موضوع مناظره جوانان کشور: انتخابات در قندهار به آرامی برگزارشد

موضوع مناظره جوانان کشور: انتخابات در قندهار به آرامی برگزارشد

IWPR
IWPR
Thursday, 17 April, 2014

نثاراحمد

مناظرهکنندگان در مناظره 10 اپریل انسیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان در پوهنتون قندهار، اجرای موفقانه روند انتخاباتی را یک موفقیت عنوان کردند. به گفته­ی آنها مواردی از خشونت و تقلب از موفقیت کلی روند انتخابات نمی کاهد.

دگروال محمدهاشم خوگیانی آمر مرکز هماهنگی ولایتی میان نیروهای امنیتی گفت که هماهنگی درست میان این نیروها عامل برگزاری آرام انتخابات بود.

وی گفت:« برنامه منسجمی را طرح کرده بودیم. افغانها خود امنیت را تامین کردند. آنگونه که دیدیم درولایت قندهار رخداد ناگواری پیش نیامد.»

فضیله یکی از محصلان پوهنتون قندهار نظر سید سرور امینی، رییس کلپ مطبوعاتی قندهار، را درمورد اشتراک زنان این ولایت درانتخابات پرسید. 

امینی جواب داد:« به نظرم همانگونه که طول صف­های مردان طولانی بودند، زنان بیشتری نیز درصف­ها منتظر بودند. آنها{زنان} با شوق و علاقمندی زیاد رای دادند. زنان کهنسال زیادی را دیدم که می پرسیدند چرا اوراق رای­دهی تمام شده است.»

یکی دیگر از محصلان به نام محمد رحیم از گل احمد کمین (نامزد شورای ولایتی قندهار) پرسید که به چی اندازه مقام­های حکومتی و نیروهای امنیتی در روز انتخابات بی­طرفانه عمل نمودند.

کمین جواب داد:« انتخابات گذشته مبرا از تقلب نبود؛ مگر معتقدم که دستاوردهای{این دور} بیشتر از میزان تقلب آن است. ببین، این انتخابات به خلاف انتظارات، به این شکل برگزارشد. کمیسیون انتخابات توقع نداشت مردم به این اندازه در انتخابات شرکت کنند. برخی از نامزدان خواستند تقلب کنند و اما نتوانستند. نیروهای امنیتی پیش­بین رخدادهای منفی بودند و اما ازآن جلوگیری شد.»

وی گفت:« این­ها ما را خیلی خوشحال کرد و تصویری خوب از انتخابات داد. مشکلاتی هم وجود داشت و اما انگشت شمار بودند.»

نثار احمد یکی از محصلان پوهنتون قندهار است که خبرنگاری را در انسیتوت گزارشدهی جنگ وصلح آموخته است.

 

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists