پخش کنندگان افغانستان در مقابل فیلم های گرافیکی هشدار دریافت کردند

سخنرانان در مناظره های آی دبلیو پی آر خواستار گزارش دهی گزارش های حاد شدند که دارای خشونت است.

پخش کنندگان افغانستان در مقابل فیلم های گرافیکی هشدار دریافت کردند

سخنرانان در مناظره های آی دبلیو پی آر خواستار گزارش دهی گزارش های حاد شدند که دارای خشونت است.

Wednesday, 18 March, 2015

گزارش توسط کارمندان آی دبلیو پی آر- افغانستان

سخنرانان در مناظره های که توسط آی دبلیو پی آر در ولایت های بامیان، کندز وغور برگزار شده بود، گفتند که در زمان پوشش درگیری های جاری درکشور رسانه های افغانستان باید مسؤلانه عمل کنند.

سخنرانان در یک مناظره در مورد اینکه چگونه تصاویر گرافیکی پخش شده باعث ناراحتی بینندگان به خصوص افراد جوان می شود صحبت کردند و خواستار توجه بیشتر در عملکرد های رسانه ها شدند.

یکتن از اشتراک کنندگان در مناظرۀ بامیان پرسید که چگونه رسانه ها می توانند پوشش موضوعات حاد از قبیل خشونت و قتل را بهبود بخشند.

محمد امین جویا، معاون پوهنتون بامیان گفت که انجمن های خبرنگاری نیاز دارند برای خبرنگارانی که این چنین گزارش ها را تحت پوشش قرار می دهند اصول اخلاقی وضع کنند تا ایشان در دستور کار خود قرار دهند.

یکتن دیگر از اشتراک کنندگان پرسید که چگونه پوشش خبری بالای سطح خشونت ها در کشور می تواند اثر گذار باشد؟

روح الله فروغ، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت بامیان گفت که رسانه نقش بارز را در جلوگیری از تحریک شدن مردم بازی کرده می توانند.

اوگفت:" خبرنگاران نیاز دارند تا اگاهی اجتماعی داشته باشند و آنها باید در مقابل گیرندگان شان آگاهی داشته باشند."

نجیم رحیم، مدیر مسؤل هفته نامۀ روشنگر در ولایت کندز در توافق به گفته های قبلی گفت که رسانه ها تاثیر زیادی بر زندگی مردم عادی دارند و او ازینکه رسانه ها در مورد نگرانی های خشونت های جنسی رسیدگی نمی کنند اظهار تأسف کرد.

یوسف عرفان، مدیر معارف ولسوالی علی آباد کندز رسانه ها را فراخواند که چنین مسایل را فعالانه دنبال کنند تا زمانی که عدالت تحقق یابد.

شفیقه سپر، نمایندۀ ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان درکندز گفت که بیشتر رسانه های افغانستان تصاویر گرافیکی از جنگ، بمباردمان و حملات انتحاری را پخش می کنند. او گفت بعضی از رسانه ها با اینکه کار شان کمک به افزایش خشونت می کند بی پروا هستند؛ اما  او از نام بردن  خلاف کاران خودداری کرد.

اوگفت:" پخش تصاویر اجساد، قتل و اعضاء بدن از طریق تلویزیون اثر منفی بر اذهان مردم  به خصوص اطفال دارد و رسانه ها ضرورت دارند تا در مقابل این همه مسؤلیت پذیر باشند."

ذاکره مُقدم، نمایندۀ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت غور به طور مشابه بر تأثیرات که تصاویر خشونت بالای افکار جوانان دارد تاکید کرد. مُقدم گفت که رسانه ها بطور معمول بمباردمان را با جزییات گرافیکی بدون در نظر داشت تأثیرات که بالای اطفال دارد گزارش می دهند.

او در نتیجه گفت:" رسانه ها باید روش پوشش خبری شان را تغییر دهند."

نصیر احمد آژند، مدیرمسؤل هفته نامۀ آگاه در ولایت غور گفت که پستی درامه های تلویزیون های مشهور همچنان تأثیر منفی بر جامعه دارد.

آژند اضافه کرد که رسانه ها قدرتمند هستند اما نیاز به مدیریت خوب دارند.

محمد وزیر نورانی، رییس شبکۀ حقوق بشر ولایت غور از خبرنگاران افغانستان و دستآورد های شان دفاع کرد.

اوگفت:" ما دستگاه های رسانه یی خیلی خوب در کشور داریم و این مناسب نیست که از همکاری های شان چشم پوشی کنیم."

در عین حال او پذیرفت که  از پخش تصاویر مرگ و ویرانی باید جلوگیری شود.

Frontline Updates
Support local journalists