موضوع مناظره های جوانان کشور: انتخابات چالش بزرگ

موضوع مناظره های جوانان کشور: انتخابات چالش بزرگ

Wednesday, 19 February, 2014

عنایت الله عمری

برگزاری موفقانه انتخابات ۱۶ حمل به امنیت مطلوب، ناظران موثر و کمک جامعه جهانی مرتبط است. این سخن درمناظره­ی برگزارشده از طرف انستیتوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان بیان شد.

نعیم ایوب زاده، رییس یک گروپ نظارت انتخاباتی به نام «بنیاد انتخابات آزاد و شفاف افغانستان» گفت که درکشور که هنوز با شورشگران مشخص درجنگ است، برگزاری انتخابات با چالشهای فراوان و بدون پرسشی روبرواست.

به گفته­ی وی سایر مشکلات شامل عدم آگاهی­دهی به مردم از انتخابات و بی سوادی فراگیر مردم است. درنتیجه­ی این عوامل پیشبینی ­این مساله که آیا انتخابات پیشرو به صورت موفقانه و به گونه آزاد و عادلانه برگزارخواهد شد، غیرممکن است.

ایوب زاده خطاب به بیشتر از 100 اشتراک کننده در­ مناظره ­ی 27 جنوری (درپوهنتون خصوصی ابن سینا) گفت:«عوامل زیادی استند که انتخابات آزاد و عادلانه را متاثر می­سازند.

اوگفت که موضوعات­ امنیت مراکزانتخاباتی ، آگاهی اندک مردم ازانتخابات ، هم­چنان بی­سوادی به عنوان عوامل اساسی تلقی می­گردند. اگر می­خواهیم انتخابات آزاد و منصفانه داشته باشیم، باید ثبات، ناظران بی­طرف و حرفوی ،همچنان همکاری جامعه جهانی را باخود داشته باشیم.

یکی از شاگردان به نام مسعود فیضی از مناظره کنندگان پرسید که آیا باتوجه به نگرانی­های امنیتی گفته شده،  افغانستان درموقف­ قراردارد  تا این چنین انتخابات­ را برگزارکند. سایراشتراک کنندگان بی­طرفی کمیسیون مستقل انتخابات را مورد سوال قراردادند.

عبدالجبار سپاند، رییس مجمع مقام­های انتخابات افغانستان گفت وی «مطمین» است که برگزاری یک انتخابات شفاف ممکن است. 

وی گفت:«وضعیت کنونی افغانستان  مستلزم برگزاری یک انتخابات آزاد و شفاف است. ممکن است با مشکلاتی روبرو شویم؛ اما می­توان این انتخابات را برگزارکرد. این انتخابات بهترین میکانیزم انتقال قدرت سیاسی است.»

محمدحسین سرامت، رییس بخش پژوهش کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان توانایی نظارت کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان را به چالش کشید. وی انتقاد کرد که این کمیسیون در سال 2009 نتوانست از دخالت پاکستان و ایران در انتخابات جلوگیری کند. وی خطاب به اشتراک کنندگان گفت:« باید گفت که انتخابات دور قبلی ریاست جمهوری درافغانستان شفاف نبود. مداخلات کشورهای همسایه خیلی زیاد بود.»

عبدالله افغانی به نمایندګی ازکمیسیون مستقل انتخابات سخن آقای سرامترا رد کرد. وی اصرار کرد:«کمیسیون مستقل انتخابات استقلالیت خود را داردو هیچ وقت ازطرف کشورهای همسایه تحت  فشاری نبوده است .»

عنایت الله عمری یکی از شاگردان پوهنتون کابل است که خبرنگاری را در انستیتوت گزارشدهی جنگ و صلح آموخته است. 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists