موضوع مناظره جوانان کشور:چرا کمیسیون جدید نظارت از رسانه­ها به میان آمده­است؟

موضوع مناظره جوانان کشور:چرا کمیسیون جدید نظارت از رسانه­ها به میان آمده­است؟

عنایت الله عمری

محصلان و مناظره کنندگان مناظره انستیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان درمورد دلایل ایجاد کمیسیون تازه ایجاد شده­ به هدف نظارت از پوشش رسانه­ی انتخاباتی پرسش­هایی را مطرح کردند.

کمیسیون مستقل انتخابات دراین اواخرنهاد را در درون خویش ایجاد کرده است که دارای صلاحیت نظارت از بی­طرف بودن پوشش خبری تلویزیون­ها، رادیوها و مطبوعات ازانتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی است. 

فریده نیکزاد، رییس رسیدگی به شکایات رسانه­ای، گفت که این کمیسیون متمرکز بر نظارت از تخطی­های رسانه­ای درجریان مبارزات انتخاباتی و هم­چنان تحقیق روی شکایات مردم از رسانه­ها می­باشد.

محمد قسیم رحمانی سخنگوی موسسه نی، یک گروپ حمایت کننده رسانه­های آزاد درافغانستان، ادعا کرد که وجود این کمیسیون با اشکالات واضحی روبرو است. وی گفت، به صورت مشخص، این کمیسیون فاقد کدرهای متخصص بخش حقوقی در زمان ایجاد مقرره کاری برای این کمیسیون بوده است.

رحمانی گفت:« دراین شکی وجود ندارد که دراین کمیسیون افراد متخصص وجود دارد؛ مگر درمقرره این کمیسیون تازه ایجاد شده نقص­های وجود دارد.»

وی ادعا کرد که مطابق به ماده 42 قانون رسانه­های همگانی کشور تخلفات رسانه­ای باید توسط کمیسیون کنونی به نام کمیسیون تحقیق درمورد تخلفات رسانه­ای رسیدگی می شود. وی گفت که کمیسیون شکایات رسانه­ی، بخشی از وظایف  کمیسیون تحقیق درمورد تخلفات رسانه­ی را انجام خواهد داد.

 وی افزود:«خوب بود که همراه با کارمندان کمیسیون رسانه­ای برخی از متخصصان بخش حقوق نیز شرکت می داشتند.»

این مناظره انستیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان در پوهنتون ابن سینا به تاریخ 27 فبروری درکابل برگزارشده بود.  مناظره توسط حامد عبیدی، یکی از استادان فاکولته ژورنالیزم پوهنتون کابل مدیریت شده و عزیزاحمد فانوس یکی از استادان ارشد فاکولته ژورنالیزم پوهنتون کابل نیز درجمع مناظره کنندگان بود. 

نیکزاد نقش کمیسیون رسانه­ای کمیسیون مستقل انتخابات را برای اشتراک کنندگان توضیح داده و تایید کرد که این نهاد،  متخصص بخش حقوقی نیست. وی، اما، تاکید کرد که حقوقدانانی که برای نهاد ایجاد کننده­ی این کمیسیون کار می­کنند  (کمیسیون انتخابات) تخصص کافی برای مشوره دادن در بخش حقوق بوده­اند.

وی گفت:«کمیسیون رسانه­ی کمیسیون مستقل انتخابات تمام تلاشهایش را انجام می­دهد تا مطمئن شود که رسانه­ها در پوشش­ گردهمایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی بی­طرف باقی می­مانند. اگر ما ببینم که رسانه­ای خلاف نوعی از گزارشدهی که ما آن را گزارشدهی متوازن می­خوانیم، عمل می­کنند، ما اول به آنها تذکر می­دهیم و در مرحله بعدی اخطار. در مرحله سوم ما رسانه را جریمه نقدی می­کنیم و باالاخره درمورد باطل کردن جوازکاری این رسانه اقدام خواهیم کرد.»

وی افزود:«ما قبلاً از مشاوران حقوقی دراین مورد مشاوره گرفته­ایم. ما مشکلی دراین حصه نخواهیم داشت.»

یکی از اشتراک کنندگان به نام سیدبصیرسادات پرسید که چرا برخی از شبکه­های رسانه­ای مرتبط به احزاب سیاسی بسته نمی­شوند.

نیکزاد جواب داد:« ما نمی­توانم امر توقف رسانه­ی متمایل به امورسیاسی را صادرکنیم. اگر این رسانه­ها از قانون تخلف کردند، آن زمان وزارت اطلاعات و فرهنگ جواز کاری آنها را باطل خواهد کرد.»

عنایت الله عمری یکی از محصلان  پوهنتون کابل است که خبرنگاری را درانستیتوت گزارشدهی جنگ وصلح آموخته است. 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists