موضوع مناظره جوانان کشور: خبرنگاران درغزنی تهدید شدند

موضوع مناظره جوانان کشور: خبرنگاران درغزنی تهدید شدند

عبادالله عمر

 محصلانولایت غزنی از برخورد برخی از کاندیدان با خبرنگاران ابراز نگرانی کردند.

عبدالاحد احد، یکی از محصلان پوهنتون غزنی درمناظره­ انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان (27فیبروری)  گفت که دراین اواخر او خود شاهد تهدید یک خبرنگار بوده است.

وی تاکید کرد که کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخابات این رخداد را تحقیق کند و نظر مناظره کنندگان را به این ارتباط نیر خواست.

او بدون افشای هویت افرادی دخیل در قضیه، گفت:«برخی از کاندیدان با رسانه­ها رویه خوبی ندارند و من رخدادی را دیدم که یک خبرنگار به شکستاندن کمره ویدیویی­اش تهدید شد. شما این نوع رویه­ها را چگونه ارزیابی می­کنید؟»

راحله سجادی، رییس ولایتی یک انجوی غیردولتی به نام «موسسه انتخابات آزاد و منصفانه افغانستان» به جواب این سوال گفت که هیچ کاندیدای حق تهدید کسی را ندارد.

وی با مراجعه به محتوای راهنمای منتشره­ی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که دراین اثر، راهنمایی­های مشخصی درمورد رفتارهای مورد توقع از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی ارایه شده است.

سجادی گفت:«کاندیدان مجاز به تهدید هیچ کس نیستند و برای تمام کاندیدان راهنمایی­های درمورد بایدها و نبایدها نشر شده است. هیچ کاندیدای حق برخورد خشونت آمیز را ندارد.»

این مناظره انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان که درکتابخانه عامه ولایت غزنی برگزارشده بود. در این جلسه بیشتر از 100 شاگرد (زن و مرد) شرکت داشتند. عبدالجامع جامع، رییس شورای ولایتی غزنی، توریالی افغان سخنگوی رادیو و تلویزیون غزنویان و محمد کاظم سرور سخنگوی رادیو سماع  مناظره کنندگان این مناظره بودند. سخنگوی ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر دعوت شده بود؛ مگر درجلسه اشتراک نتوانست.

درجریان این مناظره گفته شد که رسانه­ها درآستانه برگزاری انتخابات – که یک ماه بیشتر نمانده است -  به مثابه «چشم و گوش» مردمی که می­خواهند تبلیغات انتخاباتی را تعقیب کرده و «به مردم معلومات» بیطرف بدهند، نقش اساسی را بازی می کنند.

عبادالله یکی از محصلان پوهنتون غزنی است که خبرنگاری را درانستیوت گزارشدهی جنگ وصلح آموخته است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخابات است. این پروژه از طرف انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists