موضوع مناظره جوانان کشور: وعده­های غیرواقعی نامزدان

موضوع مناظره جوانان کشور: وعده­های غیرواقعی نامزدان

IWPR
IWPR

محمدولی زیرک

محصلان درولایت جنوبی هلمند از نامزدان شورای ولایتی به خاطر تعهدسپاری خیالبافانه­،به عنوان بخشی از استراتیژی­های مبارزات انتخاباتی­شان انتقاد کردند.

دراین مناظره انسیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان که با حضور بیشتر از 100 تن از محصلان (دختر و پسر) برگزارشده بود، نگرانی­های ابراز شد که تعدادی از نامزدان شورای ولایتی هلمند تلاش می­کنند تا به صورت عمدی با تحریف روند انتخاباتی رای مردم را بدست بیاورند. این نامزدان باید درمورد امکانات بهبودی زندگی مردم عادی بیشتر واقع­گرا باشند.

عبدالقیوم یکی از محصلان پوهنتون هلمند گفت که وی ازیکی نامزدان برنامه­های نویدبخشی را شنیده­است که اجرای آن ازتوان نامزدان ریاست جمهوری بالا است.

محمداسماعیل شیرزی سخنگوی ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان گفت:« اعضای شورای ولایتی صرف نظر از بازتاب صدای مردم به دولت، تنها از ارگانها و پروژه­ها نظارت کرده و درمورد آنها مشوره می­دهند.»

مناظره­ کنندگان دراین مناظره که به تاریخ 20 مارچ درپوهنتون هلمند برگزارشده بود، شامل محمدقاسم عزیزی، نماینده کمیسیون مستقل انتخابات، محمدقاسم عادل استاد پوهنتون هلمند و محمدهاشم نورانی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون اراکوزیا بودند.

محصلان درجریان مناظره روی وعده­های سپرده شده­ی انتخابات قبلی به خصوص درباره وعده­های اجرا نشده­ی  نامزدان سال 2009 ­بحث کردند. طوریکه تنها یک دهم پروژه­های وعده­شده­ی نامزدان تطبیق شده و درعین زمان بندبرق کجکی، به عنوان یک مثال زنده، به صورت نامکمل باقیمانده است. 

حکمت الله باشنده هلمند از مناظره کنندگان پرسید که مردم باید کدام برنامه­های هشت نامزد انتخاباتی را حمایت کنند. عادل گفت که نامزدان باید «برنامه­های درازمدت و ملی» ممد به تامین امنیت و ثبات را ایجاد کنند. 

عزیزی افزود:«خدمت به اسلام، وطن و مردم شعارهای عمومی درمیان نامزدان است. آنها باید بدانند که تعهد به اجرای پروژه­های متعدد، غیرواقعی است. زیرا که آنها درحقیقت، ظرفیت تطبیق آن را ندارند.»

محمدولی زیرک یکی از شاگردان پوهنتون هلمند است که خبرنگاری را درانستیوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان است.

 

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists