موضوع مناظره جوانان کشور:نقش ناظران رسانه‌ها­ در زمان انتخابات تشریح شد

موضوع مناظره جوانان کشور:نقش ناظران رسانه‌ها­ در زمان انتخابات تشریح شد

Thursday, 13 March, 2014

فاضل ناگار

یک سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات درولایت شرقی ننگرهار نقش نهاد تازه ­تاسیس شده  مسوول نظارت از انتخابات را تشریح کرد.

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های رسانه­ای­ بخشی از کمیسیون مستقل انتخابات بوده و صلاحیت کاری آن محدود به نظارت از پوشش مطبوعات، رادیو وتلویزیون ازانتخابات است.

کامران لایق، سخنگوی ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات درمناظره انستیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان درننگرهار خطاب به محصلان گفت که وظیفه کمیسیون رسیدگی شکایات رسانه­­ی آن است تا کمیسون انتخابات را مطمین سازد که تمام رسانه­ها استانداردهای خبرنگاری را مراعات کرده و رخدادهای انتخاباتی را به صورت متوازن و به شیوه بی­طرفانه گزارش می­کنند.

لایق گفت که ممکن است کمیسیون رسیدگی به شکایات رسانه­ی، رسانه­هایی را سراغ کنند که آنها قانون را می شکنند و این کمیسیون جرایم همین رسانه‌ها را به محکمه محول خواهد کرد ، انها را جریمه کرده و یا درموارد جدی، نشرات آنها را به کلی متوقف خواهند ساخت . وی گفت کسی که دلایلی مبنی برتخطی از قوانین کمیسیون انتخابات داشته باشد، باید برای رسیدگی به این قضیه به زودی به این کمیسیون شکایت کند.  

لایق خطاب به اشتراک کنندگان گفت:«کمیسیون رسیدگی به شکایات رسانه­ی درچارچوب کمیسیون مستقل انتخابات به هدف ایجاد ارتباط میان رسانه­ها و نظارت از تولید رسانه­ها به میان آمده­است. قواعد کاری این کمیسیون طوری­است رسانه­ها را ملزم می­سازد تا درجریان مبازارت انتخاباتی با تمام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شورای های  ولایتی برخورد یگانه داشته باشند. اگر رسانه­ای ازاین قاعده تخطی کرد، ممکن جریمه شود و یا حتی، نشرات­اش متوقف خواهد شد.»

این مناظره با اشتراک محمد انورسلطانی و محمد آصف شینواری (مناظرکنندگان) در27 فبروری درهوتل سپین­غر ننگرهار برگزارشده بود.

شینواری درمورد اهمیت بی­طرفی رسانه­ها برای انتخابات و آینده­ی کشور معلومات داد. وی گفت که روزنامه­ها، رادیو ها و تلویزیون ها باید نگرانی­های گیرندگان­شان را به جای جانبداری از آجندای شخصی نامزدان دارای خویش اولویت بدهند.

وی گفت: «اگر می­خواهید مردم به شما اعتماد کنند، با هر رخداد به شکل منصفانه برخورد کرده و معیارهای خبرنگاری را درنظربگیرید.»

عباس بابکرخیل یکی از محصلان پوهنتون ننگرهار پرسید که آیا تاکنون کسی از نامزدان از منابع دولتی درجریان مبارزات انتخاباتی خود استفاده کرده است؟ ، این درحالیست که  قانون انتخابات، استفاده از ساختمان­های دولتی برای تدویرجلسات تبلیغاتی و یا استخدام کارمندان دولت در طول ساعات اداری به عنوان نماینده را منع کرده است.  

لایق گفت که تاکنون برخی از نامزدان به خاطر رویه­های غیرقابل قبول­شان جریمه شده­اند.

وی گفت:«اگرکسی دراین گونه موارد شکایت داشته باشد باید به کمیسیون شکایات انتخاباتی مراجعه کند.»

فاضل ناگار یکی از محصلان پوهنتون ننگرهار است که خبرنگاری را درانستیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان آموخته است. 

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists