موضوع مناظره جوانان کشور:آرایبلخیان باوجود تقلب،”معتبر”استند

موضوع مناظره جوانان کشور:آرایبلخیان باوجود تقلب،”معتبر”استند

سخیداد مهدی­یار

درمناظره مزارشریف انستیتیوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان گفته شد که آرای بکار رفته در ولایت بلخ باوجود  اتهامات تقلب­کاری در روز انتخابات معتبر استند.

عزت الله آرمان رییس ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات دربلخ به جواب سوالات مرتبط به تقلب انتخاباتی گفت:« به ناچار، انتخابات­ با تقلب­های همراه است.»

وی خطاب به اشتراک کنندگان مناظره 10 اپریل گفت که کمیسیون مستقل انتخابات کوشیده بود تا تعداد ناظران انتخاباتی را افزایش دهد. باآنهم وی اعتراف کرد که « اکثریت ناظران وظیفه­ی شان را نمی­دانستند. آنها پیش ازینکه ناظر می­بودند، تماشاگر بوده­اند.»

آرمان درمورد کمبودی اوراق رای­دهی درمراکز انتخاباتی مزارشریف، برخی ازکاندیدان ریاست جمهوری و شورا های ولایتی را مقصر دانست.

وی گفت:« نامزدان، رای­دهندگان را از مناطق که مراکز رای دهی درآنجا وجود نداشت و یا مناطق که کاندیدان فکر می­کردند پروسه رای دهی درآنجا شفاف نخواهد بود، به مرکزشهر آورده بودند.»

به گفته­ وی « هجوم رای­دهندگان موجب کمبودی اوراق رای­دهی شد. غیرآن، مراکز انتخاباتی در قریه­ها، برخلاف شهر، دارای اوراق سفید رای­دهی بودند.»

وی با وجود این ادعا که چون آنها اوراق رای­دهی را مطابق به ارزیابی­های درست توزیع کرده­اند و کمبود اوراق منجر به فساد درانتخابات نمی­شود، اعتراف کرد که دربرخی از موارد، تقلب درانتخابات رخ داده­است.

وی گفت:« تاکنون 17 مورد شکایت در نزد کمیسیون مستقل انتخابات ثبت شده و 45 مورد شکایت دیگر به کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی بلخ سپرده شده­اند.»

ملالی روشندل عثمانی، فعال جامعه مدنی و نماینده بنیاد انتخابات آزاد و شفاف افغانستان درمزارشریف گفت باوجودیکه وی از اشتراک وسیع زنان درانتخابات خوشحال است؛ مگر اشتراک آنها نیز عاری از مشکلات نبوده است.

وی گفت:« تعدادی از مردان خانواده­ها به زنان گفتند که به نامزدان موردنظر آنها رای بدهند. برخی زنان بکلی نمی دانستند که به چی کسی رای بدهند، به این معنی که اکثریت آنها ناآگاهانه رای دادند. باآنهم، زنانی بودند که آگاهانه تصمیم گرفتند.»

عبیدالله یکی ازشاگردان ژورنالیزم گفت که اکثریت مردم مناطق دوردست نتوانستند درانتخابات شرکت کنند. وی پرسید که آیا عدم شرکت این افراد به مشروعیت انتخابات خدشه می­زند؟

آرمان جواب داد باآنکه اشتراک مردم یک اصل مهم دریک انتخابات دموکراتیک است، مگر افغانستان کشوری با شرایط ویژه خودش است. وی با توجه به این نکته، ادعا کرد که میزان اشتراک کنندگان به اندازه­ی بوده است که انتخابات را مشروع بدانیم.

وی گفت:« این که عده­ی از مردم توان اشتراک درانتخابات را نداشتند و یا زمینه اشتراک آنها مساعد نشده بود آن را به عنوان یک نقص می­پذیرم. زیرا ممکن است دولت و نیروهای امنیتی منابع فراهم آوری زمینه­ی اشتراک آنها درانتخابات را مساعد نتوانسته باشد.»

سخیداد مهدی­یار یکی از شاگردان پوهنتون بلخ است که خبرنگاری را در انستیتیوت گزارشدهی جنگ وصلح آموخته است. 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists