هوشدار در مورد "قتل ناموسی" در یک ولایت شرقی افغانستان

هوشدار در مورد "قتل ناموسی" در یک ولایت شرقی افغانستان

گزارشی ذبیح الله غازی از ولایت کنر

مقامات تایید می کنند که حکومت سه مرد به اتهام قتل یک زن در ولایت کنر یک مورد استثایی در افغانستان است.

مردی بنام احسان الله باشنده ولسوالی مانوگی ولایت کنر، سر مریم خواهر زنش را بریده و او را به قتل رسانده است. اوکه پس از ارتکاب قتل به کابل گریخته بود، درانجا دستگیر و به کنر برگردانده شد. در کنر، محکمه او و دو تن همدستانش را به قتل عمد محکوم کرد.

احسان الله به جرمش اعتراف کرد و مدعی شد که خواهر زنش به او پیشنهاد روابط جنسی داده بود.

اومحکوم به مرگ گردید ولی پس از آنکه محکمه استیناف شواهدی را مبنی بر زیر سن هجده بودن او بدست آورد، مجازات مرگ را به حبس در دارالتادیب کاهش داد. هرچند تذکره وی حاکی از 22 سالگی اش بود.

دو متهم دیگر نیز توانستند حکم مرگ شان را به هر یک 16 سال زندان کاهش دهند.

در سالهای اخیر، در کنر چندین بار بخاطر پی گیری قتل زنان، محکمه برگزار شده است. اما مسوولان حکومتی محل تایید می کنند که قضایایی نیز وجود دارند که توجه مقامات به آنها جلب نشده است، زیرا طبق سنت های حاکم، قتل های ناموسی از دید دولت پنهان نگهداشته می شود.

ریاست امور زنان ولایت کنر هوشدار می دهد که تعداد قتل هایی که گزارش نمی شوند در حال افزایش است، و در سال جاری هجری شمسی آن اداره از تعداد بی سابقه وقایع قتل زنان اطلاع بدست آورده است.

نسیمه شفیق سادات، رییس امور زنان ولایت کنر به آی دبلیو پی آر گفت که از ماه مارچ تاکنون او خبر قتل سه خانم و مورد لت کوب قرار گرفتن ده زن دیگر را بدست آورده است.

سادات می گوید که مشکلات در مناطق کوهستانی دور افتاده، جایی که مردم به مسوولان مراجعه نمی کنند، شدید تر است.

زنان در کنر می گویند که هیچ راهی برای گزارش تهدیدات فزیکی به ادارات دولتی ندارند. مناطقی چون ولایت کنر در افغانستان شاهد مساعدت های بسیار ناچیز جامعه بین المللی در بخش کاهش خشونت ها علیه زنان بوده، زیرا این مناطق از مراکز شهری خیلی دور افتاده اند.

ذبیح الله غازی گزراشگریست در ولایت کنرکه از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده است.


Afghanistan
Frontline Updates
Support local journalists