موضوع مناظره جوانان کشور: اشتراک وسیع مردم کندز در انتخابات

موضوع مناظره جوانان کشور: اشتراک وسیع مردم کندز در انتخابات

IWPR
IWPR

یلدا یوسفزی

مطابق به گزارش کمیسیون مستقل انتخاباتبه صورت غیرمنتظره­ی تعداد زیادی از مردم کندز درانتخابات ریاست جمهوری (5 اپریل) که در روز برگزاری آن چند مورد معدود مشکل تخنیکی گزارش شد، شرکت کردند.

سیدعارف کارمند کمیسیون مستقل انتخابات درکندز در مناظره­ی که بعد از شش روز از برگزاری انتخابات در پوهنتون کندر برگزارشده بود، گفت به طوری ویژه تعداد جوانان، زنان و افراد کهنسال دراین انتخابات بالا بود.

به عکس محمد نعیم رحیم استاد پوهنتون کندز و فعال جامعه مدنی گفت که تعدادی از موضوعات تا اندازه­ی روند انتخاباتی روز انتخابات را با مشکلات مواجه کرد.

وی گفت: «نگرانی­های عمده ی مطرح شده در رسانه این بودند که مراکزا نتخاباتی ناوقت باز شدند؛ کمبود اوراق رای دهی مشاهد شد؛ اوراق رای دهی در زمان معین شده {به مراکز رای دهی} رسانیده نشد و تعداد رای دهندگان هرکدام از مرکز معلوم نبود.»

عارف در جواب وی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات برای هرنوع احتمالات آمادگی گرفته بود. طوریکه برای 701 مرکز رای دهی 420600 ورق رای دهی فرستاده بود و هم چنان دراین ولایت 29 تیم برای تسهیل امور موظف شده بودند.

عارف با تایید بازشدن اندک دیرتر برخی از مراکز گفت که اکثریت مراکز در ساعت 7 صبح باز شدند. وی گفت که کارمندان انتخابات صرفاً برای یک روز استخدام شده بودند و به همین دلیل مشکل بود تا از عملکرد حرفوی تمامی 3.500 آنها مطمین باشیم.

یکی از محصلان تعلیم و تربیه به نام محمد حسن گفت که چرا به صورت ساده اوراق رای ­دهی با توجه به نفوس توزیع نشده بود.

عارف گفت: «ما محاسبات خود را بر مبنی آمار دور قبلی انجام داده بودیم، مگراین بار مردم بیشتر از حد توقع  شرکت کرده بودند.»

مرضیه رستمی رییس برنامه­های موسسه زنان و جوانان برای صلح و توسعه ادعا کرد که اشتراک وسیع مردم و پوشش رسانه­ها به جلوگیری از تقلب انتخاباتی کمک کرد.

وی گفت:« ازینکه مردم به پیمانه وسیعی شرکت کرده بودند و هم چنان رسانه­ها و ناظران دراین روند همکاری کردند، این عوامل کمک کردند تا از تقلب گسترده جلوگیری شود.»

رستمی با برجسته کردن نقش زنان درانتخابات گفت:« اشتراک وسیع زنان به اثر تامین شدن امنیت، تشویق رسانه­ها، علاقمندی آنها درتعیین سرنوشت شان و بالارفتن سطح درک سیاسی زنان بود.»

یلدا یوسفزی یکی از شاگردان پوهنتون کندز است که خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی جنگ وصلح آموخته است.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists