شورشیان جوان افغان نیاز به بدیل مناسب برای ترک جنگ دارند

کابل در قسمت آینده سازی برای شورشیان فعلی و قبلی باید تلاش زیاد کند.

شورشیان جوان افغان نیاز به بدیل مناسب برای ترک جنگ دارند

کابل در قسمت آینده سازی برای شورشیان فعلی و قبلی باید تلاش زیاد کند.

Wednesday, 30 September, 2015
طبق اظهارات سخنرانان در مناظرۀ که توسط آی دبلیو پی آر در ماه سپتمبر برگزار شده بود، حکومت افغانستان باید برای افراد جوان مشوق های مالی پیدا کند تا از صفوف مخالفین همچون طالبان جدا شوند.

امان الدین قریشی، ولسوالی امام صاحب ولایت کندز گفت که حکومت باید زمینه را برای جنگجویان مساعد کند که به پروسۀ صلح بپیوندند. او گفت   در حال حاضر کسانیکه حاظر شدند تا سلاح های شان را به زمین بگذارند در مقایسه با منفعت که در جنگ پیدا می کردند فقط مبلغ ناچیزی را دریافت می کنند.

اوگفت:" حکومت برای آنها ماهانه مبلغ 6000 تا 12000 افغانی که 90 تا 180 دالرامریکایی می شود پرداخت می کند، در حالیکه طالبان به منظور جنگ های مسلحانه در مقابل حکومت مقدار دو برابر آنرا می پردازد."

قریشی قبل از وخیم شدن اوضاع در این ولایت صحبت می کرد. جنگجویان طالب هفتۀ جاری داخل شهر کندز شدند و نقاط کلیدی شهر را تحت تصرف شان در آوردند و جنگ های شدید را در مقابل اردوی افغانستان راه اندازی کردند.

سخنرانان دیگر در مناظرۀ ولایت کندز پذیرفتند که ناداری و بیکاری عوامل عمدۀ جنگ به شمار می رود.

الله نظر نظری، عضو شورای اجتماعی ولسوالی امام صاحب گفت که افراد محلی فرصت های محدود برای دریافت پول دارند.

اوگفت:" دولت باید برای مردم کاریابی کند." و خاطر نشان کرد که شرکت سپین زر که در گذشته ها تولید کنندۀ پنبه، کتان و روغن  به سطح جهانی بود در ولسوالی امام صاحب هم یک فابریکه داشت.

نظری گفت:" حدود 5000 نفر در آنجا کار می کرد، اما حکومت هیچ گونه تلاشی برای بازگشایی آن نکرده است، اگر فابریکه بازسازی شود افراد جوان مجبور به جنگیدن نمی شوند."

مولوی عبدالمومن امینی، یکتن از عالمان دین گفت که حکومت باید عملکرد هایش را شفاف ساخته و همچنان برای افراد جوان زمینۀ کار را مساعد کند.

اوگفت:" تا زمانیکه حکومتداری خوب ایجاد نشود، در مقابل فساد اداری عملکرد جدی صورت نگیرد و عدالت تأمین نشود ما شاهد صلح نخواهیم بود حتاء اگر هزاران ملاقات را در دستور کار هم داشته باشیم."

در مناظرۀ که در ولایت هرات راه اندازی شده بود سخنرانان گفتند که نیاز است قسمت های مختلف از جامعۀ افغانی در آوردن ثبات باهم همکاری کنند.

مولوی محمد اسمعیل عبیدی، عضو شورای علمای ولایت هرات گفت که او و همراهانش همواره کوشیده اند تا با استفاده از نفوذ شان در جامعه برای فراخوان صلح کار کنند.

سید عظیم کبرزانی، عضو شورای ولایتی هرات پذیرفت که جلب مردم خیلی مهم بوده است.

اوگفت:" تا زمانیکه حکومت در بلند بردن سطح آگاهی در میان افراد عادی کار نکند از مداخلۀ گروهای مسلح و دولت های خارجی در زندگی مردم جلوگیری نخواهد شد."

خلیل احمد پارسا، رییس انجمن جامعۀ مدنی محلی گفت که حکومت نیاز دارد تا مسؤلیت تامین تطبیق قانون را به دوش بگیرد.

خلیل نورزایی، یکتن از خبرنگاران محلی گفت که روند عدالت عنعنوی نیز می تواند کمک کند.

اوگفت:" راه رسیدن به صلح همانا اگاه سازی عامه از طریق بزرگ قوم، مقامات و علمای دینی و همچنان استفاده مؤثر و خاص از رسانه ها است."

عبدالکریم، ولسوالی خواجه دوکوه ولایت جوزجان گفت که رهبری پایین و مفسد برای افراد جوان انتخابات اندک را در زندگی گذاشته است. آنها یا باید خارج از کشور بروند و یا اینکه با شورشیان بپیوندند.

اوگفت:" صلح زمان تأمین می شود که قانون بالای همگان تطبیق شود."

Frontline Updates
Support local journalists