هراس از عکس العمل طالبان در پی کشتار غیرنظامیان

کشتار قندهار به بدتر شدن برداشت ها نسبت به حضور نیروهای خارجی کمک می کند.

هراس از عکس العمل طالبان در پی کشتار غیرنظامیان

کشتار قندهار به بدتر شدن برداشت ها نسبت به حضور نیروهای خارجی کمک می کند.

US military helicopter over Kandahar countryside. NATO’s efforts on the ground, including hearts-and-minds work, have been furth
US military helicopter over Kandahar countryside. NATO’s efforts on the ground, including hearts-and-minds work, have been furth

گزارشی از نوررحمان رحمانی، خان محمد دانشجو

گزارش 426

12 مارچ 2012

افغانها نسبت به کشتار 16 غیرنظامی از سوی یک عسکر ایالات متحده امریکا در ولایت قندهار ابراز خشم کرده و هوشدار داده اند که این کشتار ممکن است به محبوبیت طالبان کمک کرده و منجر به اقدامات خونین تلافی جویانه گردد.

طبق گزارش رسانه های خبری بین المللی، یک سرباز 38 ساله امریکایی در ساعات اولیه روز 11 مارچ پایگاهش را در ولایت جنوبی قندهار رها کرده و خانه به خانه رفته بروی افراد ملکی آتش گشود که در نتیجه 16 غیرنظامی به شمول 9 کودک را به قتل رساند. این سرباز پس ازین کشتار خود را تسلیم نمود.

در پی این کشتار بروز 11 مارچ در قندهار و بتاریخ 12 مارچ در ننگرهار مردم دست به تظاهرات زدند و اعضای پارلمان کشور نیز در اعتراض به آن حمله جلسه را ترک گفتند.

درحالیکه روابط بین افغانستان و امریکا پس از حادثه ی آتش زدن نسخه های قرآن کریم در میدان هوایی بگرام در ماه فبروری و اعتراضات ضدامریکایی پس از آن در حد بسیار پایینی نزول کرده بود، بسیاری ها نگرانند که مبادا این حوادث اخیر باعث اقدامات خونین تلافی جویانه گردد.

طالبان سوگند خورده اند که انتقام این "کشتار وحشیانه" را بگیرند.

هلال الدین باشنده کابل اظهار نگرانی کرد که احتمال دارد افغان هایی که با نهادهای خارجی کار می کنند، نیز مورد هدف قرار گیرند.

او به آی دبلیو پی آر گفت: "این حوادث زندگی ما را نیز با خطر مواجه کرده است. افغانها نمی توانند در روستاها از امریکایی ها انتقام بگیرند، ولی از حمله به جان هر کسی که با سازمانهای خارجی، نیروهای نظامی و سفارت خانه های خارجی کار می کنند، ابا نخواهند ورزید."

یک محصل پوهنتون امریکایی افغانستان گفت که برای او این کشتار ثابت کرد که میان طالبان و نیروهای غربی تفاوت چندانی نیست.

او که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، اظهار داشت: "تنها تفاوت این است که طالبان ما را می کشند ولی پوزش نمی خواهند، ولی {نیروهای خارجی} پس از کشتن ما عذر خواهی می کنند. این مفهومی ندارد."

محصل مذکور گفت که او سالها تلاش کرده تا یکی از اقاربش را از روی آوردن به جنگ مسلحانه علیه عساکر خارجی منصرف کند.

او گفت: "آیا پس از اینگونه حوادث باید چه تعداد افراد را متقاعد سازم که { به جنگ مسلحانه دست نزنند}؟ هیچ ضرورتی به حضور نیروهای خارجی درینجا نیست. آنها باید همین حالا خارج شوند."

تعداد دیگر کمتر خشمگین بودند، و بشیر یک محصل پوهنتون امریکایی افغانستان ممکن است متهم به دلیل تجارب تلخ خودش دست به این کشتار زده باشد یعنی شاید خواسته است انتقام کشته شدن دوستان یا اعضای خانواده اش در افغانستان را بگیرد.

او تاکید کرد که علیرغم همه ی این مشکلات، حضور عساکر غربی برای افغانستان منافع روشنی داشته است.

او گفت: "من کار خوبی دارم و می توانم هزینه تحصیلاتم را در یک دانشگاه معتبر بپردازم. قبل از رژیم کنونی، این گزینه وجود نداشت و بخاطر حضور این نیروها و کشورهای که این نیروها را می فرستند، اکنون این امر به واقعیت پیوسته است."

محصل دیگری بنام ایمل می گوید عساکر امریکایی می توانند با پرداخت هرچه زودتر غرامت به خانواده های قربانیان مانع اعتراضات عمومی شوند،  "و همچنان برای جبران آنچه اتفاق افتاده است چیزی در محل حادثه اعمار کنند تا مردم را آرام نمایند."

او هشدار داد که اگر اقدام فوری نشود، "دشمنان افغانستان در منطقه" در تلاش بهره برداری از خشم عمومی به نفع خودشان بر خواهند آمد.

هدایت الله نیازی که محصل است، گفت متهم باید در افغانستان یا ایالات متحده تحت نظارت ایالات متحده محاکمه شود، و حکومت افغانستان نیز در هر مرحله در جریان قرار گیرد.

مقامات بلند پایه آیساف عمیقاً ابراز تاسف کرده و وعده دادند که هرکسی مسوول این حادثه باشد، محکمه خواهد شد.

دگر جنرال ادریان برادشاو، معاون قوماندانى آیساف در بیانیه ای اظهار داشته است: "تحقیقات از همین اکنون آغاز شده و برای واضح ساختن واقعیت ها همه ی تلاش ها بخرج داده خواهد شد.

او گفت جنرال جان آلن قوماندان عمومی آیساف نیز به خانواده های قربانیان تاسف و تسلیت عمیق خود را ابراز داشته و افزود "ما برای کسانی که گرفتار این تراژدی شدند، دعا می کنیم."

او گفت: "من کاملاً آماده ام تا کاری شود که هرشخصی که تخلفی انجام داده باشد، کاملاً مورد بازپرس قرار گیرد."

نیازی پیشبینی کرد که این کشتار ممکن است ماموریت ناتو را تحت شعاع قرار دهد، نیروهای بین المللی را با خطر بزرگی مواجه سازد، صفوف طالبان را بیشتر تقویت نماید، و در نهایت منجر به حرکت سراسری در برابر حضور نیروهای خارجی گردد.

اما ایمل محصل دیگر پوهنتون نسبت به عواقب فشار برای خروج زود هنگام عساکر خارجی هوشدار داد.

او گفت: "ما نباید به شیوه ای عمل کنیم که باعث خروج فوری نیروهای ایالات متحده و سایر عساکر خارجی و یا کمک های آنها شود، زیرا ما بسیار به آنها متکی هستیم."

Conflict
Frontline Updates
Support local journalists