گاوهای شیری؛ منبع درآمد برای زنان افغان

سرمایه‌ گذاری ثابت کرده که حتا یک سطل شیر می‌تواند درآمد زا باشد.

گاوهای شیری؛ منبع درآمد برای زنان افغان

سرمایه‌ گذاری ثابت کرده که حتا یک سطل شیر می‌تواند درآمد زا باشد.

حمیده مادر شش فرزند سه‌سال پیش شوهرش عارف راکه افسر پولیس بود  در جریان وظیفه در اثر انفجار یک ماین از دست داد.

او دوسالِ تمام با متحمل شدن آزار و اذیت زبانی و تهدیدهای خشونت‌آمیز در جاده‌ها و بیرون مساجد گدایی می کرد تا به خانواده اش آذوقه فراهم کند.

حمیده از یک سازمان غیر دولتی (انجو) مبلغ 50000 افغانی را برای خرید یک گاو دریافت کرد. سپس او از فروش شیر به دکان ها و خانه ها پول کافی برای خرید چهارگاو دیگر به دست آورد. او می‌گوید: «من خواندن و نوشتن  رابلد نیستم، ولی مسایل اقتصاد خانواده را به خوبی درک می‌کنم.»

او در ادامه گفت: « با این تجربه مالداری به فکر ایجاد یک مرکز جمع‌آوری لبنیات شدم، جایی که بسیاری از زنان بی‌سواد و بی‌بضاعت بتوانند در کنارم کار کنند.»

حمیده می گوید که حالا او روزانه حدود 1000 لیتر شیر را از قریه جات و فارم های مالداری منطقه‌ء شان جمع‌آوری کرده و به مرکز ولایت لوگر( پل علم )می‌آوردو سپس این شیر را برای پروسس به کابل می فرستد.

ولایت لوگر با فاصله حدود 60 کیلومتر در جنوب کابل واقع است که این فاصله نزدیک  انتقال تولیدات را نسبتاَ آسان کرده است .

حمیده می گوید: «در حال حاضر  20 خانم نیازمند در این کار مشغول بوده و روزانه صدها افغانی به دست می آورند و آنان را قادر به تامین زنده‌گی خانواده‌های شان می‌سازد.»

صدیقه یکتن از کارمندان این مرکز تولیدات لبنی،گفت :" با آنکه فقط یک گاو دارد اما بازهم عاید منظمی از فروش شیر آن به دست می آورد."

او می گوید: «من از گاو خود روزانه یک یا بعضی اوقات دوسطل شیر به دست می‌آورم و آن را به مرکز جمع آوری لبنیات می‌فروشم"

او گفت که این کار برای شان مفاد زیادی دارد .

شبنم، خانم دیگر، می‌گوید: «من از فروش لبنیات روزانه در حدود 650 افغانی (ده دالر) پیدا می‌کنم و با همین پول احتیاجات روزمره ام را مرفوع می کنم.»

کاروبار شخصی حمیده حالا به حدی رشد کرده که با بهترین امکانات در شهر زنده گی می کند و دو پسر و چهار دخترش نیز مکتب می روند. او هرخانمی را که بخواهد کاروبار مشابه را در ساحه شان آغاز کند به گونه‌ای داوطلب کمک و مشوره می‌دهد.

او می‌گوید: «اگر زنان قریه در بخش‌های جمع آوری، نگهداری و بازاریابی لبنیات آموزش داده شوند درآمد آنان دوچند خواهد شد.»

کارشناسان می گویند که این گونه فعالیت ها می‌توانند تغییرات خوبی را در مناطق روستایی این ولایت به ارمغان آورد.

نسرین کارشناس مسایل اقتصادی، می‌گوید: «لوگر یک ولایت زراعتی بوده و بیشتر باشنده گان آن مشغول زراعت و مالداری اند. اگر آنان در بخش های جمع‌آوری، پروسس و بازاریابی لبنیات آموزش داده شوند تولید و درآمد آنها هردو افزایش خواهد یافت.»

حمیده می گوید که او با ریاست زراعت، آبیاری و مالداری لوگر روابط خوب کاری دارد، با آنکه این ریاست تا کنون کدام همکاری رسمی با او نداشته‌اند.

محمد الدین مهمند رییس زراعت، آبیاری و مالداری لوگر به آی دبلیو پی آر گفت که وزارت زراعت در کابل، مصمم است تا در سال آینده صدها دهقان را در بخش های مالداری و تولید لبنیات آموزش دهد.

او می گوید: «حالا دهاقین از فروش لبنیات پول زیادی نسبت به گذشته به دست می‌آورند. امسال پلان داریم که در بخش های مختلف برنامه های آموزشی راه اندازی کرده و برای دهاقین ادویه توزیع کنیم.»

Frontline Updates
Support local journalists