کاهش امیدواری نسبت به بازسازی ولسوالی گذره

باشندگان عدم اجرای تعهدات جامعه ی بین المللی را مایه ی تقویت شورشگری می خوانند.

کاهش امیدواری نسبت به بازسازی ولسوالی گذره

باشندگان عدم اجرای تعهدات جامعه ی بین المللی را مایه ی تقویت شورشگری می خوانند.

Italian soldiers running a first-aid course for Afghans in Gozara province. Some residents are unhappy that promised reconstruction work has yet to materialise. (Photo: ISAF media)
Italian soldiers running a first-aid course for Afghans in Gozara province. Some residents are unhappy that promised reconstruction work has yet to materialise. (Photo: ISAF media)
Monday, 9 May, 2011

گزارشی از شاپور صابر- افغانستان

گزارش شماره 397

9 می 2011

اهالی ولسوالی گذره در غرب افغانستان می گویند که به دلیل ناکامی در اجرای تعهداتی که دو سال قبل برای بر ریشه کن کردن جنگ سالاری داده شده بود، خطر فرو افتادن این منطقه به دامن ناامنی ها وجود دارد.

بسیاری ها می گویند که طالبان به دلیل وجود نارضایتی ازانچه ناکامی جامعه بین المللی خوانده می شود، در حال گسترش نفوذش شان در ولسوالی گذره می باشند.

ادعاهای مبنی بر برگشت مجدد شورشیان در ولسوالی گذره با حمله ی راکتی بالای میدان هوایی هرات در ماه فبروری جدی تر شد. پایگاه نیروهای آیساف در نزدیکی این میدان واقع می باشد.

حبیب الله، باشنده قریه سیاوشان گفت که شورشیان اکثراً از طرف شب در مناطق همجوار گذره در حال گشت و گذار می باشند.

او گفت: "حضور مخالفان {شورشیان} نتیجه اشتباهاتی است که حکومت و خارجی ها مرتکب شده اند. اگر آنها امنیت مناسب را تامین می کردند، بسود مردم کار می نمودند و آنها را راضی نگه می داشتند، درانصورت مردم با حکومت همکاری می کردند. حضور مخالفان نشان می دهد که مردم از حکومت خسته شده اند."

تا سال 2009، ولسوالی گذره در کنترل غلام یحیی اکبری، قوماندان نیرومند شبه نظامی بود. او که زمانی متحد اسماعیل خان والی وقت هرات بود، به گروه های شورشی پیوست و گذره را از طریق حملات، اختطاف ها و اخاذی ها به محل خطرناکی مبدل کرده بود.

اکبری و 22 تن از افرادش در ماه اکتوبر 2009، در رویاروی مسلحانه با عساکر افغان و آیساف در حوالی سیاووشان کشته شدند.

با برگشت ثبات، مردم انتظار داشتند تا پروژه های بازسازی و سایر کمک ها از جامعه بین المللی دریافت کنند. 

آنان می گویند که تیم بازسازی ولایتی (پی آر تی)، متشکل از نیروهای مشترک نظامی- ملکی ایتالیایی، به آنان وعده اعمار سرک ها، پل ها، بندهای آب، چاه ها و مکاتب را داده بود.

او گفت تاکنون، برای سیاووشان فقط یک پل کوچک و دیوارهای یک مکتب اعمار شده است.

عبدالستار، یک باشنده مسن درحالیکه در کنار یک سرک خلوتی که از سیاووشان می گذرد، نشته بود، گفت: "همه آنها ما را فریت داده اند. پس از قتل اکبری، خارجی ها گفتند که این سرک را اسفالت خواهند کرد. آنها این سرک را بازسازی نه بلکه با گزمه های شان خرابتر کردند. این سرک خام و خاک آلود نمایانگر زندگی در سیاووشان است. این نشان می دهد که چگونه حکومت و خارجی ها در ده سال گذشته هیچ کاری برای مردم اینجا انجام نداده اند."

اینگونه برداشت ها مایه ی دشمنی با حکومت و متحدان بین المللی اش می گردد و شورشیان دوست دارند ازین خصومت ها بهره برداری کنند.

غلام صدیق باشنده این قریه گفت: "آنها همیشه با مردم درباره دروغ هایی که حکومت و خارجی ها به مردم گفته اند، صحبت می کنند و مردم به این باورند که مخالفان برحق اند. تاجایی که من می بینم، مردم اکنون به سمت مخالفان متمایل شده اند."

شاه احمد خان، رییس قریه سیاووشان گفت که یکی از پسران اکبری رهبری تلاش ها برای احیای شورشگری در محل را در دست دارد. او افززود: "کسی نمی تواند حضور مخالفان را درین منطقه انکار کند."

سمیع الله سلحشور، قوماندان شورشی در ولسوالی گذره به آی دبلیو پی آر گفت که آنان در تبلیغات علیه آنچه او "حکومت دست نشانده" خوانده برنده می باشند.

او گفت: "خارجی ها در افغانستان شکست خورده اند. رفیقان مسلح ما برای اجرای حملات علیه آنان در جریان بهار امسال آمادگی می گیرند."

فریدون آژند، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی گفت ازانجایی که تصور می شود جامعه بین المللی تعهداتش را عملی نکرده است، لذا این امر "زمینه را برای تندروان مساعد می سازد تا در ارتباط به دورویی های جامعه بین المللی تبلیغات براه باندازند، و ازین طریق جنگجویان بیشتری را استخدام نموده و درگیری ها را مشتعل تر سازند."

محمد رفیق شهیر، عضو پارلمان افغانستان از ولایت هرات بر اهمیت پابند بودن به تعهداتی که در زمینه ی کمک ها و بازسازی داده می شود، تاکید دارد.

او گفت: "در غیر آنف مردم در برابر {نهادها} اعتماد شان را از دست خواهند داد، و باعث خواهد شد تا مردم با جامعه بین المللی و حکومت افغانستان بیگانه تر شوند."

آی دبلیو پی آر نگرانی های موجود در زمینه کمک هایی که تاکنون ارایه شده را با دگروال انتونیو انتوری، قوماندان تیم بازسازی ولایتی ایتالیا مطرح کرد.

انتوری گفت که تعدادی از پل ها و مکاتب اعمار شده، اما پروژه های بزرگتری چون اسفالت سرک سیاووشان از جمله اقدامات عمده می باشند که زمان بیشتر را در بر خواهد گرفت.

او گفت: "با توجه به اینکه تنها دو سال گذشته است، باید توجه داشت که این مساله {اعمار سرک} به زمان طولانی تری نیاز دارد. جامعه بین المللی هرگز این پروژه را از یاد نبرده است."

شاپور صابر گزارشگریست در ولایت هرات که از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده است.

Frontline Updates
Support local journalists