موضوع مناظره جوانان کشور:به محصلان گفته شد تا قبل از رای دادن، درمورد نامزدان فکرکنند

موضوع مناظره جوانان کشور:به محصلان گفته شد تا قبل از رای دادن، درمورد نامزدان فکرکنند

محمدخان ریحان

مناظره کنندگان با تاکید به محصلان رای دهنده گفتند تا به پالیسی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری توجه جدی داشته و خود را مطئمن سازند که از نامزد شایسته­ی حمایت کنند.

آنها درمناظره انستیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان در ولایت پکتیا گفتند برای رای دهندگان مهم است که سابقه­ی کاری نامزدان انتخابات روز 5 اپریل را مطالعه و بررسی کنند تا بدانند که کدام یکی ازانها برای احراز پست ریاست جمهوری مناسب است.

شیرعلی فیضی، رییس بخش ولایتی برنامه­های اگاهی عامه کمیسیون مستقل انتخابات گفت که اگرافغانها به صلح اعتقاد دارند، باید رای بدهند. 

وی افرادی بالاتر از 18 سال را تشویق نمود تاآنها پای صندوق­های رای بروند و به این صورت درپایان بخشیدن به بیشتر از 30 سال بی­ثباتی و جنگ کمک کنند.

فیضی خطاب به محصلان گفت:«آنانی که ازجنگ متنفر استند و صلح را دوست دارند، باید دراین انتخابات شرکت کنند.»

این مناظره انستیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان به تاریخ 25 مارچ درپوهنتون پکتیا برگزارشده بود. مناظره کنندگان عبارت از انجنیراحمدشاه احمدزی رییس اداره همبستگی جوانان پکتیا ، شریف الله امین و نوراجان عاطف استادان پوهنتون این ولایت بودند.

احمدزی به اشتراک کنندگان گفت:« رای دادن حق ماست و ما باید از نامزدان شایسته حمایت کنیم. مردم باید خوب فکرکنند که کدام نامزد به بهترین شکل درجهت بهبود زندگی و آسایش افغانها و به سطح کل کشور، کارمی­تواند. آنها باید ملاحظات قومی و سمتی را کناربگذارند.»

سیدجمال یکی از محصلان فاکولته حقوق و علوم سیاسی این پوهنتون پرسید که یک نامزد خوب باید چه شرایطی را داشته باشد.

امین جواب داد که رییس جمهورآینده باید متعهد به اصول اسلام بوده و ازاتهامات ارتکاب جرایم درگذشته مبرا باشد. یک تعداد از نامزدان ریاست جمهوری مشهور به دست داشتن درجنگهای داخلی دراوایل و اواسط دهه 90 استند.

امین گفت:« یک نامزد باید به دین و مردم خود وفادار باشد. وی باید پالیسی­ها و برنامه­های قوی داشته باشد.»

عاطف هم­چنان درمورد برخورد محتاطانه با تعهدات نامزدان انتخابات شورای ولایتی که درعین روزانتخابات ریاست جمهوری برگزارمی شود، صحبت کرد.

وی به محصلان گفت که آنها باید فریب برنامه­های غیرواقعی نامزدان را نخورند، بویژه آن برنامه های که نامزدان، موفق به تهیه بودجه ان نیستند.

وی گفت:«نامزدان شورای های ولایتی به مردم تعهد سپرده­اند که اعمارسرک ها و پل­ها را شروع خواهند کرد، مگر این کارها درحد صلاحیت انها نیست و انها صرفاً می­توانند مقام های محلی حکومت را درمورد این نوع پروژه­ها مشوره دهند.»

حفیظ الله یکی دیگر از شاگردان پرسید که ایا باشندگان مناطق دوردست پکتیا ازانتخابات و اهمیت ان اگاهی دارند؟

عاطف گفت باانکه بخش اگاهی عامه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دربلندبردن اگاهی عامه قدم­های موفقی را برداشته است، مگر برخی از مناطق دوردست درپکتیا معلومات درستی درمورد انتخابات ونامزدان دریافت نکرده­اند.

وی افزود:« درکشورما بزرگترین چالش، ارایه اگاهی به باشندگان مناطق ناامن است.»

محمدخان ریحان یکی از شاگردان پوهنتون پکتیا است که خبرنگاری را در انستیتوت گزارشدهی جنگ و صلح اموخته است. 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists