موضوع مناظره جوانان کشور: رسانه­ها نقش اساسی نظارتی را در انتخابات بازی کردند

موضوع مناظره جوانان کشور: رسانه­ها نقش اساسی نظارتی را در انتخابات بازی کردند

IWPR
IWPR

محمد فیصل نوید

در مناظره انسیتوت گزارشدهی جنگ و صلح گفته شد که شبکه­های رسانه­­­­­ای به سبب همکاری درنظارت از انتخابات قابل قدردانی استند.

رحیم سمندر رییس آژانس خبری مستقل وخت گفت خبرنگاران به سبب همکاری­شان در برگزاری موفقانه انتخابات باید مفتخر باشند.

در انتخابات 5 اپریل برخلاف برخی از پیش­بینی­ها، مردم به شکل وسیعی از 34 ولایت کشور درانتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی شرکت کردند.

نتایج ابتدایی انتخابات نشان می­دهند که دو وزیرسابق کابینه کرزی برای جانشینی رییس جمهوری باهم رقابت می­کنند. این دو برای به دست آوردن نصف از آرای مورد نیاز برای احراز پست ریاست جمهوری، در دوردوم ریاست جمهوری شرکت خواهندکرد. عبدالله عبدالله، وزیرخارجه سابق هم اکنون 44 درصد آراء را از خود کرده و متعاقب آن، اشرف غنی احمدزی، وزیر مالیه سابق و کارمند سابق بانک جهانی با فاصله اندک، 33 درصد آراء را گرفته است.

سمندرخطاب به محصلان در مناظره 15 اپریل درکابل گفت:«رسانه­های افغان نقش بزرگی را در پوشش انتخابات بازی کردند. در انتخابات­های گذشته خبرنگاران بین المللی انتخابات را پوشش می­دادند و اما این بار، شبکه­های داخلی در پروسه­های قبل و بعد از انتخابات دخیل شده­اند. رسانه­های داخلی پوشش بهتری ازاین انتخابات داشتند.»

این مناظره انسیتوت گزارشدهی جنگ وصلح با اشتراک 60 تن پسران و دختران محصل در پوهنتون باختردرکابل برگزارشده بود. مناظره­کنندگان این جلسه احمدضیاء رفعت، استاد پوهنتون کابل و حشمت رادفر، معاون کمیسیون رسانه­ی انتخابات افغانستان بودند.

وحیدالله یکی از محصلان پوهنتون کابل پرسید که رسانه­ها برای کاهش میزان تقلب در انتخابات چی نقشی را بازی کرده­اند؟

رفعت جواب داد که این مهارت خبرنگاران بود که درپروسه نظارت مراکز کمک کردند. به گفته وی به این صورت نظارت رسانه­ها از مراکز درکاهش تقلب نقش اساسی داشت.

وی گفت:« نهادهای انتخاباتی و پشتبانان نامزدان می­ترسیدند که رسانه­ها از تخطی آنها باخبر شوند. به این دلیل دست به تخطی نزدند و به این شکل رسانه­ها، در کاهش میزان تقلب نقش ایفا کردند.»

محمد فیصل نوید یکی از شاگردان پوهنتون کابل است و خبرنگاری را در انسیتوت گزارشدهی جنگ و صلح آموخته است. 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists