Media Coverage of the
Parliamentary Elections
Belarus: October 2000

edited by Alan Davis
& Mark Grigorian

The Institute For War & Peace Reporting



Polls Apart

Media Coverage of the
Parliamentary Elections

Belarus

October 2000

institute for war and peace reporting



PROJECT PARTICIPANTS

Project Staff

Alan Davis, Project Director (London & Minsk)
Mark Grigorian, Project Manager (Minsk)
Gagik Avakian, Project Assistant (Minsk)

Media Monitors from the Belarus State University

Irina Oukhvanova, Head of the Department of English and Communications
Helen Savich, teacher of English

Oksana Turkina, teacher of English

Liudmila Shmygova, teacher of Economics

Oksana Hudkova, postgraduate student

Anna Markovich, postgraduate student in Linguistics

Svetlana Bohomia, journalism student

Diana Dudinova, journalism student

Natalya Schastnaya, journalism student

Editorial Assistance
Anna McTaggart
Graham Sherriff
Lina Ranguelova

Design & Layout
Frank Fisher

Print
Thanet Press Ltd

Published by the Institute for War and
Peace Reporting

Copyright ©2001 Institute for War and
Peace Reporting, all rights reserved
ISBN 1 -902811-02-X

Printed in the United Kingdom

IWPR

Charity Registration Number 1027201
UK Company Registration Number:
2744185

This volume is simultaneously
published as an electronic book on
IWPR’s website.

33 Islington High St
London N1 9LH UK
Tel: (4420) 7713 7130
Fax: (4420) 7713 7140
Email: info@iwpr.net
Web: www.iwpr.net

iwpr




Contents

Acknowledgments 4
Introduction 5
The Belarussian Media in Context 10

Personal Perspectives from the Belarussian Media:

A Journalist’s Duty 28
Belarus: a Legal ‘Chernobyl’ at the Centre of Europe 33
The Professional Challenge: Belarussian Media Today 38
Monitoring Findings 42
Appendices:

1. Political Cartoons 76
2. ‘“The Secret Springs of Politics’ 82
3. ‘Are They Elections?’ 87
4. Media Monitored 89
5. List of Political Parties and Candidates 90
6. Useful links 91
7. Monitor Training 94
8. Monitoring Procedures and Methodology 96
9. Monitoring tables/ charts 102

polls apart



Acknowledgments

IWPR would like
to thank the
following indi-
viduals and
organisations for
their valuable
assistance in this
project:

ndrew Carpenter, Political Counsellor for
Athe Organisation for Security and

Cooperation in Europe (OSCE); Evgenij
Dmitriev, Deputy Dean of Journalism at the
Belarus State University; Alexander Feduta,
member of the Council of the Yabloko political
party; Steve Fisher, Foreign and Commonwealth
Office (FCO), Eastern Department; David
Hinchon, Foreign and Commonwealth Office
(FCO), Eastern Department; Ales Lipai, Director
General of BelaPAN; Zhanna Litvina, President of
the Belarussian Association of Journalists (BAJ);
Jean MacKenzie, Director of Irex-ProMedia in
Belarus; Persephone Miel of Internews; Mark
Pethick, Deputy Head of Mission, British Embassy
in Belarus; Mikhail Podgainy, Chairman of the
State Committee for the Press; Jury Shirokij,
Executive Director of BelaPAN; Alexei
Solomakha, Information Specialist for USIS;
Valentin  Zhdanko, Chief of Radio Free
Europe/Radio Liberty (RFE/RL), Minsk Bureau.

IWPR gratefully acknowledges the support of

the Foreign and Commonwealth Office (FCO),
Eastern Department in funding this project. [

iwpr



Introduction

parliamentary elections in Belarus was over-

whelmingly driven by political and not
professional concerns. With the mass media in the
country fully divided into pro- and anti-government
camps, the voters were the ultimate losers. Neither
side presented members of the public with suffi-
cient objective information for them to make an
informed choice.

The state media’s coverage of the elections —
which saw only three opposition deputies elected to
the 110 seat legislature — was highly partisan in
both content and tone. A narrow interpretation of
election law resulted in opposition candidates given
very limited access to the state media and wholly
negative editorial coverage. In contrast, the state
media’s coverage of President Aleksander
Lukashenko and government-favoured candidates
was extensive and largely positive.

A large section of the opposition media similarly
had no intention of providing free and fair coverage
of the elections, since on principle, they neither
recognised the legitimacy of the elections, nor the
constitution that called them. Like some opposition
parties, these media advocated an election boycott
in order to invalidate the results — as a minimum 50
per cent voter turnout was required to validate them
under the law.

Given the conflicting positions on legitimacy in
general, and President Lukashenko in particular, it
is perhaps not surprising — though nevertheless
depressing — to find that the state and the opposition
media were not covering the same events in the run
up to the vote on October 15. The mutually exclu-

I ocal media coverage of the October 2000

polls apart

by Alan Davis



sive nature of media coverage in Belarus, suggests that the public is being
presented with two separate and conflicting realities. Rather than encouraging a
constructive public dialogue on the country’s economic and political develop-
ment, the media is simply another front in the political battle between the
government of President Lukashenko and the opposition.

The political and legal realities in Minsk make it all too easy to agree with
the views of those like Pavel Zhuk, publisher and editor of the pro-boycott news-
paper, Nasha Svaboda, who argue that there can be no middle ground, and that
journalists must either be for Lukashenko or against him. Readers of the follow-
ing study may well find it hard to conclude otherwise. Yet ultimately, by
rejecting objectivity because the time is ‘not right’, is to do Belarussian society
a disservice. A media that is partisan rather than professional, can only perpetu-
ate conflict.

As we have seen in many of the Newly Independent States, the transition
process has resulted in the majority of people discovering that tangible losses
immediately outweigh figurative gains. Below a certain level, when one is trying
to survive, the promise of new freedoms and rights cannot simply make up for
the loss of a guaranteed job or pension. As old Soviet-era structures are aban-
doned for new uncertainties, a professional media can play a unique role in
providing society with continuity through the dissemination of objective and
reliable information. As a journalist training, publishing and media support char-
ity working in conflicted regions, the Institute For War & Peace Reporting
(IWPR), believes the media has first to be de-coupled from the political process,
in order to be both a compass point and monitor of transition. A free press and
not a partisan press, is a prerequisite for civil society and democratic develop-
ment.

In working to support media professionalism across the board, IWPR is a
disinterested observer of the political process in Belarus. While fully aware of
the political realities, we took no position on the legality or otherwise of the elec-
tions. We were therefore happy to take up the invitation made by the British
Foreign & Commonwealth Office last July, to design and implement a project to
monitor the behaviour of the media during the October parliamentary elections.
Given the monitoring period (September 24 - October 22, including a one week
training period), we were obviously restricted to providing a public snapshot of
media behaviour.

Whether it is in the Balkans, Central Asia, the Caucasus, or in countries like
Belarus, IWPR is only as good as the people we work with. While we usually
partner local media and human rights groups, in Minsk we chose to work with
students and English teachers drawn from the Faculty of Journalism at the
Belarus State University.

6 iwpr



The decision to work with individuals and not a
partner was a critical one. All IWPR activity —
monitoring included — is designed to encourage
media professionalism as well as to provide infor-
mation. In Belarus we sought to stir local debate
among media professionals in addition to providing
a public record of their behaviour. Monitoring
however becomes pointless the instant its objectiv-
ity is questioned. It is not enough that the
monitoring is unbiased. It also has to be seen to be
such — not least by the subjects themselves. Only
then might the findings be accepted as a starting
point for some future local debate. Thus, our deci-
sion to choose individuals over an organisation was
no reflection on any Belarussian group. It followed
on from the sad fact that in the politically charged
atmosphere of Minsk, a ‘locally-owned’ media
monitoring project would have been disregarded by
many Belarussians as a not-so-covert political exer-
cise of one kind or another.

This study is not intended to be any Western
indictment of local reporting standards. While the
project was UK-funded and led, the majority of the
work was actually undertaken by IWPR staff, asso-
ciates and colleagues from the former Soviet
Union. From the selection and training of the moni-
tors, through to the analysis and the writing of the
study itself, the achievements are theirs.

The first thing we have attempted to do is to put
the actual monitoring findings into some kind of
context. Without an understanding of the legal,
economic and professional operating conditions of
the media — not to mention the political background
to the elections — it would be difficult for the reader
to come to any conclusion regarding the media’s
behaviour during October. IWPR is thus indebted
to Alex Znatkevich, a reporter for BelaPAN news
agency in Minsk, for providing such an authorita-
tive and balanced overview of the situation. His
analysis is proof that not all journalism that comes

polls apart

On the back of the

standing person (presumably
Lukashenko) the word ‘Vertical’ is
written. The word ‘Horizontal’ is writ-
ten on the ground. Those lying on the
ground carry the labels ‘Agrarian,’
‘Communist,’ ‘Democrat’ and ‘Liberal.’
Lukashenko has constructed what
has been called ‘vertical powers,
meaning that all the repositories of
executive power (government,
ministries, municipalities) are consti-
tuted in a vertical line, at the top of
which is the president.

First published by Belorusskaya

Delovaya Gazeta.



out of Belarus today is politically charged and subjective.

We are also thankful for the opinion pieces commissioned from two local
journalists who find themselves on either side of the political divide, as well as
for the concise analysis provided by Evgenij Dmitriev, Deputy Dean of the State
Journalism Faculty. Inter alia, Mr Dimitriev highlights a key issue that must be
addressed before we can see substantial changes for the better: Simply, journal-
ists on both sides have to start thinking more about their audiences.

The monitoring findings® section is itself sub-divided into a number of
sections. An introductory summary is followed by a look at the issues of candi-
dates’ equal access to the state media as guaranteed under law, and the latter’s
editorial policy concerning coverage. The monitoring then moves on to analyse
media content with regard to the major news events of the month. As previously
mentioned, the mutually exclusive outlook of the media meant that we saw
substantial state coverage of the Congress of Deputies and President
Lukashenko’s address to it, while they were all but ignored by the opposition
press. Our findings continue with analysis of the coverage of the two “freedom
marches’ that took place in both Minsk and the regions; how the media inter-
preted the arrival and presence of the international observers; the elections
themselves; the media’s interpretation of the tumultuous events in Yugoslavia,
and finally, given the popularity of the Russian mass media in Belarus, we take
a brief look at their coverage of the October elections.

The texts are illustrated by a mixture of cartoons, charts and photographs —
the latter all taken by the Project Manager, Mark Grigorian, a long-time IWPR
colleague and head of his own media NGO, Co-operation and Democracy in his
native Armenia. Details of the monitoring training, process and methodology, as
well as a list of the media monitored, are included in an appendix. The study also
provides the full text of two particular examples of wholly subjective writing
which so typified the coverage of the elections.

As well as thanking the FCO for the invitation and financial support of this
study, IWPR would like to signal our deep appreciation of our team of dedicated
monitors, without whom the project design and approach would have remained
precisely that. Despite having no monitoring experience and with only one
week’s intensive training, they demonstrated remarkable ability. More impor-
tantly perhaps, they were proving every day through their work that
professionalism and objectivity is attainable — in the classroom at least.

Unfortunately, given the fact that many observers and media practitioners
saw these October elections as little more than a practise run for the presidential
elections scheduled for sometime next year, it is likely that poor as it currently
is, media professionalism will actually worsen in the months ahead. But jour-
nalists would do well to remember, that the harder they fight for a particular

8 iwpr



candidate or party, the more they will help further
divide society.

It fully remains to be seen whether the actual
conduct and count of the presidential elections will
be at all free or fair. Only the heavy presence of
international institutions can hope to guarantee that.
But if they can possibly provide for elections of
broadly accepted legitimacy, the next president of
Belarus will be decided at the ballot box and not in
the newsrooms. However, what may influence the
mind of the electorate is both the level of informa-
tion provided and the degree of trust put in it.
Ideally then, the best possible campaign the media
can run in the coming months would be not politi-
cal — but voter educational. [J

Alan Davis is Director of Programmes, IWPR

polls apart



The Belarussian Media
INn Context

By Alex
Znatkevich
in Minsk

10

Political background to the elections

Europe that openly clings to its Communist

past, both economically and ideologically.
After a series of half-hearted and inconsistent
reforms in the early 1990s, the country reversed its
course when Aleksander Lukashenko was elected
president in 1994. State regulation of the economy
and suppression of political dissent became the
priorities of Lukashenko’s domestic policy. In
foreign policy, his governments have advocated
closer military, political and economic ties with
neighbouring Russia, while the country’s relations
with the West have deteriorated.

In November 1996, President Lukashenko
organised a constitutional referendum, which
expanded his presidential powers and prolonged
his term in office to 2001 — an addition of two years
to his original five-year term. The unicameral
Belarussian parliament, the Supreme Soviet, was
disbanded after the referendum. Lukashenko
formed the lower chamber of the new parliament,
the National Assembly, by picking 110 Supreme
Soviet deputies who were loyal to him.

The results of the referendum were not recog-
nised by the domestic opposition, Western
governments and some international organisations,
including the Organisation for Security and
Cooperation in Europe (OSCE). Citing numerous
violations of Belarussian law during the referen-
dum and pointing to the fact that the new

B elarus remains the only country in Eastern

iwpr



parliament had limited legislative powers and was
appointed, rather than elected, they have continued
to recognise the Supreme Soviet as Belarus’ only
legitimate parliament.

On the other hand, it was obvious that the
Supreme Soviet had no actual powers in Belarus.
The OSCE, which established its Advisory and
Monitoring Group (AMG) in Belarus in 1998, has
tried to organise negotiations between the authori-
ties and the opposition. The AMG suggested a
compromise solution, where the opposition would
not insist on the restoration of the pre-referendum
constitution, if the authorities would expand the
powers of the parliament, make the election law
more democratic, grant the opposition access to
state-run media and stop politically-motivated
persecutions.

However, no compromise had been achieved by
the time new parliamentary elections were sched-
uled for October 2000, in accordance with the
post-referendum constitution. Most of the country’s
opposition parties announced they would boycott
the elections. Among the boycott’s supporters were
the moderately nationalist Conservative Christian
Party of the Belarussian Popular Front and Party of
the Belarussian Popular Front; the liberal United
Civic Party; the Women’s Party (Nadzeja); the
Party of Labour; the Green Party; and the Social
Democratic Hramada. Another opposition social-
democratic party, the BSDP, also declared its
support for the boycott, but allowed its members to
run as individuals. Since elections were organised
on the basis of a majority system with no party lists,
the only difference between the BSDP and the
parties that participated in the elections was that its
candidates had to collect 1,000 signatures to qualify
for registration, instead of being nominated by the
party. In the event, most of the BSDP’s candidates
were denied registration on minor technicalities.
The same happened to the majority of independent

polls apart

28 e
A . 3
| -.1: I_'-.\.%':'t'_' :{i.- . .
M=t ]
f=" Sk
e |
AN |
LEL I |
e |
(OSETOE |
(TS | i
1

SE . | =

The accompanying article to this
cartoon was called ‘Victims of the
Congress of Deputies.” The script on
the tribune reads: ‘Tribune for
Counsel to the Congress of Deputies
of Councils of Deputies.” The cartoon
plays on the dual meaning of the word
‘soviet,” which means both ‘counsel’
and ‘council’.

First published by Belorusskaya

Delovaya Gazeta.

11



candidates who were known to be critical of the government.

The Belarussian Party of Communists, which is also in opposition to the
president, decided to participate in the elections. The Liberal-Democratic Party,
which initially supported Lukashenko, but later criticised his policies, also nomi-
nated candidates.

The rest of the parties that participated in the elections were clearly pro-pres-
idential and mostly left-wing — the Communist Party of Belarus, the Agrarian
Party, the Republican Party of Labour and Justice, the Republican Party, the
Belarussian Patriotic Party, the Social Democratic Party of People’s Concord
and the Belarussian Social Sports Party. But the majority of the pro-government
candidates were not related to the parties. They were either incumbent deputies
of the National Assembly or representatives of the executive.

Election regulations

In Belarus, election commissions are formed by the presidiums of local legis-
latures and executive agencies. Out of the 12 members of the Central Election
Commission (CEC), six — including the chairman — are appointed by the presi-
dent, and the other six are elected by the upper house of the National Assembly.

For the October 2000 parliamentary campaign, the election commissions did
not include any representatives of the opposition. Their backbone was made of
local executive officers and state-run organisations’ staff, whose jobs depend on
the authorities.

According to the assessment of the OSCE Office for Democratic Institutions
and Human Rights, the Belarus Electoral Code fails to provide for multi-party or
pluralistic representation on the Central Commission and other election commis-
sions. ‘The adopted Code grants to the ruling party in the executive branch a
monopolistic hold on all election commissions,” the assessment said.

Lukashenko issued a decree on September 11, adding one representative of
each political party that had put forward parliamentary candidates, to the CEC.
The decree contained a list of nine party representatives. As noted earlier, only
two opposition parties had nominated candidates for the elections. Even then,
their representatives were not granted the right to participate in the CECs inspec-
tions or to vote on issues within the commission’s competence. They had only
the right to make proposals for the agenda of its meetings, speak at its meetings
and study its documents.

Moreover, the opposition Belarussian Party of Communists (BPC) accused
the authorities of falsification and interfering in party affairs. The BPC chairman
Sergei Kalyakin told journalists on September 12 that the party had planned to
nominate Alexander Pakhlopka, a secretary of the BPC Central Committee, as

12 iwpr



its representative to the commission. Kalyakin said
he did not know how a different person, Uladzimir
Biadulia, got on to that list in Pakhlopka’s place.
“The Belarussian Party of Communists is not repre-
sented in the central election commission,’
Kalyakin concluded.

According to Article 33 of Belarus’ Electoral
Code, the CEC, “exercises on the whole territory of
the Republic of Belarus control over the observance
of the election laws...” Ironically, the CEC chair-
man, Lidzija Yarmoshyna, herself twice violated
the provision of the law that prohibits electoral
campaigning on polling day. On the afternoon of
October 15, during the first round of voting?,
Yarmoshyna spoke on Belarussian state television,
calling upon the electorate to come to the polling
stations. Speaking on television on October 29,
during the second round of voting, Yarmoshyna
repeated her appeal. Moreover, she also called on
voters in the five districts with only one candidate
on the ballot, to vote for the candidate and not
against him.

Belarussian media market:
(1) Television

The Belarussian media market remains predom-
inantly characterised by state ownership. This
domination is especially striking in the case of tele-
vision. State-run Belarussian Television (BT) is the
only nation-wide channel in Belarus. Small, local,
non-state television stations cannot provide serious
competition to BT.

The style of BT’s news coverage resembles the
television news of the Soviet Union before pere-
stroika. President Lukashenko is given the most
prominent place in the news and is always
portrayed favourably or neutrally. The opposition is
usually criticised or mocked. The same is also often
true in documentary and feature reporting, espe-

polls apart

brra Flamlih

See appendix 9

1 For the first round of voting to
be declared valid in a
constituency, it was necessary
that 50 per cent of registered
voters cast their ballots. The
winning candidates needed the
support of more than 50 per
cent of those who voted. Where
they failed to achieve this, a
runoff was to be held in round
two between the two leading
candidates, with the eventual
winner needing the simple
majority. For the second round
to be valid, it was necessary
that 25 per cent of registered
voters cast their ballots.

13




cially since Viktar Chykin, the leader of the pro-presidential Communist Party
of Belarus, was appointed the head of BT in July 2000.

Serious competition to BT comes only from Russian channels, which are
widely broadcast in Belarus. According to a nation-wide survey of 4,866 respon-
dents by IREX/ProMedia centre in Minsk in March 20002, Russian Public
Television (ORT) has the leading position in Belarus. Eighty-two per cent of the
respondents said that they watch ORT. Sixty-three per cent watch State Russian
Television (RTR), with BT third at 53 per cent and the Russian private channel
NTYV fourth at 36 per cent.

It should be noted that in some rural areas, the choice of channels is limited
to BT or ORT. Less than one per cent of respondents said they have no access to
ORT or BT. Six per cent had no access to RTR and 26 per cent do not have NTV.

The Russian channels sometimes cover events in Belarus and, from time to
time, even air criticism of the Belarussian government policies. In this respect,
Russian television, especially NTV, provides Belarussian viewers with an alter-
native viewpoint. On the other hand, some critics have said that the dominance
of Russian television perpetuates a Russo-centric worldview amongst
Belarussians, who might still view their country as part of the Russian empire.
Moreover, Russian channels can hardly be considered a wholesome source of
information about Belarus because Belarussian news naturally takes a minute
share of their news programmes.

Belarus’ local television stations are united into a Television Broadcasting
Network (TBN) with an office in Minsk. TBN comprises 17 stations. Three of
them are state-owned, one has mixed ownership and the rest are privately
owned. Three of the stations are cable, and the rest broadcast via local transmit-
ters. TBN office estimates the network’s potential audience (those who can
receive member stations) at more than three million. However, according to the
IREX/ProMedia survey, only about 11 per cent of the respondents said that they
watch TBN member stations regularly.

TBN stations mostly broadcast entertainment shows, music and movies. The
volume of local news varies from 10 minutes per day to 10 minutes per week.
Recently, a syndicated weekly news programme has been introduced. The 30
minute programme is edited in Minsk from news pieces provided by all member
stations.

Another non-state station, Minsk-based Channel 8, which is not part of TBN,
is regularly watched by four per cent of the adult audience, according to the
IREX/ProMedia survey.

14 iwpr



(2) Radio

The situation on the radio market is slightly
different. There, the dominance of the state-run
Belarussian National Radio 1 (BNR1) is unchal-
lenged. In the same IREX/ProMedia poll, 41 per
cent of respondents said that they listen to BNR1
six or seven days per week. BNR1 resembles
Belarussian Television in its presentation of news
and commentary, which are laden with government
propaganda.

The network of wired radio, which Belarus
inherited from the Soviet Union, largely explains
the high ratings of BNR1. Most of the houses and
apartments in Belarus still have wired-radio outlets,
which broadcast BNR1 — only four per cent of
respondents said they have no access to this chan-
nel.

Privately owned FM radio stations are quite
popular in urban areas, especially among younger
audiences. Radio BA enjoys the highest ratings (11
per cent). Radio Rocks has seven per cent3 and
Alpha Radio, which broadcasts from Minsk, has
five per cent.

However, Belarussian FM stations can be
named a news medium only with a number of qual-
ifications. They largely limit their broadcasts to
popular music. Of the limited number of news
items broadcast, many bear no relation to Belarus.
The government in August 1996 shut down the only
FM radio station that actively broadcast local news,
the Minsk-based Radio 101.2. The explanation
given by state officials was that the station’s trans-
mitter had interfered with ‘an important state
frequency.” However, the same frequency was later
given to the state-controlled Radio Style. Most of
Radio 101.2’s journalists moved to the new station
Radio Racyja, which broadcasts on a short-wave
frequency from Bialystok in neighbouring Poland.

The audience of short-wave radio stations is

polls apart

‘Isle of Tears’ statue in Minsk in
memory of those Belarusian solders,
who died fighting in Afghanistan
(1979-1989). Credit: Mark Grigorian

2 All respondents were aged 18
Or over.

3 Both Radio BA and Radio
Rocks broadcast in Minsk and
several regional centres.

15



limited due to the low quality of broadcasting. Of those short wave radio stations
that were included in the poll, less than one per cent of respondents said that they
listen regularly to even the most popular — the Russian and Belarussian services
of Radio Liberty.

(3) Press

Compared to electronic media, the Belarussian press has been monopolised
by the state to a lesser degree. Nonetheless, state-owned newspapers dominate
the market. The circulation of the daily4 Sovietskaya Belorussia owned by the
presidential administration (more than 430,000 copies as of October 2000),
exceeds the combined circulation of all privately owned newspapers. Other
state-owned dailies also have leading positions in the market — the cabinet-
owned Respublika has a circulation of 115,000 copies, Narodnaja Hazeta has a
circulation of about 90,000 copies, and Zviazda can boast about 70,000 copies.
The weekly 7 Dney has a circulation of about 100,000. According to the
Belarussian Association of Journalists (BAJ), the total circulation of state-owned
newspapers is about three million. The amount of state propaganda in their
content varies from paper to paper, but even the most independent-minded
editors have to provide substantial space for propaganda materials.

According to BAJ information, Belarus has 53 privately owned newspaperss
with a circulation of more than 1,500 copies. Their total circulation is about
300,000. The circulation of the most popular private newspaper that is distrib-
uted nationwide — the weekly Svobodnye Novosti — is little more than 65,000
copies. The daily Narodnaja Volia has a circulation of 55,000 copies.
Belorusskaya Delovaya Gazeta, which is published four times a week, has little
over 20,000. Vecherny Minsk, which is distributed in the capital only, has about
90,000.

It seems that one of the most important factors in the circulation lead held by
state-owned newspaper is their low price. For example, a copy of Belorusskaya
Delovaya Gazeta costs more than twice as much as Sovetskaya Belorussia. This
factor is especially important in rural areas, where people have lower incomes.
In addition to receiving direct state financing from the budget, state-owned
newspapers enjoy other significant privileges. Belposhta, a state-owned
company that has a monopoly on newspaper distribution, gives a substantial
discount to state newspapers, while for private press, distribution costs often
exceed the costs of production. In addition, government enterprises and institu-
tions are forced to subscribe to state newspapers, especially Sovetskaya
Belorussiya.

Saying this, the number of readers per copy of some private newspapers

16 iwpr



sometimes exceeds that of state newspapers. For
example, according to the IREX/ProMedia survey,
the readership of Belorusskaya Delovaya Gazeta,
with its circulation of 20,000 copies, exceeds that
of Zviazda (70,000) and can be roughly compared
to those of Narodnaja Hazeta (90,000) and
Respublika (115,000). This can be partly explained
by the fact that Belorusskaya Delovaya Gazeta,
which started as a business newspaper, is often
delivered by subscription to offices, where it is
shared by co-workers.

Sovetskaya Belorussiya, however, the presiden-
tial administration’s paper, remains the clear market
leader. Many factors contribute to its popularity:
the paper is the only daily in Belarus that has its
front page published in colour (although only for
those copies distributed in Minsk); salary levels for
journalists are far higher than any other paper; and
the level of journalistic professionalism is higher
than in other state-owned newspapers. The paper
also contains the most advertising out of all state
publications.

The “Russian share’ is not as large in the press
market as it is in television. Nonetheless, several
Russian newspapers have good market positions in
Belarus. According to the IREX/ProMedia survey,
about 10 per cent of respondents regularly read the
daily Belarussian edition of Komsomolskaya
Pravda, which has two locally produced pages
dedicated to Belarus’ news. Up to 15 per cent
meantime occasionally read the weekly edition of
Komsomolskaya Pravda, which also includes some
locally-produced news.

The media and the law

The Belarussian Constitution guarantees free-
dom of expression and prohibits censorship and
monopolisation of mass media (Article 33).
Citizens of Belarus are guaranteed the right to

polls apart

Student supporters of an election
boycott. Minsk, October 14. Credit:
Mark Grigorian

4 The term “daily’ is applied
here to newspapers that come
out five or six days a week

5 The numbers relate to private
newspapers that publish general
news. Trade publications and
papers that specialise in adver-
tising or entertainment are not
included.

17



obtain, store and distribute “full, reliable and timely information about the activ-
ities of state agencies, public associations, about political, economic, cultural
and international events, the state of the environment’ (Article 34).

At the same time, Article 34 specifies that ‘the use of information can be
limited by the law, in order to protect the honour, dignity, private and family life
of citizens, and to allow the exercise of their rights in full.’

These limitations are elaborated in Article Five of the Press Law (‘The Law
of the Republic of Belarus on the Press and Other Mass Media’): ‘It shall not be
permissable to use mass media for the following purposes:

. commission of acts punishable under criminal law;

. disclosure of data which contains state secrets, or any other secrets specif-

ically protected by the law;

. appeals for the illegal seizure of power, change by force of the constitu-

tional order, or violation of the territorial integrity of the Republic;

. incitement to national, social, racial, religious hatred,

. propaganda for war and aggression;

. dissemination of pornographic products;

. threats to the morality, honour and dignity of citizens;

. dissemination of information defaming the honour and dignity of the

President of the Republic of Belarus, or of the heads of state bodies whose

status is established by the Constitution of the Republic of Belarus;

. dissemination of information on behalf of political parties, trade unions or

other civil action groups which have not followed the correct procedure for

state registration (re-registration).

Any material relating to an incomplete official investigation or judicial
proceeding may not be published without the written permission of the autho-
rised investigator or judge, nor may any information gathered in the course of
these activities.’

The State Committee on the Press (SCP) has so far been the sole agency for
the registration of mass media in Belarus. For printed periodicals, no registration
is necessary if their circulation is below 300 copies. For radio and television
programmes, no registration is necessary if they are distributed via cable
networks accessible to only one organisation or enterprise, or with no more than
10 subscribers. For audio and video programmes, no registration is necessary if
their distribution is no more than 10 copies.

The SCP is empowered to monitor the media and issue written warnings if
the Press Law is violated. It can also suspend a media outlet for up to three
months for any violation of the Press Law. If a media outlet receives more than
one warning in a year for violation of Article 5, the SCP or a prosecutor can initi-
ate its closure through the courts.

18 iwpr



Article Five is used quite extensively and many
private newspapers have already received two or
more warnings in a year, some of them in the year
2000. However, the SCP rarely uses its right to
initiate court proceedings based on Article Five
warnings. Mostly, these warnings are used to apply
psychological pressure, keeping newspapers in
danger of closure, and provoking self-censorship in
journalists.

The private newspaper Svaboda, which was
well known for its criticism of President
Lukashenko, was closed by a court decision in
November 1997 after receiving multiple warnings.
However, the SCP did not initiate court hearings
against Svaboda’s successor, Naviny, even though
the paper also received several warnings. Instead,
the paper was forced to close down after it lost a
libel suit to Viktar Sheiman, Secretary of State for
Security, in September 1999.

The lawsuit was brought on the basis of article
in which Naviny hinted that Sheiman had built a
country house with money from sources other than
his official income. The paper was ordered to pay
Sheiman 10 billion Belarussian roubles in damages
(about $20,000 at the black market exchange rate of
the time). The journalist Aniska Siarhej who wrote
the article was also ordered to pay five billion
roubles to Sheiman. In Belarus, where an average
monthly wage is about $60, the fine was enormous.
In comparison, when in January of this year Hary
Pahaniajla, deputy chairman of the Belarussian
Helsinki Committee, won a libel suit against the
newspaper Slavyansky Nabat, known for its anti-
Semitic rhetoric, he was awarded the equivalent of
$60 in damages. There have been several other
cases of private newspapers being ordered by the
courts to pay heavy damages to state officials, but
no state-owned media outlet has lost a libel suit in
recent years.

Much of the pressure exerted on private media

polls apart

The jester says ‘BT [Belarussian
Television] has recognised the elec-
tions. Telegraph, Internet, “Magic” are
taken...” The cartoon plays on the
words of Lenin, who is reputed to have
said that in order to stage arevolution,
it is necessary to take control of the
telegraph system, the bank and the
post office. ‘Magic’ is the name of a
printing house that was closed by the
police because of its debts.

First published by Belorusskaya
Delovaya Gazeta.

19



in Belarus is extra-judicial. Economic pressure is probably the most popular
method of harassing media that are critical of the government. Belarus’ legisla-
tion is not the most business-friendly in the region, and financial violations can
be found in almost any enterprise after a thorough audit. For example, by the
time of its closure in November 1997, a total of about $32,000 had been levied
on the newspaper Svaboda in tax-inspection fines. Even if repeated financial
inspections find no violations, they can serve as a means of applying psycho-
logical pressure.

In the most recent reported case, the non-state newspaper Vecherny Stolin in
the small town of Stolin was subjected to repeated tax inspections in summer
and September 2000.6 When no violations were found, local officers of the
Committee for State Security (KGB) invited several journalists from the paper
for ‘conversations.” As a result, three journalists left the paper.

But probably most dangerous for the private media is the current campaign
of re-registration of economic entities, which was initiated by President
Lukashenko. According to a presidential decree, all economic entities other than
collective farms are to be re-registered by July 1, 2001. Those who fail to be re-
registered by this date are liable to be liquidated.

According to new rules, the privately owned media, in addition to being
registered with the State Committee on the Press, must also register their edito-
rial offices with a local executive committee at the place of their legal address,
like other private businesses in Belarus.

According to experts at the World Bank’s International Finance Corporation,
a large number of Belarussian businesses may fail to meet the requirements of
re-registration. Although President Lukashenko issued a decree on November
18, lowering the amount of authorised funds required, it is still too great for
many small businesses.

Under the new regulations, businesses are also not allowed to rent private
apartments for an office, as is often the case with small businesses, including
some newspapers. An editor-in-chief of a Minsk-based private paper, speaking
on condition of anonymity, said that moving the editorial office from a private
apartment would result in a 15 per cent increase in the price of his newspaper.

In this case, it is difficult to say that the press has been singled out for perse-
cution, because the re-registration campaign is a disaster for most businesses in
the country. But the process of re-registration may be more difficult for private
newspapers than for other businesses, given the hostile attitude of the
Belarussian authorities to the media. This is especially true for those private
provincial newspapers which have been critical of the local governments now
handling their re-registration.

20 iwpr



The media and the elections

Most of the election-related problems experi-
enced by the media were related to the boycott
campaign organised by opposition parties.

The new Electoral Code of Belarus does not ban
calls for an election boycott?, but such calls were
still punishable under the Administrative Offences
Code at the time of the election campaign. Under
pressure from international organisations, and
above all the OSCE, the provision that banned
boycott appeals was excluded from the
Administrative Offences Code, but only once the
election campaign was over. Therefore, this
supposed concession from the authorities had no
practical impact.

The media were not the foremost victims of the
repression of those appealing for a boycott.
Opposition party activists distributing leaflets for
the boycott campaign became the main targets of
persecution. More than 100 were detained and
fined.

Several private newspapers — Nasha Svaboda,
Narodnaja Volia and the independent trade unions’
weekly, Rabochy — published special free issues
dedicated to the boycott. In case of Rabochy, the
special issue looked much more like a leaflet than a
regular edition of the paper.

polls apart

6 Source: Monitoring by the
Belarussian Association of
Journalists.

7 Boycott appeals were led by
those who sought to persuade
the people not to vote, and thus
prevent a voter turnout needed
to validate the elections under
the law (50 percent of registered
voters in the first round, 25
percent in the second round).
See note 1.

21



Dozens of activists around the country were detained while they were
distributing these special issues.8

In particular, the special issue of Rabochy, of which 400,000 copies were
published, became the object of a police hunt. On September 21, police confis-
cated 16,500 copies in the regional centre of Homel from two individual
distributors. One week earlier, on September 13, police had raided Magic, a
private printing house in Minsk where Rabochy was published, and seized more
than 100,000 copies of the paper.

Viktar Ivashkevich, editor-in-chief of Rabochy, and Dzmitry Kastsiukevich,
the paper’s legal adviser, received small fines for making public calls for an elec-
tion boycott. Yury Budzko, Magic’s general director, was also charged with this
minor civil offence, but was later acquited.

But the problems for Magic, which publishes the majority of Minsk-based
newspapers critical of the government, did not end with Budzko’s acquittal. In
September, representatives of the government’s Financial Investigations
Committee took away Magic’s accounting books for the last two years. The
company’s bank account was frozen four days before the election on October 11,
and released on November 10.

Budzko has claimed that state officials hinted that his company’s problems
would end as soon as it stopped printing private newspapers critical of the
government.

Magic’s situation shows that the vulnerability of the Belarussian private press
is heightened as a result of state monopolisation. Magic is one of two private
printing houses in Minsk that are technically capable of printing newspapers.
Another private house, Plutos, mostly publishes ‘non-political’ newspapers.
Magic publishes about 20 titles, among them Belorusskaya Delovaya Gazeta,
Narodnaja Volia and Nasha Svaboda.

The state-owned Printing House in Minsk has the greatest technical capabil-
ity, but newspapers printed there are hostages to the government’s whims. As
early as December 1994, several months after Lukashenko was elected presi-
dent, the Printing House stopped the publication of newspapers carrying a
parliamentary report on corruption amongst Lukashenko’s entourage, after
receiving a telephone call from the presidential administration. At that time,
even the editors of state-owned newspapers rebelled and published huge blank
spaces on their front pages in place of the report. Most of these editors were fired
during the following months. The following year, several private newspapers
were forced out of the Print House altogether and had to be printed in neigh-
bouring Lithuania for some time.

For many private newspapers in the provinces, the situation is even more
difficult, because local state-owned printing houses have an absolute monopoly.

22 iwpr



Access to information

Journalists from private media outlets have
experienced major obstacles in gaining access to
official information, despite Article 48 of the Press
Law, which explicitly bans restrictions on the
supply of information to journalists. A secret letter
from the presidential administration was leaked in
spring 1998, prohibiting state officials from passing
any information to non-state media. Although the
administration claimed that the letter was fake,
many journalists of non-state media have experi-
enced problems in obtaining information from state
officials. Not surprisingly, the situation had not
improved by the time of the current election
campaign, and some examples are given below.

On September 28, the heads of state enterprises
and organisations in the Ashmiany district of the
Hrodna region, received a letter from the head of
the local executive committee, in which they were
ordered to provide the committee with information
on the number of their employees who would take
part in early voting.® The editor-in-chief of the local
private  newspaper Regionalnaya Gazeta,
Alexander Mantsevich, asked for comment from
the deputy head of the committee, Valiantsina
Luzina, who is responsible for contacts with the
press. Luzina replied that she was not supposed to
give out any information to the paper.

On October 7, police in Brest detained a crew of
Swedish television journalists who were filming
meetings of parliamentary candidates with the
voters. They were released an hour later and were
reportedly told to leave town as soon as possible.

During the first round of elections on October
15, the journalist Valiantsina Navarych, who writes
for several private newspapers in the Brest region,
was not allowed to be present at the Pinsk District
Executive Committee, where all the information
about the voting was gathered. She was also refused

polls apart

K

- I [ ]
3 - -
;

See appendix 9

8 The information below is
taken from the news agency
BelaPAN, monitoring by the
Belarussian Association of
Journalists, and Charter 97.

9 The wide use of early voting
was criticised by international
organisations, because
observers could not control it.
Employees of state enterprises
and organisations were often
forced to vote early. On aver-
age, about 10per cent of the
eligible electorate in Belarus
voted before the election day. In
the Hrodna region, this figure
was much larger. Belarus’
Electoral Code envisages early
voting for those who expect to
be away or busy on the election
day. But in fact, all those who
wished (and some who did not)
could cast their ballot before the
election day, as voters were not
required by election officials to
give any explanations.

23



information about the number of early voters in the district. The head of the local
election commission told Navarych that only the journalists of Polesskaya
Pravda, the paper that is published by the committee, had the right to be present
there and to receive information.

Journalism and training

The Journalism Department?0 of the Belarussian State University based in
Minsk remains the key training centre for the country’s journalists. The main
emphasis is put on general humanitarian disciplines, with special attention paid
to Belarussian and Russian language and literature. The level of teaching of
foreign languages is generally seen as low, although it can vary largely from
professor to professor.

Two main complaints students have about the teaching is that it is heavily
theoretical and old-fashioned. For example, most of the text books and assigned
reading date back to the Soviet-era. A large part of the curriculum is devoted to
lectures, and little practical training in writing is given. At the same time, it is
obligatory for the students to spend a certain amount of time working for news-
papers (or for radio or television) and the length increases from the first to the
last year of the course.

Many of the professors are journalists for state-owned publications or
Belarussian state television and radio. However, there are no explicit statements
from the professors that the state line should be propagated, and objective report-
ing is taught — at least in theory.

Over the last few years, several private institutions of higher education have
added journalism to their curricula. However, private education, for which
students have to pay, is not yet widespread in Belarus.

Foreign donors also provide some journalistic education in Belarus.
ProMedia is the largest and best-known organisation working for the improve-
ment of professional standards in the Belarussian media. It organises, among
other things, seminars in journalism and media management, and is available for
consultation by the Belarussian media. Its programme is funded by the United
States Agency for International Development and managed by the International
Research and Exchanges Board (for the press) and Internews (for electronic
media).

Belarussian journalists who have participated in ProMedia seminars and
received consultations generally see the experience as useful. In addition to
working with journalists, ProMedia also publishes Russian-language manuals
for local journalists, which some professors at the Belarussian State University
allow their students to use as course reading.

24 iwpr



Ethics and self-regulation in private
media

When the authorities use massive propaganda
and try to suppress alternative viewpoints, private
mediall face a difficult choice. On one hand, inde-
pendent media are supposed to reflect the whole
spectrum of opinion that exists in society. On the
other hand, under a dictatorship or authoritarian
control, they tend to side with the opposition.

This contradiction was elucidated by Aliaksej
Karol, editor-in-chief of the newspaper Zgoda and
former deputy chairman of the Belarussian Social
Democratic Party, at a roundtable on the role of the
press in society that took place in Minsk on October
25, 2000.12 “If we present the position of
Lukashenko or the position of [the National
Assembly deputy] Kastsian, and do not have a crit-
ical approach, then we work against the opposition,
we work for these authorities, even if we don’t want
to,” Karol said. “The classic example is the attempt
of Frankfurter Allgemeine Zeitung to preserve its
objectivity in the conditions of Hitler’s regime.’

The publisher and editor of Nasha Svaboda,
Pavel Zhuk, said that Belarus today cannot have a
‘non-party’ press. ‘We can only be at one of the two
poles which exist in Belarus at this crucial moment
in its development. We can only oppose the dicta-
torship if we are at its opposite pole. There can be
no middle ground. Middle ground is tantamount to
support for the dictatorship.” Not surprisingly,
Nasha Svaboda was probably the most consistent
supporter of the opposition’s boycott campaign,
both in its editorial policy and in its presentation of
news. The boycott strategy was more or less openly
supported by Narodnaja Volia and Rabochy,
although these papers also published the views of
those opposition figures who decided to run in the
parliamentary elections.

Evidently, some of Belarus’ private newspapers

polls apart

Boycott sticker on a metro station.

Credit: Mark Grigorian

10 The subchapter is based on
personal interviews

11 The term ‘media’ in this
subchapter is used interchange-
ably with the term “press,”
moreover that Belarus’ leading
private media are largely
limited to newspapers.

12 The quotes are taken from
the roundtable minutes and from
the newspaper Belorusskaya
Delovaya Gazeta.

25



regard themselves as part of the country’s political opposition. This creates the
danger of a pro-opposition bias in the presentation of facts. There is always a
temptation to fight propaganda with propaganda.

Some other newspapers declared that they promote democratic values with-
out siding with the opposition. ‘The press should be in opposition in the sense of
opposing the regime, but not in the sense of serving some specific opposition
idea,” said the editor of the weekly Belorussky Rynok, Viachaslau Khadasouski.
‘We are a mirror, and we shall reflect those distortions that exist in reality.’
Newspapers such as Belorussky Rynok share the view that it is possible to use
Western standards of objectivity even in Belarus today. According to
Khadasouski, the private newspapers may be compromising their professional-
ism mainly due to financial limitations. ‘Where yesterday three journalists were
working and receiving a certain salary, today only one works, and, maybe even
practically without a salary,” he said.

But some critics claim that the authorities are effectively manipulating
Belarus’ private media. Leanid Mindlin, who once headed the “Politics’ studio at
the Belarussian state television, said that the government has succeeded in using
different levers to influence private newspapers. Such methods can range from
direct legal repression to economic blackmail, or sharing confidential informa-
tion with certain papers, so that they become dependent on such material.
According to Mindlin, the authorities have managed to push the Belarussian
private press to certain limits, which journalists are afraid to cross.

Mindlin also spoke of more subtle methods of manipulation, such as the
introduction of labels, such as ‘the radical opposition’. Mindlin believes that
such labels, coined in the state propaganda, are sometimes used by private news-
papers without their meaning being understood.

Under extreme conditions, journalistic professionalism in the non-state sector
becomes even more essential than normal, as it becomes the public’s only source
of objective and reliable information. Whether or not a high level of profession-
alism can exist when the economic environment means private newspapers are
on the brink of survival, is a different issue.

Prospects for the media in 2001

The situation is likely to get more complicated for the private media in 2001,
the year of the presidential elections in Belarus. With much at stake, the author-
ities will probably increase pressure on the media to make them more obedient
during the presidential campaign. Some of the private newspapers may already
be defunct by the time of the elections — which must take place before next
September — because even with relaxed rules, the re-registration campaign is

26 iwpr



likely to take its toll, especially among smaller
provincial publications.

It is not unlikely that the State Committee on the
Press will make more frequent use of its right to
initiate judicial closures of newspapers and to
suspend their publication for violations of the Press
Law. Private newspapers also remain vulnerable to
the limitations of the printing market. The rest of
the problems to have haunted the Belarussian
private press in 2000 are all likely to continue in the
coming vyear. [

Alex Znatkevich is a reporter for the independent
Belarussian news agency BelaPAN

polls apart



Personal Perspectives
from the Belarussian
Media Industry

A Journalist’s
Duty

By Ludmila
Maslyukova

28

hen you are a journalist for one of
WBeIarus’ main daily newspapers, you do

not have much time to think about the
professional responsibilities involved in reporting
political events, such as elections. They just
happen. Of course, the primary professional duties
of a journalist are widely recognised: to provide
readers with objective, comprehensive information,
which presents all sides of the story. But were we
able to achieve this during the 2000 election
campaign?

The first round of the election of Deputies to the
lower chamber of the Belarussian Parliament, took
place on October 15. Over 60 per cent of those enti-
tled to vote reportedly did so.l The election was
valid? in 97 of the country’s 110 electoral okrugs
(districts), with 41 deputies elected directly out of
the first round of voting.

I believe the Belarussian mass media exercised
some influence on this result, since the most popu-
lar newspapers, Sovietskaya Belarussia, and my
articles within that publication, provided news,
interviews with members of the Central Election
Commission (CEC), analysis of candidates’
programmes, readers’ views, and commentary on
the distribution of political power. The high turnout
for the election was proof that the voters received
sufficient information on the modernised Election
Code, were able to distinguish between the candi-

iwpr



dates, and, on the basis of easily accesible informa-
tion, could formulate their choice.

Merely doing what is required of you is no great
achievement, but nevertheless you do feel a certain
satisfaction. For example, | gained a sense of satis-
faction from the fact that a country where
democracy is still young is learning to form power
structures on the basis of free elections that allow
voters privacy to make their choice from a variety
of candidates (on average there were five candi-
dates for each seat).

No doubt, for Western readers this is as obvious
as the alphabet. However, you should remember
that when you travel from Poland to Belarus, across
the River Bug, you enter the geo-political space
defined as ‘post-Soviet.” Belarus, neighbouring
Ukraine, the Baltic states and Russia — all of this
region is going through a period of change. This is
the zone, if you will, of the largest social experi-
ment of the last century. It is a territory that is
experiencing the effects of a frequently problematic
transformation of state and social structures.

No doubt, the political terrain here is more diffi-
cult for journalists, but it is also perhaps more
interesting than in Western Europe, where electoral
traditions have been developed and established
over the centuries. This is one of the paradoxes that
exist in Belarus today.

As a member of staff of one of the state news-
papers, | worked ‘for the elections.” My colleagues
— staff on a number of non-state publications —
worked ‘against the elections.” The main source of
intrigue in this parliamentary election campaign
was the radical opposition’s attempt to encourage a
boycott of the elections. These politicians had their
own conceptions and their own aims, not only in
relation to their parties or strategies, but also in
relation to the role and responsibilities of the press
in the election process. After even a brief glance at
the pages of the non-state newspaper, Narodnaya

polls apart

C11050 CNAG
gl A "-:_q_h._k'i{h",

LA
% R Ty
: e

The title of the article accompanying
the cartoon was ‘Slobo is Weak.’ In the
cartoon, the rabbit asks the cat ‘Are
you the last?’ (a question asked by
somebody seeking to join the end of a
queue), suggesting to the reader that
Lukashenko may follow Milosevic into
the ranks of Europe’s deposed dicta-
tors.

First published in Belarusskaya
Gazeta.

1 Equivalent to 7.3 million votes
cast.

2 The vote in an electoral
district is invalid if voter turnout
is less than 50 per cent . In
these cases, new elections are
held after three months.

3 Sovietskaya Belarussia’s near-
est competitor, Respublika, has
a daily circulation of approxi-
mately 115,000.

29



Volya (‘People’s Will’), the publication’s role is obvious: fiery agitation in
favour of candidates with one particular point of view, mass propaganda for the
opposition boycott, and tendentious and sharp accusations that the authorities
had organised a “farce’ instead of an election. If you begin to believe the version
of reality presented by the opposition mass media, then you really do start to get
worried. But is that picture objective? There are grounds for doubt.

Approximately 140 international observers from 28 countries carried out
monitoring in Belarus during the pre-election period and on the day of voting.
The majority publicly described the election process as free, open, democratic,
well-organised and clean, and maintained that the state mass media, electronic
and printed, observed the statutory requirement of equality of conditions for
candidates during the election campaign.#

If one accepts this conclusion that the election coverage met objective stan-
dards of freedom and fairness (and it is impossible not to), then my own
coverage of the elections must also be considered to have met those standards.
I, and my publication as a whole, covered the events in the same way the inde-
pendent observers reached their conclusions on the validity of the parliamentary
elections in Belarus in 2000.

I would like to stress that the process was entirely in keeping with my own
conception of the principle of popular sovereignty, expressed through elections
and not boycotts, disturbances or revolutions, whichever great intentions may be

30 iwpr



hypocritically employed to justify that sort of polit-
ical extremism.

This is not the conclusion reached by the ‘parlia-
mentary triumvirate’ of the Organisation for
Security and Cooperation in Europe (OSCE),
which carried out a technical observation mission
during the Belarussian elections.5 Its report does
not directly evaluate the course of the voting and
the results, but gives an overall picture of the polit-
ical situation in the country during the election
period. The essence of the document is simple:
there is a democratic deficit in Belarus, freedom of
speech is restricted, and the electoral system is
combined with a weak parliamentary mandate.

Of course, if you employ the benchmark of
some abstract absolute democracy, then you can
find many faults in the Belarussian system (and
also in many others). There is in fact no genuinely
independent press: publications are dependent
either on the authorities or on the opposition. In the
new Electoral Code there are some astonishingly
archaic provisions, such as the right of workers’
collectives to nominate parliamentary candidates.

However, the mentality of the Belarussian elec-
torate explains more about the elections than do
these OSCE findings. Belarussians have, over a
long period, been disciplined to take part in elec-
tions, and the provisions of the electoral law
reinforce this. Fifty per cent of voters must turn out
in the first round of voting in order for the result to
be valid. Additionally, the fact that Belarus is a
presidential rather than a parliamentary republic
was given the support of the people in a 1996 refer-
endum, when citizens voted for the appropriate
amendments to the constitution.

What is more, people here are in the habit of
voting not with their minds but with their hearts.
This explains their preference for a majority elec-
toral system in which every candidate stands alone,
rather than being ‘packaged’ into a party list, which

polls apart

See appendix 9

4 Refers to the Election Code
(Article 46): ‘Candidates...for
deputy of the Chamber of
Representatives...have equal
rights in the use of state mass
information resources.’

5 Refers to the ‘parliamentary
troika,” composed of representa-
tives of the Parliament of the
European Union, the
Parliamentary Assembly of the
OSCE and the Parliamentary
Assembly of the Council of
Europe.

31



can be difficult for rural voters to understand — not to mention the catastrophi-
cally low ratings political parties have amongst the population.

If we use an abstract absolute of democracy to evaluate the Belarussian elec-
torate, it becomes clear that it is in fact the main problem within the Belarussian
system — the average citizen has failed to fully understand the range of demo-
cratic values. What can be done in this case?

My colleagues from the ‘opposing camp,” who believe that they are fully-
formed democrats along the lines of their Western European counterparts, have
been offended by the immaturity of their countrymen, and at some point rejected
the people, describing them as ‘ill” and fundamentally incapable of democratic
development. However, | am strongly convinced that it is this aspect of our
society that journalists must investigate in order to enhance our understanding
of the divisions that have arisen in Belarus as a result of these elections. Political
correspondents should contrast the behaviour of the electorate, with the behav-
iour of the authorities, their respect for human rights, and the institutional
structures.

My countrymen fascinate me. | am interested in their thoughts, their motives,
their aspirations. The way their outlook is changing is of tremendous interest.
The process is slow, painful and dramatic, but it is certainly happening. It seems
to me that this type of curiosity is a necessary component of the professionalism
vital for satisfactory reporting on what is happening, and vital for avoiding
emotional dependence on destructive mythologies of democracy and freedom. [J

Ludmila Maslyukova is a correspondent for the Sovietskaya Belarussia
newspaper

32 iwpr



massive iron door, a dim light bulb shines. The

light is annoying, but the guards only turn it off
in the morning. In prison slang, the lamp is known
as ‘the moon.” In the corner, free for all to see, there
is a toilet with a tap hanging right over it. The tap is
used both to clean the toilet and provide drinking
water. An aluminum mug is to be shared by all.
There are no hygiene facilities or bedding. This is
the “service’ that awaits all who enter the spetspriy-
omnik or special centre’ at 37 Ulitsa Okrestina in
Minsk.

I was one of more than three hundred people
arrested in Minsk on April 26, 1996, following the
‘Chernobyl Shlykha,” a demonstration against
Lukashenko’s pro-Russian policies and his
attempts to ignore the nuclear accident, brought
100,000 people together on the 10th anniversary of
the Chernobyl tragedy. The special forces dealt
harshly with the demonstrators. They beat them and
seized not only participants in the demonstration,
but passers-by as well. | was one of the latter.

| spoke in the street in Belarussian, and that, it
turned out, was enough for me to be detained. | was
guestioned by an investigator from the Ministry for
Internal Affairs, and then by an officer of the KGB.
They wanted to know what | had seen and heard
during the ‘Chernobyl Shlykha.” I grew tired of
explaining that | had not taken part in the demon-
stration. Closer to morning, | was taken to an office
where it was demanded that | go before a television
camera, give my name, date of birth, nationality
and give head-on and profile shots. When | refused,
I endured a torrent of verbal abuse. | had yet to see
a lawyer or any official documents.

In my six-man cell, which | shared with 10
others, | recalled the memories of former inmates of
Stalinist detention camps whom | met when | made
a series of radio documentaries on the 1920s, when
the first wave of Soviet repression spread across

I n the cramped semi-darkness of a cell, above the

polls apart

Belarus: a Legal
‘Chernobyl’ in
the Centre of
Europe

By Viadimir
Dzuba

33



Belarus. In those days, newspapers were exclusively devoted to mass agitation
and propaganda, the main element of which was the arousal of a state of patri-
otic euphoria and a thirst for the fight against ‘counter-revolutionary’ elements.

All those arrested on April 26 were accused on the basis of reports compiled
by the militia. The witnesses called were also members of the militia. | found out
that | had been sentenced to a term in prison. Apparently, | had ‘used abusive
language and grabbed at the uniform of members of the militia,” actions which
were deemed petty hooliganism. | received three days’ administrative arrest,
which | had almost served already. In the evening, | was to be freed.
Inexplicably, | was held for another night behind bars, before being transported
to another court, which sentenced me, on the basis of two militia reports that had
been written the day before my arrest, to another 15 days’ administrative arrest.
Again, | found myself lying on a bare bunk in a cell.

I was lucky. | went on hunger strike and received enough publicity to force
the Minsk Civic Court to overturn the decision of the Regional Court after serv-
ing only eight days of my sentence.

My story is just one of thousands. Hundreds of people have been subjected
to moral and psychological pressure in the spetspriyomnik — leaders of the
democratic opposition, simple participants in mass demonstrations, representa-
tives of the creative intelligentsia, journalists. While most were arrested for
organising or taking part in protests, journalists were arrested for covering these
events — all in spite of the legislation that gives us the right to attend and report
on meetings and demonstrations. The monitoring of the Belarussian Association
of Journalists (BAJ) bears witness to the fact that the rights of independent edito-
rial staff and journalists are infringed almost every day.

On October 17, 1999, the Belarussian authorities yet again ignored the
constitutional rights of citizens to freely attend meetings, demonstrations and
pickets, demonstrating their hatred for independent thought. Members of a
special forces detachment brutally suppressed a 20,000 strong ‘Freedom March’
that was making its way through Minsk in protest against the re-unification of
Belarus and Russia. Hundreds of people were beaten and the militia detained
over 300 people. Journalists were again among the victims.

On March 25, 2000 in Minsk, during the celebrations of the 82nd anniversary
of the Belarussian People’s Republic (Freedom Day), members of the security
services detained 35 representatives of the Belarussian and foreign mass media.
Particular attention was paid, the report of the BAJ noted, to arresting the foreign
correspondents from Russian channels such as ORT, RTR and NTV. In order to
prevent the preparation of reports, their television equipment was damaged.
Then, members of camera crews and other journalists were taken by force to a
military base of the Ministry for Internal Affairs on Ulitsa Mayakovskovo and

34 iwpr



locked in a sports hangar. No explanation was given
for their detention, and all detainees were forbidden
from informing their offices, friends or relatives of
their whereabouts. Some were illegally subjected to
searches, and undeveloped films were seized and
exposed. This was a cynical and open attack on
journalists who were merely fulfilling their profes-
sional duties.

However, the protests of international media
rights organisations and pressure from the interna-
tional community, forced the Belarussian
authorities to change the forms and methods they
use to pressure the independent press.

The ‘Quiet War’ Against the Mass
Media

At present, the independent Belarussian press is
perhaps the only mechanism for public control of
the activities of the executive. This does not please
the bureaucrats of the presidential administration.
For them, there should not be even a hint of criti-
cism of the existing regime in the press. This
dogma is strictly adhered to by the electronic
Belarussian mass media, which are monopolised by
the state. In addition, all of their official newspa-
pers offer the authorities the same service.

On October 1, 2000, there were 1120 registered
periodical publications in Belarus. Citing this as
evidence of free speech, the presidential bureau-
crats are fond of telling people that only 400 of
these are state publications, and the remaining 720
independent. However, they always omit to
mention what proportion of this number consists of
actual newspapers. When one ignores commercial,
promotional and entertainment publications, you
are left with only 50 independent regional and
republican publications that appear with any regu-
larity. Their total print run is around 300,000. The
same figure for state newspapers is 3,000,000.

polls apart

A pensioner in the Minsk ‘Freedom

March’ whose flyer reads ‘Today

Milosevic — tomorrow Luka’. Credit:

Mark Grigorian

35



Government publications are, as a rule, financed by the state budget and offered
a series of benefits. Therefore, their activities are, to a large extent, artificial.

This is one of the problems to arise from violation of the constitutional right
to equal protection of property, which has forced the independent press to endure
unequal economic conditions. The distribution of publications through the retail
network is approximately twice as expensive for independent media as it is for
state mass media. In the state printing houses, independent newspapers also pay
an extra 50 per cent in comparison with their state colleagues.

This growing pressure on the revenue earned by independent editorial offices
from sales is added to by state activity that hinders independent publications
from earning money through advertising. Many private firms that had placed
advertisements in the independent mass media have been warned by the author-
ities that they did not approve of such practices. As a result of this, and a whole
series of other administrative factors, even the most prosperous editorial offices
have lost around 30-40 per cent of their advertising income since the beginning
of 2000 alone.

Independent newspapers today are not only unable to renew their main funds
or carry out development programmes, but do not even have the necessary finan-
cial resources to acquire paper or pay for running costs.

Legislative Arbitrariness Increases

In a democratic state, the mass media is only obliged to establish relations
with society (readers, viewers, listeners). However, in Belarus they must
constantly consider their relations with the authorities.

In the summer of this year a new draft law was introduced, under which
editorial staff can be held legally responsible for their organisation’s actions, in
addition to its proprietors. In the opinion of the independent experts of the
Centre for the Legal Defence of the Mass Media, a body constituted by BAJ, it
will require editorial offices to register as ‘boards of management.’
Consequently, according to Mikhail Pastukhov, the director of the legal centre,
newspapers will be subject to increased scrutiny from the registering body and
the arsenal of methods which can be used to influence publications will be
increased. The new draft law also introduces a range of scenarios under which
editorial offices can be shut down. All this significantly eases the procedure for
liquidation of independent publications, which, as a result of the authorities’
economic discrimination, are continually experiencing financial difficulties.

Moreover, the current law on the press gives journalists the right to collect,
ask for and receive information from state bodies, enterprises and establish-
ments. However, the bureaucrats, sensing their impunity, ignore these

36 iwpr



obligations. For independent journalists, seeking
access to official information, it is almost impossi-
ble. Non-state journalists are routinely denied
accreditation and barred from press conferences
and major court cases.

The independent press in Belarus is working in
a legal minefield. With every passing day, our
profession becomes more dangerous. On July 7,
2000, the name of our colleague, Dmitri Zavadsky,
was added to the list of those individuals who have
gone missing. His whereabouts and fate remain
unknown today. However, despite the persecution,
many journalists openly declare that they are tired
of being afraid. The civilised world has seen the
true face of the Belarussian regime: political perse-
cution of those who come out against the
arbitrariness and violence against peaceful demon-
strators, the presence of armoured vehicles with
machine guns in the centre of Minsk, and the use of
trained dogs to threaten civilians.

The Centre for the Legal Defence of the Mass
Media has produced several brochures on ‘Security
Techniques for Journalists,” including information
on how to survive extreme situations. However, the
issue today is not the survival of one person, but the
survival in Belarus of the independent press as a
whole. The regime wishes a pocket press, a grovel-
ing journalism and a silenced country. Therefore,
with the approach of the 2001 presidential elec-
tions, pressure on the independent mass media will
only continue to mount. Without the support of
authoritative European structures, international
human rights organisations and humanitarian
funds, the independent press in Belarus may cease
to exist, and the ‘legal Chernobyl’ in the centre of
Europe will result in a cancerous growth in the
minds of our people. [

Vladimir Dzuba is vice president of the Belarussian
Association of Journalists

polls apart

- cms g - = .

On the left stands Nikita Khrushchev
who says: ‘I solemnly promise — in
1980 we will live in Communism!" (a
famous promise he once made). In the
centre stands Mikhail Gorbachev, who
says: ‘In 2000 every Soviet family will
have a flat of its own!” (another famous
promise). On the right is Aleksander
Lukashenko, saying: ‘In 2001 we will
end poverty. Salaries will be $100!" (a
promise he made in his speech to the
delegates of the Congress of
Deputies.) The script says: ‘We do not
believe anymore!”

First published in Svobodnye Novosti.

37



The Professional
Challenge:
Belarussian
Media Today

By Evgenij
Dmitriev

38

is defined by several factors, the most

important being: the presence and content of
regulatory laws and their accordance with interna-
tional  standards; the competence and
professionalism of the heads of the mass media,
including the ability and skill of editorial offices to
survive in a market environment; and lastly, the
level of journalistic professionalism, independence
and responsibility.

Other factors cannot be ignored — particularly
the common mentality shared by journalists and
editors and the economic climate in which the
media industry must operate. In Belarus, these are
heavily influenced by the Soviet experience and by
the nature and difficulties of post-Soviet develop-
ment.

In Belarus, as in other post-Soviet countries, the
traditions of samizdat or underground publishing —
encompassing dissident understandings of freedom
of speech and decades of political repression —
have led the majority of Belarussian journalists
towards subjectivity, at the expense of objective
and independent coverage of facts and events. A
paradoxical situation has developed, whereby free-
doms of speech and information require a licence
or a certificate of registration. We can thus assume,
with some degree of certainty, that it will be years
rather than months, before responsible and objec-
tive journalism can develop in Belarus, irrespective
of the way in which the political situation unfolds
in the immediate future.

Today in Belarus, it is characteristic of journal-
ism that no clear distinction is made between
informative reports and expression of opinions, as
in Western media. The mass media in Belarus do
not believe that informative reports should be free
of opinion and entirely non-partisan. The main
principle of Western journalism, ‘news not views,’
is consistently ignored by state and non-state media

The degree of media independence in Belarus

iwpr



information sources alike. This is in-keeping with
the traditions of Soviet journalism, which were
founded on the theory that a text does not provide
neutral information, but is rather a fragment of a
wider ideological viewpoint. Belarussian journal-
ism is therefore deeply ideological.

The continued presence of purely ‘Soviet’ jour-
nalistic practices is evident throughout the country.
For example, state and non-state newspapers often
publish articles by authors other than their perma-
nent employees and readers’ letters, which
sometimes occupy as much as 30 per cent of the
publications. This practice illustrates Belarussian
journalists’ inclination to express a defined opinion,
rather than to pass on information that presents
every side of the story.

It has to be said that Belarussian journalists
frequently overestimate how well informed and
competent they are. To some extent, this is also
characteristic of their evaluations of how well they
understand the themes and problems on which they
write and broadcast. There is a tendency to overes-
timate their professional abilities, particularly in
comparison with the evaluations of various social
institutes and the general public. Unfortunately, the
positions of journalists and the public are entirely
different. The former see public opinion only on
terms of strictly defined social groups: the non-

polls apart

39



productive intelligentsia, representatives of state bodies and staff from other
media sources, including foreign media groups. Journalists seldom consult with
or reflect the opinions on the general population. The views and aspirations of
society as a whole are therefore not well represented by the media.

The second “post-Soviet’ characteristic that frustrates freedom of speech and
the press is a consequence of the economic situation in Belarus. In the struggle
for economic survival, mass media organisations, editors and their journalists
often exploit their social status. Whether they are involved in state or private
Belarussian mass media, few journalists are overly concerned about drawing a
line between what constitutes journalism and what constitutes promotion. The
result is the proliferation of political partisanship and personal opinion in the
Belarussian mass media, which is essentially disguised — and subsidised — adver-
tising.

The freedom to cover events and express points of view is only one link in
the chain which enables press, radio and television to communicate with audi-
ences. The other vital links are the printing and distribution of print media and
the acquisition of broadcasting equipment. These limitations, in the view of
many experts, are currently more economic than political in character. Here, in
terms of print media, the crucial factors are control of the printing houses,
control of paper supplies, monopolies on the distribution of publications,
through the postal system; and control of the newspaper kiosks and stands.

These economic limitations should be removed, although the Belarussian
mass media would then be confronted by an even more complex problem, not
conditioned by state authority, but by the demands of the information market. In
the opinion of several experts, the number of mass media outlets in Belarus
exceeds the demands of the information market and, most importantly, their
output is beyond the purchasing power of the population. No fewer than 1,100
publications are today registered in Belarus. This figure includes 740 newspa-
pers of various kinds.

Eighty per cent of the media outlets registered in Belarus are independent of
the state, but earn only 20 per cent of all media revenue. Few are capable of
maintaining their profitability without state subsidies or other forms of addi-
tional financing. For the moment, the profession remains paternalistic, in terms
of both form and content, as it is oriented towards the state and not towards the
civilian population. The majority of mass media and journalists are entirely
unprepared for free market competition, not only with foreign media, but also
among themselves. It is the economic factor that will define the character of
Belarussian journalism in the near future.

Another series of post-Soviet problems also influences the condition and
development of Belarussian journalism. Firstly, there is the relatively poor level

40 iwpr



, &0 W
- ! ]
of journalist training and education. Training often
employs outdated ‘socialist’ concepts and method-
ologies, while students must use redundant
textbooks which do not take refer to the plurality
and internationalisation of media sources.

This leads on to the issue of informational isola-
tionism in Belarussian journalism. Neither state nor
non-state media have correspondents reporting
from overseas — not even from neighbouring coun-
tries such as Russia, Ukraine, Lithuania or Poland.
Instead, there is the predominant use of secondary
information resources and a permanent delay in
news coverage.

These are just some of the elements which influ-
ence the quality of journalism in Belarus, and
which have to be taken into account when
discussing or analyzing the level of free speech that
exists today. [

Evgenij Dmitriev is Deputy Dean of Journalism at
the Belarus State University

polls apart

=y | |

; | I
11

el 1]

.....

L

See appendix 9

41



Monitoring Findings
Period October 1 - 22

42

Summary

tant electronic and print media. The

circulations of state-run newspapers far
outstrip those of the opposition press. As a result,
the media sector serves as a vehicle for the
regime’s opinions. Alternative points of view are
drowned out or stifled.

The Central Election Commission (CEC), in its
decision of September 11, established a list of
seven national newspapers allowed to print the pre-
election platforms of candidates for election to the
National Assembly of Parliamentary Deputies. The
list! included only state newspapers, but excluded
Sovietskaya Belarussia — owned by the President’s
administration — which has a bigger circulation
than all the non-government newspapers put
together. The CEC decision also allowed all
regional state dailies to publish these platforms.

The same decision limited the space given to
candidates to 500 words. All candidates were
permitted to write their own programmes and
deliver them to one of the seven papers listed or
any of the regional dailies, which were then
obliged to publish them without changes.

Given the limitations on length and the fact that
the country’s biggest selling daily newspaper was
not obliged to publish the platforms, candidates
were effectively prevented from explaining their
policies in the state-controlled print media to the
widest possible audience.

The state has total control of the most impor-

iwpr



Individual candidates were also offered a chance
to appear on air in the state broadcast media.
Candidates were given five minutes on both televi-
sion and radio with some candidates opting to
address regional audiences on local state TV chan-
nels, including Gomel and Grodno.

As the election campaign officially began two
weeks prior to our monitoring, we do not know how
many candidates took advantage of this opportu-
nity. However, we did record 221 instances of
candidates appearing in the state broadcast media
between October 1 and 12 — when the appearances
stopped. Belarussian Television (BT) and
Belarussian National Radio 1 (BNR 1) allocated
one hour each evening to these candidate spots, but
the free airtime was seldom fully used, possibly
because not all candidates took up the offer. The
CEC stated that no complaints were filed over the
issue of access.

In a strictly formal sense, we can conclude that
candidates were given equal access to the state
broadcasters in accordance with the law (see page
46). However, this is not the same as concluding
that editorial coverage was balanced or fair. The
five-minute limit failed to provide enough time for
voters to make an informed choice on whom to
support. Moreover, audiences were not informed in
advance which candidates would be appearing on
which days. Voters therefore had no idea if their
local candidates would be appearing on air — and if
so, when.

News coverage in the state broadcast media, as
well as the state print media, was neither balanced
nor fair. While broadcasters offered equal access to
candidates under the CEC formula, daily news
coverage during the pre-election period was over-
whelmingly biased against the opposition. It
appears that the state broadcasters interpreted the
law regulating election coverage in an extremely
narrow manner, since coverage each evening on the

polls apart

This cartt.Jon accompanied a c.ompila—I
tion of a series of short interviews
given by the leaders of the political
parties that boycotted the elections.
The article was titled ‘“To go or not to
go?’ It plays on the episode in
Cervantes’ ‘Don Quixote,” in which
Quixote attacks what he believes are
giants, only to discover that they are
actually windmills. The implication is
that the opposition leaders are fight-
ing a campaign against Lukashenko
that is noble and just, but ultimately
meaningless.

First published by Belorusskaya

Delovaya Gazeta.

1 Zvyazda, Narodnaya Gazeta,
Respublika, Belorusskaya Niva,
7 Dnei, Znamya Yunosti and
Chyrvona Zmena.

43



broadcast media far exceeded the obligatory one-hour slot devoted to individual
candidates.

During the monitoring period, the state media primarily covered official
events, such as the Congress of Deputies, the sessions of the National Assembly
and the public appearances of President Aleksander Lukashenko. Meetings and
rallies organised by the opposition were either omitted, or portrayed in a scepti-
cal, hostile tone.

For their part, the opposition newspapers either ignored official government
events or commented negatively. ‘Unofficial’ events such as the opposition-led
‘Freedom March’ were given extensive coverage, while the Congress of
Deputies was dismissed as unimportant and the speeches of Lukashenko were
attacked. The Belarussian state under President Lukashenko was compared to
the Federal Republic of Yugoslavia under the authoritarian rule of Slobodan
Milosevic.

During the election campaign, a section of the opposition press was subjected
to intimidation and harassment because of its calls for an election boycott. The
boycott was devised to reduce voter turnout to below 50 per cent , thus prevent-
ing the election results from being legally valid.

The deeply partisan nature of the media in Belarus and its failure to distin-
guish between factual information and commentary meant that the public had no
balanced news source unless they watched the Russian television channels ORT,
NTV or RTR. In Belarus itself, neither state nor opposition media proved able or
willing to rise above partisan reporting. Due to bias and a lack of journalistic
training, the media failed to demand or foster an open debate on issues of
concern for the electorate.

Our monitoring found that the government and the opposition media were not
writing about the same events and voters were not presented with sufficient
information to make an informed choice about competing political programmes
and candidates. Instead of encouraging a constructive public dialogue among
rival interests, the media was merely another tool in a political confrontation
between the government — namely President Lukashenko — and the opposition.

Equal access to the mass media

In accordance with the Election Code of Belarus (Article 45), citizens and
political parties have the right to participate in pre-election rallies. The code also
allows for public discussion of candidates’ political, business and personal qual-
ities, as well as the freedom to campaign for or against them.

Equal access to state mass media is specifically covered in the code (Article
46): ‘Candidates...for deputy of the Chamber of Representatives...have equal

44 iwpr



rights in the use of state mass information
resources.’

It continues: ‘State mass information
resources...are obliged to provide equal opportuni-
ties for pre-election appearances of candidates.’

The same article stipulates that candidates have
the right to publish (in the press) an ‘election
programme’ of no more than two typewritten pages
(3,500 characters or 500 words).

The strict limits placed on the length of election
platforms effectively curtailed a candidate’s oppor-
tunity to present his or her views to the electorate.
Interpreting the Election Code’s access rules far too
narrowly, the state media determined that ‘pre-elec-
tion appearances’ referred only to the 500-word
policy programmes and the five-minute radio and
TV spots. Other appearances — either on news
programmes, interviews in print media or as
panelists in special election broadcasts — were
considered to be outside the code’s regulations. In
these contexts, fair access was not granted.

While the Election Code does not regulate the
activity of the non-state media during elections, the
same CEC resolution of September 11 (which
obliged state media to provide equal access) also
required non-state media to ‘provide equal condi-
tions for the appearances of candidates.” The media
appeared to disregard this resolution and the CEC
failed to enforce it. The same code set down which
newspapers were allowed to publish the platforms
of candidates. None of the seven national dailies
were opposition newspapers.

The following table2 shows that during a 12-day
period in October, there were 221 platform appear-
ances by candidates in the state media. Candidates
may have appeared more than once in the different
media as permitted under the CEC regulations. The
table does not document how many candidates in
total appeared or their political leanings. However,
as mentioned above, the television slots allocated

polls apart

Project Manager Mark Grigorian

outside IWPR’s monitoring office in

Minsk. Credit: Gagik Avakian

2 A full series of monitoring

tables and charts relating to the
election coverage is to be found

in Appendix 4.

45



each evening for the appearance of candidates were not fully utilised during our
monitoring period, suggesting that all who wanted to appear on air did so. Table
1 clearly illustrates that a substantial number of candidates chose to make
appearances on the regional state broadcaster, Gomelsky TV, in the southeast of
the country.

Table 1 — Number of appearances by candidates in the state mass media
(October 1-12)

Media organisation Number of candidates appearing

Belarussian State Television (BT) 77
Gomelsky Television Channel (regional, state) 42
Grodnensky Television Channel (regional, state) 6
Belarussian State Radio 55
Narodnaya Gazeta 13
Respublika 3
Zvyazda 3
Grodnenskaya Pravda 6
Gomelskaya Pravda 16

IWPR was told by both the CEC and state media representatives that no
candidates had complained of being refused the right to publish or air their elec-
tion programmes.

The appearances of candidates on BNR 1 took place between 5 p.m. and 6
p.m., and on television between 6 p.m. and 7 p.m. These are inconvenient times,
as the working day usually finishes at six in the evening. The selection of the
time for the broadcasts therefore violated the Election Code (Article 46), which
states that the programmes of candidates had to be presented at those times of
the day ‘at which television and radio programmes have the largest audiences.’

As mentioned previously, the names of those appearing were never
announced in advance. Voters could only see or hear candidates from their elec-
toral district by chance or if they tuned in to every broadcast. Formally,
candidates were granted fair access to present their platforms, but because there
was no schedule promulgated in advance, the right of voters to receive informa-
tion on candidates was not honoured.

46 iwpr



State broadcasters’ editorial coverage
of the elections

The editorial tone of the state broadcasters’
coverage during the monitoring period was over-
whelmingly pro-government and anti-opposition.
As reported above, the Election Code was inter-
preted narrowly and editors did not feel obliged to
provide fair access or treatment. Nowhere was this
more evident than in state radio coverage. During
the three weeks of monitoring, the opinions or
voices of the opposition candidates never appeared
on the radio news. Moreover, the opposition,
presented as a single phenomenon, was only
mentioned during the same period for a total of 12
minutes and 30 seconds — and then only in a wholly
negative context.

On BT, Olga Abramova, the chairman of the
Yabloko Association, was the only opposition
figure given access to television airtime (20 min 15
sec). However, the broadcaster only used footage in
which she accused the opposition newspaper
Narodnaya Volya of unethical behavior and casti-
gated the representatives of large capital and
alleged ‘oligarchs’ seeking political power. Thus
Abramova’s appearance was seen as portraying the
opposition in a negative light.

Editorial policy on BT and BNR 1 treated the
opposition not as a varied alliance of parties or
individuals but as a general phenomenon, set up
against the president and his administration. Few
names were ever mentioned. Those individuals
standing for parliamentary seats, those boycotting
the elections and political émigrés were all lumped
together. According to the electronic media’s
portrayal, the opposition seemed to have little to do
with the parliamentary elections.

A series of three election films broadcast on BT
went a step further, associating the opposition with
a myriad of villains - including fascists.

polls apart

‘Freedom Marchers’ on the streets of
Minsk, October 14. Credit: Mark

Grigorian

47



“The Secret Springs of Politics’ comprised a series of three deeply propagandis-
tic films directed and presented by Yuri Azarenok. The films were screened
between popular programmes — for instance, at half-time during a televised foot-
ball match between Belarus and Armenia. One film, ‘An Autumn Fairytale,’
suggested that chaos and bloodshed would follow an opposition victory. (The
full transcript of this film can be read in Appendix 2). Each film had scurrilous
and mocking texts. The films appeared to be designed solely to lambaste the
opposition and scare away prospective voters.

In contrast to the editorial coverage on BT, the attacks made by the ‘Secret
Spring’ film series were heavily personalised. Individual opposition leaders and
figures were frequently identified. ‘Autumn Fairytale’ opened with footage of
tanks surrounding the House of Soviets in Moscow in October 1993, the burn-
ing of the Federal Parliament in Belgrade this October and footage of opposition
figures presenting their five-minute platforms on television. The narrator,
Azarenok, linked the images by warning that some people in Belarus sought the
overthrow of all authority.

In the film ‘Marionetki’, both political émigrés, and opposition leaders
(including Vechorka, Bogdankevich, Gonchar, Anatoly Lebedko, Statkevich and
Shushkevich) were named. They are, the audience was told, no more than ‘mari-
onetki’ whose strings are being pulled by ‘the Western puppeteers.’

Each film was rich in emotive language and imagery:

‘...the orgy which the democrats created on the streets of Minsk on
October 1, 2000.

‘...And here are some familiar faces. [Shots of opposition leaders.] We
spoke of this in the last programme. Sexual minorities, or to put it simply,
pederasts, it turns out, are also for the boycotting of the elections to the
parliament.’

Biased and often offensive commentaries, full of both adjectives and adverbs
and largely lacking factual detail, were not only to be found in the films of Yuri
Azarenok. BT’s most popular political programme, *Panorama,” on October 5,
attacked the leader of the opposition Belarussian Communist Party, Sergei
Kalyakin, by paraphrasing from an election communiqué he had written to his
regional colleagues. Viewers were not allowed to read or see the letter for them-
selves and were thus unable to reach their own conclusions on the matter.

The full commentary went as follows:

‘And so, in his blood, no doubt, there are good genetic memories of the
special triumvirate courts, and the departments, and the struggle against
the enemies of the people. And so his letter, as was to be expected, ends
with threats. Here there is talk of incarceration for appropriate periods,
penal labour and fines. As then, it’s with a communist touch.

48 iwpr



‘In fact, Kalyakin is not a big player, but he
thirsts, thirsts after power. And here he lets it
slip, in the framework of socialist realism
with a happy end: civic duty and severe
punishment never meet face to face. For the
leader of the PCB Kalyakin, it’s only seven
lines from civic duty to prison, like there are
seven bullets in a revolver. And in those
seven lines, no doubt, is his entire political
programme. In fact, while Kalyakin has led
the Party of Communists of Belarus, its
rating according to the latest social research
of the Novak laboratory has fallen lower than
that of the most blatant nationalist groups,
and even lower than that of both popular
fronts.

‘Kalyakin doesn’t have any personal rating
of his own. Respected communist Kalyakins,
perhaps your leader is a spy sent by the
Cossacks? There’s some time left before the
elections, think about it.’

BT did, however, appear to screen a debate
between three opposition candidates — including
Kalyakin — one week later, on October 11.

Kalyakin, Olga Abramova of the Yabloko
Association, and Vladimir Novosyad (who though
not affiliated to any party on the electoral list, is
head of the Citizen’s Forum) each laid out their
platforms, and answered questions put by Sergei
Filipov, a BT reporter.

Viewers were not asked to choose between the
three candidates, as they were standing in different
electoral districts: Kalyakin in district no. 105,
Abramova in district no. 106, and Novosyad in
district no. 95. In fact, the ‘debate’ was an artificial
creation and originated in the decision by the three
candidates to pool their five minutes into a shared
15-minute discussion.

Of all the candidates, BT went out of its way to
promote those affiliated to the state. Thus, Natalia

polls apart

See appendix 9

49



Masherova, the daughter of the late Petar Masherov, the Soviet-era leader of
Belarus, whom many associate with stability and order, received as much edito-
rial coverage in the two weeks prior to the election (76min 20sec) as the entire
opposition (77min). This could be explained by the fact that her opponent was
the former prime minister of the country and now one of the leaders of the oppo-
sition, Mikhail Chigir.3

Overall, however, BT paid very little attention to the opposition candidates.
It focused instead on Lukashenko and the opposition. The president was either
depicted in a neutral or positive light, while the opposition was shown nega-
tively. The opposition, for BT, was a generalised phenomenon. Of the opposition
candidates, only certain people were named (Vechorka, Statkevich, Chigir,
Gaidukevich, Shushkevich, Lebedko), some of who were boycotting the elec-
tions on principal (Vechorka and Lebedko) and some of who were participating.
Consequently, the conflict against Lukashenko had little to do with the 2000
parliamentary elections.

As mentioned, BNR 1 adopted the same approach. Only 18 opposition candi-
dates were ever mentioned, and most of these mentions came after October 15,
when announcers were simply reporting the results of the vote. Thus, it was
often the case that the first time listeners heard the name of an opposition candi-
date on air, it was to hear that he had lost.

Media coverage of the elections: Content

The political division of the media does not only determine how a story is
covered in Belarus — but also determines what is covered. The most important
events for the state mass media during October were the Congress of Soviet
Deputies, the speech given by President Lukashenko to the Congress, the arrival
of overseas monitors, the elections themselves, and the events in Yugoslavia.
The latter, illustrated repeatedly by shots of demonstrators and the burning
Federal Parliament building, were presented as the consequences of challenging
the existing order.

For the opposition press, the main events during the monitoring period, were
the ‘Freedom March’ in Minsk and the regions, the elections that did not take
place and were not legitimate in Belarus, and the events in Yugoslavia, which
were presented as a triumph of ‘Democracy’.

Congress of Soviets

The Congress of Soviets took place at the end of September, during our train-
ing period, but before monitoring started. This was the first time the Congress,

50 iwpr



comprising 2,500 delegates, had been called, and
although essentially a talking shop with no legisla-
tive status, the state media characterised it as an
important means of strengthening links between the
different branches of the administration. Although
it made no specific recommendations other than
urging the extension of local Soviets’ powers, as an
official body, the state media presented the
Congress as a key event in the pre-election period,
and, in turn, Lukashenko’s speech was the main
event of the Congress.

All of the state newspapers published
Aleksander Lukashenko’s speech in full. It occu-
pied 19.6 per cent of Sovietskaya Belarussia’s
column space on October 3, 34 per cent of
Zvyazda’s, 35.3 per cent of Narodnaya Gazeta’s
and 27.5 per cent of Respublika’s. The speech was
broadcast live on both BT and Radio, and large
excerpts were retransmitted in news broadcasts.

That part of his speech devoted to the elections
was steeped in criticism of the opposition. They
had, the president said, ‘entirely lost their
conscience,” and were ‘selling the interests of their
people to the West.” Moreover, they had ‘got
involved in all sorts of adventures’ and ‘involved
themselves in brazen intrigues.’

Coverage of the Congress and of Lukashenko’s
speech included short Soviet-style testimonials
given by delegates in tribute to the Congress and to
Lukashenko. Typical was the testimonial given by
Simen Livshits, chairman of the Parliamentary
Commission on Economics, who was quoted by
Sovietskaya Belarussia on October 3:

‘It is very important that President
Aleksander Lukashenko said...that the elec-
tions should be carried out openly, with a fair
struggle between the candidates. These
words...were correctly understood by the
executive authorities and they were seen as a
task that has to be fulfilled.”

polls apart

3 Chigir subsequently withdrew
his candidacy on October 24,
prior to the second round,
claiming the vote in his district
had been rigged.

51



Except for several of these testimonials in Sovietskaya Belarussia and one
interview in Respublika, no other commentaries were monitored in the state
press.

In the few cases where the opposition media mentioned the Congress or
Lukashenko’s speech, they did so only to comment and not to report on what
was actually decided or said. Readers were therefore provided with no informa-
tion about the events themselves. Thus the October 5 issue of Belorusskaya
Delovaya Gazeta carried an article entitled “Victims of the Congress of Soviets’.
The introduction to the article read:

“The Congress of Soviets — as grandiose an action as it is senseless’.

Svobodnie Novosti described the Congress as a “seance of political spiritual-
ism” and the president’s speech as ‘a collection of pre-election propaganda
stamps, most of which contradict each other.’

The writer, Valeri Karbalevich, categorised the Congress as ‘corporative
democracy, the form of totalitarian and authoritarian legitimation of the ruling
regime,” and described it as ‘an unpleasant necessity of the historical epoch.” The
Soviets (“‘councils”) were described as ‘the fig leaf of totalitarianism’, and the
point in the declaration of the Congress that describes participation in the
coming elections as ‘the essential social duty of every citizen of the Republic of
Belarussia’ was also criticised. This does appear to contradict the constitution,
which stipulates that participation in elections is the right of citizens, to exercise
or not as they decide.

Though the Congress took place during the monitor’s training period, we did
nevertheless record that the style of television coverage was very similar to that
employed by the leading state newspapers. For example, on the edition of
‘Panorama’ shown on September 29 at 9 p.m., Lukashenko’s speech was broad-
cast and followed by several interviews in which the president’s speech was
praised.

Radio worked in much the same way. On September 29, several excerpts
from Lukashenko’s report on the coming elections were broadcast on BNR 1.
These were then followed up with positive interviews with Belarussian politi-
cians, as well as with Ukrainians and Russians who were introduced as the
guests of the Congress.

The same process was observed in the regional newspapers. State papers
Grodnenskaya Pravda and Gomelskaya Pravda published three identical official
pieces on the Congress on Tuesday, October 3. In the capital’s state newspapers,
these pieces were published on Saturday, September 30. On October 5,
Grodnenskaya Pravda published Lukashenko’s speech. Gomelskaya Pravda,
meantime, published speeches given by the congressional delegates from the
Gomelskaya Oblast.

52 iwpr



Valeri Selitski, Chairman of the Council of
Deputies in Gomel Region said:
“The president’s speech underlined the direc-
tions of improvement of statehood and
development of representative democracy,
including local self-government...We must
think together how to use better the great
potential of thousands of deputies, who enjoy
special confidence of the people, can
convince them and have authority, which is
defended by the laws.’
To which, the editor-in-chief of Gomelskaya
Pravda added:
‘Dear comrades! Let me confess that | grew
up during this congress. It could happen in
such an inspiring atmosphere, in the high
chamber of the palace of republic, on the
highest representative meeting of partici-
pants and guests. | am sure that after the
congress, when its ideas and decisions will
be implemented, the set-up of my country
will become more proud, more confident’.
In stark contrast, the opposition weekly
Pagonya in Grodno did not mention the Congress
at all.
The ‘Freedom March’ in Minsk
The ‘Freedom March’ held in Minsk on Sunday
October 1, timed to coincide with the Congress of
Soviets, was the third major opposition ‘March’ or
rally held in the capital in 12 months. The first, on
October 17 last year, attracted up to 20,000 protes-
tors and was broken up by riot police, with many
people hurt. The second, in March this year, ended
peacefully after another 20,000 people were esti-
mated to have marched through the streets calling
for Lukashenko’s resignation. Given the timing,
this October’s march was seen by observers as
being of particular importance. Many of the organ-

polls apart

Koxmg, ,,
ﬁ;:b w 'E:.

.-f}_,qﬁ:{”c“‘
b A 'n'.

YAk

The cartoon accompanied the lead

zgg ‘

'h
[

story, whose title was: ‘Topic of the
week: farewell to the Chamber [of
representatives].” The script on the
cartoon says: ‘A hat for everyone.
This paraphrases a common Russian
saying, which means ‘everyone will
get what they deserve.’ In the cartoon,
the rat (Lukashenko) gives hats to
rabbit. There is a second meaning
also: ‘to hit a hat’ is another common
saying, which is translated as ‘to deal
a blow.” ‘Hit’ and ‘give’ are homonyms
in Russian.

First published in Belarusskaya

Gazeta.

53



isers billed it as a direct protest against the elections and a call for their boycott.
In the event, however, numbers were down for the ‘Freedom March-3’ event,
with the independent news agency BelaPAN estimating a crowd of 15,000. The
police did not intervene and the rally ended without any reported violence.

The opposition newspapers devoted far more coverage to the Freedom March
than either the Congress or Lukashenko’s speech, with many putting it on their
front pages. However, the attitude of these newspapers was extremely varied.
While some claimed it as a great success, others registered their dissatisfaction.

The march had far less significance for the state broadcasters. It was not
mentioned once on BNR 1 during the hours of our daily monitoring (5 p.m. - 12
a.m.). Where there was coverage — on BT — it was in the form of commentary
rather than actual reporting. Much of the commentary was in fact drawn directly
from a speech given on the march by Lukashenko, in which he attacked the
demonstrators for being paid agitators seeking to undermine the state.

On October 1, the host of the popular ‘Resonance’ television programme,
Alexander Zimovsky, commenting on the ‘Freedom March,” said: “The move-
ment was headed by boys with drums & la “Hitler Youth’.” It should be noted that
in Belarus, which suffered greatly during Germany’s invasion of the Soviet
Union, any reference or comparison with Nazi Germany has a powerful
emotional force.

Much of Zimovsky’s commentary was devoted to the alleged financing of the
opposition:

‘In the opposition environment, information has been circulating for a
fairly long time maintaining that in order to discredit the parties and
movements that are putting their candidates forward for election to the
Belarussian parliament, the radicals have been promised serious material
incentives, including trips to Western countries, through financial grants
allocated to educating the young opposition politicians.’

He went on to imply that a fifth of the opposition has a criminal past, adding
that criminal gangs in Belarus ‘understood’ that if they joined the ranks of the
opposition, they would be given “full political protection’ in return.

During the course of his commentary, shots were shown of high-profile oppo-
sition members, including Stanislav Shushkevich, Vintsuk Vechorka and Olga
Abramova.

The state media returned to the subject of the ‘Freedom March’ less than two
weeks later on October 12, when Lukashenko appeared before the deputies of
the National Assembly to close its last sitting before the elections. However, the
following day, the excerpts from Lukashenko’s speech published in Narodnaya
Gazeta, Zvyazda and Soyuznoe Veche, turned out to have been taken from his
address to Congress on September 29 and not from the speech he gave at the

54 iwpr



closing session of the Assembly.

The president’s speech to Parliament was broad-
cast live by both BT and state radio during the day.
In the evening, it was rebroadcast in full on televi-
sion, with substantial extracts repeated on the radio.

On the following day, October 13, Lukashenko’s
speech was published in the Respublika newspaper.
Refering to the ‘Freedom March,’ the president told
the National Assembly:

‘We have to stop the activities of certain
destructive elements which have come up Z:i”gsokr'ianoc“’ber 1. Credit: Mark
with a formula for themselves: the worse it is
for the people and the state, the better it is for
them.
‘Everyone understands that the people won’t
go for these “meetings” or for those that are
meeting. And to be frank, these meetings and
demonstrations are in our favour because
they demonstrate the inadequacy of those
who are waving their banners and wandering
through the streets of our cities.
*‘And you must all understand perfectly well
that these people are earning money. I’ll give
you a concrete example. The march. It’s
probably the third or fourth. Last Sunday, |
know exactly what happened. “We’ll get a
half million people together in Minsk, we’ll
bring all work to a standstill and might even
grab power.” They got everyone from every
corner that they could pay, just over 4,000
people who wanted the money. Some specta-
tors joined in. As soon as the meeting started,
there were only one and a half thousand left.
The West sees this, there are observers here.
And where does all the money that all these
funds give out go? You know the statements
of many, particularly our neighbours, who
said (and | quote): “Po