افغانها از رکود پولی هشدار می دهند

بعد از سال ها ثبات نسبی، به نظر می رسد که پول افغانی درخطر قرار دارد.

افغانها از رکود پولی هشدار می دهند

بعد از سال ها ثبات نسبی، به نظر می رسد که پول افغانی درخطر قرار دارد.

Friday, 10 July, 2015

علت کاهش ارزش پول افغانی بیرون شدن نیروهای خارجې به رهبرې ناتو، همچنان روۍ کار امدن حکومتی تحت نام (حکومت وحدت ملی ) در سال ګذشته که باعث سر درگمی سیاسی شده است میباشد

میلیون ها افغان در معاملات روزمره شان از دالرامریکایی، یورو و پول های کشور های همسایه کار می گیرند. این همه ناشی از عدم اعتماد بر پول ملی افغانستان  یعنی افغانی است، با آنکه بعد از سقوط حکومت طالبان در سال 2001 که دوباره  پول افغانی رایج شد همیشه  پایدار باقی مانده است.

اشتراک کنندگان در یک رشته از مناظره های که توسط آی دبلیو پی آر در چهار ولایت راه اندازی شده بود، هشدار دادند که افزایش اتکاء به پول خارجی اقتصاد افغانستان را متضرر ساخته است که درحال حاضر هم شدیداً وابسته به کمک است.

جمال الدین یعقوبی، آگاه امور اقتصادی در ولایت غورگفت که اقتصاد ملی کاملاً وابسته به تمویل کنندگان وجوه مالی است، ازاینکه دلچسپی جامعه بین المللی دربرابر افغانستان کاهش یافته است پول افغانی نیز کاهش قابل ملاحظۀ می تواند داشته باشد.

 نرخ تبادله افغانی دربرابر یک دالر از 57  افغانی الی 60 افغانی کاهش یافته است

عبدالغفور غفوری، رییس نمایندگی د افغانستان بانک در ولایت غور از مدیریت اقتصادی درسطح حکومت ملی انتقاد کرد. اوگفت که برای حمایت از پول افغانی بانک مرکزی باید از استفاده اسعار خارجی در معاملات تجارتی جلوگیری کند.

سلطان محمد نماینده کسبه کاران ولایت  غور گفت او باور دارد که کشور های همسایه در سدد بی ثبات کردن اوضاع اقتصادی در افغانستان هستند.

اواضافه کرد:" ارزش پول افغانی درولایت های مرزی روزمره کاهش می یابد."

سلطان محمد هشدار داد تا زمانیکه استفاده از اسعار خارجی درافغانستان ازبین نرود اقتصاد افغانستان به تهدید های جدی روبرو خواهد بود.

کلدار پاکستانی عموماً در قسمت های از افغانستان که با پاکستان نزدیک  است استفاده می شود، درهمین حال درغرب افغانستان ریال ایرانی موازی با پول افغانی مورد استفاده قرار می گیرد.

محمد نبی تسل، از ولایت زابل که هم سرحد با پاکستان است دولت های همسایه را دربهره برداری از بی ثبات کردن افغانستان بخاطررایج ساختن پول های شان متهم کرد.

عرب الدین همدرد،در مناظرۀ که در ولسوالی سید کرم ولایت پکتیا برگزار شده بود پذیرفت که کشورهای همسایه از تنش های اقتصادی وسیاسی بهره برداری می کنند، تا آنکه مطمیناً  پول افغانی ضعیف باقی بماند.

اوگفت:" ارزش پول های کشورهای دیگرمانند دالر و یورو زمانی تغییر می کند که قیمت تیل افزایش پیدا کند، اما درافغانستان هر انفجار کنار جادۀ باعث کاهش ارزش پول افغانی می شود."

سخنرانان در ولایت پروان کاهش ارزش پول افغانی را ناشی از مشکلات امنیتی و تنش های سیاسی می دانند که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته بوجود آمده است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان بعد از شریک ساختن قدرت با عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی خود  حکومت وحدت ملی را بنیان گذاشت وی  عبدالله عبدالله  را به حیث ریس اجرایه حکومت که معادل به پست صدارت است مقرر نمود 

میرزا خان، نمایندۀ صرافان ولایت پروان گفت که اختلاف نظر میان رییس جمهوری و رییس اجراییه که هردو صلاحیت ارزیابی را دارند، سیاست پولی دولت را ضعیف ساخته است.

اواضافه کرد:" شایعات است که این دو نفر هرگز باهم  سازش نخواهند کرد و بدون شک که این موضوع تأثیر زیادی بر ارزش پول افغانی دارد."

نجیب الله عزیزی، نمایندۀ اتاق های تجارت ولایت پروان افزایش در قیمت های مواد غذایی و کالا های مصرفی در آینده های نزدیک را پیش بینی کرده است.

 

Afghanistan
Economy
Frontline Updates
Support local journalists