کودکان در ولایات افغانستان مجبور به انجام کارهای شاقه می شوند

هزاران کودک به کارهای شاقه و پرخطر مشغول اند.

کودکان در ولایات افغانستان مجبور به انجام کارهای شاقه می شوند

هزاران کودک به کارهای شاقه و پرخطر مشغول اند.

با توجه به اظهارات سخنرانان در واپسین گفتمانِ آی دبلیو پی آر، بیشتر از 8000 کودک در ولایت فراه مجبور به ترک مکتب و انجام کارهای شاقه شده اند.

در گفتمانِ 29 سپتمبر که با حضورداشت هیئتی از مقامات محلی و فعالین جامعه مدنی برگزار شده بود  نزدیک به 110 تن اشتراک کرده بودند.

محمد اکبر انوری رییس امور کودکان در وزارت کار و امور اجتماعی گفت که هزاران کودک مشغول کار در زراعت، ترمیم موتر و ماشین آلات ویا هم مصروف جمع آوری کاغذ و پلاستیک زباله اند. وی اضافه کرد: « این هشت هزار کودک تنها کارِ شاقه نمی کنند، بلکه از تحصیل نیز محروم اند.» 

محمد هاشم وفادار رییس بخش حقوق بشر اداره پولیس فراه نیز موجودیت مشکلاتِ بزرگ در این ولایت را تایید کرد. وی افزود که کودکان از سوی قاچاقچیان مواد مخدر نیز مورد استفاده قرار می گیرند. ولایت فراه در نزدیکی کشور ایران واقع شده که همین مسله این ولایت را مبدل به نخستین بندر وارداتی هیرویین در غرب کرده است.

آقای وفادار گفت: « پولیس می داند که در ولایت فراه با کودکان بدرفتاری می شود و مجبور به کار شاقه و قاچاق می شوند، ولی کاری از دست شان بر نمی آید.»

پروین طوفان فعال جامعه مدنی گفت که مقامات در انجام وظایف شان ناکام اند.

او گفت:« بسیاری از کودکان در ولایت فراه به کارهای سخت فزیکی مشغول اند. فکر می کنم سازمان حقوق بشر و ریاست کار و امور اجتماعی در این ولایت به انجام مسوولیت های شان تعهد ندارند. آنها باید برای بهبود زنده گی کودکان و مشکلات آنها راه حل پیدا کنند.»

در همین حال، محمد یعقوب مفتون یکتن از اشتراک کننده گان این گفتمان، از هیئت حاضر در باره راه حل مشکلِ شاقه کاری کودکان پرسید. در پاسخ، جان محمد گراردیوال مسوول پرورشگاه های ولایت فراه گفت که اداره آنها برای فراهم کردن بدیل برای کودکانی که در شرایط سخت کار می کنند حد اکثر تلاش شان را به خرچ می دهند.

او گفت: « ما برای کودکانی که بین 5 تا 12 سال سن دارند و والدین شان را از دست داده اند خدمات تحصیل رایگان و سه وقت غذار را فراهم می کنیم.» آقای انوری همچنان گفت که آنان در این زمینه به حمایت بیشترِ حکومت مرکزی نیاز دارند.

وی در ادامه گفت: « ما چهارسال قبل از وزارت کار و امور اجتماعی خواستیم تا به وضعیت کودکان در ولایت فراه توجه بیشتری کنند، اما متاسفانه تا حال پاسخ مثبتی از آنها دریافت نکرده ایم.»

Frontline Updates
Support local journalists