نارضایتی هلمندیان از قبضه زمین های شان توسط نیروهای نظامی

باشندگان محل می گویند عساکر افغان و خارجی خانه ها و زمین های آنان را بدون اجازه و بدون پرداخت غرامت قبضه می کنند.

نارضایتی هلمندیان از قبضه زمین های شان توسط نیروهای نظامی

باشندگان محل می گویند عساکر افغان و خارجی خانه ها و زمین های آنان را بدون اجازه و بدون پرداخت غرامت قبضه می کنند.

گل احمد احسان

گزارش شماره 427

27 مارچ 2012

باشندگان بخشی هایی از ولایت هلمند در جنوب افغانستان شکايت دارند که  حکومت و نیروهای ناتو خانه ها ى شخصى انها را  اشغال  نموده بر علاوه ان  به مالکان خانه ها کرایه هم پرداخت نميکنند .

شاولی یکی از باشندگان ولسوالی موسی قلعه گفت که نیروهای خارجی ملکیت او را برای چندین سال بدون هیچگونه بازپرداخت استفاده کرده است.

او گفت: "من با نیروهای خارجی که در خانه ام زندگی می کنند بارها دیدن کرده و از آنان خواسته ام تا کرایه خانه مرا بپردازند یا خانه ام را خالی کنند، ولی هر بار آنان می گویند که حداکثر تلاش خود را خواهند کرد. نمی دانم منظور آنان از تلاش چیست. من هیچگونه کمک ازانها نمی خواهم. فقط خانه ام را خالی کنند تا به آنجا برگشته و با کودکانم زندگی نمایم."

عصمت الله اسحاق زی نماینده ولسوالی نوزاد در شورای ولایتی هلمند گفت که غیر قبضه مکلیت شخصی، نیروهای خارجی زمین های زراعتی مردم را بحیث فرودگاه هلیکوپترهای شان استفاده می کنند و برای رفت و آمد موترهای خود دیوارهای حویلی ها را تخریب می نمایند.

او گفت: "اگر امنیت تامین شود، خارجی ها ازینجا بروند و مالکان خانه ها برگردند، آنوقت آنها برای تعیین حدومرز ملکیت های شان باهم در نزاع خواهند افتاد."

اسحاق زی گفت که باشندگان محل مستحق کرایه های نپرداخته شده و غرامت ملکیت های شان می باشند و از حکومت کابل خواست تا مساله را جدی بگیرند.

یکتن از بزرگان قوم در ولسوالی نوزاد که نخواست نامش فاش شود گفت نیروهای ناتو سرک اصلی ولسوالی را به دلایل امنیتی مسدود کرده و در برابر رفت و امد مردم و حمل و نقل اموال مانع خلق کرده اند و در نتیجه قیمت کالاهای اولیه بالا رفته است.

نیروهای امنیتى افغان  نیز ملکیت ها را به شیوه مشابه تصرف کرده اند.

خان محمد باشند موسی قلعه گفت که ازانجایی که حکومت قادر به تهیه تعمیر برای عساکر ولسوالی نشده است، سربازان افغان به خانه های شخصی و مراکز تجاری مردم مستقر شده اند.

او گفت: "مردم عادی حال به مشکل گرفتار شده اند. آنان هر روزبه  دفتر والی رفته و خواستار برگشت ملکیت های شان می باشند، می خواهند که کرایه خانه های شان پرداخته شود یا خانه های شان تخلیه گردد، ولی حکومت هیچ توجه نمی کند."

چون هلمند در سالهای اخیر صحنه جنگ های شدید بوده است، بسیاری افراد ملکی به مناطق دیگر پناه برده و ملکیت های خود را بجا گذاشته اند. بسیاری ها در ناحیه افشار شهر کابل در زير خيمه ها  سکونت کرده اند و در وضعیت رقت باری بسر می برند.

تورخان در خیمه ای در ناحیه افشار بسر می برد و از طریق گدایی به خانواده اش کمک می کند. او اصلاً از ولسوالی گرمسیر هلمند است، و درانجا خانه و زمین زراعتی دارد.

او گفت: "ما از جنگ گریخته و به کابل آمدیم. ما چهار سال زیر خیمه زندگی کرده ایم و کسی به فکر ما نیست."

او گفت یک بار به ولسوالی گرمسیر برگشت ولی زمانی که به خانه اش رسید، متوجه شد که نیروهای خارجی آنرا تصرف کرده اند.

او بیاد می آورد: "آنها اجازه ندادند به خانه ام نزدیک شوم. آنها از بالای بام تفنگ شان را بسوی من نشانه رفتند. من به دفتر والی رفتم و آنها گفتند که نمی توانند به خارجی دستور دهند که چه کار انجام دهند. من ناامید برگشتم."

مسوولان در ولایت هلمند تایید می کنند که مشکل وجود دارد، ولی در مورد وسعت و حدود غصب خانه ها و اینکه غرامت پرداخته شده است یا خیر، توافق نظر ندارند.

محمد گلاب منگل والی هلمند گفت که او ازین مساله اطلاع دارد و تایید کرد که واحدهای نظامی دولتی و آیساف از ملکیت های شخصی منجمله زمین های زراعتی استفاده می کنند.

او گفت: "من بارها به قوماندانان پولیس و اردوی خود گفته ام تا وقتی به محل وارد می شوند از تخریب ملکیت های شخصی مردم ابا ورزند، اما مواردی وجود دارد که نیروهای افغان و آیساف ملکیت های مردم را تصرف و استفاده کرده اند."

سید مراد ولسوال نوزاد گفت که نیروهای افغان و خارجی خانه های شخصی مردم را تصرف کرده اند و او از برنامه پرداخت پول مالکان زمین و خانه های شخصی اطلاعی ندارد.

محمد داود احمدی سخنگوی والی هلمند گفت که به نظر او نیروهای امریکایی معمولاً کرایه خانه ها را پرداخته اند، ولی نیروهای اردو و پولیس ملی نپرداخته اند.

محمد حکیم انگار قوماندان امنیه هلمند گفت که عساکر خارجی و افغان بطور موقت در جریان عملیات ها از خانه ها استفاده می کنند و به مالکان خانه ها پول می پردازند.

انگار گفت: "لازم است تا برخی جاها را تحت کنترل دربیاوریم و ما کرایه {ملکیت ها} را می پردازیم. آیساف برخی موقعیت ها را تصرف کرد؛ ما درین مورد با آنها صحبت کردیم و آنها وعده دادند تا خانه های مردم را تخلیه کنند. ما می کوشیم که به هیچ کسی ضرر نرسانیم."

یک سخنگوی رسمی قوماندانی محلی جنوب غرب آیساف گفت که نیروهای ناتو برای خانه ها کرایه نمی پردازد ولی هر کشوری که در چوکات آیساف نیرو فرستاده است می تواند "با مالک ملکیت بطور متقابل توافق کنند."

او گفت بطور مثال، "پالیسی ایالات متحده این است که برای ملکیت های شخصی از قبیل زمین و ساختمان باید پول بپردازد."

سخنگو گفت که رقم خاصی از تعداد خانه هایی که استفاده شده است در دست نیست و افزود که بیشتر این ملکیت ها در تصرف نیروهای ایالات متحده و صرفاً برای کوتاه مدت و موقت استفاده شده است.

او گفت هرکسی که خواستار غرامت و کرایه می باشد باید به واحد نظامی که ملکیت اش را تصرف کرده مراجعه کرده و فورمه درخواستی را پر کند تا پروسه آغاز شود.

او گفت: "برای مطالبه غرامت پروسه ای وجود دارد که مالکان می توانند ازان استفاده کنند. این فورمه به مسوول بخش تصرف ملکیت قوماندانی محلی جنوب غرب می رود تا تسلیمی پول تایید گردد."

اما تصرف ملکیت ها به مساله حساسی مبدل شده است که زمینه نارضایتی را مساعد ساخته و برخی ساکنان هلمند را به سمت طالبان می راند.

بزرگ قومی نوزاد گفت: "ما بر خانه شخصی، زمین زراعتی و سرک های خود کنترل نداریم. به همین دلیل طالبان می جنگند، و آنان حق دارند. ما باید آزادی خود را بدست آوریم."

گل احمد احسان گزارشگریست در هلمند که از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده است.

Economy
Frontline Updates
Support local journalists