طالبان افغان از اطلاعات نا درست به حیث ابزار جنګی استفاده می کنند

عدم توانایی مسؤلین و رسانه ها در مقابله با شایعات باعث اغتشاش و نا امیدی شده است.

طالبان افغان از اطلاعات نا درست به حیث ابزار جنګی استفاده می کنند

عدم توانایی مسؤلین و رسانه ها در مقابله با شایعات باعث اغتشاش و نا امیدی شده است.

Tuesday, 22 September, 2015
ګزارش توسط ذبیح الله زیار- افغانستان

با آنکه طالبان در استفاده از معلومات نا درست برای پریشان کردن و تضعیف ساختن دشمنان شان به ګونۀ ماهرانه رشد کرده اند، نه ادارات حکومتی قادر به اصلاح یاداشت ها و رد دروغ آشکار اند و نه به ګونۀ کافی خبرنگاران با مهارت وجود دارد تا واقعیت داستان را بازگو کند.

سید سرور حسینی، سخنگوی پولیس محلی خطاب به اشتراک کنندگان در یک مناظرۀ مردمی گفت:" حدود دو ماه قبل جنگ شدید با طالبان در ولسوالی چهاردرۀ ولایت کندز جریان داشت که تعدادی از افراد شایعات پخش کردند که گویا مسؤلین از ولایت کندز فرار کرده و به طرف میدان هوایی رفته اند، اما در عوض مسؤلین نظامی به خط نخست نبرد رفته بودند، دشمن در تلاش پخش اطلاعات نا درست شد تا نشان دهند که ولایت کندز در آستانۀ سقوط قرار دارد و ازینرو می خواستند که روحیۀ نیروهای امنیتی را ضعیف کنند."

حسینی سخنران کی ازسه مناظرۀ مردمی بود  که ماه جاری توسط آی دبلیو پی آر راه اندازی شده بود تا در مورد شایعه پراگنی واستفاده از معلومات نادرست توسط شورشیان در جنگ مقابل حکومت افغانستان بحث کنند.

بیشتری از سخنرانان در مناظرۀ که در ولایت کندز راه اندازی شده بود پذیرفتند که ادارات حکومتی مجهز نیستند که با معلومات دقیق به آنها پاسخ دهد.

عبدالغفور هوتک، رییس ریاست جوانان در ولایت کندز گفت:" دشمنان ما در مناطقی که می خواهند نفوذ بیشتری داشته باشند از قوت زیادی در شایعه پراگنی ها برخوردارهستند، آنها به مساجد می روند و از منبرها استفاده می کنند، حکومت محلی با منابع ناچیز و تنها یک سخنگو نمی تواند جلو آنها را بگیرد."

سنت الله تیمور، سخنگوی والی تخاراضافه کرد که همواره طالبان برای انتقال دادن پیام شان از علمای اسلامی استفاده می کنند.

او گفت:" در جامعۀ سنتی به علمای مذهبی بیشتر گوش داده می شود و کسانیکه در مخالفت با حکومت قرار دارند کوشش می کنند که از این حالت سود ببرند."

محمد نجیم رحیم، یکتن از خبرنگاران در ولایت کندز گفت که مردمی نشدن اطلاعات و شریک نه ساختن چیزهای را که مردم می دانند با یکدیگر از خلاء های ایجاد شده توسط حکومت است که طالبان از آن بهره برداری می کنند.

کبراء رستمی، یکتن از فعالان جامعۀ مدنی این ولایت با توافق به گفته های قبلی اضافه کرد که مردم فقط به شایعات گوش می دهند چون آنها فاقد معلومات هستند.

اوگفت:" مردم یک کلمه هم از حکومت نمی شنوند، بناً این حکومت است که فرصت را برای شایعه پراگنی مساعد می کند."

هوتک گفت بهتر این بود که در راستای بهتر شدن روابط عامه  سرمایه گذاری می شد.

اوګفت:" رسانه های حکومتی نیاز به رشد بیشتر دارد و ارگان های حکومتی باید توانایی مقابله با شایعات را پیدا کنند."

هوتک برخی از رسانه ها  را که گزارش های صرف شایعه را حقیقت گویا به نشر می رسانند مورد انتقاد قرار داد. اوگفت رسانه ها در یک حالت بحران ثابت قرار دارند و دارای ظرفیت اندک در گزارشدهی عمیق اند و فقط گزارش های را به نشر می رسانند که در دسترس شان قرار گیرد.

در مناظرۀ که در ولایت سمنگان راه اندازی شده بود نیز نقاط مشابه مورد بحث قرار گرفت، گلثوم یکتن از اشتراک کنندگان گفت:" اگر شایعات خبرهای واقعی نیستند پس خبرنگاران و رسانه ها نباید آنرا پخش کنند و برای این کار باید یک جزای جرمی تعین شود."

کبراء غفوری، سرمعلم مکتب متوسطه در ایبک مرکز ولایت سمنگان خاطر نشان کرد که خبرنگاران اکثراً بنابر اوضاع خراب امنیتی نمی توانند به مناطق سفر کنند.

اوگفت:" نه رفتن به منطقه باعث می شود تا در بعضی از مواقع حقیقت ها از شایعات تفکیک نشود."

مولوی عبدالحکیم، یکتن از عالمان دینی گفت افراد محلی باید در پر کردن خلاء ها با خبرنگاران کمک کنند.

او افزود،" زمانی که مخالفان ما ادعاء می کنند که ساحات را در ولایت سمنگان در تصرف شان در آورده اند، مردم می دانند که آیا واقعاً آنها ازاین قدرت برخوردار هستند یا خیر."

بسیاری از سخنرانان در مناظرۀ ولایت تخار گفتند که تلاش در راستای مبارزه با معلومات نادرست مؤفق بوده است.

محمد یاسین دهزاد، رییس اتحادیۀ ژرونالیستان ولایت تخارگفت:" دشمن در همين اواخر شايعه پخش كردند كه ولسوالي خواجه غار سقوط كرده ومردم سراسيمه شده بودند، اما خبرنگاران تخار در رسانه هاي ملي و بين المللي گزارش‌هاي واقعي را پخش كردیم كه مردم از تشويش و نگراني بیرون شدند."

مصطفی رسولی، نمایندۀ حکومت محلی استدلال کرد که مردم درک بیشتر در فهم اطلاعات پیدا کرده اند.

رسولی گفت:" در سال های اخیر سطح آگاهی عامه در ولایت تخار رشد چشم ګیر کرده است و مردم تعامل مثبت با رسانه ها و رسانه های اجتماعی پیدا کرده اند، سطح فهم آنها نسبت به شایعه پراگنی و سیاست های تبلیغاتی مخالفان به بلند ترین سطح قرار گرفته است."

Frontline Updates
Support local journalists