افغانها خواستار بهبود نظام انتخاباتی اند

رای دهندگان می گویند که نیاز به اطمینان مجدد نسبت به شفافیت انتخابات دارند.

افغانها خواستار بهبود نظام انتخاباتی اند

رای دهندگان می گویند که نیاز به اطمینان مجدد نسبت به شفافیت انتخابات دارند.

Tuesday, 29 September, 2015
طبق اظهارات اشتراک کنندگان در مناظرۀ که اخیر توسط آی دبلیو پی آر راه اندازی شده بود، نیاز به تلاش های فوری است تا سیستم انتخاباتی قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی بهبود یابد.

مطابق به قانون اساسی افغانستان انتخابات باید بین 30 تا 60 روز قبل از ختم دورۀ کاری پارلمان برگزار شود. دورۀ پنج سالۀ پارلمان فعلی در 22 جون ختم شد و رییس جمهوری محمد اشرف غنی طی فرمان دورۀ پارلمان فعلی را تا زمان برگزاری انتخابات تمدید کرد.

مناظره های که در ماه آگست توسط آی دبلیو پی آر در ولایت های زابل، پکتیا و لوگر برگزار شده بود، آگاهان در آنها گفتند که کمیسیون اصلاح انتخاباتی باید تلاش هایش را در راستای بازسازی سیستم رای دهی افزایش دهد.

محمد کاظم ابراهیمی، رییس امور جوانان ولایت لوگر در مناظرۀ گفت که حکومت فعلی کمیسیون اصلاح انتخاباتی را به منظور افزایش شفافیت در روند انتخاباتی ایجاد کرده است.

کمیسیون اصلاح انتخاباتی در راستای آوردن تغییرات قابل ملاحظۀ در روند انتخابات از مشوره های مردم استفاده کرده است.

محمد ابراهیم عبرت، رییس انجمن جامعۀ مدنی سورغر در ولایت زابل گفت:" تعدادی از افرادی ورزیده در کمیسیون اصلاح انتخاباتی برگزیده شده است، اگر آنها به گونۀ صادقانه کار کنند پس به گونۀ امیدوارانه اصلاحات در روند انتخابات رونما خواهد شد."

احمد خالد صافی، مشاور والی زابل گفت که کمیسیون اصلاح انتخابات توانایی آوردن تغییرات را دارند.

اوگفت:" یگانه دلیل ایجاد این کمیسیون اصلاح میکانیزم انتخاباتی است که پاسخگو به نگرانی های مردم باشد که باعث دلسردی آنها از روند رای دهی شده است ."

شفیع الله محمدی، یکتن از آموزگاران در بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان در ولایت زابل تأکید کرد که به منظور جلوگیری از اتهامات گستردۀ از تقلب که انتخابات قبلی را نیز خدشه دار ساخت، آوردن اصلاحات ضروری است.

شفیع الله افغانزی، یکتن از فعالان جامعۀ مدنی گفت توزیع تذکره های برقی می تواند به این روند کمک کند.

افغانزی گفت:" بی باوری مردم نسبت به روند انتخابات افزایش یافته است، اما اگر روند توزیع تذکره های برقی سرعت بخشیده شود و به گونۀ واضح توزیع شود این مشکل به گونۀ وسیع حل خواهد شد."

شیرعلی فیضی، رییس اگاهی عامۀ کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت پکتیا گفت که کمیسیون اصلاح انتخاباتی فقط پیشنهادات را ارایه می کند، این حکومت است که به گونۀ قاطع مسؤلیت آوردن اصلاحات را دارد.

احسان الله حمیدی، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان در ولایت پکتیا گفت 14 کمیشنر کمیسیون اصلاح انتخاباتی نباید فراتر از بررسی های خودشان باشند، در همین حال لمر نیازی یکتن از فعالان جامعۀ مدنی هشدار داد که راه های حل را که آنها پیشنهاد می کنند نباید نادیده گرفته شود.

به هرحال، جنت خان څمکنی، عضو شورای ولایتی گفت در قدم نخست نیاز به کدام اصلاحات دیده نمی شود. او گفت که سیستم فعلی کاملاً قابل قبول است، اما خاطر نشان کرد که در داخل کمیسیون مستقل انتخابات فساد موجود است.

Frontline Updates
Support local journalists