افغانها برای اصلاحات انتخاباتی بی قرار شده اند

تازمانیکه در روند رای دهی تغییرات رونما نشود انتخابات پارلمانی برگزار نخواهد شد.

افغانها برای اصلاحات انتخاباتی بی قرار شده اند

تازمانیکه در روند رای دهی تغییرات رونما نشود انتخابات پارلمانی برگزار نخواهد شد.

براساس گفته های سخنرانان در مناظرۀ اخیر آی دبلیو پی آر، به کمک های بین المللی نیاز است تا درنظام انتخاباتی  اصلاحات وارد و وجه مالی ان  تامین شود تا اینکه  تأخیر طولانی را که انتخابات پارلمانی با آن روبرو شده است رفع گردد

قانون اساسی افغانستان حکم می کند که انتخابات باید بین ۳۰ تا ۶۰ روز قبل از ختم میعاد دورۀ پارلمانی برگزار شود. دورۀ پنج سالۀ مجلس کنونی در ۲۲ ماه جون به پایان رسیده است و ر‌‌ُییس جمهوری محمد اشرف غنی طی یک فرمان دورۀ پارلمان فعلی را تا برگزاری انتخابات تمدید کرد.

(برای جزییات بیشتر، به گزارش افغانها از تأخیر در انتخابات خشمگین اند، مراجعه کنید.)

(تدامیچی یماماتو) معاون نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد درافغانستان ماه گذشته در کابل گفت که ادامه کمک های مالی و تخنیکی  برای انتخابات، بستگی به اصلاحات اساسی درنظام انتخاباتی  در کشور دارد.

در مناظره های که ماه گذشته در ولایت های زابل، خوست و ننگرهار برگزار شده بود مسؤلین محلی، فعالان جامعۀ مدنی و تحلیلگران سیاسی در مورد موانع که تا اکنون سد راه انتخابات شده است، بحث کردند.

محمد آصف شینواری، نویسنده و خبرنگار در مناظرۀ ولایت ننگرهار گفت که به منظور تضمین حمایت کمک کنندگان خارجی نیاز است که حکومت درکابل موضوع اصلاحات انتخاباتی را در اولویت کاری اش قرار دهد.

اوگفت:" تا زمانیکه مشکلات فعلی که در سیستم انتخاباتی موجود است حل نشود و حکومت وحدت ملی باور جامعۀ بین المللی را به خود جلب نکند، جامعۀ جهانی مصارف انتخابات ما را پرداخت نخواهد کرد."

در عین حال، سخنرانان در ولایت خوست گفتند که این مسؤلیت حکومت افغانستان است تا بودیجۀ انتخابات را تأمین کند.

جمال الدین، رییس منابع بشری در ریاست مالیۀ ولایت خوست گفت (( مدت زیادی از سال گذشته در دغدغه های انتخاباتی گذشت هیچ عواید نداشتیم بودجه وزارت مالیه با چندین ملیون دالر کسر مواجه شد در نتیجه برای انتخابات هیچ بودجه ی در نظر گرفته نشد

انتخابات ریاست جمهوری در اثر ادعای تقلب و باز شماری سرتاسری که باعث تأخیر در نتیجۀ انتخابات شد، خدشه دار شد؛ این جنجال انتخاباتی بالاخره  با وساطت جان کیری وزیرخارجۀ ایالات متحدۀ امریکا تمام شد و اشرف غنی در ۲۹ سپتمبر حکومت اش را تأسیس کرد.

نورشاه نورانی، عضو شورای ولایتی گفت که نسبت به نیاز مبرم که به اصلاحات در روند انتخاباتی موجود بود بنابران کمیسیون جدید کار اش را آغاز کرد. اواضافه کرد که این کمیسیون برای اعتماد سازی کمک خواهد کرد.

نورانی چنین نتیجه گیری کرد،" کمک کننده های بین المللی وعده ۶۰ تا ۸۰ میلیون دالر را برای انتخابات پارلمانی و تکمیل اصلاح انتخابات را کرده اند و آنها مطمین اند که انتخابات به شکل مناسب برگزار خواهد شد."

صاحب الدین ځدران، رییس اطلاع رسانی عامۀ کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت خوست گفت در صورتیکه بودیجۀ کافی به دسترس ما قرار گیرد، ما آمده هستیم که کار های انتخاباتی را به پیش ببریم.

اوگفت که اصلاحات درجریان سه ماه تکمیل خواهد شد و بعداً جامعه بین المللی کمک های پولی به انتخابات خواهد کرد.

بسم الله، رییس اطلاع رسانی عامۀ کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت زابل، همچنان خطاب به اشتراک کنندگان گفت این کمیسیون چشم براه دریافت بودیجۀ کافی است تا نقش اش را در انتخابات پارلمانی بازی کند.

او اضافه کرد،" دلیل این همه، جدال بر سر انتخابات ریاست جمهوری گذشته ارزیابی های سیاسی و اوضاع امنیتی فعلی در کشوراست."

شبنم فضلی، فعال جامعۀ مدنی از حاضرین پرسید که چه مقدار بودیجه از سوی جامعۀ بین المللی برای مصرف انتخابات مد نظر گرفته شده است؟

بسم الله تشریح کرد که این کمیسیون به منظور پیشبرد کمپاین اطلاع رسانی عامه، چاپ کارت های رای دهی، تادیۀ معاشات کارمندان و فراهم آوری وتدارکات لوژستیکی به پول نیاز دارد.

شفیع الله محمدی، نمایندۀ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان(فیفا) در ولایت زابل گفت،" با وجودیکه حکومت منبع اصلی بودیجۀ انتخاباتی است، اما حکومت در راه اندازی آن نا توان است. بنابر این جامعۀ بین المللی و کشور های همکار باید کمک پولی ومالی نمایند.

عبدالولی ولی، بزرگ قومی در ولایت زابل گفت که حسابدهی کلید مؤفقیت درانتخابات آینده است.

اواضافه کرد،" بزرگان، مسؤلین و مؤسسات جامعۀ مدنی مسؤلیت دارند تا جهان را اطمینان دهند که انتخابات به گونۀ شفاف برگزار خواهد شد تا آنها قادر برای بدست آوردن بودیجه از جامعۀ بین المللی شوند."

صدیقه جلالی، رییسۀ امور زنان گفت که هر قدر که انتخابات به تعویق بیافتد همان قدر بی اعتمادی در سطح اجتماع بلند خواهد رفت.

اوگفت:" تأخیر در انتخابات پارلمانی به ضرر کشور است، جدال زمانی ایجاد می شود که انتخابات به تعویق بیافتد." 

Frontline Updates
Support local journalists