معیوبین افغان به خاطر دسترسی به خدمات مبارزه می کنند

مسوولین می گویند کلینیک که به خاطر تداوی تمامی مریضان ولایات جنوب شرقی ایجاد شده بود به کمبود بودیجه مواجه است

معیوبین افغان به خاطر دسترسی به خدمات مبارزه می کنند

مسوولین می گویند کلینیک که به خاطر تداوی تمامی مریضان ولایات جنوب شرقی ایجاد شده بود به کمبود بودیجه مواجه است

IWPR
IWPR
Thursday, 9 October, 2014

گزارش: احمدشاه

افراد معیوب در ولایت جنوب شرقی خوست می گویند کیفیت تداوی در مرکز اورتپیدی که سه سال قبل ایجاد شده بود کاملاً رو به وخامت گذاشته است. 

برنامه های بازسازی مانند همین  مرکز صحی در  ولایت خوست یکی از کارهای حیاتی در کشوراست، البته در کشوری که بسیاری مردم  در طول 30 سال منازعه عضای بدن شان را از دست داده اند، زیرا  ماین ها بی رویه در زمین کشت شده اند.   

هدایت الله حمیدی، رییس صحت عامه ولایت خوست می گوید که8،600 معیوب را در ولایت خوست ثبت کرده اند 4،600 تن از این رقم کسانی هستند که دست یا پا شان قطع شده است.

معلولین از این مرکز که در سال 2011 ایجاد شد خرسند بودند،  چون آنها به خاطر تداوی شان راه طویل را می پیمودند تا به کابل برسند که یک سفر مشکل و پر مصرف بود.

اما درحال حاضر آنها از کیفیت پایین و زود شکن عضای مصنوعی و  اندک بودن وسایل چون ویلچیرو (بایسکل سه تایره)  حاضر نبودن کارمندان به طورمداوم در این مرکز ولایت خوست، شاکی هستند. 

رحیم الله گوربوز به آی دبلیوپی آر گفت که این کلینیک بسیار اوقات مسدود می باشد و وسایل هم درکارخانه های داخلی ساخته می شوند که در شکل ساده و ضعیف است.  

او گفت:"انها یک انگشت برای پایم ساختند که پس از پنج روز شکست."

جلیل، فرد معیوبی که از عصا به خاطر قدم زدن استفاده می کرد گفت که پای مصنوعی که دراین اواخر توسط افراد مسلکی این مرکز برایش ساخته شده نسبت به عضای مصنوعی که در سال های اول تولید می شد از کیفیت کم برخوردار است .   

مسولین می گویند که آنها از مشکلات که در این مرکز موجود است آگاهی دارند .

سیدکریم خاکسار،رییس شورای ولایتی خوست شکایات موجود را تایید می کند .

اوگفت :"ما با دفتر والی درتماس هستیم و خدا بخواهد با مسوولین وزارت صحت عامه نیز ملاقات خواهیم کرد."

مبارز محمد زدران، سخنگوی والی ولایت خوست گفت که مقام ولایت تلاش دارد تا به این موضوع رسیدگی کند.

کارمندان ریاست صحت عامه ولایت خوست و کارمندان کلینیک مذکورمی گویند که پایین بودن کیفیت به علت بحران مالی است. 

هدایت الله حمیدی، رییس صحت عامه ولایت خوست گفت که مرکز اورتپیدی قسمی طراحی شده بود تا عضای مصنوعی به ولایات پکتیا، پکتیکا، غزنی، لوگر و خوست تولید کند، اما بودیجه انکشافی آن خلاص شده است و با اندکی بودیجه کار اش را پیش می برد.    

امان الله امیرزی، رییس کارخانه گفت که مقدار بودیجه مالی فعلی ما کاملاً نا کافی است.

همچنان در کنار ساخت و نصب عضای مصنوعی، این مرکز خدمات فزیوتراپی را نیز عرضه می کند.  امیرزی افزود تعداد افراد درخواست کننده به خاطر دریافت خدمات درماه های اخیر شدیدا افزایش یافته است.

از ماه مارچ بدینسو 8،000 مریض در این مرکز ثبت گردیده است درحالیکه در12 ماه گذشته 2،100 فرد دراین مرکز تداوی شده بود. امیرزی گفت برعلاوه این افزایش برای تعدادی زیادی از درخواست کنندگان خدمات فزیوتراپی و عضای مصنوعی ارایه گردیده است.  

اوگفت:"ما با مشکلات جدی اقتصادی رو برو هستیم اما به کارهای خود ادامه می دهیم چون احساس مسوولیت عظیم داریم."

وی درمورد کیفیت عضای مصنوعی گفت افراد که عضای مصنوعی شان را می شکنند به خاطر این است که رهنمود های کارمندان ما را تعقیب نکرده اند. امیرزی گفت که به خاطر نبود ویلچر ازدفتر سلیب سرخ در کابل خواستیم تا ویلچرهای زیادی بفرستند اما تاحال چیزی به دسترس ما قرار نگرفته است.

درحال حاضر ، بعضی ازمعیوبین مانند اجمل دوباره به کابل سفرکرده اند تا عضای مصنوعی بدست بیاورند.

اجمل گفت هرچند توانایی خوبی برای سفر ندارم اما مجبور هستم بروم چون عضای مصنوعی که درخوست ساخته می شود کیفیت خوبی ندارد.

اوگفت:"من موچی (پینه دوز) هستم، اگرمن به کابل بروم باید برای چند روزکارم را توقف بدهم. به هرحال فامیل من گرسنه خواهند ماند."

احمدشاه گزارشگر تربیه شده آی دبلیو پی آر در ولایت خوست.

 

 

Health
Frontline Updates
Support local journalists