موضوع مناظره جوانان کشور: جامعه مدنی هرات درافزایش «شگفت انگیزی»اشتراک کنندگان انتخابات کمک کرد

موضوع مناظره جوانان کشور: جامعه مدنی هرات درافزایش «شگفت انگیزی»اشتراک کنندگان انتخابات کمک کرد

IWPR
IWPR

هارون حکیمی

مناظره کنندگان در مناظره روز 14 اپریل انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح گفتند که موسسات و رسانه­ها در اطمینان­دهی از وضع امنیتی به مردم غرب کشور و تشویق آنها به  اشتراک در انتخابات نقش محوری بازی کردند.

خلیل پارسا هماهنک­کننده شبکه جامعه مدنی (متشکل از 90 نهاد در هرات و بیشتر از 200 نهاد دیگر در غرب کشور) در مناظره 14 اپریل این انسیتوت در پوهنتون کهکشان شرق گفت گروه ­های درسال گذشته جامعه مدنی جلسات عمومی، سیمنارها و سایر گردهم­آیی­ها را به هدف افزایش آگاهی مردم در مورد انتخابات برگزارکردند.

پارسا گفت:« نهادهای فعال همیشه مردم را به رای­دهی تشویق کرده و با آنها گفته­اند که به­صورت آگاهانه درچارچوب پروسه قانونی انتخابات  رای بدهند. خوشبختانه مردم در روز 5 اپریل علاقمندی غیرقابل تصورشان را به نمایش گذاشتند. باآنکه به کرات از مردم خواسته بودیم به پای صندوق­های رای بروند، هرگز باور نداشتیم به این وسعت در انتخابات شرکت کنند.»

پارسا میزان اشتراک در انتخابات را «شگفت انگیز» توصیف کرد.

برات­علی به­کام یکی از محصلان پوهنحی ژورنالیزم هرات از پارسا پرسید:« جامعه مدنی چه مسوولیتی را در جلوگیری از ضیاع رای مردم دارند؟ چی کارهای انجام شود تا مردم اطمیان یابند که از رای آنها­ به شکلی استفاده می­شود تا با آن سرنوشت کشور تعیین شود؟»

پارسا گفت که حدود 100 عضو شبکه جامعه مدنی غرب کشور به عنوان ناظر در روز انتخابات و مراحل شمارش آراء فعالیت داشته­اند.

وی افزود:« این نهادها توانستند تا اندازه­ی از تقلب جلوگیری کنند. طبعاً ما به صورت مداوم با کمیسیون{انتخابات} درتماس استیم ... اگر مشکلی باشد، نظریات خود از طریق رسانه­ها بیان می­کنیم.»

سید نجیب الله حدید استاد فاکولته ژورنالیزم هرات رسانه­ها را عضو اساسی جامعه مدنی تعریف کرد.

وی با بیان این که فعالیت رسانه­ها باعث تلاشهای افزایش تلاشهای موسسات و فعالان سیاسی نیز گردید،‌ گفت:« رسانه­ها نقش فعالی را در تشویق مردم در جریان انتخابات و قبل از آن بازی کردند. کار مهم رسانه­ها، تامین شدن امنیت از طرف نیروهای امنیتی بود. این عامل مردم را امیدوار و علاقمند به اشتراک در انتخابات ساخت.»

نظیراحمد یکی دیگر از اشتراک کنندگان پرسید که گروه های جامعه مدنی در مناطق ناامن و دوردست چگونه عمل نموده­اند.

پارسا جواب داد:« ما از مردم خواسته بودیم تا از مناطق غیرقابل دسترس به مرکز بیایند. ما زمینه آمدن بزرگان قومی، نخبگان و سایر چهره های متنفذ مردمی را مساعد کرده­بودیم تا با اشتراک در سیمنارها،‌ کارگروه­ها و سایر جلسات درمورد انتخابات معلومات کسب کنند.»

هارون حکیمی یکی از محصلان پوهنتون هرات است که خبرنگاری را در انسیتوت گزارشدهی جنگ و صلح آموخته است.

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists