موضوع مناظره جوانان کشور:مقام­های ننگرهارمجبور به تقلب درانتخابات شده بودند

موضوع مناظره جوانان کشور:مقام­های ننگرهارمجبور به تقلب درانتخابات شده بودند

Friday, 18 April, 2014

فاضل

نقیب احمد اتل، نویسنده و خبرنگار می­گوید که برخی از مقام­های دولتی ولایت ننگرهار که از تقلب کردن درجریان روز 5 اپریل امتناع کردند، تهدید به سبکدوشی شده­اند.

وی درمناظره 10 اپریل انستیتیوت گزارشدهی جنگ وصلح ادعا کرد که مقام­های انتخابات نیر در فساد دست داشته­اند.

وی گفت:«مقام­های دولتی و روئسای کمیسیون انتخابات در{چندین} قضیه دخیل بوده­اند: تمام شدن اوراق رای­دهی در صبح زود، رای دادن اطفال و خوردسالان، رشوه­دهی به برخی از کارمندان مراکز ،‌ چندین بار رای­دادن عین یک فرد و در عین زمان خبرنگاران توسط نیروهای امنیتی مورد لت و کوب قرارگرفته و وسایل آنها شکستانده شده­است.» 

وی ادامه داد:«تعدادی از مقام­ها از کابل به شرق افغانستان فرستاده شده بودند تا برای کاندیدای خاصی کارکنند. زمانیکه آنها ازتقلب کاری امتناع کردند، بعضی ایشان از کار برکنار شده و برخی تهدید به سبکدوشی  شدند.»

اتل از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا درمورد این ادعاها تحقیق کند.

مقام­های کمیسیون مستقل انتخابات در ننگرهار این موضوع را رد نکردند که تلاشهاجهت فریب مردم رخ نداده­، اما اوگفتکه کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی به هرکدام از این ادعاها رسیدگی خواهد کرد.

داکتر عبدالجمیل شیرزاد نماینده کمیسیون مستقل انتخابات گفت:«کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی تمام شکایات  ثبت شده را به درستی بررسی خواهد کرد. این کمیسیون اجازه نمی­دهد پروسه ملی انتخابات زیرشعاع این گونه مسایل قرارگیرد.»

منگل شیرزاد استاد پوهنتون ننگرهار گفت که اشتراک وسیع مردم درانتخابات نشانه­ی­است که افغانها از نگاه سیاسی آگاهتر شده­اند.

منگل هم­چنان ابراز نگرانی کرد که اگر اعلان نتایج انتخابات به تعویق بیافتد، چه اتفاق­های دیگری خواهند افتاد. 

وی گفت:«افغانها باوجود موارد از تهدید و سایر خطرات به اندازه گسترده­ی در انتخابات شرکت کردند. کمیسیون مستقل انتخابات باید با جلوگیری از تقلب از این فداکاری قدردانی کند. اینکه زمان زیادی برای حساب رای­ها و اعلان نتایج آن مصرف شده­است، زمینه تقلب­های دیگر را مساعد می­کند.»

.فاضلیکی از شاگردان پوهنتون ننگرهار است که خبرنگاری را درانستیتیوت گزارشدهی جنگ وصلح آموخته است

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists