پوسته های امنیتی نیروهای افغان زمینه ساز حمله شورشیان

باشندگان ولسوالی تگاب می گویند پولیس بسیار نزدیک مکاتب و مراکز صحی پوسته های امنیتی ایجاد می کنند.

پوسته های امنیتی نیروهای افغان زمینه ساز حمله شورشیان

باشندگان ولسوالی تگاب می گویند پولیس بسیار نزدیک مکاتب و مراکز صحی پوسته های امنیتی ایجاد می کنند.

Wednesday, 30 March, 2011

گزارشی از میوند صافی- افغانستان

گزارش شماره 394

30 مارچ 2011

باشندگان تگاب، ولسوالی در شمال شرق کابل، می گویند حضور پررنگ نیروهای امنیتی حکومت باعث شده که آنها بیشتر از گذشته احساس ناامنی کنند. پوسته های امنیتی که در مجاورت مکاتب و کلینیک های صحی واقع شده اند اهدافی برای حملات طالبان می باشند و این امر مردم ملکی را به خطر مواجه می سازد.

باشندگان محلی می گویند نیروهای امنیتی افغان بطور نامناسبی در کنار شفاخانه ها، مکاتب و کلینیک های صحی پوسته های امنیتی شان را ایجاد کرده اند.

یکی از نمونه ها، کلینیک صحی در قریه اده  زایی می باشد. این مرکز صحی که به منظور رسیدگی به مشکلات صحی ساکنان مناطق مجاور ایجاد شده و مردم مجبورند پس از ساعت ها سفر به آنجا برسند، پس ازانکه خزان سال گذشته یک پوسته امنیتی در فاصله 15 متری آن ایجاد گردید، تعداد مراجعین بطور قابل توجهی کاهش یافت. با توجه به آنکه طالبان قبلاً به آنجا حمله کرده اند، مردم نمی خواهند به کلینیک بروند.

در پوسته امنیتی اداه  زایی مثل سایر پوسته ها بجای سربازان اردو یا پولیس ملی، افراد وابسته به پولیس محلی مستقر شده اند. پولیس محلی اخیراً از سوی حکومت به منظور رسمیت بخشیدن به نیروهای دفاع خودی در نقاط مختلف کشور، ایجاد شده است.

غاتول، زنی از اده  زایی گفت که دو تن نواسه ی او از یک هفته به اینسو مریض می باشند، اما او نواسه هایش را به کلینیک نبرده است.

او گفت: "هرشب، تصمیم می گیریم که فردا اطفال را به کلینیک ببریم. اما صبح که می شود، از ترس اینکه مبادا بین طالبان و ملیشه های پوسته ی امنیتی نزدیک کلینیک درگیری رخ دهد و ما صدمه ببینیم، نمی توانیم برویم. نمی دانیم چی کار کنیم."

حشمت امین یعقوبی، مدیر صحت عامه ولسوالی تگاب گفت: "این برای داکتران ما نیز مشکل کلانیست، و بسیاری های شان از ترس درگیری برسر کار حاضر نمی شوند."

داکتری در کلینیک اداه زایی که نخواست نامش فاش شود، به آی دبلیو پی آر گفت که او در تلاش پیدا کردن کار در جای دیگریست.

او گفت "هر روزی که اینجا می آیم، امید ندارم که زنده به خانه برگردم. هر لحظه نگرانیم که مبادا طالبان {بالای پوسته امنیتی} حمله کند و ما در جریان درگیری کشته شویم."

مکتبی که در ده متری همان پوسته امنیتی واقع می باشد، نیز با خطر مواجه است.

محفوظ، معلمی در مکتب شهید عبدالغیاث گفت اگر پوسته امنیتی ازانجا دور نشود مکتب بسته خواهد شد.

او گفت که مناطق نزدیک مکتب شاهد درگیری های پیهم بین نیروهای طالبان و عساکر بین المللی می باشد.

او گفت: "هرزمانی که متوجه می شویم طالبان، نیروهای حکومتی یا نیروهای خارجی در ساحه حضور دارند، مکتب را دران روز مسدود می کنیم. خانواده ها برای جلوگیری از صدمه رسیدن به اطفال شان، به آنان اجازه نمی دهند که به مکتب بیایند."

آقای پیر محمد، مدیر معارف ولسوالی تگاب گفت که پوسته امنیتی از مجاورت برخی مکاتب دور شده است، اما تعدادی از مکاتب هنوز با این مشکل مواجه می باشند. بخاطر آنکه شاگردان و معلمان از مناطق خطرناک دوری می گزینند، تدریس آسیب می بیند.

پسته های امنیتی در بیرون دو مکتب دخترانه در قریه قورغل که هر از گاهی شاهد درگیری می باشد، ایجاد شده است. روی دیوار یکی ازین پوسته ها جای مرمی دیده می شود.

یک دهقان شرح داد که چگونه خالقیار پسر 17 ساله اش در اثر درگیری بین نیروهای حکومتی و طالبان در نزدیک مکتب میرا خیل زخمی شده است.

خالقیار با گذشت شش ماه ازان حادثه هنوز به کمک عصا راه می رود.

دهقان مذکور گفت: "پسرم معیوب شده؛ او نمی تواند بنشیند. کاشکی او را به مکتب شامل نمی کردم. شنیده ام که آنها پسته های ملیشه را در اطراف مکتب میراخیل ایجاد می کنند. فکر می کنم حکومت مخالف تعلیم و تربیه است، چون با اعمار پسته های امنیتی، مکاتب مسدود می شوند."

مجاورت پوسته های امنیتی با مراکز عامه زمینه حمله طالبان را مساعد می سازد. با آنکه شورشیان ادعا دارند که با مکاتب و کلینیک ها کاری ندارند، اما در نقاط دیگر افغانستان بر این مراکز حمله کرده اند.

یک سخنگوی طالبان در تگاب گفت: "حکومت و نیروهای خارجی همیشه ما را متهم به استفاده از افراد ملکی بعنوان سپر انسانی می کنند، اما شما خودتان می بینید که کدام طرف این کار را انجام می دهد."

نجیب رحیمی یکی از اعضای شورای ولایتی این سیاست را محکوم کرد.

او گفت: "مقامات امنیتی درین مورد هرگز با ما تماس نگرفته اند. ما در زمینه وجود پوسته های امنیتی در چنین ساحات با حکومت موافق نمی باشیم؛ این امر بجای کمک به مردم به آنان آسیب می رساند."

عبدالواحد حکمت، رییس معارف ولایت کاپیسا گفت که او می خواهد موضوع پوسته های امنیتی را با مسوولان بلند پایه حکومتی مطرح نماید.

او گفت: "من این مشکل را حتماً حل خواهم کرد. من ایجاد پایگاه ها و پوسته های نظامی را در مکاتب شدیداً تقبیح می کنم."

یعقوبی، مدیر صحت عامه ولسوالی گفت مقامات به او گفته اند که پوسته ها فعلاً در جای خود باقی می مانند، اما در آینده به موقعیت های دیگر انتقال داده خواهند شد.

پاچا گل بختیار، قوماندان امنیه ولسوالی ازین سیاست حمایت کرد و گفت پوسته امنیتی در اده زایی در اثر تصمیم مشترک اردو، پولیس و امنیت ملی و نیروهای خارجی اتخاذ شده است تا از حملات شورشیان بالای سرک ها به منظور متوقف کردن موترها و اختطاف سواری ها جلوگیری شود.

او گفت: "طالبان اکنون {مثل گذشته} روی سرک ها دیده نمی شوند. این دستاورد پوسته های امنیتی می باشد و {این پوسته ها} بطور موقت درانجا باقی خواهند ماند."

امین الله باشنده ادای زی با اشاره به سو راخ های روی دیوار کلنیک که در اثر اصابت مرمی در درگیری اخیر ایجاد شده، گفت: "ببینید، کلینیکی که یک زمان مردم را تداوی می کرد اکنون خودش زخمی شده است."

میوند صافی گزارشگریست در ولایت کاپیسا که از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده است.

Afghanistan
Conflict
Frontline Updates
Support local journalists