موضوع مناظره جوانان کشور:ادعای وجود تقلبانتخاباتی درخوست

موضوع مناظره جوانان کشور:ادعای وجود تقلبانتخاباتی درخوست

Wednesday, 16 April, 2014

محمد عادل

درجلسه روز 10 اپریل انسیتوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان گفته شد که روز برگزاری انتخابات در مراکز انتخاباتی مواردی از تقلب رخ داده است.

مناظره کنندگان و اشتراک کننده گان از پرشدن صندوق­ها و چندین بار رای دادن­­­ها خبردادند.

قمرخان کامران یک فعال جامعه مدنی گفت که هشت صندوق رای­دهی از قریه پیربادشاه مفقود شده بود. به همین خاطر دراین قریه رای­دهی به جای هفت صبح، ساعت 12 عصر شروع شد.

وی با بیان این مطب که صندوق­ها از چندین قریه مفقود شده بود، گفت:« معلوم نشد که چی کسی صندوق­ها را برده بود و به نفع کدام نامزد پرشده بودند.»

کامران هم­چنان از تخطی دیگری یاد کرد. وی گفت:«میزان رای زنان درمناطق که زنان اصلناز خانه برای رای دادن بیرون نشده بودند، بالا گزارش شده است .این، روشن است که دراین مناطق به صورت متقلبانه به نمایندگی از زنان رای داده شده است.»

شهاب الدین ځدران معاون رییس ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات درخوست قبول کرد که در روز انتخابات مشکلات بوده است.

وی گفت که تمام شکایات مراکز انتخاباتی به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی فرستاده شده و تمام نام­های جعلی ثبت و به کابل فرستاده شده­اند.

وی گفت:« ما تمام صندوق­های مشکوک را بازرسی خواهیم کرد. مردم نباید نگران باشند.»

ځدران گفت که چندین نهاد در نظارت از مراکز انتخاباتی دخیل بودند.

وی افزود: « ما صلاحیت نظارت را به بنیادانتخابات ازاد و عادلانهافغانستان " فیفا"، ناظران نامزدان و خود مردم واگذار کرده بودیم و به آنها گفته بودیم که اگر تقلبی را مشاهده کردند، آن را گزارش بدهند.»

قدرت الله لکنوال، رییس ولایتی بنیادانتخابات آزاد و عادلانهافغانستان" فیفا" درخوست گفت باوجودیکه تعداد موارد تقلب نسبت به انتخابات قبلی کمتر بود؛اما روند این انتخابات نیز عاری از مشکلات نبود.

بنیاد مذکور 60 ناظرگزارشدهنده درخوست داشته است و لکنوال باتوجه ارزیابی این ناظران گفت که انتخابات در خوست 80 درصد شفاف بوده است.

این آمار،‌اما،‌از طرف سایر مناظره کنندگان که آنها خود ادعای مشاهده تقلب را کرده اند، رد شد.

محمدالله یکی از اشتراک کنندگان گفت:« در یک مرکز انتخاباتی درشهر خوست 16 کارمند دولت، پرسونل کاری کمیسیون {انتخابات} و یک ناظر که برای یک نامزد مشخص کار می­کرد صندوق­ها را با استعمال رای شان به نفع کاندیدای خاصی پرکردند. هیچ کسی آنها را ممانعت نکرد.»

یکی دیگر از اشتراک کنندگان به نام عبدالخالق گفت:« من کسانی را در آزادی مینه درشهر خوست دیدم که چندین بار رای داده بودند. آنها با مواد خاصی رنگ ناخن شان را پاک کرده و برای چندین بار رای داده بودند.»

ځدران به جواب گفت: «من قبلاً گفتم که تقلب صورت گرفته­است و اما به آن اندازه گسترده نیست که مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرد. به این تقلب­ها رسیدگی خواهد شد  و بعد آرایپاک و ناپاک ازهم جدا خواهند شد. افراد متخلف مجازات خواهند شد.»

محمد عادل یکی از شاگردان پوهنتون خوست است که خبرنگاری را در انستیتیوت گزارشدهی جنگ و صلح آموخته است.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists