زنان از وظایف خدمات ملکی در ولایت های جنوب شرقی محروم هستند

ولایت خوست سابقۀ خیلی بد در حفظ برابری قوانین فرصت ها در حکومت های محلی دارد.

زنان از وظایف خدمات ملکی در ولایت های جنوب شرقی محروم هستند

ولایت خوست سابقۀ خیلی بد در حفظ برابری قوانین فرصت ها در حکومت های محلی دارد.

Friday, 4 September, 2015

گزارشګرتحت اموز ای دبلیو بی ار احمد شاه از ولایت خوست

خیالو 40 ساله زمانیکه در خواستی های وظایف در ریاست کار و امور اجتماعی ولایت خوست که مختص برای زنان است  را می دید به این فکر می کرد که ممکن او کاندید مناسب برای این وظیفه  باشد..

او که شهادتنامه صنف دوازدهم را زیر بغل داشت دفعتاً برای یک پست در مرکز آموزشی درخواست داد. نسبت بی میلی که با او موجود بود اسناد اش را فوراً رد کردند بدون اینکه کدام تشریحات برای او داده شود.

درحالیکه این وظیفه اعلام شده فقط برای او  بود،اما  خیالو گفت که به جای وی  برادر مسوول  همان نهاد به   به وظیفه گماشته شده بود.

اوگفت: (( با من رویۀ خیلی بد صورت  گرفت  بناً یک نوع دل شکستگی و نامید را احساس می کنم ))

کمال الدین ځدران  ،  از مصاحبه  در این  مورد خود داری کرد.

زنان د رولایت خوست می گویند که تلاش ها برای تبعیض مثبت در استخدام در حکومت های محلی مؤفقیت های اندک داشته است. فساد و عنعنات نا پسند زنان را از اجرای وظایف محروم ساخته است و این مفهوم را می رساند که فقط تعدادی محدودی از کارکنان خدمات ملکی را زنان تشکیل می دهند.

نظر به ارقام ارایه شده توسط مسؤولین تنها 240 زن در مقایسه با 8000 مرد در دفاتر حکومت ولایت خوست مصروف کار هستند. بیشتر از شش زن با نظامیان افغان در این ولایت کار می کنند.

با آنکه بیشترین وظایف برای زنان تخصیص داده شده بود، اما وژمه عضو شورای ولایتی خوست گفت که آن وظایف توسط مردان  اشغا ل  شده است .

اوتعهد کرد که مردان را از وظایف که برای زنان تخصیص داده شده است بر طرف خواهد کرد و همچنان چیزهای را که به گونۀ قانونی مربوط زنان می شود را به آنها خواهد داد.

زیبا بارکزی، رییسۀ شبکه زنان افغان در ولایت خوست  گفت درجامعه سنتی چون ولایت خوست برای زنان ارزش کم داده می شود ومسوولین در مودر حقوق شان چشم پوشی می کنند .و وظایف را  که برای زنان تخصیص داد ه شد ه است نمی  دهند . بارکزی اضافه کرد،" در اینجا که باید در هر دفتر 3 تا 6 زن باشد، اما با تأسف که فقط در محدود ادارات زنان حضور دارند."

زرمینه که فارغ پوهنتون است و 15 سال تجربه کاری نیز دارد یکی دیگر از متقاضیان وظیفه است کسی که احساس می کند بنابر موضوع جنسیتی از این وظیفه کنار زده شده است. او اخیراً در بست رییسۀ انستیوت دوساله برای فارغان صنف دوازدهم خودش را کاندید کرده بود. این وظیفه که برای زنان تخصیص داده شده بود و به گفته زرمینه او بهترین کاندید برای این   وظیفه بود.اما رد شد   و در عوض او یک مرد به وظیفه گماشته  شد.

زرمینه گفت:" حقوق زنان به گونه واضح زیرپا شده است، با ما منحیث یک زن رویۀ درست صورت نمی گیرد، مردان مخالف بودن با زنان در فضای کاری هستند و بنابراین می کوشند که فعالیت های زنان را متوقف سازند."

مطیع الله فضلی، معاون ریاست معارف ولایت خوست گفت که در قضایایی خاص تصامیم خارج از صلاحیت او است وتمامی تصامیم مستقیماً توسط وزیر معارف گرفته می شود.

اوگفت:" من می پذیرم که رییسۀ این انستیوت  باید یک زن داری چین شرایط می بود      اما متأسفانه تقرر بالاتر از صلاحیت های ما است." او خاطر نشان کرد که رییس جدید این انیستیوت به گونۀ مؤقت گماشته شده است، اما زمانیکه این وظیفه برای بار دوم به اعلان برود دوباره بروی زنان باز خواهد بود.

  زنان همچنان شکایت دارند که    خشونت های باعث شده است که وظایف آنها در ساحات کاری اشغال ناشده   بماند.

 وږۍ حیدری سال گذشته از وظیفه اش در یکی از نمایندگی های برنامۀ همبستگی ملی که یک برنامۀ توانمند سازی جامعه است تا پروژه های شان را  خود به پیش ببرند کنار زده شده است. وظیفۀ او برای یک کارمند مرد داده شده است.

اوگفت:" بعضی پیشنهاد های برایم صورت گرفته است که باعث زیرپا شدن کرامت انسانی می شود، من  به این پیشنهادات تن ندادم، یک دسیسۀ برعلیه من راه اندازی شده بود که منجر به از دست دادن وظیفه ام شد و حالا به جای من یک مرد به وظیفه گماشته شده است."

محمد عثمان مهدی، رییس آن اداره گفت که او از ترک کردن وظیفه توسط خانم حیدری در جریان بوده است، اما او جزییات بیشتر   ارایه نکرد.

اوگفت:" من میدانم که این زن تجربۀ خیلی عالی   داشت اما این که یک مرد بجای او گماشته شده است تصم   وزارت احیا و  انکشاف  دهات   بود.

نگرش به کندی در تغییر

محافظه کاران تا هنو زهم در مورد  کارکردن زنان بیرون از منزل خم به ابرو می اورند با نکه وضع به خصوص در شهر در حال دیگر گون شدن است اما تبعیض تا هنوز بر جا است .      

ملالی ولی، رییسۀ امور زنان در ولایت خوست گفت که در کل بسیاری از ادارات حکومتی فاقد کارمندان زن هستند، با وجودیکه این ریاست تلاش کرده است که هر کمکی برای اجازه یافتن کار کردن زنان در حکومت های محلی را انجام دهد.

اوگفت:" مردان در ولایت خوست خوش ندارند که زنان  یک اداره را رهبری کنند و یا دوشادوش آنها کار کنند، مردان نمی خواهند که راه را برای فعالیت زنان در وظایف اداری باز کنند." او اضافه کرد که بیشتر زنان ترجیح می دهند که در عوض بروند و در مؤسسات غیر حکومتی با معاشات بلند کار کنند.

ولی خاطر نشان کرد که زنان اکثراً کمتر در بخش های خودشان می باشند.

کامله اکبری، مدیرانتشارات ریاست امور زنان این ولایت  خوست گفت  که دریک  پست    یک مرد در  عوض یک زن گماشته شده است وبه  علت  بدرفتاری  این مرد   اش که زن   چند تن از  کارمند زن  در این اداره مجبور شدن تا وظایف شانرا تر ک کنند .

اکبری گفت:" مدیراقتصاد ما بخاطر همین بد رفتاری ها استعفاء  کرد .و مانند او زنان دیگر هم وظایف شان را رها کردند."

اما ولی  این اتهامات را رد کرد  گفت((  اگر من این وظیفه را به یک زن بدهم او قادر به اجرای این وظیفه نخواهد بود.))"

بوستان ولی زی، گفت:" یکی از بی کفایت ترین ادارات در ولایت خوست ریاست امور زنان است، بخاطریکه در تحقق حقوق زنان هیچ کاری را انجام نداده است ))

با وجودیکه قانون اساسی افغانستان به گونۀ واضح موضوع برابری جنسیتی را وانمود کرده است، اما واقعیت برخلاف آن است.

امیرباهر، استاد علوم سیاسی در پوهنتون خصوصی طلوع آفتاب گفت که ماده 22 قانون اساسی فرصت های برابر را در گزینش های حکومت پیشنهاد کرده است.

اوگفت:" قانون اساسی اجازه کار را برای زنان داده است."

فاروق جان منگل، یکتن از فعالان گفت که با این حال تا حال هم زنان به حیث قشر دوم جامعه دیده می شوند. مردان خوش ندارند که دوشادوش همکاران زن کار کنند از دید آنها این کار باعث تحقیر شخصیت شان می شود.

اوگفت:" مردان که دوشادوش زنان   کار کنند باعث می شود که مردم در قریه جات و شهر ها  در عقب شان صحبت های  می کنند، اینجا محدویت های فرهنگی موجود است، مردان هم به دلیل این موضوع تحت فشار های فامیلی قرار می گیرند، یک مدیر مرد اگر  با کدام زن در اداره   کار کند وی و فامیل اش مورد تمسخر در جامعه قرار می گیرند، حساسیت های فرهنگی، نبود شغل و فساد از موانع سر راه افزایش سطح کارمندان زن در ادارات حکومتی است."

بیشتر افغانها می گویند که قوانین اسلامی مخالف کار کردن زنان در خارج از منزل است، اما علماء می گویند که این یک تصور غلط است.

مولوی شاه محمد، رییس شورای علمای اسلامی در ولایت خوست گفت:" بنابر فتوای که توسط علمای دینی نشر شده است زنان فقط نمی توانند که رییس جمهور و قاضی شوند، زنان می توانند که دوشادوش مردان در ادارات حکومتی دریک فضای اسلامی کار کنند."

حمید کریم زی، آگاه مسایل اجتماعی گفت که زنان اکثراً فقط در وظایفی گماشته می شوند که بازنان در تماس باشند . 

او گفت:" زنان در ادرات  حکومتی  مجزا از ادارۀ صحی، قانونی و قضایی

 که نیاز به دیدن  زن با  زن است    در دیگر ادارات حکومتی گماشته نمی شوند، زمانیکه زنان نمی خواهند از ادارات که در آن مردان اند دیدن کنند نیاز به کارمندان زن دیده می شود ))

طرح برای افزایش نمایندگی زنان

بسیاری از اعضاء شورای ولایتی خوست تصدیق می کنند که کارهای زیادی است که باید انجام شود.

عبدالولی وحید زی، مشاور گفت:" بعد از ایجاد حکومت جدید به رهبری رییس جمهور محمد اشرف غنی شماری زیاد از وظایف حکومتی در ولایت خوست اعلان شده است، بنابراین ما از مسؤلین محلی می خواهیم که زنان آموزش دیده را در وظایف بگمارند و همچنان آنعده زنان را که نان آور ندارند در وظایف همچون پاک کاری و فعالیت های مانند آن در ادارات حکومتی بگمارند."

هارون مجاهد، رییس کمیسیون اصلاحات اداری ولایت خوست گفت:" من کاملاً آماده هستم که زنان را کمک کنم." وی گفت که او تاحال در ادارۀ تحت قیومیت اش هیچ نوع شکایت که برعلیه مردان باشد را نشنیده است.

اوگفت:" ما 90 بست وظیفوی را اعم برای مردان و زنان در ولایت خوست اعلام کردیم و همچنان ما برای زنان 20 فیصد  امتیاز داده ایم، به این معنی که مردان باید دارای درجۀ لیسانس باشند، اما زنان فقط فارغ صنف دوازدهم باشند می توانند که خودشان را کاندید کنند."

کرامت خان خپلواک، شاروال خوست که اخیراً دراین وظیفه گماشته شده است گفت که او قبلاً قدم های را برای شامل کردن زنان برداشته است.

اوگفت:" من دو زن را در شورای شهری گماشته ام و قرار است که بسیاری از زنان را در پارک محلی نیز شامل وظیفه کنم."

مبارز محمد حدران، سخنگوی والی خوست گفت که مسؤلین محلی مکرراً با فعالان ملاقات های را انجام داده است تا گروه های را حمایت کنند که در مورد راه های افزایش شغل زنان گفتگو می کنند.

حدران اضافه کرد که حکومت های محلی قبلاً یک تعداد از تعهدات را انجام داده است.

او گفت:" قرار است که 300 وظیفه را برای زنان اعلان کنیم، که بسیاری از آن وظایف را قبلاً اعلان کرده ایم که این وظایف شامل رییس، مدیرو مدیر عمومی است، زنان می توانند که از طریق مجرا های مناسب به این وظایف درخواستی دهند."

او تأکید کرد که زنان با این توانایی ها و مشخصات بدون کدام تعصب ملاحظه خواهند شد.

اوگفت:" من زنان تحصیل کرده را تشویق می کنم که بیایند و اسناد ها را خانه پری کنند."

حکم خان حبیبی که اخیراً به حیث والی این ولایت گماشته شده است گفت که او کاملاً در نظردارد که به نبود نمایندگان زن در شاروالی رسیدگی کنند. مردان و زنان حقوق مساوی دارند و یک فضای رقابت آزاد و مناسب برای هر وظیفه موجود خواهد بود.

حبیبی گفت:" من وعده می کنم که هیچ نوع بد رفتاری با آنها صورت نخواهد گرفت." او اضافه کرد که تعصبات فرهنگی یگانه عامل مهار اشتغال زنان در ادارات حکومتی است.

احمد شاه گزارشگر آموزش دیدۀ آی دبلیو پی آر در ولایت خوست.

 
Frontline Updates
Support local journalists