موضوع مناظره جوانان کشور:تقلب به اندازه­ی نیست که شفافیت پروسه انتخابات لطمه خورده باشد

موضوع مناظره جوانان کشور:تقلب به اندازه­ی نیست که شفافیت پروسه انتخابات لطمه خورده باشد

عذرا عزیز

مناظره کنندگان یکی از مناظره­های انستیتیوت گزارشدهی جنگ وصلح در هرات گفتند که تقلب به اندازه­ی وسیع نبود تا شفافیت نتایج انتخابات را لطمه بزند.

سیدطاهر عرفانی استاد پوهنتون خواجه عبدالله انصاری گفت:«دراین انتخابات میزان تقلب خیلی پایین بود. مشکلات تخنیکی وجود داشتند که ظاهرا شفافیت انتخابات را لطمه نزده است. هر پروسه اجتماعی مشکلات خود را دارد.»

سایر مناظره کنندگان گفتند که نگرانی آنها از کمبود اوراق رای دهی در مراکز انتخاباتی بود. شاه پور صابر، خبرنگار درهرات گفت با آنکه کمبود اوراق غیرقابل قبول است، این موضوع بر موفقیت کلی پروسه انتخابات تاثیری نمی­گذارد.

وی گفت:«درانتخابات، کمبود اوراق و سایر مشکلات وجود داشت و اما به آن اندازه وسیع نبود که پروسه انتخابات را مختل کند. باآنهم از کمیسیون مستقل انتخابات می­خواهیم تا جواب قانع کننده­ی به نگرانی­های مردم بدهد.»

مناظره کنندگان دیگربه صورت عمومی انتخابات را به عنوان مقطع تغییر درجامعه افغانستان دانستند. 

محمد انور متین جامعه شناس گفت:« اشتراک وسیع مردم باوجود اخطارهای طالبان نشان داد که طالبان شکست خورده اند و حمایت مردم را با خود ندارند.»

عرفانی افزود:«مردم به جهانیان نشان دادند که افغانها به جنگ و ترور "نه" گفتند و دموکراسی برگشت ناپذیراست.»

صابر و سایر مناظره کنندگان نقش نیروهای امنیتی و اردوی ملی را درجهت تامین امنیت درروز انتخابات که اغلب عاری از خشونت بود، مورد تمجید قراردادند.

صابرگفت:«شکاف میان نیروهای امنیتی و مردم پر شد. نیروهای امنیتی با تامین امنیت روز انتخابات توانایی، صداقت و قهرمانی شان را به نمایش گذاشتند. آنها اعتماد مردم را کسب کردند.»

عذرا عزیز یکی از شاگردان پوهنتون هرات است که خبرنگاری را در انستیتیوت گزارشدهی جنگ وصلح آموخته است.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists