گروه های جامعه مدنی افغانستان با چالش عمده روبرو اند

عدم آگاهی از کارکرد های موسسات غیرحکومتی این را میرساند که آنها به منظوررسانیدن پیام شان به سراسرکشورنیاز به کارجدی دارند.

گروه های جامعه مدنی افغانستان با چالش عمده روبرو اند

عدم آگاهی از کارکرد های موسسات غیرحکومتی این را میرساند که آنها به منظوررسانیدن پیام شان به سراسرکشورنیاز به کارجدی دارند.

Monday, 12 January, 2015

گزارش توسط کارمندان آی دبلیو پی آر- افغانستان

دریک رشته از مناظره های که ازسوی آی دبلیو پی آر در تمام نقاط شمالی و مرکزی افغانستان راه اندازی شده بود فعالان جامعه مدنی در سخنرانی شان از مردم خواستند تا به منظور مبارزه برای حقوق بشربا آنها بپیوندند.

سخنرانان درمناظره های که درولایت های تخار، جوزجان و دایکندی برگزارشده بود گفتند که بدون حمایت گسترده مردم کارهای شان موثر نخواهد بود.

عبدالمنان فروز، گزارشگر آژانس خبری باختردرجوزجان گفت که افغانها به خصوص کسانیکه درمناطق دور دست زندگی می کنند در مورد گروه های جامعه مدنی چیزی نمی دانند.

اوگفت:" مردم باید از طریق رسانه ها، مساجد و بزرگان قوم درمورد فعالان جامعه مدنی و نقش را که آنها به خاطر دموکراسی بازی می کنند آگاه شوند."

خاتول، یکتن ازاشتراک کنندگان درمناظره تخار پذیرفت که او تاحال درمورد کارکرد های گروه های جامعه مدنی چیزی نمی دانست.

سید منیراحمد هدف، فعال جامعه مدنی درتخار تشریح کرد که مجموعه جامعه مدنی شامل کسانی می شوند که در ابتکارات جامعه سهم می گیرند.

اعضای که درتمامی مناظره های اشتراک کرده بودند پذیرفتند که موسسات جامعه مدنی در رسانیدن آگاهی ها در مورد حقوق عامه رول عمده را بازی کرده است.

بکتاش مولوی زاده، فعال جامعه مدنی در جوزجان استدلال کرد که موسسات غیرحکومتی باید تلاش به خرچ بدهند تا آگاهی عامه را درمورد آزادی های اساسی و به خصوص اصول حکومت داری خوب بلند ببرند.

اوگفت:" فعالان جامعه مدنی قبل از دیگران باید درمورد حقوق بشر و موضوعات مدنی مردم را آگاه سازند."

حمیرا قاضی زاده، رییسه زنان پناهنده موسوم به خانه امن درشبرغان مرکز ولایت جوزجان تاکید کرد که موسسات غیرحکومتی همکاری شان را قطع کرده اند.

او اضافه کرد:" درجاییکه خشونت باشد حقوق بشر نیز درآنجا نقض می شود- و امروز درکشور ما این پدیده به میزان بسیار بلند موجود است."

سخنرانان در مناظره تخار پذیرفتند که برای موسسات غیرحکومتی لازم است تا با رسانه ها در به نمایش گذاشتن بی عدالتی ها ومظالم یکجا کار نمایند.

عتیق الله ساحل، فعال جامعه مدنی گفت که یکی ازحادثات تکان دهنده از سو ءاستفاده این است که فعالان محلی را مصمم به ترک کردند.

اوگفت:" چندی قبل درولایت کندز یک دختر را با سک تبدیل کردند، اما ما قادرشدیم تا با نمایش گذاشتن آن قضیه درسانه ها دختر را دوباره به فامیل اش برگردانیم."

دردایکندی ولایت مرکزی افغانستان موسسات غیرحکومتی و مسوولین حکومتی به خاطر ناتوان بودن در پرداختن به موضوعات جدی مورد انتقاد شدید قرار گرفتند.

سید عوض علی کاظمی، نماینده ریاست اطلاعات و فرهنگ گفت که این اداره از موجودیت صد موسسه غیرحکومتی درولایت دایکندی آگاه است. درحالیکه آنها صلاحیت ندارند تا کارهای را که به آنها سپرده شده است  انجام دهند.

اوگفت:" این موسسات پول زیاد ازتمویل کننده های شان دریافت می کنند اما توجه بالای کارهای را که باید انجام دهند ندارند."

 

 

Afghanistan
NGOs
Frontline Updates
Support local journalists