نیروهای بین المللی اتهام تمویل میلشه های افغان را رد می کنند

مقامات افغان مدعی اند که عساکر امریکایی در مورد نیروی دفاع روستایی جدید در غرب کشور، با آنان مشوره نکرده اند.

نیروهای بین المللی اتهام تمویل میلشه های افغان را رد می کنند

مقامات افغان مدعی اند که عساکر امریکایی در مورد نیروی دفاع روستایی جدید در غرب کشور، با آنان مشوره نکرده اند.

Villages such as this in Herat province have increasingly been infiltrated by the Taleban. (Photo: Marius Arnesen)
Villages such as this in Herat province have increasingly been infiltrated by the Taleban. (Photo: Marius Arnesen)

گزارشی از خبرنگارانی که در آی دبلیو پی آر تعلیم دیده اند- افغانستان

گزارش شماره 367

27 جولای 2010

نیروهای بین المللی در افغانستان اتهاماتی را که گویا آنان شبه نظامیان تازه ای را در ولسوالی شیندند در غرب افغانستان تمویل کرده اند، تکذیب می کنند. این نیروهای می گویند که آنان به واحدهای دفاعی داوطلب دفاعی تعلیم داده اند و ادعاهای مقامات افغان را در مورد عدم مشوره، رد کردند.

نیروهای ویژه ایالات متحده سال گذشته، برنامه ثبات روستایی را طرح کرد که به اساس آن باشندگان روستایی به منظور تامین امنیت خودشان، تعلیم می بینند.

اما مقامات ولایت هرات شکایت دارند که آنان در اتخاذ تصمیم برای تشکیل گروه مسلح در دره زیرکوه ولسوالی شیندند سهم نداشته اند.

لعل محمد عمرزی، ولسوال شیندند گفت که نیروهای خارجی زمانی که برنامه ایجاد قوای دفاع روستایی را به اجرا در آوردند، با او مشوره نکردند و به گفته او در میان افراد مسلح شده، کسانی هستند که نسبت به وفاداریی شان تردیدهایی وجود دارد.

او گفت: "عده ای از کسانی که درین گروپ فعالیت دارند، قبلاً در صف طالبان علیه نیروهای افغان و خارجی جنگیده اند." او افزود که این نیرو غیرقابل اعتماد بوده، فاقد رهبری و مورد تنفر شدید مردم محل می باشند.

نورخان نیگزاد، سخنگوی قوماندان امنیه ولایت هرات گفت که گروه های مسلح، بدون هماهنگی با پولیس محلی استخدام شده اند.

او گفت: "قوماندانی امنیه هرات در ساختار خود، واحدهای شبه نظامی و قومی ندارد." او افزود که ایجاد گروه های مسلح هیچ وقت برای افغانستان مفید تمام نشده است.

زمری بشری، سخنگوی وزارت داخله افغانستان در گفتگوی تلفونی گفت که او از وجود نیروی روستایی در شیندند آگاه نیست و از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

امیر محمد، 60 ساله، می گوید که او در ایجاد نیروی زیرکوه نقش فعال داشته است و این نیرو به گفته او برای مدت یک ماه تعلیمات تاکتیک های نظامی و فنون تلاشی را از نیروهای ویژه امریکا دریافت کرده است.

او می گوید که نیروی مذکور از چندین ماه به اینطرف در تعدادی از قریه های زیرکوه فعالیت داشته و اکنون تعداد افراد مسلح آن به 100 مرد جوان می رسد. آنان در لباس مردم محل گزمه می کنند، و برای تشخیص تنها سه خط سرخ بروی بازوی شان دارند. به این افراد ماهانه 160 دالر پرداخته می شود.

باب کوبل، سخنگوی نیروهای یاری امنیت بین المللی (آیساف) این ادعا را که اعضای قوای شیندند از سوی عساکر بین المللی مسلح شده و تمویل می گردند.رد کرد

او گفت: "درانجا یک تلاش ثبات روستایی در جریان است و نیروهای عملیات های ویژه ائتلاف با داوطلبانی که سازمان دفاع خودی تشکیل داده اند، کار می کنند. ما به آن گروه اسلحه نمی دهیم؛ خود آنان برای دفاع از قریه شان دست بکار شده اند و این یک تلاش داوطلبانه می باشد. ما به آنان پول نمی دهیم که از خانه های خود دفاع کنند."

کوبل تاکید داشت که ایجاد ملیشه ها باهماهنگی کامل با حکومت محلی صورت گرفته و "مقامات محلی از تمام برنامه های ما در شیندند خبر دارند. افراد نیرهای عملیات ویژه با مقامات محلی تماس منظم و حتی روزانه دارند."

سخنگوی ایساف گفت که در شیندند بعنوان بخشی ازین برنامه ثبات روستایی، کمک های اختصاصی به پروژه های انکشاف دهات ارایه شده است.

او گفت که درین اواخر به کمک باشندگان قریه عزیز آباد، یک ذخیره تسلیحاتی شورشیان کشف شده است که به گفته او نشانه کامیابی این پروژه و افزایش اعتماد مردم محل به نیروهای بین المللی می باشد.

عده ای از باشندگان دره زیرکوه، این برنامه را موفقیت بزرگ خوانده اند.

امیر محمد گفت: "از زمانی که این گروپ فعالیت خود را شروع کرده، امنیت در منطقه تامین شده، جنگجویان مسلح مخالف محل را ترک گفته اند، سرقت ها و اختطاف ها که زندگی مردم را به مشکل مواجه کرده بود، از بین رفته است."

اسماعیل، باشنده قریه بخت آباد گفت که واحدهای دفاعی امنیت را بهبود بخشیده اند.

او گفت: "قبل از ایجاد این گروپ، اختطاف و سرقت حاکم بود و مردم از عملیات و بمباری نیروهای امریکایی به تشویش بودند. حال، وقتی صدای جت ها و یا بم را می شنوند نگران نمی شوند، بخاطری که نیروهای بین المللی با واحدهای نظامی در منطقه همکاری می کنند."

دیگران می ترسند که مبادا حضور نیروی نظامی تازه، با توجه به تاریخ تلخ نزاع ها بین ملیشه های رقیب، باعث مشکلات شود.

در اوایل دهه 1990 میلادی گروه های مجاهدین که در برابر شوروی جنگیده بودند برای کنترل کشور علیه همدیگر به جنگ داخلی درگیر شدند. واحدهایی که قبلاً به حکومت کمونیستی وافادار بودند، بخصوص آنانی که تحت فرمان جنرال عبدالرشید دوستم می جنگیدند نیز وارد منازعه شدند. شهرکابل، بطور خاص، متحمل بمباران ها و بیرحمی ها شد.

رهبران این گروه ها هنوز پست های قدرت را در اختیار دارند و با وجود تلاش هایی که از سال 2001 بدینسو بخاطر خلع سلاح گروه های شبه نظامی صورت گرفته، این رهبران متهم به حفظ روابط شان با ملیشه ها می باشند.

سلیمان، 40 ساله، باشنده شیندند گفت که او ازینکه می شنود ملیشه ها ایجاد شده ناخرسند است، زیرا این خبر او را به یاد سالهای جنگ های داخلی می اندازد.

او پرسید: "کسی که در چوکات حکومت نیست، از هیچ قانوی پیروی نمی کند، تفنگ به شانه دارد و مطمئن است که هرچه بخواهد انجام می دهد، آیا فکر می کنید او برای تامین امنیت مردم کار خواهد کرد یا برای تعقیب منافع شخصی اش؟"

او افزود: "حکومت ما نمی داند که خارجی ها در پی چی کاری هستند؛ آنان این حکومت را به رسمیت نمی شناسند و هرچه دلشان خواست انجام می دهند. آیا می شود فکر کرد که ما یک کشور آزاد هستیم؟"

احمد سعیدی، تحلیلگر سیاسی نیز تایید کرد که تاریخ نشان داده ملیشه سازی هیچ نفعی ندارد.

او گفت: "این گروپ ها می دانند که وقتی جنگ، خونریزی و بی ثباتی در کشور نباشد، به وجود آنان هیچ نیازی نخواهد بود. ازینرو، آنان تلاش می کنند که برای بدست آوردن پول بحران خلق کنند، چرا که آنان از طریق جنگ معاش و امتیازات بدست می آورند نه از طریق تامین امنیت."

سعیدی مانند بسیاری افغانها شک دارد که نیروهای بین المللی شاید می خواهند ناامنی ادامه یابد و این را راهی برای کنترل افغانستان می دانند.

طالبان تهدید کرده اند که بالای هرکسی که با عساکر خارجی همکاری می کنند، حمله خواهند کرد و نیروی دفاع روستایی در شیندند تاکنون متحمل تلفاتی شده اند.

در ماه می زمانی که در درگیری بین این نیروها و طالبان تعدادی از اعضای آن کشته شدند. این درگیری زمانی صورت گرفت که طالبان می خواستند بر محل تلاشی نیروهای امریکایی حمله کنند.

حاجی امیر، یک قوماندان نیروی دفاع روستایی، گفت که دران حمله شش نفر او و ده شورشی کشته شدند.

قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان از طریق تلفون به آی دبلیو پی آر گفت که شورشیان علیه کسانی که با آنان مخالفت دارند یا با نیروهای بین المللی همکاری می کنند، تاپای جان خواهند جنگید.

او گفت: "برای ما، کسانی که با خارجی ها همکاری می کنند با خود خارجی ها فرقی ندارند. کسانی که در کنار نیروهای خارجی علیه ما می جنگند با دوناکامی روبرو می شوند، اول اینکه کشته می شوند و دوم بخاطری که آنان چون بی ایمان اند، در جهان دیگر به بهشت وارد شده نمی توانند."

رییس جمهور حامد کرزی، به تکرار علیه برنامه ثبات روستایی اعتراض کرده است. وقتی او با جنرال دیوید پتریوس قوماندان تازه آیساف در اوایل جولای ملاقات کرد، نگرانی های خود را تکرارنمود. واشنگتن پوست به نقل از فردی که نامش گرفته نشده، نوشته است که کرزی از آینده "نیرویی که بحیث ملیشه خصوصی دیده شود" نگران بود.

اما، در اواسط جولای توافقی صورت گرفت که به اساس آن واحدهای دفاع روستایی در شامل نیروی پولیس محلی خواهند شد، و باآنکه این نیرو متشکل از همان واحدها خواهند بود اما از سوی وزارت داخله افغانستان کنترل خواهند شد.

Afghanistan
Conflict
Frontline Updates
Support local journalists