موضوع مناظره جوانان کشور: تمجید از نقش گروه­های جامعه مدنی درانتخابات

موضوع مناظره جوانان کشور: تمجید از نقش گروه­های جامعه مدنی درانتخابات

IWPR
IWPR

رحیم گل نایل

بزرگان قومی ولایت خوست از نقش گروه­های جامعه مدنی در قبل از برگزاری انتخابات تمجید کردند.

انتخابات تاریخی 5 اپریل نمایانگر موفقیت بزرگی عنوان شد. طوریکه تخمین­های ابتدایی نشان داده­است که 60 درصد واجدان شرایط رای­دهی دراین انتخابات شرکت کرده­اند.

تبصره­کنندگان گفتند که اشتراک وسیع مردم قسماً به اثر تلاش­های جدی نهادهای جامعه­مدنی است. آنها آگاهی سیاسی مردم را بلند بردند. تلاش این نهادها باعث شد که در مناطق دوردست نیز تعدادی از مردم بدون این که انتخابات را بازی­ای طراحی شده­ی خارجیان بدانند، درانتخابات شرکت کنند.

موسی­جان حدران یکی از بزرگان قومی خوست در مناظره 17 اپریل انسیتوت گزارشدهی جنگ وصلح گفت: «اشتراک وسیع مردم در جلسات قبل از روز انتخابات نتیجه فعالیت­های گروه­های جامعه­مدنی بود. حضور نمایندگان جامعه­مدنی در روز انتخابات در نظارت از انتخابات کمک زیادی کرد. ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، مگر موفقیت­های آنها قابل تمجید است.»

این مناظره انسیتوت گزارشدهی جنگ وصلح با حضور 100 تن از محصلان پوهنتون شیخ زاید درخوست برگزارشده بود. مناظره­کنندگان شامل بزرگان قومی، نمایندگان جامعه­مدنی و تحلیلگران امورسیاسی بودند.

قراراست کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را به تاریخ 26 اپریل اعلان کند و نتایج نهایی بعد از رسیدگی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در روز 14 می اعلان خواهدشد.

محصلان از مناظره کنندگان پرسیدند که چرا با وجود حضور ناظران جامعه مدنی هنوز میزان تقلب بالا است.

حدران ادعا کرد که تعدادی از اتهامات فساد درانتخابات به سادگی ثابت ساختند که گروه­های نظارت و رسانه­ها در گزارشدهی فعالیت­های غیرقانونی موثربوده­اند. 

وی گفت:«ما شاهد بودیم که فعالان جامعه مدنی و هم­چنان رسانه­ها صدای­شان را در مخالفت با اعمال متقلبانه بلند کرده و تخلفات را به گوش مردم رساندند.»

یوسف انتظار یک تحلیلگر سیاسی افزود که وی نیز اعتقاد دارد که نهادهای جامعه­مدنی در افزایش آگاهی مردم قبل از انتخابات بسیار مفید بوده­اند.

وی با تمجید از فعالیت این نهادها گفت که وی درمورد نقشی این نهاد برای ایجاد آینده بهتر برای افغانستان «خیلی خوشبین» است.

رحیم گل نایل یکی از محصلان پوهنتون خوست است که خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح آموخته است.

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists