موضوع مناظره جوانان کشور :انتخابات ۱۶ حمل «بی­سابقه ترین»انتخابات

موضوع مناظره جوانان کشور :انتخابات ۱۶ حمل «بی­سابقه ترین»انتخابات

عنایت الله عمری

یکی از خبرنگاران پیشتاز گفت که باوجود برخی ازچالشها درانتخابات 16 حمل، این انتخابات، موفق­­ترین انتخابات بود که افغانستان تاکنون تجربه کرده­است.

شاه حسین مرتضوی مدیرمسوول روزنامه هشت صبح در مناظره 10 اپریل انستیتیوت گزارشدهی جنگ وصلح در پوهنتون باختر کابل گفت که این انتخابات نباید با توجه به استانداردهای کشورهای توسعه یافته ارزیابی شود.

وی گفت:« فرق اساسی میان ما و آنها این است که ما در اول راه استیم. ما از موضوعات قومی، منطقه­یی،‌ فرقه­یی و سایر موضوعات رنج می­بریم. مردم هنوزدرمورد برنامه­های {نامزدان} فکر نمی­کنند. آنها بنای نظریات­شان را بر قومیت، منافع شخصی و سایر مسایل می­گذارند.»

مرتضوی تایید کرد که دراین انتخابات مشکلات چون کمبود اوراق رای و فقدان تعداد کافی ناظران حرفوی وجودداشت. به گفته وی، به عکس، هرانتخابات ازانتخابات قبلی­اش بهتر بوده است و دراین میان، انتخابات 16 حمل به ویژه موفق بود.

وی گفت:« تامین خوب امنیت، اشتراک وسیع مردم و حضور ناظران مشخصات اساسی این انتخابات بود. درکل می­توان گفت که این انتخابات نسبت به انتخابات قبلی بهتر بود.»

حسینه شیرزاد معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات تایید کرد که درجریان انتخابات مشکلات بود. وی، اما، این مشکلات را تنها مشکلات تخنیکی دانست.

وی گفت:« تعداد اوراق رای به اساس دو انتخابات گذشته محاسبه شده بود. این کمبودی تخنیکی درانتخابات­های بعدی افغانستان رفع خواهد شد.»

سید نیک محمد یکی ازمحصلان اشتراک کننده گفت که کمیسیون مستقل انتخابات 13 میلیون ورق رای چاپ کرده بود، به عکس، 7 میلیون تن رای دادند.

وی با این سوال که چرا اوراق رای به مراکز نیازمند انتقال داده نشدند،‌ پرسید:«بقیه اوراق رای فعلا درکجا استند؟»

شیرزاد گفت که کمیسیون مستقل انتخابات می­تواند درقبال این اوراق جوابگو باشد.

وی گفت:« ما اوراق را از یک مرکز رای­دهی به مراکردیگر برده نمی توانستیم. زیراکه هرمرکز رای دهی دارای کدنمبر مخصوص خود است. اگر اوراق یک مرکز را به مرکز دیگر می­بردیم، تقلب را تشخیص نمی­توانستیم.»

مسیح الله یکی دیگر از اشتراک کنندگان پرسید که آیا برخی از مراکز نسبت به مراکز دیگر ناوقت بازشدند یا خیر،

اگردیرتر باز شده باشند، آیا این خود تخطی از قانون نیست؟

شیرزاد با عنوان این مساله به مشکل تخنیکی افزود:« بله. برخی از مراکز رای دهی کارشان را دیر شروع کردند. به این دلیل کمیسیون، زمان مجاز برای رای دادن را یک ساعت (از 4 بعد ازظهر به 5 بعد ازظهر) تمدید کرد.»

عنایت الله عمری یکی از شاگردان پوهنتون کابل است که خبرنگاری را در انستیتیوت گزارشدهی جنگ وصلح آموخته است. 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists