نیاز ولایت سیلاب زای خوست به پل

باشندگان می گویند که سیلاب های شدید زندگی آنان و اقتصاد محل را تهدید می کند

نیاز ولایت سیلاب زای خوست به پل

باشندگان می گویند که سیلاب های شدید زندگی آنان و اقتصاد محل را تهدید می کند

Thursday, 14 August, 2014

گزارشی از احمدشاه از ولايت خوست

باشندگان ولایت خوست در جنوب شرق افغانستان می گویند برای پل زدن بالای شیله ها و آب روها و حفاظت مردم محل از اثرات سیلاب های فصلی به یک برنامه کلان فواید عامه نیاز است.

این منطقه کوهستانی دره های عمیق زیادی دارد که پس از باران های شدید قابل عبور نیستند و هر سال تلفات زیادی در اثر سیلاب گزارش می شود.

حسابکه در منطقه مرکزی خوست زندگی می کند گفت که سال گذشته مادر و خاله اش را در یک سیلاب از دست داده بود.

او که اشک می ریخت شرح داد که آن دو زن را سیلاب در دره ای موتون بلعیده بود. دو ساعت بعد اجساد آنان را از آب کشیده بودند.

او گفت: "در کل جهان فقط یک مادر داشتم. دیگر او را ندارم. همه اش به دلیل نبود پل است که ما گرفتار غم ایم."

رانندگان گاهی زندگی خود و سواری ها را با گذشتن از رود  های پر خطر به مخاطره می اندازند.

شیرخان باشنده مرکز خوست گفت که او شاهد کشته شدن اعضای یک خانواده در وقت گذشتن از رود  پر آب بوده است.

او گفت: "دو سال قبل یک خانواده پس از تداوی در شهر خوست به خانه شان در ولسوالی تنی می رفتند. وقتی راننده خواست از رود عبور کند، آب موتر را باخود برد. یک خانواده پنج نفری و راننده موتر پیش چشم های ما کشته شدند. هیچ کس قادر به کمک به آنها نبود."

شریف الله رییس اداره مبارزه با حوادث طبیعی در خوست گفت که سال گذشته تنها در مرکز ولایت خوست 17 نفر در سیلاب ها جان دادند. علاوه بر آن، بیش از 100 موتر در اثر سیلاب تخریب و 300 راس مواشی کشته شدند.

او اظهار داشت: "اینها تنها ارقامی اند که ما در مرکز خوست ثبت کرده ایم. مشکل اصلی در ولسوالی ها است. ده ها نفر و صدها حیوان گرفتار سیلاب شده اند، اما رقم دقیق در اختیار ما نیست."

میرویس امانی ولسوال موسی خیل خوست گفت که در سه سال گذشته 60 نفر و حدود 3000 راس مواشی در اثر سیلاب در آن منطقه کشته شده اند.

به گفته او وضعیت زمین شناسی منطقه کار نیروهای امنیتی را برای ارایه خدمات نیز مشکل ساخته است.

او گفت: "وقتی یک شب نیروی پولیس را به ماموریت جنایی روان کردم، آنها به دلیل نبود پل خواستند با گذشتن از آب آن طرف رود  بروند، ولی سیلاب آنها را با خود برد. خوشبختانه ماموران پولیس نجات یافتند، اما موتر رینجر شان را سیلاب با خود برد."

سیلاب های سنگین بر اقتصاد محلی نیز آسیب های سنگین وارد می کند، و باعث قطع دسترسی ساکنان یک منطقه از خدمات حیاتی می گردد.

زمری حقمل ولسوال ځاځي  میدان گفت که بسیاری باشندگان آن ولسوالی در ادارات حکومتی شهر خوست وظیفه دارند و باید بطور مداوم به مرکز ولایت رفت و آمد کنند. وقتی سیلاب می آید، زندگی اقتصادی کاملاً متوقف می گردد.

او توضیح داد: "بین شهر خوست و ولسوالی ما سه دره واقع شده است. وقتی سیلاب می شود، کارمندان، محصلان، دکانداران و دیگران نمی توانند به کار بروند. حتی مریضان عاجل می میرند یا با مشکلات زیاد به پاکستان رسانده می شوند."

باشندگان ولسوالی څمکنی و آریوب ځاځي  ولایت پکتیا نیز تنها راه شان به شهر خوست از ځاځى  میدان می گذرد. حقمل گفت که به همین دلیل ساکنان آن سه ولسوالی از نبود پل بر روی رود خانه هاى  سیلابی با مشکلات مواجه می باشند.

اجمل شیرزی باشنده خوست گفت که اعمار پل ها زندگی تجاری و امنیت ولایت خوست را بهبود خواهد بخشید.

او گفت: "خوست زمین زراعتی بسیار کم دارد. اگر در جاهای لازم پل اعمار شود هزاران جریب زمین در اطراف پل ها به بهره برداری سپرده خواهد شد و یا از خطر سیلاب نجات خواهد یافت، چیزی که بر زندگی اقتصادی مردم نقش مثبت خواهد گذاشت."

عبدالجبار نعیمی والی خوست تایید کرد که برای بهبود شرایط زندگی باشندگان محل به پل های بیشتر نیاز است، اما تاکید نمود که تلاش ها در این زمینه جریان دارد.

او گفت: "ما از وزارت کار و امور اجتماعی انجینرها را خواسته ایم تا برای پل ها نقشه و پلان طرح کنند." او افزود که در سال های اخیر چندین هیات را برای جلب توجه حکومت مرکزی به این مساله به کابل فرستاده است.

نعیم ادامه داد: "فعلاً پنج پل زیر ساخت است، اما این تعداد پل بخش کوچک مشکل مردم را حل می تواند."

مامور شاه رییس فواید عامه خوست گفت که در ده سال گذشته سه پل به ترتیب با هزینه های 800،000 دالر، 500،000 دالر و 100،000 دالر توسط تیم بازسازی ولایتی اعمار گردیده است.

او تاکید کرد که مشکل کمبود پل خیلی بزرگ است و به پل های بیشتری نیاز می باشد.

شاه گفت: "این پل ها مشکلات کمی را حل می تواند. صدها پل بزرگ و کوچک در سراسر خوست نیاز است."

سید کریم خاکسار رییس شورای ولایتی خوست گفت که ده ها درخواست اعمار پل از سراسر خوست دریافت کرده است.

او گفت: "ما نگرانی های مردم را با مقامات خوست و ادارات مربوطه در کابل مطرح کرده ایم اما متاسفانه کسی به سخنان ما گوش نداده است."

باشندگان مناطقی که در آنها پل اعمار شده است می گویند زندگی شان بسیار بهبود یافته است.

عبدالرئوف در قریه حبش خیل ولسوالی موتون زندگی می کند. این قریه با اعمار پل بالای یک دره به بازار محل وصل شده است و مردم می توانند پای پیاده به آنجا رفت و آمد کنند. او گفت: "حال می فهمیم که زندگی چقدر لذت بخش می تواند باشد."

نثار باشنده ولسوالی لکڼ گفت پلی که امسال در منطقه شان اعمار شده زندگی مردم محل را متحول ساخته است.

او گفت: "باور کنید وقتی پل نبود بیشتر مریضان ما از نبود دوا و داکتر جان می دادند، اطفال ما از مکتب محروم می ماندند و کارمندان دولتی ما روزها از کار غیرحاضر می شدند."

او گفت: "ولی از وقتی که پل اعمار گردیده خون در بدن ما جاری شده، زندگی ما رنگ تازه ای گرفته و کاروبار ما رونق یافته است."

احمدشاه گزارشگریست در خوست که از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده است.

Environment
Frontline Updates
Support local journalists