab Socialist Baath Party Damascus

8 Sawt al-Shaab Political Weekly Ammar Bakdash Syrian Communist Party (Bakdash) Damascus



SYRIA MEDIA MAP 29

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Table 09.   Newspapers - Pro-opposition
 

# Arabic Name Transliterated name Web address

1 عنب بلدي 3neb baladi http://enab-baladi.com

2 سوريتنا Suriatna http://issuu.com/souriatna

3 أوكسجين Oxygen http://www.syriaoxygen.com/

4 طلعنا عالحرية Tel3na 3l-hurieh https://www.facebook.com/Lcc.Newspaper

5 الكرامة Alkarameh https://www.facebook.com/alkarameh.newspaper

6 سورية بدا حرية Suria beda hurieh http://www.sbhmagazine.com/

7 عهد الشام 3had alsham https://www.facebook.com/Ahed.alsham

8 حنطة Hentah http://goo.gl/9JiAg

9 إميسا عاصمة الثورة Imisa 3asemieh altawrah https://www.facebook.com/emissa.Newspaper

10 زيتون Zeitun https://www.facebook.com/ZaitonMagazine

11 أحفاد خالد Ahfad Khaled https://www.facebook.com/ahfadkhaled.talbesah

12 البركة بالشباب Albarkah bilshabab https://www.facebook.com/albarkah.blshabab

13 آبونا Abuna http://www.aaboona.com/

14 الجولان المباع Aljolan almaba3 https://www.facebook.com/alhajaralaswad

15 جنوب العاصمة دمشق 
الإلكترونية

Jenoob al3asimah dimashq https://www.facebook.com/Magazine.south.capital.Damascus.electronic

16 شام Shaam http://shamjournal.net

17 الكتائب alKata’ib https://www.facebook.com/alkataebjareda

18 قلم رصاص الإلكترونية Qalam resaas alelektronieh https://www.facebook.com/electronicpencil

19 العهد Al3had http://www.al3ahdnewspaper.com

20 زيتون وزيتونة Zeitoon wa zeitoona http://sraqeb.com/Publish/ZaytonAndZaytonah/

21 الكواكبي alKawakby https://www.facebook.com/AlkawakbiMagazine

22 الغربال alGherbal http://www.algherbal.com

http://enab-baladi.com
http://issuu.com/souriatna
http://www.syriaoxygen.com
https://www.facebook.com/Lcc.Newspaper
https://www.facebook.com/alkarameh.newspaper
http://www.sbhmagazine.com
https://www.facebook.com/Ahed.alsham
http://goo.gl/9JiAg
https://www.facebook.com/emissa.Newspaper
https://www.facebook.com/ZaitonMagazine
https://www.facebook.com/ahfadkhaled.talbesah
https://www.facebook.com/albarkah.blshabab
http://www.aaboona.com
https://www.facebook.com/alhajaralaswad
https://www.facebook.com/Magazine.south.capital.Damascus.electronic
http://shamjournal.net
https://www.facebook.com/alkataebjareda
https://www.facebook.com/electronicpencil
http://www.al3ahdnewspaper.com
http://sraqeb.com/Publish/ZaytonAndZaytonah
https://www.facebook.com/AlkawakbiMagazine
http://www.algherbal.com


SYRIA MEDIA MAP 30

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Table 10.   Newspapers - Published by unlicensed political groups
 

# Publication name Type Frequency Editor Publisher Location

1 Al-An Political Monthly  Party of Communist Action  

2 Al-Arabi Political Monthly  Socialist Unity Party

3 Al-Dimuqrati Political Monthly Abdul-Hamid Hage Darwish Progressive Kurdish Party in Syria 
(PDPKS)

 

4 Al-Dimuqrati al-Arabi Political Monthly Arab Revolutionary Workers Party  

5 Al-Mawqif Al-Dimuqrati Political Monthly   Opposition National Democratic 
Gathering

 

6 Al-Rai Political Monthly  People's Party  

7 Al-Wehda Political Monthly Muhieddine al-Sheikh (Party 
General-Secretary)

Kurdish Union Democratic Party in Syria 
(PYDKS) (Yekiti)

 

8 Kassioun Political Weekly Qadri Jamil The National Committee for the Unity 
of Syrian Communists (NCUSC), also 
known as the Party of the Popular Will, a 
splinter of the NPF Party

Damascus

9 Mashro Political Monthly  Revolutionary Organization  

10 Voice of the Kurds Political Monthly Abdul Hakim Bashar (Party 
General-Secretary)

Democratic Kurdish Party in Syria 
(PKDSP) (Parti)*

 



SYRIA MEDIA MAP 31

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING

Table 11.   Kurdish newspapers (published in Arabic)
 

# Kurdish Name Type Frequency Publisher

1 Ajras Cultural-Political-Theoretical Seasonal Stopped  

2 Al-Dimukrati Political Newspaper Half Monthly 
Continuing

Kurdish Progressive Democratic Party Syria (PDPKS)

3 Al-Hiwar Theoretical Seasonal Continuing  

4 Al-Jabha Political Newspaper Stopped Kurdish Democratic Front in Syria

5 Al-Muthaqaf al-Taqaddumi Political Theoretical Seasonal Sporadic  

6 Al-Tahalof Political Newspaper Stopped Kurdish Democratic Alliance in Syria

7 Al-Wifaq Political Newspaper Continuing Kurdish Democratic Union Party

8 Al-Wihdah Political Newspaper Continuing Kurdish Union Democratic Party Syria (PYDKS)

9 Avdar Theoretical Magazine Stopped Kurdistan Workers Party (PKK)

10 Azadi Political Newspaper Continuing Azadi Kurdish Party

11 Birbank Social Cultural Variety Monthly Continuing Kurdish Youth Wifaq Organization

12 Dank  Stopped Kurdish People's Union in Syria

13 Halwast Theoretical Seasonal Stopped  

14 Ittihad al-Shaab Political Newspaper Stopped Kurdish People's Union in Syria

15 Jin Cultural Monthly (Kurdish and Arabic) Continuing Democratic Kurdish Party in Syria (PKDSP) (Parti)

16 Khanaf Stopped Mahmoud Sabri

17 Klawiz Literary-Cultural-Heritage Magazine Stopped Democratic Kurdish Party in Syria (PKDSP) (Parti)

18 Klizar Children's Magazine Stopped Lawki Haji/Mahdi Daoud

19 Kulistan Cultural-Heritage Magazine Stopped Jakar Gawin

20 Kurdish Future Current Political Newspaper Continuing Kurdish Future Party

21 Norouz Stopped Yekiti – Jabal al-Kurd

25 Qadaya wa Hiwarat Political Seasonal Continuing  

26 Rouj  Continuing Ahmed Ijja

27 Rujda Literary-Cultural Newspaper Continuing PKK

28 Satir Cultural-Heritage Magazine Stopped Roze Osei Zagros Hajo

29 Sawt al-Akrad Political Newspaper Continuing Democratic Kurdish Party in Syria (PKDSP) (Parti)

30 Surkul Theoretical Magazine Continuing Kurdistan Workers Party (PKK)

31 Tariq al-Shaab Political Newspaper Continuing Kurdish Left Party in Syria

32 Tariq al-Yasar Political Theoretical Seasonal Stopped  

33 Yekiti Newsletter Continuing Kurdish Yekiti Party in Syria

Table 12.   Kurdish newspapers (published in Kurdish)
 

# Kurdish Name Type Frequency Publisher

1 Aso Cultural Newspaper Stopped Siamand Ibrahim Kofi Abdul Alelam Dare

2 Dalaf Newspaper Continuing Koma Runiz

3 Hifi Student Newspaper Sporadic Bahzad Rassoul

4 Kurdistan Political Newspaper Stopped Moqdad Midhat Badrakhan

5 Kurdistan Newspaper Newspaper Stopped  

6 Surmi Theoretical Literary Magazine Stopped Jarara Library for Kurdish Culture in Syria

7 Zah Fi Cultural (Kurdish Latin) Continuing Archif Oskan, Mohammed Issa Oskan, Midaseh Azizi



SYRIA MEDIA MAP 32

INSTITUTE FOR WAR & PEACE REPORTING




