موضوع مناظره جوانان: رییس جمهور جدید با چالشهای زیادی مواجه است

موضوع مناظره جوانان: رییس جمهور جدید با چالشهای زیادی مواجه است

IWPR
IWPR

یلدا یوسفزی

در یکی از مناظره‌های انسیتوت گزارشدهی جنگ و صلح گفته‌شد که رییس جمهور جدید باید در راستای رسیدگی به مسایل کلیدی تعلیم و تربیه، فساد، امنیت و اشتغال کارکند. 

افراد اکادمیک و محصلان اشتراک‌کننده در مناظره 20 اپریل مواردی را برشمردند که به نظر آنها رییس جمهوری جانشین کرزی، به صورت عاجل باید به آنها رسیدگی کند.  

از برجسته‌ترین تقاضاهای آنها، افزایش میزان بودیجه تعلیم و تربیه و توجه بیشتر به فقرزدایی بود. آنها گفتند اگر افغانها تعلیم و تربیه درست شوند، بیشتر خود را کمک می‌توانند. 

غلام‌عباس مبارز یکی از محصلان گفت:«حکومت آینده با خلع‌سلاح گروه‌های مسلح غیرقانونی، باید توجه ویژه به امنیت داشته باشد. اقدامات جدی باید روی دست گرفته‌شود تا فقر از بین رفته، فرصت‌های شغلی ایجاد شده و درمقابل فساد، مبارزه صورت گیرد.»

بیشتر از هفت میلیون تن در روز انتخابات 5 اپریل به هدف اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده‌بودند. انتخابات شورای ولایتی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، برگزارشده بود.

مطابق به قانون اساسی کشور رییس جمهورکرزی اکنون بعد از دو دوره ریاست جمهوری باید قدرت را به کسی دیگر داده و برای اولین بار زمینه انتقال صلح‌آمیز قدرت را مساعد کند. در انتخابات دور اول چون هیچ‌کدام از رقبای پیشتاز (عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی) بیشتر از 50 درصد رای نتوانستند، انتخابات به دور دوم رفت و به احتمال زیاد در روز 28 می برگزار خواهدشد.

در این مناظره که در شهر کندز برگزار شده‌بود، مناظره‌کنندگان شامل مرضیه رستمی رییس موسسه زنان و جوانان برای صلح، عبدالقدوس اصولی یکی از استادان حقوق‌اسلامی پوهنتون کندز و رحمت‌الله حرمت مدیر آژانس خبری باختر بودند. 

رستمی به اشتراک‌کنندگان تاکیدکرد که اهمیت حفاظت از حقوق بشر در افغانستان را مدنظرداشته‌باشند. درعین زمان حرمت، دستاوردهای عرصه آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها را برجسته کرد.

رستمی گفت: «وزیران همیشه  باید افراد مسلکی بوده و برنامه‌های دقیق برای از بین‌بردن فساد داشته باشند. تاکنون مجرمین انگشت‌شماری را دیده‌ایم که به سزای اعمال‌شان رسیده باشند.»

وصولی افزود:«باید سیستم آموزشی از دوره ابتداییه مکتب تا پوهنتون معیاری شود. در این بخش باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.»

یلدا یوسفزی یکی از محصلان پوهنتون کندز است که خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی جنگ وصلح آموخته است. 

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists